Ipren till hund?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ipren till hund?

Men jösses... detta var det dummaste jag hört på länge...

Om vi bortser från någon form av djurplågeri här... så skulle jag vilja få reda på följande...

Ta en slädhund, husky, malamute eller vilken du vill och stoppa in den i en hundgård.
Ta en nakenhund och stoppa in den i en likadan hundgård brevid slädhundens.

Ge dem mat och vatten men låt båda stanna i hundgården dygnet runt i ett års tid... Vilken av hundarna överlever????

Obs!! Tankeexprementet utförs här i vårt klimat ......

jag har aldrig sagt nått om att de skulle va djurplågeri.

men tänk dig själv.
Ni skriver att man inte ska ha en nakenhund för de inte klarar klimatet på vintern...att de bara funkar på sommare osv...

men slädhundarna mår int eheller toppen på sommrarna men mår super på vintararna ...eller?

Då har vi asså en ras som mår bättre på vintern å en som mår bättre på sommare eller?? va bara de ja ville få fram med inlägget...

var inget påhopp el nån fråga/påstående om djurplågeri!
 
Sv: Ipren till hund?

Antingen försvarar du defektaveln eller också håller du käft. Att försvara o sedan komma med ett sånt inlägg när argumenten tryter är bara töntigt.
PL
 
Sv: Ipren till hund?

Hur lång sommar har vi i Sverige och hur lång vinter?
Varm sommar är det i max tre månader, om vi har tur. Övrig tid är det kylig höst och vår eller kall vinter. En slädhund kan således må toppen och trivas i klimatet nio månader om året medan nakenhunden får tre månader.

Polarhundarna finns heller inte till på grund av avel på en defekt.
 
Sv: Ipren till hund?

Ja vissa nakenhundar behöver solkräm för att de har ett ljust pigment...precis som vissa människor behöver det.
 
Sv: Ipren till hund?

Hur lång sommar har vi i Sverige och hur lång vinter?
Varm sommar är det i max tre månader, om vi har tur. Övrig tid är det kylig höst och vår eller kall vinter. En slädhund kan således må toppen och trivas i klimatet nio månader om året medan nakenhunden får tre månader.

Polarhundarna finns heller inte till på grund av avel på en defekt.

Jag håller inte med om att nakenhunden får 3 månader.

jag har inte haft ett plagg på mina sen i januari! och planerar inte att sätta på dem nått på ett bra tag!
 
Sv: Ipren till hund?

Jag skiter i att disskutera med er, det var inte därför jag blev medlem här.
det enda jag ville få fram var att det är synd att ni har så mycket fördommar om en ras ni vet så lite om.

jag har aldrig sagt att jag kan ALLT om kineserna...men jag lär mig nytt för varje dag...
Jag försvarar och skriver om de saker jag vet fakta om! och egna erfarenheter...


Det verkar finnas en hel del här som kan mer om din egen ras än dig själv så nån gång kanske man ska stanna upp lyfta skallen o ta åt sig av vad andra säger. Inte bara titta ner i backen o tro att allt är kanon.
 
Sv: Ipren till hund?

Nej de behöver solkräm för att de har en letalgen som gör dem hårlösa till vissa människors glädje. Inga hundar har en hud som är avsedd att klara sol utan skydd från pälsen.
PL
 
Sv: Ipren till hund?

Hur lång sommar har vi i Sverige och hur lång vinter?
Varm sommar är det i max tre månader, om vi har tur. Övrig tid är det kylig höst och vår eller kall vinter. En slädhund kan således må toppen och trivas i klimatet nio månader om året medan nakenhunden får tre månader.

Polarhundarna finns heller inte till på grund av avel på en defekt.

Naj nu var det ju inte sibiren vi bodde i även om du som frusen närking verkar tro det, står alltid o fryser du med.

Det är ju fler månader som är mellanting mellan sommar o vinter som dom säkert inte behöver ha kläder.
 
Sv: Ipren till hund?

Nej de behöver solkräm för att de har en letalgen som gör dem hårlösa till vissa människors glädje. Inga hundar har en hud som är avsedd att klara sol utan skydd från pälsen.
PL

Jag har då aldrig haft nån solkräm och mina hundar har aldrig haft problem. De har mörka hudar.
 
Sv: Ipren till hund?

Det verkar finnas en hel del här som kan mer om din egen ras än dig själv så nån gång kanske man ska stanna upp lyfta skallen o ta åt sig av vad andra säger. Inte bara titta ner i backen o tro att allt är kanon.

jasså, vad syftar du på att de vet mer om?
 
Sv: Ipren till hund?

Mina polarhundar trivdes helt ok ute i hundgården på sommaren o som sagt de kunde avlas vidare soim de var utan att man behövde blanda in en frisk variant.
PL
 
Sv: Ipren till hund?

ja ta bara peter som kört över dig när det gäller letalgener
.

Jag har aldrig påstått att jag vet en massa om genetik!
Jag har svarat på en massa annat om kineser generellt.

Jag ska inte själv ha nån uppfödninge, men har däremot en väldigt fin hane som ev kommer gå i avel om han utväcklas rätt.

Därför har jag Nu börjat intressera mig för de bitarna och lär mig mer och mer.
 
Sv: Ipren till hund?

Och det jag ville ha fram med mitt lilla tankeexprement var att belysa att de allra flesta normalt pälsade hundar klarar både sommar och vinter i vårt klimat.... Men det gör inte en nakenhund...

Du får för min del gärna ha dina nakenhundar och vara lycklig med dem. Men påstå inte att vi andra inte vet vad vi snackar om, för de flesta här inne har mycket kunskap om hundar även om de inte råkar äga en nakenhund.... och påstå inte heller att det är en så sund och bra ras... för det är den inte.

Jag har bekanta som precis som du har nakenhundar... och de måste klä på sina hundar på vintern för att de inte skall frysa.. för fryser gör de i betydligt högre grad än pälsade hundar.

De måste dessutom klä på dem på sommaren för att de inte skall bli brända av solen... pälsade hundar har inte det problemet.
 
Sv: Ipren till hund?

Kan vi då enas om att all avel på nakna kineser är en avel på en letal defektgen för att ni tycker att det är fränt med nakna hundar?
Om du anser att ngt av detta inte stämmer så var god förklara ordentligt.
Kanske du menar att letalgenen på ngt sätt är positiv för hundens välbefinnande?
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Ipren till hund?

Och det jag ville ha fram med mitt lilla tankeexprement var att belysa att de allra flesta normalt pälsade hundar klarar både sommar och vinter i vårt klimat.... Men det gör inte en nakenhund...

Du får för min del gärna ha dina nakenhundar och vara lycklig med dem. Men påstå inte att vi andra inte vet vad vi snackar om, för de flesta här inne har mycket kunskap om hundar även om de inte råkar äga en nakenhund.... och påstå inte heller att det är en så sund och bra ras... för det är den inte.

Jag har bekanta som precis som du har nakenhundar... och de måste klä på sina hundar på vintern för att de inte skall frysa.. för fryser gör de i betydligt högre grad än pälsade hundar.

De måste dessutom klä på dem på sommaren för att de inte skall bli brända av solen... pälsade hundar har inte det problemet.

Klart att de fryser det har jag aldrig nekat!
ja vissa får ha kläder på sina, men då är de för de har ljust pigment (ljusa hudar). annars behövs ingen solkräm el kläder på sommaren!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 248
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 446
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 802
Senast: Tiffany
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 804
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp