Ipren till hund?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ipren till hund?

pippilotta skrev:
Jo, självklart behöver han till veterinären och få medicin för just hundar, men som det är just nu så har jag Wilma inlagd i Skara och kan tyvärr inte ta honom till veterinären (pengarna räcker inte), skall höra om dom i skara kan skriva ut ett recept på Rimadyl eller Metacan.

Men om man VET vad som är fel så behöver man ju inte åka till vet??? Det räcker väl om man får ett recept utskrivet...Det är nog långa köer till vet än att folk okynnesåker dit för saker man ändå vet kommer att ske...i detta fallet ett utskrivet recept...

Det inlägget tolkar jag som att du menar på att man kan ringa till vet., med en egen diagnos på hunden och då få ett recept utskrivet. Det framgår ju liksom rätt tydligt att den hund tråden handlar om inte varit till någon veterinär...
 
Sv: Ipren till hund?

Många drar sina egna slutsatser om att alla mina veterinärer skulle vara oseriösa.....

Det där är ju bara i din fantasi det. Jag har inte dragit någon slutsats alls om dina veterinärer. Jag frågade om dina veterinärer var så oseriösa att de skriver ut medicin åt dina hundar utan att ha sett dem. Vilket var intrycket jag fick av ditt inlägg som är citerat i inlägget ovanför detta.
 
Sv: Ipren till hund?

När jag läser inläggen i denna tråd, kommer jag osökt in på nåt jag läste häromdagen... En väninna till mig har fått cancer i sitt skelett och har till följd av det, väldigt ont. Hon har fått ett smärtkompendium med sig hem för att se vilka behandlingar det finns. Något som jag tycker är viktigt stod det där. Nämligen att man måste vara uppmärksam på att inte all smärta behöver komma från cancern, utan att även en cancerpatient kan få diskbråck el dyl. Därför reagerar jag när jag tolkar det som om TS inte varit hos vet för diagnos, utan gått efter sin och uppfödarens tidigare erfarenhet. I min värld ger man inte medicin mot något som man inte vet något om. Inte ens när oddsen är låga att det är en viss åkomma! Det KAN ju faktiskt vara något helt annat. Att då medicinera med smärtstillande kan ju då förvärra den ev skadan.
 
Sv: Ipren till hund?

Jag tycker inte att man ska dra den slutsattsen att TS verkligen vet vad hennes hund lider av, med tanke på att hon påstår att hennes uppfödare är duktig och kan...osså rekomenderas hon att ge ipren till hunden:crazy:

Sen förundras jag av hur olika vet. är:crazy: Jag har fått TJATA mig till att få komma in med mina katter. Den första katten dog lite senare:cry: den andra hade ena frambenet ur led:crazy:
 
Sv: Ipren till hund?

Har man en hund med återkommande besvär elller haft många hundar där olika sjukdomar och problem dykt upp lär man sig snart att känna igen dem. Jag åker inte in med en hund med fukteksem längre för det har jag behandlat så många gånger nu att jag vet vad som ska göras och när det behövs antibiotika. Eksemet följer samma mönster varje gång. Min vet skriver således ut antibiotika per telefon. Samma gäller saker som öroninflammation eller Tasses hälta.
 
Sv: Ipren till hund?

Jo, men så är det ju för oss alla ;)

Det som vissa av oss hakar upp sig på är att Martha verkar tycka att TS inte ska ta upp onödig tid hos veterinären, eftersom TS "vet" vad hältan kommer från utan att ha konsulterat veterinär.
Alltså tyder jag med flera det hon skriver som att hon tycker att TS ska kunna ringa in sin egen och uppfödarens "diagnos" på hunden till en veterinär och få ut smärtstillande, utan att veterinären träffat hunden.

Jag är rätt säker på att Martha inte alls menar det så, men det är så hennes inlägg uppfattas tyvärr.
 
Sv: Ipren till hund?

Jag har nu i kväll pratat med uppfödaren och hon har varit hos veterinären med honom och fått diagnosen bassethälta, det var veterinären som rekommenderade ipren eftersom den är inflammationshämmande, hon skulle be honom skriva ut metacan till mig eftersom hon inte visste att ipren var giftigt för hundar och hon skulle även tala om det för veterinären som tydligen inte hade en aning om detta.
 
Sv: Ipren till hund?

Jag har nu i kväll pratat med uppfödaren och hon har varit hos veterinären med honom och fått diagnosen bassethälta, det var veterinären som rekommenderade ipren eftersom den är inflammationshämmande, hon skulle be honom skriva ut metacan till mig eftersom hon inte visste att ipren var giftigt för hundar och hon skulle även tala om det för veterinären som tydligen inte hade en aning om detta.

Jag är ingen veterinär men vet att Ipren är farligt för hundar. Om er veterinär inte vet det skulle jag byta till någon som vet vad de håller på med...
 
Sv: Ipren till hund?

Jag har nu i kväll pratat med uppfödaren och hon har varit hos veterinären med honom och fått diagnosen bassethälta, det var veterinären som rekommenderade ipren eftersom den är inflammationshämmande, hon skulle be honom skriva ut metacan till mig eftersom hon inte visste att ipren var giftigt för hundar och hon skulle även tala om det för veterinären som tydligen inte hade en aning om detta.

Jag fick den uppfattningen att bassethälta var något som dom hade ont av ibland nån dag bara, som typ växtvärk hos barn sa du, men varför behövs det då inflammationshämmande då:confused: Det var väl ingen inflammation utan bara lite värk, eller har jag missuppfattat:confused:

Sen är jag lite lur på att din uppfödare, har hon verkligen varit till veterinären med din hund:cool: Om det är så, så ska du göra nån sorts anmälan på vet. för h*n om någon ska väl veta att ipren är giftigt för hundar:mad: Och sen är jag bara lite nyfiken på hur man kommer fram till att det är bassethälta hos vet?
 
Sv: Ipren till hund?

Metacam är ju även smärtlindrande och det är väl det som hunden behöver idag, belastar man smärtande leder så kan det ju bli inflammation av det...så metacam bör ju inte vara fel...Vad skulle du föreslå?
 
Sv: Ipren till hund?

Hur många veterinärer finns det egentligen inte som faktiskt inte har en aning om vad dom pratar om?

Hade en hund som i ca 2 års tid var hos olika vetetrinärer och fick felaktiga behandlingar för att dom visste minsann vad som var fel. Min hund fick utstå en massa konstiga behandlingar och mediciner. Inget fungerande. När han var ca 3 år då äntligen fick vi domen jästsvamp. Då äntligen fick vi tag på en veterinär som visste vad hon pratade om. Hon gjorde en ordentlig undersökning med tillhörande skrapprover. Hans angrepp av jästsvampen fotades för framtida hjälp för andra hundar. Min hund avlivades ca 2 månader efter utlåtandet pga att han skulle få leva på en medicin som inte längre fungerade på honom. Vad hade hänt om en kunnig veterinär tittat på honom tidigare, hade han klarat sig då, hade han blivit äldre än 3 år,hade han sluppit lida i 2 år??

Så nej, alla veterinärer är INTE kunniga. Men jag tror att jag vet vilken veterinär pippilotta pratar om. Det är isåfall en veterinär som har ett samarbete med flertalet Basset Hound kennlar. Och ja, det är seriösa kennlar som bryr sig om sina bassar :D

Kan ta ett exempel till, många nybörjare på Basset Hound åker till veterinären så fort deras hundar börjar halta. Det rekommenderas operation som oxå genomförs. I många fall blir hunden sämre och tvingas avlivas pga sin felaktiga behandling. Hur vet jag detta? Jo, vi har kontakt med flertalet uppfödare som råkat ut för valpägare som inte lyssnat på deras råd. Min mamma pratar inte om en enda persons erfarenhet och kunskaper, utan om flera styckens kunniga basset hound ägare.

Varför har man då en ras med detta problem? Jadu, varför köper man en ras som lider av starka höftfel, en ras som lider av dövhet, en ras som lider av fukteksem, osv? Du köper hunden vars temperament och rasens personlighet, du köper inte nån sjukdom. Den får du lixom med på köpet :smirk:
 
Sv: Ipren till hund?

Vad skulle du föreslå?
Ja inte då ipren:crazy: Och sen har jag inte ifrågasatt om metacam är fel eller inte:confused: Å andra sidan så om det blir så lätt inflammation av bassethälta, som enligt TS är så vanligt och kommer då och då, så varför bör man inte gå till vet och kolla upp efter några ggr om det har blivit en allvarlig inflammation eller någon annan komplikation:confused:
 
Sv: Ipren till hund?

Det jag mest reagerar på är när du säger att det inte går göra något åt. Jo, det gör det. Sluta med den sorts avel som man gör på basset. Och börja jobba för friskare hundar och mer "rörliga"..

Ang den andra diskussionen. När jag ringer djursjukhuset så måste jag komma in, de säger att enligt lag måste de se på ett djur som ska behandlas. Men jag tycker det där går till överdrift. Ibland känns det som de bara vill tjäna pengar.
När jag hade en högdräktig tik här med fukteksem som inte ville ge sig så ringde jag och frågade om de kunde skriva ut recept. Nix det gick inte. Jag sa att jag hade en högdräktig tik och jag ville sklippa åka bil eftersom det var så varmt, men fick nej ändå. Då undrar jag vem man tänker mest på.
Så jag ringde min andra veterinär och fick recept direkt. Han tyckte inte heller tiken skulle utsättas för bilåkande i den värmen.

Flinisen: Din attityd här börjar bli lite tråkig. Vi vet att du inte är så gammal och att du inte haft så många egna hundar, så sluta kalla vissa av oss "lilla vän" mm. Jag vet också att du inte följer allt själv här som du skriver andra ska göra. Så sluta nu innan du gör bort dig helt.
 
Sv: Ipren till hund?

Ska försöka svara på dina frågor så gott jag kan och som mitt minne tillåter. Länge sen jag pratade Basset och dels har jag jobbat ikväll.

1. Dom opererar frambenen (exakt vet jag inte då jag aldrig gjort den). Men dom rättar tydligen till dom benen som växer ojämnt till att dom ska växa jämnt.Vilket blir fel för bassets ben växer ojämnt men det jämnar till sig med tiden. Inte alla bassar får hälta, men visst det är ett rasproblem som bör kämpas med att få bort.

2. Hunden lider utan ännu värre hälta och har svårt att gå.

3. Nej, uppfödarna rekommenderar att valpen/unghunden inte överanstängs.Utan att man går dom promenaderna som den klarar av. Vissa nybörjare går långa promenader med sina basset-valpar. En bassetvalp ska givetvis röra på sig men ingen valp ska ha överdrivna promenader.Vid hälta så rekommenderas att man låter hunden ta det lugnt några dagar och om hältan inte ger med sig att man ger metacan alternativt åker till rätt veterinär som kan rasen för en bedömning. Det är första gången som jag ens hör att en uppfödaren rekommenderar ipren. Däremot så litar jag på kunskapen som denna uppfödaren har. Uppfödaren är ödmjuk och lägger ner tid på att lära sig kunskap om rasen och dess problem. Vet nybörjare som gått 1 mil om dagen med sina unghundar. En Basset Hound unghund ska inte ha den motionen. En vuxen hund klarar det om man ökar sucessivt som med alla raser.Men inte en valp eller unghund.
 
Sv: Ipren till hund?

Det jag mest reagerar på är när du säger att det inte går göra något åt. Jo, det gör det. Sluta med den sorts avel som man gör på basset. Och börja jobba för friskare hundar och mer "rörliga"..

Har du kollat vilken sort utställningsdomarna plockar fram på utställning? Det är dom mest skinniga bassets hound du kan hitta för dagen. Finns många champions som inte ens är värda sina titlar. Dom kan inte gå i en skog eller mindre driva. För att förändra en ras så behövs det att man gemensamt går ihop och gör en avelsplan. Att varken avla eller ställa ut dom extremt skinniga. Dom Bassar som en viss uppfödare har fått upp just för skogen åker ofta ut med en 3.a pga att dom inte följer rasstandarden. Denna uppfödaren ställer sällan ut sina hundar. Man kan inte ensam ändra en ras, det krävs en gemenskap som inte finns. Varför skulle uppfödaren som ofta vinner sänka sig och sluta vinna? Vinna är ingenting på en utställning men vissa ägare och uppfödare gör ALLT för att vinna. Besök flera utställningar och titta på samma ras varje gång, då ser du vilka som är där för hundens skull och vilka som är där för att endast vinna.
 
Sv: Ipren till hund?

Ja, och det är ju det som är så sjukt,,ju värre hunden ser ut, ju bättre går det på utställningen
Om folk slutar köpa dessa , ursäkta missfoster ( inte hundens fel och hundarna är säkert underbara i sig) så är det ju ingen ide att avla...
Basset är ju inte den enda rasen som blivit så felavlad.

En annan fråga till dig som kanske vet...den strävhåriga Jaktbasseten(?) den ser ju HELT annorlunda ut och ser dessutom sund ut, hur kan det vara sån skillnad?
 
Sv: Ipren till hund?

Har du kollat vilken sort utställningsdomarna plockar fram på utställning? Det är dom mest skinniga bassets hound du kan hitta för dagen. Finns många champions som inte ens är värda sina titlar. Dom kan inte gå i en skog eller mindre driva. För att förändra en ras så behövs det att man gemensamt går ihop och gör en avelsplan. Att varken avla eller ställa ut dom extremt skinniga. Dom Bassar som en viss uppfödare har fått upp just för skogen åker ofta ut med en 3.a pga att dom inte följer rasstandarden. Denna uppfödaren ställer sällan ut sina hundar. Man kan inte ensam ändra en ras, det krävs en gemenskap som inte finns. Varför skulle uppfödaren som ofta vinner sänka sig och sluta vinna? Vinna är ingenting på en utställning men vissa ägare och uppfödare gör ALLT för att vinna. Besök flera utställningar och titta på samma ras varje gång, då ser du vilka som är där för hundens skull och vilka som är där för att endast vinna.

Ja visst är det hemskt. Bara för mindre än 30 år sedan såg rasen totalt annorlunda ut. Mer som en artesien normand.
Min basset är av den nättare och sundare typen. Jag har fått kämpa för hennes cert. De flesta domare har tyckt att hon är väldigt fin men för liten..
Det är ju faktiskt en jakthund som ska kunna röra sig i skogen.

Martha: Du kanske menar Basset Griffon Vendéen?
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 247
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 446
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 801
Senast: Tiffany
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 803
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp