Intressant

Sv: Intressant

Tja om du inte kan klara ditt hem utan att ha valp i bur så ska du inte ha valp i det heller. Det är allvarligt och definitivt inget att skratta år. Klarar inte bostaden hunden/valpen då ska man inte ha den där heller.

Världen är inte svart eller vit vet du ;)

Det är inte jag som har dessa problem. Men nära vänner med samma ras. Där har det rykt både golv, väggar och lister för att valparna har varit just mallar. Det har dock gått över efter ett tag och buren har blivit överflödig.

När min valp låg i buren så sov han gott om natten utan att ta egna turer för att se vad som fanns att stoppa i sig. Hemma hos mamma och pappa så går han själv och lägger sig i sin bebis-bur när han bli trött för att han tycker det är skönt att ha sin egen, skyddade plats. Så mycket lider han av den och så illa har han tagit vid sig av att sov av bur som liten. :eek:

Att vara med hunden på ett hundträningsläger räknar jag som träning inför tävling, o då får hundarna vara i bur o även övernatta i bilen.

Många gånger på ffa olika mästerskap och om man måste bo på hotell inför tävling/utställning så krävs att hunden sover i bur dessutom. Senast det hände här var på ungdomsmästerskapet för jämtar, där en av mina kom med.

Och ingen behöver gagga i att det är bara att byta hotel, för det är ju så att jaktprov (som um med jämtar är) går av stapeln mitt ute i bushen och i regel finns 1 hotell om man har tur.

Jag tycker synd om de hundar som aldrig någonsin blivit burtränade, den dag något inträffar som gör att de måste förvaras i bur under en kortare eller längre tid.

Räcker ju med en skada som kräver att de är inlagda hos veterinär.

Exakt, det är nog så jobbigt för många hundar att vara i ny jobbig miljö, nya människor etc. och utöver detta uppleva buren som ngt obehagligt/jobbigt.

Jag tycker att burträningen är nog så viktig som mycket annat, det finns situationer (som tex. tävlingar, prov, nya miljöer...) där alternativet för hundens bästa är en bur!

Många gånger på ffa olika mästerskap och om man måste bo på hotell inför tävling/utställning så krävs att hunden sover i bur dessutom. Senast det hände här var på ungdomsmästerskapet för jämtar, där en av mina kom med.

Och ingen behöver gagga i att det är bara att byta hotel, för det är ju så att jaktprov (som um med jämtar är) går av stapeln mitt ute i bushen och i regel finns 1 hotell om man har tur.

Jag tycker synd om de hundar som aldrig någonsin blivit burtränade, den dag något inträffar som gör att de måste förvaras i bur under en kortare eller längre tid.

Funkar alldeles utmärkt att inte burträna till mästerskap. Är hunden trygg i sig
är det inga som helst problem att sätta dom i bur.

Exakt vad är det som är så hemskt? Jag fattar verkligen inte...
Är det bättre att valpen/unghunden sätter i sig något olämpligt och kanske stryker med än att ligga och sova i en rymlig bur på natten?

1. Det är olagligt. Och jag tycker att man ska följa djurskyddslagarna.
2. Hunden är inte fri att röra sig om den önskar. Den kan tex inte gå till vattenskålen eller gå till sin husse/matte för att tala om ifall den blir akut nödig.

Jag brukar själv vakna så fort hunden går upp på natten, det händer ganska ofta. Ibland är hon törstig, ibland behöver hon gå ut, ibland vill hon bara byta rum och sova resten av natten någon annan stans. Den friheten tycker jag hundar ska ha.

Jag kan förstå varför en del tar till bur när de tycker att de har provat allt annat. Men jag tycker fortfarande inte att det är rätt.
I min värld kan man alltid hitta en lösning som fortfarande är rättvis för hunden.

Min hund ligger i bur i bilen och på utställning utan problem. Men jag skulle aldrig drömma om att låta henne sitta i bur hemma. Den tanken avfärdades fort till och med när hon var som värst och hade sönder hela huset.

Det är bara olagligt om buren är stängd!

En hund som har sin sovplats i buren sedan valpåldern sover gott där inne och går frivilligt dit och lägger sig när den är trött eller vill vara ifred. Precis som en del har hundkorg som alltid är hundens trygga plats har en del burar som alltid är hundens trygga plats.

Vari ligger skillnaden mellan en öppen bur och en korg?

Det är väl ingen här som har pratat om öppna burar? Så länge hunden är fri att komma och gå som den vill struntar jag fullkomligt i om hunden ligger i bur eller på en filt.
Det vi pratar om i den här tråden är ju att stänga in hundar i bur.

Exakt vad är det som är så hemskt? Jag fattar verkligen inte...
Är det bättre att valpen/unghunden sätter i sig något olämpligt och kanske stryker med än att ligga och sova i en rymlig bur på natten?

Tycker att miljön inte är rätt för en valp om man sätta den i bur för att den inte ska tugga i sig olämliga saker. Det vanligaste är också att hunden ligger och sover när resten av familjen sover.

Funkar alldeles utmärkt att inte burträna till mästerskap. Är hunden trygg i sig
är det inga som helst problem att sätta dom i bur.

Tyvärr är ju som sagt inte världen svart/vit.

Finns många hundar som nog inte alls bara rullar ihop sig till en liten boll och somnar totalt avslappnad när de för första gången i sitt liv måste vara i bur under en längre stund (ex.vis hela tiden inne på ett hotellrum) och som sagt blir första gången hos vet., när hunden är skadad/sjuk, i ny miljö, inte har husse/matte i närheten så blir det i många fall inte så bra..

Men det är väl ändå lite skillnad på att burträna och att förvara hunden i bur ex nattetid?

Burträna kan man göra mycket korta stunder och man kan ju dessutom ha luckan öppen större delen av tiden.
Burträning går ju bara ut att lära hunden att bur=mysigt och tryggt. Finns väl ingen anledning att hålla hunden instängd i flera timmar på hemmaplan bara för att träna.

Sen förstår jag inte det här med hotellrum. Min hund har varit lös när vi bott på hotell, menar du att vissa hotell kräver att hunden sitter i bur?

Sen förstår jag inte det här med hotellrum. Min hund har varit lös när vi bott på hotell, menar du att vissa hotell kräver att hunden sitter i bur?

Det var väl det jag skrev, eller hur?

Inte på alla orter (vare sig i sverige eller i andra länder) som det finns flera hotell att välja mellan och ibland är man då tvungen att bo på hotell där de inte vill ha hundar lösa i rummen.

Finns väl ingen anledning att hålla hunden instängd i flera timmar på hemmaplan bara för att träna.

Och hur många på buke anser du/ts mfl som praktiserar eller rekommenderar det?

Det brukar också vara något som de flesta normala människor anser som absolut sista utvägen, när inget annat hjälpt och oftast under en kortare period i hundens liv vad jag har kunnat läsa mig till och då i regel för att skydda hunden från sig själv om det är en sådan som demolerar allt.

Tycker att miljön inte är rätt för en valp om man sätta den i bur för att den inte ska tugga i sig olämliga saker. Det vanligaste är också att hunden ligger och sover när resten av familjen sover.

Så du anser att man bör ta ut alla sina möbler, plocka av lister och sätta pansar på väggarna för att dessa "demoleringsvalpar" ska kunna vistas inne? Det är ju i princip det du skriver.

Jag vet inte hur folk gör hemma. Men jag vet att jag många gånger har läst både här och på andra forum om folk som stänger in hunden när den ska vara ensam, när de ska sova osv.
Jag minns inga namn eller trådar så mer specifik än så kan jag inte vara.

Jag förstår också att de flesta kanske ser det som en sista utväg. Men jag tycker fortfarande inte att det är rätt.
Jag har själv en hund som tuggar sönder det mesta hon kommer över när hon är ensam eller uttråkad, men jag löser det på andra sätt. Inte genom att stänga in henne i bur.

Vårat förra hus, som vi ägde innan vi flyttade hit ut i skogen hade ett rum, som var kaklat från golv till tak, klinker på golvet och inga sladdar eller lister.. Bara för folk att inreda ett sådant rum i sitt boende :D

Det är väl ingen vettig människa som stänger in hunden när man är hemma bara för att..?

jag var väldigt anti bur innan, ägde ingen bur och tanken på att sätta hunden i bur var avstötande. Men livet ändras och det är ju otroligt enkelt att sitta med sin första hund och tycka saker om andra hundägare.

Hur löser du det om hunden måste vara ensam hemma och du vet på förhand att hunden förmodligen kommer att bli uttråkad innan du kommit hem?

Ni som ondgör er över de som ibland låter hunden vara i bur pga att den annars stressar/demolerar osv, varför delar ni aldrig med er av exakt hur ni går tillväga för att få en sådan hund att INTE stressa upp sig/demolera osv när den är ensam :confused:

Jag vet inte hur folk gör hemma. Men jag vet att jag många gånger har läst både här och på andra forum om folk som stänger in hunden när den ska vara ensam, när de ska sova osv.
Jag minns inga namn eller trådar så mer specifik än så kan jag inte vara.

Jag förstår också att de flesta kanske ser det som en sista utväg. Men jag tycker fortfarande inte att det är rätt.
Jag har själv en hund som tuggar sönder det mesta hon kommer över när hon är ensam eller uttråkad, men jag löser det på andra sätt. Inte genom att stänga in henne i bur.

Hur gör du då?

Det är väl ingen vettig människa som stänger in hunden när man är hemma bara för att..?

jag var väldigt anti bur innan, ägde ingen bur och tanken på att sätta hunden i bur var avstötande. Men livet ändras och det är ju otroligt enkelt att sitta med sin första hund och tycka saker om andra hundägare.

Hur löser du det om hunden måste vara ensam hemma och du vet på förhand att hunden förmodligen kommer att bli uttråkad innan du kommit hem?

Ni som ondgör er över de som ibland låter hunden vara i bur pga att den annars stressar/demolerar osv, varför delar ni aldrig med er av exakt hur ni går tillväga för att få en sådan hund att INTE stressa upp sig/demolera osv när den är ensam :confused:

Svarar båda.

Men herregud. Jag har inga mirakellösningar. Det har jag väl aldrig påstått?
Och som jag skrev innan så kan jag förstå varför en del tar till bur. Men jag tycker inte att det är rätt.

Gnist:
Om jag verkligen måste lämna henne ensam trots att jag vet att hon kommer tugga sönder nåt så får väl saker gå sönder. Jag blev inte så glad för några veckor sen när jag kommer hem och inser att hon tuggat på köksstolarnas stoppning. Eller när hon gång på gång strimlar sina bäddar. Jag får väl helt enkelt köpa nytt.
Och hela tiden prova nya lösningar och hoppas att något hjälper.
Men överlag så undviker jag att lämna henne om jag misstänker att hon kommer ligga och vara uttråkad. Men jag har för det mesta möjlighet att stanna hemma eller ta med hunden om det behövs.

Men jag säger bara SUCK OCH STÖN!!!! :cool:

Ingen här inne har - så vitt jag vet - någonsin gett rådet att man skall ha för vana att permanent förvara hundar i bur! Oavsett orsak!
Jag känner inte till en enda person som anser att det är vare sej etiskt, moraliskt eller "träningstekniskt" vettigt!

Däremot är vi många som ser fördelar - för BÅDE hund och ägare - i att vid vissa tillfällen och med vissa hundar använda bur!

/Swat

:bow::bow::bow:

Å ändå fortsätter tråden!:D;):crazy:

*kl*

Var i lagen kan jag hitta att man inte får förvara hunden i bur eller kopplad under ngr timmar hemmavid?

Jag har ett annat dilemma och det är att under vissa perioder så är min jycke stört omöjlig att hålla inomhus..Om jag inte kopplar henne under natten.
Hon öppnar ALLA dörrar,låsta som olåsta,felvända vreden som rättvända.. med skyddade låsbleck osv osv
och tja,så kul är det inte att vakna med dörrn på vid gavel,allra minst när det är -20 utomhus.. :devil:
Och jag lovar,vi har provat allt utom att få dörrn strömförande..

Senaste varianten som fungerat bäst (för att jag själv vaknar till ibland) är en tjock tjock boxmatta,utskuren i en lagom stor/liten bit så at tden väl täcker handtaget och dörrvredet + tätad dörr som gör det extra trögt att låsa upp.
Men lik förbannat när hundf-n får för sig,så sätter hon sig lutad mot dörren,sträcker upp tassen in under denna 'matta' och river några gånger så till slut öppnas låset och sen är det fri väg ut.
Själv får jag använda bägge händerna för att kunna låsa/låsa upp.. :devil:

Är hon på ett riktigt tråkigt humör,tja då öppnar hon även grinden ut från gårdsplan (men oftast inte),men inte så himla kul å ha en 70 kg's bjässe promenerandes för sig själv på nejden. Om inte annat så är det inte uppskattad av grannarna.

Detta har också gjort att jag flertalet gånger faktiskt funderat på avlivning,för i slutänden om jag skulle försöka mig på en omplacering,vem vill ha en hund som är omöjlig att 'stänga in'. Hon gör som hon vill helt enkelt.. :crazy:

(Tilläggas ska att hunden är i princip aldrig ensam hemma,händer isåfall max 1-3 dgr/veckan och då endast ngn timme i stöten. Mitt dilemma gäller även nattetid)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 826
Senast: fixi
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 813
Senast: YlvaG
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 210
Senast: ameo
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 035
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025