Ipren till hund?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ipren till hund?

Klart att de fryser det har jag aldrig nekat!
ja vissa får ha kläder på sina, men då är de för de har ljust pigment (ljusa hudar). annars behövs ingen solkräm el kläder på sommaren!

Men du menar ändå att de är en sund ras?? Och att aveln av nakenhundar är sund??

En pälsad hund klarar kyla... och en pälsad hund blir inte bränd av solen oavsett om den har ljust pigment eller inte.
Att sen hela tiden behöva avla in "friska" hundar ... det är sunt menar du?
 
Sv: Ipren till hund?

Kan vi då enas om att all avel på nakna kineser är en avel på en letal defektgen för att ni tycker att det är fränt med nakna hundar?
Om du anser att ngt av detta inte stämmer så var god förklara ordentligt.
Kanske du menar att letalgenen på ngt sätt är positiv för hundens välbefinnande?
PL

JAG tycker inte det är en frän ras.
Jag har valt denna rasen för jag tycker den är underbar, vacker och har en unik personlihet. Jag avlar INTE så jag kan inte svara på varför var å en avlar på dem!
 
Sv: Ipren till hund?

Men du menar ändå att de är en sund ras?? Och att aveln av nakenhundar är sund??

En pälsad hund klarar kyla... och en pälsad hund blir inte bränd av solen oavsett om den har ljust pigment eller inte.
Att sen hela tiden behöva avla in "friska" hundar ... det är sunt menar du?

ja
g har aldrig pratat om den är sund el inte, det får var och en ha uppfattningar om.
det var den andra kinesägaren här inne som tog upp det..-

Däremot har vi inga problem med höfter osv som hon nämde tidigare1
 
Sv: Ipren till hund?

Om du inte avlar så behöver du inte fösvara aveln. Men nu har du faktiskt ställt upp o fösvarat o avser dessutom att avla på din hund.
Fränt eller vackert med en hund som är naken pga en defekt letalgen, vad är skillnaden?
PL
 
Sv: Ipren till hund?

Att en slädhund tar det lugnt är nog inte samma sak som om en sällskapshund tar det lugnt. Mina vänner i norr tycker att de haft en lugn dag om hundarna bara löpt en mil eller så.
 
Sv: Ipren till hund?

Jag har inte något personligt emot kineser. Dde hamnar bara i samma kategori som alla andra defekta raser såsom bulldoggar och liknande. Det är bara människan som skulle välja att avla vidare på en mutation såsom nakengenen, vilket jag anser vara en defekt. I mina ögon är därför hela rasen baserad på en defekt och inte alls sund. Må så vara att de inte har hältor, men hur smart är det att avla på ett anlag som är letalt i dubbel uppsättning och dessutom ger tandförlust. Klart hundarna fortsätter äta trots tomma hål i munnen. De svälter ju ihjäl annars. Dock ska ingen komma och påstå att det är lika lätt att äta med 24 tänder istället för 42. Stora tandförluster påverkar en hund. Så enkelt är det och det är därför inget som man ska avla vidare på.

Att man dessutom ska behöva klä på sin hund för att skydda den mot elementen?
Det låter ju helt befängt. Förvisso kan raser utan underull cokså behöva ett täcke då det ösregnar eller är många minus, men det är först då. De klarar sig med bara pälsen vid normal väderlek och det har jag inte sett många kinseser göra. Jag tvivlar på att din kan vara ute i några timmar i -15 utan att frysa. Då lär den få springa som en galning hela tiden.

Pälsen är hunden, kattens, hästens och alla övriga pälsdjurs naturliga skydd mot väder och vind. Ge mig en enda bra anledning varför man ska ta bort detta och ersätta det med kläder egentligen?
En enda?
För finns det ingen bra anbledning då ska man låta bli. Vi avlar ju inte pälslösa hästar eller nakna fåglar direkt och då befinner sig burfåglarna ändå inomhus i princip jämt.

Bara för att man kan ta bort pälsen på en hund och klä på den istället betyder inte att man ska. Alla naturliga mutationer är inte tänkta att bevaras.

okej jag ger mig. då får vi gå ihop alla här på buke och slå ihjäl alla kineser så det inte går at avla på dem!! då har vi bestämt oss!
 
Sv: Ipren till hund?

Är ju inte infödd närking, men frusen är jag ju förstås. Direkt varmt kan jag ju inte påstå att det är i det här landet, haha
 
Sv: Ipren till hund?

Om du inte avlar så behöver du inte fösvara aveln. Men nu har du faktiskt ställt upp o fösvarat o avser dessutom att avla på din hund.
Fränt eller vackert med en hund som är naken pga en defekt letalgen, vad är skillnaden?
PL

Nej därför försvarar jag inte heller aveln, och som jag sa så kommer jag Ev att låta han gå i avel därför har jag NU börjat intressera mig för den biten. Det betyder med andra ord att jag inte kan så mycket/ allt om den biten vikket jag inte heller har påstått att ja kan.

Jaja då tycker jag väl då att den är frän enligt dig då...för mig föredrar jag att säga vacker...frän för mig är nått man tror man e cool för man har...å de tycker jag INTE.
 
Sv: Ipren till hund?

Ja, känsligheten för väder är egentligen rätt oväsentlig när man väger in den aspekten. Avla på något dödligt...jaja
 
Sv: Ipren till hund?

Underbar och trevlig personlighet får du även i den pälsade varianten. Menar du att det vackra får väga tyngre än att en defekt gen ska utrotas?
Det finns alltså ingen annan anledning att välja en naken kines framför än pälsad än att den nakna är snyggare?
 
Sv: Ipren till hund?

Det är skillnad på att avliva det som redan finns och förhindra att defekter förs vidare.

Det finns ingen anledning att slå ihjäl de som redan fötts och inte lider, men det är rent befängt att avla vidare på en dödlig defekt.
 
Sv: Ipren till hund?

Underbar och trevlig personlighet får du även i den pälsade varianten. Menar du att det vackra får väga tyngre än att en defekt gen ska utrotas?
Det finns alltså ingen annan anledning att välja en naken kines framför än pälsad än att den nakna är snyggare?

Nej varför skulle de finnas en annan anledning att välja den? Det ÄR samma ras!!! de är med andra ord likadana!!!

Jag har båda varianter, men kommer nog fortsättningsvis att bara välja den nakna, därför att jag föredrar den!
 
Sv: Ipren till hund?

Om de nu e så att de borde funnit avelsförbud osv om de skulle följt lagen....tror ni inte de redan skulle funnits de isf...varför är det en godkänd ras enligt SKK då?
 
Sv: Ipren till hund?

Ena varianten är sund men existerar bara för att man skall kunna avla vidare på den andra, den andra avlar man på pga av att en dödlig gen ger den ett "vackert" utseende! Likadana??????
PL
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 248
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 446
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 802
Senast: Tiffany
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 804
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp