Intressant

Sv: Intressant

Min hund sover inte i bur men han har ett område under trappen som vi kallar för hans lya som är avspärrat med en barngrind. Han sover där och är där när vi inte är hemma. Han går dit för att visa att han vill vara ifred och när han vill sova och han protesterar aldrig om vi ber honom gå dit. Där inne har han en koja, lite filtar och en bädd. Vi vande honom vid det här redan första natten hos oss och han trivs. Vårt hus skonas, hans mage skonas (Han är allergisk så det handlar inte enbart om skor osv) och han skonas då han inte känner behov att vakta hela huset mot allt och alla och vet tydligt när han inte ska vänta oss tillbaka inom en snar framtid.
Jag tycker att det här har fungerat jättebra och jag rekomenderar andra att göra samma sak, jag ser det inte som djurplågeri att ta ifrån hunden massor med orosmoment som förbipasserande och ett stort, tomt hus.

KL
Återgår till start inlägget.
Tycker att det är lustigt att trots att det är förbjudet så fortsätter vissa helt öppet på ett öppet forum tala om att de gör det själv och även att de tänker fortsätta.
Så det verkar ju inte som djurförbud, djurinspektörer och lagar avskräcker ett dugg.

Civil olydnad?

Det har i alla tider funnits lagar som är mer eller mindre idiotiska, och folk som således medvetet har brutit mot dem.

Personligen tycker jag att hundar kan sova nog så bra i bur, och ingen av våra hundar har någonsin sett det som ett straff eller tvång. Det är snarast rusning till burarna när de har chansen.

Eftersom vi har hundgårdar där våra hundar kan vara när vi inte är hemma finns inte behovet att skydda hemmet mot terrorister med bur hos oss. Däremot har de 2 ständigt öppna burar i det rum där de sover på natten. Dessutom 2 rejäla hundsängar. Detta på 1 cocker, 1 fauve och en kl. münster. När de går och lägger sig ockuperar alltid münstern den stora buren, och cockern och fauven klämmer in sig i den lilla (som egentligen är lagom för en av dem...). Hundsängarna är utan ockupanter till det blir för varmt med 2 hundar i en liten bur..

I det andra rummet sover två cockrar, och de kan välja på en "låda" att krypa in i, och en rejält stor och mjuk kudde. Gissa vad de väljer? Inte är det kudden i alla fall...

Förr om åren sov våra valpar alltid i bur om natten till dess att de var rumsrena. Numera sover de i sängen istället. Jag kan inte se någon skillnad på valparna, det blir bara mer grus i sängen...:grin:

Lagen som den ser ut idag ser inte till vad som är bäst för de individuella hundarna. Nog tycker jag att bur är bättre än stress för många hundar. Man förbjuder något som för en del individer är en trygghet och tvingar istället ägarna att antingen bryta mot lagen eller utsätt sina hundar för stress. Tyvärr kan det ta ganska lång tid att få dessa hundar trygga på större yta ensamma.

Min hund sover i bur på natten, började med det då han var så svår att få rumsren och sedan har det bara fortsatt. Ser inget fel i det, han ligger ändå och sover i buren när han är trött, när jag tänker på det så är det onödigt arbete att jag stänger dörren när jag går och lägger mig :p
(kan tillägga att jag bor i danmark och tror inte de har samma lagar)

Jag har inga problem att man stänger in hunden i en bur på natten eller kortare stunder under dagen om hunden är lugn och avslappnad. Kommer vagt ihåg någon tråd för länge sedan med hund/hundar som försökte bryta sig ut och var tvungen att ha en värsta superbur för att hålla hunden kvar, det tycker jag inte är okej, då är hunden inte avslappnad och trygg och jag funderade då på om det inte skulle vara bättre för sådana hundar att få somna in...
Sen om man ska ha en hund i bur medans man är på arbete/föreläsningar, då kan det väll vara läge att bygga en hundbox eller hundgård :idea:

Men som du beskriver det så sover ju dina hundar frivilligt i öppna burar. Det är ju något helt annat.

Men jag säger bara SUCK OCH STÖN!!!! :cool:

Ingen här inne har - så vitt jag vet - någonsin gett rådet att man skall ha för vana att permanent förvara hundar i bur! Oavsett orsak!
Jag känner inte till en enda person som anser att det är vare sej etiskt, moraliskt eller "träningstekniskt" vettigt!

Däremot är vi många som ser fördelar - för BÅDE hund och ägare - i att vid vissa tillfällen och med vissa hundar använda bur!

/Swat

:bow::bow:

Jag bor i en lägenhet utan andra dörrar än den till toaletten. Dessvärre saknas det element på toa så det blir snabbt mycket kallt om den dörren är stängd. Jag har en hund som sätter i sig precis allt om det har varit i kontakt med mat. Dvs även tomma matförpackningar, plastlådor osv. Att öppna kylskåpsdörrar och luckor med barnlås är ingen konst för denna hund. Han aktiveras med lydnadsträning på elitnivå, spår eller uppletande i snitt 5-6 dagar i veckan. Givetvis får han också lämpligt mängd motion.

Ni som är emot burar, tycker ni att jag bör avliva min hund istället? Han är nästan 11 år så omplacering är inget alternativ. Vi står i bostadskö till en större lägenhet, men bostadsmarknaden i den här delen av landet är som den är tyvärr.

Nu har min sambo varit arbetslös ända sedan vi flyttade hit, så mina hundar är i princip aldrig ensamma. Men fiktivt då, om han hade arbetat. Jag är student och är sällan borta mer än 3-4 timmar. Hur hade ni gjort?

Men som du beskriver det så sover ju dina hundar frivilligt i öppna burar. Det är ju något helt annat.

Javisst är det något helt annat - det är lagligt. Men faktum kvarstår att de gillar sina burar. Och i ärlighetens namn skulle de nog hellre se att de blev instängda i var sin bur så att de kunde ligga skönt hela natten utan att behöva trängas och bli varma. På utställning tillbringar de mycket tid i sina burar, instängda, och de hoppar ändå glatt in och rullar ihop sig efter varje tur utanför.

Lagen, och flera skribenter här, förutsätter att instängd i bur är något negativt. Men ska hunden sova är buren i de flesta fall det allra bästa hunden kan tänka sig. Då helst stängd så att den slipper vakta. Däremot är det ett otyg att låta hundar leva i bur permanent som hon i artikeln. Då kan man hålla sig till den uppstoppade varianten, och djurförbud + böter är rimligt.

Du säger ju själv nu samma sak som jag har gjort. Det är att man får välja hund efter sin egna förutsättningar. Du hade ju uppenbarligen rätt förutsättningar för din valp. Dina bekanta inte..............:angel:

Mina bekanta har också hus, väggar, golv och lister. Kajjan var på väggen (tapeten egentligen, men det är väl så det börjar, en liten flik och sen är det klippt) ett par gånger, men fick veta tidigt att man fan inte gör så. Jag hade bara turen att vara hemma då.

Men du är välkommen hit för att göra en bedömning av mitt och mina vänners hem med din "expertis" och ge råd på vilken plåt som ska användas för väggen och vad som ska täcka golven. Jag bjuder på fika.

Hade jag haft en hund som sätter i sig både bäddar, stolsstoppning mm. så skulle jag nog vara mer rädd för att hunden skulle få i sig något olämpligt då den far fram än att den får vara i buren någon stund. Inte så att jag förespråkar bur 24/7 -och det har ingen gjort vad jag kan se - men ibland är det tvunget att lämna hunden ensam och hellre en glad och pigg hund i bur än en hund som ätit upp halva inredningen med fara för sitt liv.....

Ja fy... skruvar, spikar, sladdar ock annan skit. :crazy:

1. Det är olagligt. Och jag tycker att man ska följa djurskyddslagarna.

Det tycker jag också, men som tidigare har ältats så är inte världen svartvit och jag håller med Snurrfian:

Världen är inte svart eller vit, och ang burlagen så anser jag inte den helt genomtänkt, jag tycker att man har missat en stor del av expertisen som talar till burens fördel. Och det skulle inte förvåna mig om det kommer att omarbetas för att verkligen vara en lag för hundens bästa och inte bara för folk som tror sig vara djurvänner.

2. Hunden är inte fri att röra sig om den önskar. Den kan tex inte gå till vattenskålen eller gå till sin husse/matte för att tala om ifall den blir akut nödig.

Jag brukar själv vakna så fort hunden går upp på natten, det händer ganska ofta. Ibland är hon törstig, ibland behöver hon gå ut, ibland vill hon bara byta rum och sova resten av natten någon annan stans. Den friheten tycker jag hundar ska ha.

När valpen sov i bur så hade han självklart vatten inne hos sig. Jag vaknade dessutom alltid bara han reste sig, tog ett varv och la sig igen. Behövde han kissa så la han sig inte och då tog jag direkt ut honom. Problemet löst!

Just nu är han platsad på sin filt. Han får icke lämna den och är därmed lika "begränsad" som i en bur. Är det lika fel tycker du?

Många gånger på ffa olika mästerskap och om man måste bo på hotell inför tävling/utställning så krävs att hunden sover i bur dessutom. Senast det hände här var på ungdomsmästerskapet för jämtar, där en av mina kom med.

Och ingen behöver gagga i att det är bara att byta hotel, för det är ju så att jaktprov (som um med jämtar är) går av stapeln mitt ute i bushen och i regel finns 1 hotell om man har tur.

Jag tycker synd om de hundar som aldrig någonsin blivit burtränade, den dag något inträffar som gör att de måste förvaras i bur under en kortare eller längre tid.

Räcker ju med en skada som kräver att de är inlagda hos veterinär.
Märkligt, jag har aldrig burtränat någon hund, när de behövt vistas i bur så har det aldrig varit något problem. Måste bero på vallhundars, o speciellt BC´s utomordentliga mentala stabilitet.

knapp o skämt åsido så kör jag med QuickFix

1) Ung hanhund blir mer eller mindre våldtagen av ungtik vid dennes första löp, han slinker in i en flygbur o visar alla tecken på att vara nöjd, aldrig sett en bur tidigare.
2) Leon har inga problem med att sova i bilen, vid första rasträffen uppförde han sig exemplasriskt o sov i bilen
3) Jag o Leon blev hastigt o inte så lustigt husvilla i Hällefors förra sommaren, vi fick logi på Hund Campus, innan jag upptäckt att det fanns reglar på utsidan av dörren så stoppade jag in honom i befintlig bur, Furrari
han sa något pip o sedan blev det tyst.
De dygnen vi bodde där så föredrog han att sova i buren, han ratade min fiskrok.

Och fortfarande, hur gör du för att göra så att de inte tuggar på saker inomhus?

Det väntar jag också med spänning på svaret om.

KL
Nu vill jag läsa en lösning som är hållbar och inte en massa: Du jag har haft tusenmiljoner problemhundar alá rottweilers , det går visst...
Det är väl främst en fungerande lösning som är intressant i tråden..

Det väntar jag också med spänning på svaret om.

KL
Nu vill jag läsa en lösning som är hållbar och inte en massa: Du jag har haft tusenmiljoner problemhundar alá rottweilers , det går visst...
Det är väl främst en fungerande lösning som är intressant i tråden..

Munkorg och buntband:cool:

Och om hunden ändå är mäster-expert på att ta sig ut, blir nervös av att vara ensam på stor yta ?

Leksaker triggar ofta en sådan hund mer negativt än positivt så det är inte ett bra förslag.

Ser som sagt att hunden är riktigt aktiverad då jag lämnar den. Dessutom har
våra hundar alltid leksaker och ben att sysselsätta sig med.

Revolutionerande råd. De som har problem med att hundarna härjar runt, tror du de lämnar dem pissnödiga, uttråkade och avslutar med en bukspark innan de går?

Ska vi då kanske avliva alla hundar som inte faller in i "ditt" extremt basala mönster? Eller!?

Dvs hundar son ÄR välaktiverade, välrastade, har goda tuggben men som ändå stressar sej halvt fördärvade av att bli lämnade ensamma i ett helt hus/lägrnhet!

/Swat

Min hund ligger just nu sövd hos veterinären och ska genomgå en koll av tarm/mage just pga att hon äter ALLT!
När jag fick hem henne så provade jag att ha henne hemma ensam lös, då tog tog mobilladdaren som satt i vägguttaget BAKOM sängen. Nej tack ingen död hund tänkte jag och skaffade en enorm bur där hon kan stå, sitta, ligga hur hon vill, har tillgång till vatten. Hon har inga problem att sova i buren dom få timmar jag är borta. För några veckor sedan provade jag att ha henne lös igen och ja sen dess har vi haft problem med halso och mage. Hon har antagligen hittat något att stoppa i sig, gud vet vad det kan vara efter min "hundsäkring" av huset.

Jag ger blanka fan i lagen rent ut sagt, jag bryter hellre mot den än har en hund som behöver gå igenom det hon gör just nu igen.

Jag hoppas att detta beteende växer bort, hon är ung än.

Det finns inget någon kan säga som får mig att ändra mig ang att min hund får vistas i en bur dom timmar jag är borta isf att dö. Buren kan nog jämföras med att stänga in hunden i en hall eller toa, vilket är lagligt!?!

KL

Om jag nu antar att iallafall en del av er med svåra hundar i förhand visste att detta problem skulle kunna dyka upp, hur resonerade ni då när ni ändå valde att köpa av den rasen?
För om jag tolkar er rätt så har merparten en väldigt aktiv jakt eller brukshund som trots aktivering och träning goes bananas när den är ensam hemma eller på natten. Och det är väl ändå mer eller mindre känt att många hundar av dessa raser kan vara svåra och väldigt krävande?

Tänkte ni "ja men som sista utväg har jag ju buren" eller kom det som en överraskning att ni till sist tvingades använda bur?

Jag skulle själv aldrig skaffa en sån hund om jag trodde att bur kunde tänkas bli nödvändigt. Precis som att jag inte kommer skaffa en högenergisk hund alls då jag inte kan tillfredsställa hundens behov av aktivering.
Man skaffar ju hund efter ens förutsättningar. Och många av er brukar påpeka hur fel det är att skaffa ex brukshund om man inte vill träna eller jakthund om man inte vill jaga. Är det då inte lika tokigt att skaffa en hund som förmodligen kommer vara svår att ha ensam om man inte har möjlighet att ha hunden med sig hela dagarna?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 827
Senast: fixi
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 813
Senast: YlvaG
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 210
Senast: ameo
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 035
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka