Ipren till hund?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ipren till hund?

Undrar varför man inte skall ge ipren till hund?
Min Basset Hound har hälta emellanåt , vilket är vanligt på rasen och har fått rekommenderat av uppfödaren att ge 1/2 400mg ipren 2 ggr / dag, men läste någonstans att man inte skall ge det till hund, vill bara veta varför?

Hunden saknar det enzym som bryter ner Ipren till den substans som hunden kan göra sig av med. Man kan iställte ge Magnecyl som många redan svarat. Dosering är 10 mg/kg var 12:e timme. 1 tablett är på 500 mg = 1 tabl/50 kg hund.
 
Sv: Ipren till hund?

Alla veterinärer jobba inte lika. De kanske vill se hunden en första gång innan de sätter den på medicinering.
Det KAN ju faktiskt vara så att ägaren har feldiagnostiserat sin hund och den har nått annat än det ägaren tror....

Själv har jag ett bra samarbete med min veterinär och kan ringa och be honom skriva ut till både hundar och hästar... Med det samarbetet fick jag ju inte från början... Nu efter några år så litar han på att jag ställer korrekta diagnoser när jag gör det, och han litar även på mig att om jag är osäker så ringer jag ut honom på besök.....

Ett givande och tagande alltså.... men man brukar få komma in med hunden vid första tillfället i alla fall....
 
Sv: Ipren till hund?

Ok, det var lite dumt formulerat...JAG kan få recept utskrivna utan att vara där. Min hund blir halt lite då o då, men inte åker jag till veterinären med honom varje gång.

Så du har en oseriös veterinär med andra ord, som skriver ut smärtstillande utan att någonsin träffat hunden :confused:
 
Sv: Ipren till hund?

Så du har en oseriös veterinär med andra ord, som skriver ut smärtstillande utan att någonsin träffat hunden :confused:

Men du tog orden ur munnen på mig..:bow: Tycker också det verkar väldigt riskabelt att bara kunna ringa vet och få mediciner utskrivna hur som helst. :crazy:
 
Sv: Ipren till hund?

Alla veterinärer jobba inte lika. De kanske vill se hunden en första gång innan de sätter den på medicinering.
Det KAN ju faktiskt vara så att ägaren har feldiagnostiserat sin hund och den har nått annat än det ägaren tror....

Själv har jag ett bra samarbete med min veterinär och kan ringa och be honom skriva ut till både hundar och hästar... Med det samarbetet fick jag ju inte från början... Nu efter några år så litar han på att jag ställer korrekta diagnoser när jag gör det, och han litar även på mig att om jag är osäker så ringer jag ut honom på besök.....

Ett givande och tagande alltså.... men man brukar få komma in med hunden vid första tillfället i alla fall....

Nej, jag har samma kontakter med veterinärer, främst då häst eftersom jag jobbat med konvalecenter i 10 år och har åkt fram o tillbaka som en jojo hos veterinärerna, men jag vet vad som är fel på min hund, han har en pålagring i sitt vänstra bakknä och är boll o pinngalen och är väldigt tydlig i signalerna när han vill att folk ska kasta :angel: ...... så fort det händer så blir han halt pga alla tvära starter o stopp...
Om jag skulle skriva samma inlägg som pippilotta skulle jag genast få samma svar om att åka till veterinären, vilket jag då tycker är onödigt.
Och det är ju dumt att INTE säga så, men har man haft den rasen i 12 år och är väl bevandrad i rasens problem så kanske man kan lösa det utan veterinär...det är mer så jag menade även om det kanske inte framkom på det viset.
 
  • Gilla
Reactions: No1
Sv: Ipren till hund?

Japp.

Vem har sagt att den aldrig NÅGONSIN varit hos vet :confused:

Ni är snabba att hoppa på folk...det är bra :bow:

Som jag förstår TS, så har hon INTE varit till vet med hunden!

Ditt svar hintar åt samma håll.
Som flera redan skrivit: Har man varit till veterinären och fått orsaken till hältan konstaterad och fått behandling mot den, så kan man oftast få ut mer mediciner om man ringer in, men har man inte varit till vet så skriver ingen vettig vet ut smärtstillande till en hund baserat på att matte/husse tror att smärtan beror på ditten eller datten.

Jag kan också ringa till vet och få medicin utskriven till mina djur :cool:

Hoppar inte på någon alls för den delen, så ta din :bow: någon annanstans.
 
Sv: Ipren till hund?

Vad var det där för inlägg. Det har inte med det att göra utan med att din vet bryter mot reglerna och kan faktiskt bli bli av med sin titel om han skriver ut fel medicin till någon hund bara för att ägaren i det fallet tror att det är ett vistt fel men det i själva verket visar sig att det är något annat fel på hunden.

Tycker nog att din veterinär inte verkar vara seriös och slö för att inte ta in hunden på kontroll. Tråkigt nog så kan han ju faktiskt bli stämd av en djurägare om han lämnar ut fel recept!! Skulle aldirg ha förtroende för en sådan vet som du har!!

Däremot har jag när Farin fick hältan tillbaka inom ett år bara behövt ringa in och fått recept men om det som jag tidigare sagt gått utanför ett år eller att man aldirg varot där med hunden skall man och måste man åka till vet för att få diagnos!!
 
Sv: Ipren till hund?

Nej jag sa bara att just den vet inte låter speciellt seriös eftersom h*n tydligen kan skriva ut recept hit och dit till alla...
 
Sv: Ipren till hund?

Nja, med att t ex tala om hur oseriösa mina veterinärer är ( känner ni dom ?? ), att dumförklara folk som inte gör allt exakt som man borde osv osv...
 
  • Gilla
Reactions: No1
Sv: Ipren till hund?

Just DEN vet ......??
Ja du, jag känner ung 20-25 olika veterinärer vilka alla vet vem jag är och vilka erfarenheter jag bär på.....
 
  • Gilla
Reactions: No1
Sv: Ipren till hund?

Det är ju så du beskriver det. Att det är bara att ringa och få recept utskrivet. Dina vet kanske inte vet att man inte får göra så......
 
Sv: Ipren till hund?

När du blir stor så kanske du också kan ha tillit hos de veterinärer du brukar vara hos.... Har jag en hund med AKUT sjukdom åker jag dit med den....Men när det gäller saker man vet om vad det beror på eller hur man skall hantera det själv finns ingen anledning att åka in..förstår du?

Har hunden fått ett sår så kan man ju lika gärna plåstra om den själv, vet man att hunden blir halt då o då så behöver man inte åka in för det.

Veterinärer säger ofta saker för att dom skall vara "fria" . Jag tex gillar inte att ge antibiotika i onödan och ger det heller inte om det inte är nödvändigt. Mina vet säger...Här har du, men du gör som du vill ändå för dom VET att det inte alltid är nödvändigt men chansar inte för dom kan bli stämda om nåt går galet.

Jag litar såpass på min egen bedömning och än har det funkat , och då ska du veta att det är många djur som sluppit just antibiotika.

Tex har jag 10 hästar som kastrerats, så "kanske" EN av dom behöver penicillin, men vet skriver ut det åt SAMTLIGA....

Och jag förstår dom.
 
Sv: Ipren till hund?

Nej jag sa bara att just den vet inte låter speciellt seriös eftersom h*n tydligen kan skriva ut recept hit och dit till alla...

Men hur kan du få detta som martha skrev:
martha skrev:
Ok, det var lite dumt formulerat...JAG kan få recept utskrivna utan att vara där. Min hund blir halt lite då o då, men inte åker jag till veterinären med honom varje gång.

Till att hennes vet är oseriös och skriver ut recept till höger och vänster..?

Det är väl det hon menar med att ni är så jäkla snabb på att dömma ut
 
Sv: Ipren till hund?

Så du har en oseriös veterinär med andra ord, som skriver ut smärtstillande utan att någonsin träffat hunden :confused:

Nja, med att t ex tala om hur oseriösa mina veterinärer är ( känner ni dom ?? ), att dumförklara folk som inte gör allt exakt som man borde osv osv...



Du missar alltså att jag frågar och är undrande och tog det jag skrev som ett påstående och menar på att jag genom den undran gör ett påhopp på din veterinär???????

Herrejösses alltså..Snacka om att övertolka :cool:
 
Sv: Ipren till hund?

men vart hade JAG skrivit att MIN hund exempelvis aldrig varit där?

Visa mig vart så ska jag inte övertolka....
snacka om övertolkning.....

Många drar sina egna slutsatser om att alla mina veterinärer skulle vara oseriösa.....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 247
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 446
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 801
Senast: Tiffany
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 803
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp