Ipren till hund?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ipren till hund?

Varför kan man inte ha ett viltspårstest på dom drivande hundarna? Då slipper man oroa sig om hundens liv och hunden får dessutom visa vad den går för i skogen. Finns många bassar som idagsläget är vildspårschampion.

Därför att viltspåret INTE är en rastypisk jaktform. Viltspårschampionatet säger INGET om hundens egenskaper som drivande hund, vilket är rasens användning från början.

Viltspår säger inget annat än att hunden har förmåga att använda sin näsa. Vilket ALLA raser kan.

Dessutom skall spårandet inte urföras i något högre tempo. Alltså kan en hund med ganska stora fysiska defekter lunka sig runt ett viltspår.
 
Sv: Ipren till hund?

Ja det är ju inte bara där jag vartit förstår du väl..Men jag visade att även om man ringer dit så får man inte recpt utskrivna hur som helst! Har andra kliniker jag tar kontakt med om det är mindre åkommor...men turligt nog behöver jag inte det så ofta.

Nej, det är väl klart att du inte bara kan ringa en veterinär och äsga "hej, jag vill ha **". Så lätt är det inte och det är tur det eftersom det hanldar om ett djurs liv!

Men det jag vill ha fram är att har man haft kontakt med samma vetrinär ett bra tag så vet dom att man kan avgöra själv när man behöver en ny underöskning eller bara en medicin.Lider djuret av en sjukdom som kräver medicin så är det ju rätt onödigt att uppehålla deras tid när man bara behöver ett recept.
 
Sv: Ipren till hund?

Jag har mycket god kontakt med veterinärerna men vill inte utstätta mina hundar för felaktiga behandlingar. Att öron är lättare att diagnostisera är för att det är ytligt..däremot en hälta är svårare att veta vad åkomman beror på..

Öron må visserligen vara lättare att diagnosticera.... Men behandlingen är olika beroende på vad diagnosen säger..... Alltså är en korrekt diagnos på öron minst lika viktig som korrekt diagnos på hälta.

Sen vad du vill utsätta dina hundar för eller inte är ju inte relevant i sammanhanget.
 
Sv: Ipren till hund?

Nja, kan nog inte riktigt hålla med där.

Visst att dom lunkar sakta fram i ett viltspårsprov. Men alla hundar kan inte använda sin näsa, vissa verkar knappt bry sig att dom har en. Låt oss ta basset hounden som exempel (enda rasen jag kan utantill), en basset med stora fysiksa problem kan inte lunka sig runt i skogen. Då har du missat hur en EXTREM basset ser ut. Visst att vissa basset hound ser ut som om skinnet släpar efter kroppen när dom går.MEN det har funnits/finns (?) en basset hound tik som knappt kunde gå på en slät gräsmatta eller mindre en trottoarkant. Denna tik har fått flertalet valpar och hennes linjer går vidare i avel än idag. Hon skulle aldrig ha kunnat lunka i skogen för att få sin championtitel.
 
Sv: Ipren till hund?

Nej, det är väl klart att du inte bara kan ringa en veterinär och äsga "hej, jag vill ha **". Så lätt är det inte och det är tur det eftersom det hanldar om ett djurs liv!

Men det jag vill ha fram är att har man haft kontakt med samma vetrinär ett bra tag så vet dom att man kan avgöra själv när man behöver en ny underöskning eller bara en medicin.Lider djuret av en sjukdom som kräver medicin så är det ju rätt onödigt att uppehålla deras tid när man bara behöver ett recept.

Ja självklart är det så...Men det är egentligen fel av veterinären att göra så. Sen är det en annan sak om man har en åkomma som åtrekommer med jämna mellanrum med samma symptom. Men är det nya saker som dyker upp anser jag att man skall kontakta veterinär och inte gissa sig till vad det kan vara.
 
Sv: Ipren till hund?

bara för att inte du
får recept utskrivna så behöver väl inte det betyda att ingen annan ska få det?? bara för att inte du får det så behöver väl inta alla andra vara oseriösa??
herre gud - de e inte bara du som kan någonting om sina djur... vilken hemsk attityd du har! läs och lär istället - det verkar som du skulle behöva det. skaffa lite kött på benen innna du utalar did nästa gång. varför ens sätta sig upp mot martha?? hon har mer erfarenhet än du antagligen någonsin aldrig kommer få.. så - läs och lär "stumpan".. (som du skriver och klankar ner på andra)
 
Sv: Ipren till hund?

Dessvärre säger ju detta mer om uppfödarnas ovilja till att föda upp en sund ras. Det är här rasklubben kommer in i bilden. Men eftersom rasklubben består av sina uppfödare......

Om man bortser från de allra värsta extremerna så hävdar jag fortfarande att som uppfödare av en ras så skall man värna om rasen och dess användning och ursprung...

Basset är från början en drivande hund.... Alltså skall de krävas drevmeriter för att få sitt SUCH......

Alla hundar kan spåra... speciellt viltspår som inte är direkt svårt för en hund att reda ut... Däremot kan VILJAN saknas.... Det är en helt annan sak. Att viljan saknas är även det en sak för uppfödaren. Hundar utan vilja används inte i avel... då dessa inte klara av att ta de meriter den behöver för att sättas i avel.
 
Sv: Ipren till hund?

Problemet var det att det var uppfödaren till TS hund som troligen visste vad det var...TS ifråga har aldrig varit hos vet med hunden. Det reagerade vi på och då började diskussionen. Du kanske skulle läsa hela tråden innan du anklagar nån. :smirk:

Men har ni ens frågat om hunden har varit hos veterinären innan med sin hälta?? Förstår mycket väl att du och Gnist reagerar när det finns många djur som lider i onödan. Men hunden ifråga är 3 år och har endast bott hos min mamma 1 månad. Fram till dess så har hunden jämt bott hos uppfödaren, så uppfödaren har haft gott om tid att gå till veterinären :D
 
Sv: Ipren till hund?

Jag tycker egentligen bara synd om hundarna som blir o se ut som dom gör, finns det egentligen nån basset hound som inte har problem med något??
Leder i alla ära, men hudproblem, magproblem , öronproblem etc..
För hundens skull önskar jag att aveln änras drastiskt...
 
Sv: Ipren till hund?

Men om det inte skrivs ut, så vet ju ingen om att din mamma haft hunden endast en månad. Och ditt senaste inlägg som kommer 5 sidor in i tråden är väl det enda som upplyser om det :cool:

Det hade ju varit skillnad om till exempel hon skrivit att
"jag har endast haft hunden en månad, men uppfödaren (som hunden bott hos hela livet) har varit med hunden till veterinär tidigare och det är av veterinär konstaterat att problemet beror på *XX*

Visst att det kanske är ett missförstånd alltihop, men så blir det, när man inte skriver ut alla fakta på en gång :idea:
 
Sv: Ipren till hund?

Jag tycker egentligen bara synd om hundarna som blir o se ut som dom gör, finns det egentligen nån basset hound som inte har problem med något??
Leder i alla ära, men hudproblem, magproblem , öronproblem etc..
För hundens skull önskar jag att aveln änras drastiskt...

Här har vi precis samma uppfattning du och jag....

Men det som jag tycker är mest skrämmande är... uppfödarnas inställning att det inte går att göra åt det..:eek:

Att sen kalla sig seriös uppfödare när man så totalt kapitulerar inför rasens häslsoproblem.... beklämmande.
 
Sv: Ipren till hund?

Jo, det verkar så och det är ju rätt så lätt hänt på ett internetfotum, speciellt om fakta kommer sporadiskt allt eftersom, istället för direkt ;)
 
Sv: Ipren till hund?

missförstånd? Jag tycker mest att vissa människor är nyfikna på hur hon vet vad som är, vad hon grundar sin erfarenhet på.

Ja, tänk om lilla mamsen kunde ha skrivit allt på en gång. Tänk vad alla skulle ha varit glada då :D :D

Nu har jag iaf skrivit vad jag vet om basset houndens hälta, och vad jag grundar min erfarenhet på. Jag pratar gärna basset hound och dess sjukdomar. Har en del att tillföra i ämnet ;)
 
Sv: Ipren till hund?

Naturligtvis vill vi veta hur man kan diagnostera en hälta utan att ta hunden till veterinär :idea:

Fortfarande har det inte framkommit att hunden varit till veterinär och exakt vad som är felet på just den hunden (och inte vad bassethältor oftast beror på rent allmänt), för om den varit det, så skulle den knappast gå på ipren :crazy: Då skulle den ha recept på metacam (mest troligt)
 
Sv: Ipren till hund?

Här har vi precis samma uppfattning du och jag....

Men det som jag tycker är mest skrämmande är... uppfödarnas inställning att det inte går att göra åt det..:eek:

Att sen kalla sig seriös uppfödare när man så totalt kapitulerar inför rasens häslsoproblem.... beklämmande.

Stopp här lite! hur insatt är du i rasen? Vet du vilka uppfödare som avlar för en bättre ras?

Det är skrämmande att en utomstående lägger sig i en ras som den uppenbarligen inte kan något om. Är du insatt i rasen så ser du snart vilka uppfödare som samarbertar för en bättre ras, och vilka som själva kör "sitt race".

Det är inte ens många ägare om höftledsröngtar sina bassar. Börja med att införa detta som krav i avel och så börjar man närma sig en förändring. Min mamma hade en basset hound som hon röngtade för skojs skull. Många påpekade att det var onödigt eftersom det inte var tvång för att få ingå i aveln.Det var inte många som ens trodde att höfterna skulle bli godkända. Men dom blev godkända! Endast 1 kull fick han.
 
Sv: Ipren till hund?

Naturligtvis vill vi veta hur man kan diagnostera en hälta utan att ta hunden till veterinär :idea:

Fortfarande har det inte framkommit att hunden varit till veterinär och exakt vad som är felet på just den hunden (och inte vad bassethältor oftast beror på rent allmänt), för om den varit det, så skulle den knappast gå på ipren :crazy: Då skulle den ha recept på metacam (mest troligt)

Det står i ett inlägg att hunden har varit hos en veterinär och fått diagnosen bassethälta. Ska försöka få in min mamma på Buke senare idag, så får hon förklara hur man kan få diagnosen bassethälta. Vi ska iväg och hämta hem hennes Wilma (läs en annan tråd). Du verkar ha missat ett inlägg om hur man behandlar en bassethälta, och att det är första uppfödare som jag hört rekommendera ipren :crazy:

Jag har tyvärr glömt en del, det är dock inte lätt att försöka glömma något som man hela tiden blir påmind om.
 
Sv: Ipren till hund?

Jo, det måste jag ha missat, för jag har inget minne av att det står i tråden att just denne hunden har varit till veterinär , blivit undersökt och diagnosterad.
Fick uppfattningen att uppfödaren ställtdiagnosen själv och medicinerat hunden med ipren, baserat på sin egen diagnos..

Hmmm...Hittar inte det inlägget alls i tråden..Vilket nr har inlägget?
 
Senast ändrad:
Sv: Ipren till hund?

Jag har nu i kväll pratat med uppfödaren och hon har varit hos veterinären med honom och fått diagnosen bassethälta, det var veterinären som rekommenderade ipren eftersom den är inflammationshämmande, hon skulle be honom skriva ut metacan till mig eftersom hon inte visste att ipren var giftigt för hundar och hon skulle även tala om det för veterinären som tydligen inte hade en aning om detta.

Gnist : har du verkligen missat detta .......
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 247
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 446
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 801
Senast: Tiffany
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 803
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp