Intressant

Sv: Intressant

Ni kanske kan sätta en rejäl hasp s högt att hunden inte når?
Eller typ hänglås?

Min huligan är också duktig på dörrar samt vissa lås, jag barrikerar dörrar på alla möjliga sätt men hon lyckas till slut iallafall. Skulle sätta upp hasp eller hänglås men nu har hon av någon anledning slutat med sina äventyr. Skönt.

Men för mig är det inte ett alternativ att hemmet blir lidande, jag har inte råd att köpa nya saker gång på gång när jag är student. Då använder jag hellre en bur förutsatt att jag vet att han sover i den när han är ensam.

Nu har jag ju inte det problemet men jag ser iallafall inget fel i att använda bur om hunden mår bra. Samma sak med hästar, finns stall med lite lågt tak och hästar som står i spilta och inte mår de dåligt för det! Finns värre saker att göra mot hunden.

Hänglås?
Inte en chans..
Brandsäkerheten/utrymmningssäkerhet i första hand,om det ska gå så långt,ja då får hunden trava över regnbågsbron. Faktiskt.

En hasp..Till en hund som även står upp på bakbenen och räcker ca 2 m.?
(Vi pratar om en stor Pyrre)
Hon öppnar t om 'boxlås',med munnen.
Uppfinningsrik dam helt enkelt.

Svarar båda.

Men herregud. Jag har inga mirakellösningar. Det har jag väl aldrig påstått?
Och som jag skrev innan så kan jag förstå varför en del tar till bur. Men jag tycker inte att det är rätt.

Gnist:
Om jag verkligen måste lämna henne ensam trots att jag vet att hon kommer tugga sönder nåt så får väl saker gå sönder. Jag blev inte så glad för några veckor sen när jag kommer hem och inser att hon tuggat på köksstolarnas stoppning. Eller när hon gång på gång strimlar sina bäddar. Jag får väl helt enkelt köpa nytt.
Och hela tiden prova nya lösningar och hoppas att något hjälper.
Men överlag så undviker jag att lämna henne om jag misstänker att hon kommer ligga och vara uttråkad. Men jag har för det mesta möjlighet att stanna hemma eller ta med hunden om det behövs.

Hade jag haft en hund som sätter i sig både bäddar, stolsstoppning mm. så skulle jag nog vara mer rädd för att hunden skulle få i sig något olämpligt då den far fram än att den får vara i buren någon stund. Inte så att jag förespråkar bur 24/7 -och det har ingen gjort vad jag kan se - men ibland är det tvunget att lämna hunden ensam och hellre en glad och pigg hund i bur än en hund som ätit upp halva inredningen med fara för sitt liv.....

Men för mig är det inte ett alternativ att hemmet blir lidande, jag har inte råd att köpa nya saker gång på gång när jag är student. Då använder jag hellre en bur förutsatt att jag vet att han sover i den när han är ensam.

Nu har jag ju inte det problemet men jag ser iallafall inget fel i att använda bur om hunden mår bra. Samma sak med hästar, finns stall med lite lågt tak och hästar som står i spilta och inte mår de dåligt för det! Finns värre saker att göra mot hunden.

Jag har inte heller råd att köpa ex nya stolar just nu. Men då får jag ju stå ut med de trasiga!
Småsaker köper jag nytt regelbundet. Som filtar och osthyvlar. Men det bör alla hundägare ha buffert att klara.

Min egen privata åsikt är att om man inte kan stå ut med att saker går sönder så kanske man inte ska skaffa hund? Man kanske iallafall inte ska välja en sådan ras där hunden troligt kommer vara svår på dessa sätt?

Men alla är ju olika..

Hänglås?
Inte en chans..
Brandsäkerheten/utrymmningssäkerhet i första hand,om det ska gå så långt,ja då får hunden trava över regnbågsbron. Faktiskt.

En hasp..Till en hund som även står upp på bakbenen och räcker ca 2 m.?
(Vi pratar om en stor Pyrre)
Hon öppnar t om 'boxlås',med munnen.
Uppfinningsrik dam helt enkelt.

Okej ja jag förstår dig. Hoppas ni kan hitta en lösning!

Hade jag haft en hund som sätter i sig både bäddar, stolsstoppning mm. så skulle jag nog vara mer rädd för att hunden skulle få i sig något olämpligt då den far fram än att den får vara i buren någon stund. Inte så att jag förespråkar bur 24/7 -och det har ingen gjort vad jag kan se - men ibland är det tvunget att lämna hunden ensam och hellre en glad och pigg hund i bur än en hund som ätit upp halva inredningen med fara för sitt liv.....

Camaro biter bara sönder, hon äter inte upp. Allt hittas i en stor röra på golvet när man kommer hem, om än något missformat.
(Ja bortsett från mat då, men sånt brukar inte lämnas framme)

Camaro biter bara sönder, hon äter inte upp. Allt hittas i en stor röra på golvet när man kommer hem, om än något missformat.
(Ja bortsett från mat då, men sånt brukar inte lämnas framme)

Jo men det är fortfarande en hund och allt kan hända. Vad säger att hon inte råkar få ner en bit i luftstrupen/magsäcken?

Dessutom så tänker jag att såhär; går den på bäddar, stolar etc. vad säger då att den inte ger sig på elsladdar?

Ja alla gör ju sina egna val. Jag väljer att inte ha hunden i bur.

Vi har för övrigt inga elsladdar åtkomligt i det rummet hon är i när hon är ensam.

Hur löser du det om hunden måste vara ensam hemma och du vet på förhand att hunden förmodligen kommer att bli uttråkad innan du kommit hem?

Ni som ondgör er över de som ibland låter hunden vara i bur pga att den annars stressar/demolerar osv, varför delar ni aldrig med er av exakt hur ni går tillväga för att få en sådan hund att INTE stressa upp sig/demolera osv när den är ensam :confused:

Tränar den hellre i att var ensam hemma små stunder. Ser dessutom noga till att den fått stimulans och är trött när jag lämnar hunden. Viktigt är att inte våra kära fyrbenta aldrig behöver vara ensamma för länge.

Jag har inte heller råd att köpa ex nya stolar just nu. Men då får jag ju stå ut med de trasiga!
Småsaker köper jag nytt regelbundet. Som filtar och osthyvlar. Men det bör alla hundägare ha buffert att klara.

Min egen privata åsikt är att om man inte kan stå ut med att saker går sönder så kanske man inte ska skaffa hund? Man kanske iallafall inte ska välja en sådan ras där hunden troligt kommer vara svår på dessa sätt?

Men alla är ju olika..

Men det handlar ju inte om raser, utan individer anser jag!
Min Knasen tuggar gärna på skor (Mattes vinterskor). Fortfarande idag men tuggar inte på något annat. Hans bror ligger hemma hos oss och biter i den röda ryamattan, han har tuggat på handkontrollen till tv-spel, han har tagit småbitar för att tugga. Det är ju ändå samma ras, samma kull.

Annars så har Knasen inte varit speciellt tuggig av sig medan hans bröder har tuggat en hel del och deras matte har fått använda bit ej-spray konstant. Ändå är de fler än en och de har leksaker och tuggben.
Knasen är ensam, har tillgång till leksaker och tuggben och han är den som inte förstör.
Dock har vi inte problem med att lämna honom själv med Knasen då vi stänger in dem i hallen när vi inte är hemma. Då sover dem.

Du förstår väl var jag vill komma? Min hund-buffert ska inte gå till saker som han förstört utan hans veterinärvård. Jag vill inte ha ett förstört hem, du kanske står ut med det så fine.
Jag väljer fortfarande bur. Fast när vi flyttar till vårt hus kommer vi bygga hundgård och då kan man ju lösa det problemet på ett annat sätt än bur också ifall det skulle vara illa.

Så duktigt :cool: Det har aldrig slagit dig att det är skillnad på hund och hund?
Jo det har jag givetvis eftersom vi jobbat med problemhundar och även har en man som har hundar som yrke. Kan tillägga att "min" ras definitivt inte hör till de lätta raserna utan tvärt om. Lika livlig och aktiv som ovanlig. Men man fåt ju helt klart välja ras efter de förutsättningar man har att ha hund och inte tvärt om.

Men det handlar ju inte om raser, utan individer anser jag!
Min Knasen tuggar gärna på skor (Mattes vinterskor). Fortfarande idag men tuggar inte på något annat. Hans bror ligger hemma hos oss och biter i den röda ryamattan, han har tuggat på handkontrollen till tv-spel, han har tagit småbitar för att tugga. Det är ju ändå samma ras, samma kull.

Annars så har Knasen inte varit speciellt tuggig av sig medan hans bröder har tuggat en hel del och deras matte har fått använda bit ej-spray konstant. Ändå är de fler än en och de har leksaker och tuggben.
Knasen är ensam, har tillgång till leksaker och tuggben och han är den som inte förstör.
Dock har vi inte problem med att lämna honom själv med Knasen då vi stänger in dem i hallen när vi inte är hemma. Då sover dem.

Du förstår väl var jag vill komma? Min hund-buffert ska inte gå till saker som han förstört utan hans veterinärvård. Jag vill inte ha ett förstört hem, du kanske står ut med det så fine.
Jag väljer fortfarande bur. Fast när vi flyttar till vårt hus kommer vi bygga hundgård och då kan man ju lösa det problemet på ett annat sätt än bur också ifall det skulle vara illa.

Men man kan visst säga att det handlar om raser. Generellt.
Speciellt högaktiva raser tenderar att få de problemen som tas upp i tråden. Det är ju mer troligt att en hyper jakt/brukshund blir uttråkad hemma och börjar tugga än att en liten mops gör samma sak.
De flesta RR tuggar sönder när de är unga. Det visste vi när vi köpte Camaro.
Jag tror säkert det finns fler exempel på raser.

Sen kan självklart individer av andra raser också ha liknande problem. Men så är det ju alltid, oavsett vad man pratar om så finns det individer som sticker ut.
(Och om det är några individer hos samma ägare som får problem där andra klarar sig galant kan man ju misstänka miljöfaktorer)

Ja det är ju upp till dig att välja bur (som är olagligt) för att du inte är villig att lägga pengar på nya saker eller kan stå ut med kantstötta.
Jag tycker det är fel men alla gör vad de själva har samvete till.

Senast ändrad:

Världen är inte svart eller vit vet du ;)

Det är inte jag som har dessa problem. Men nära vänner med samma ras. Där har det rykt både golv, väggar och lister för att valparna har varit just mallar. Det har dock gått över efter ett tag och buren har blivit överflödig.

När min valp låg i buren så sov han gott om natten utan att ta egna turer för att se vad som fanns att stoppa i sig. Hemma hos mamma och pappa så går han själv och lägger sig i sin bebis-bur när han bli trött för att han tycker det är skönt att ha sin egen, skyddade plats. Så mycket lider han av den och så illa har han tagit vid sig av att sov av bur som liten. :eek:
Du säger ju själv nu samma sak som jag har gjort. Det är att man får välja hund efter sin egna förutsättningar. Du hade ju uppenbarligen rätt förutsättningar för din valp. Dina bekanta inte..............:angel:

Ja alla gör ju sina egna val. Jag väljer att inte ha hunden i bur.

Vi har för övrigt inga elsladdar åtkomligt i det rummet hon är i när hon är ensam.

Precis :) Och mitt val är att ha hunden i bur när jag inte är hemma.

Tycker du att jag är en dålig hundägare för det?

Du är välkommen hem till mig o träffa mina hundar o se hur de beter sig när jag säger "nu ska ni in i burarna!"
Alla 4 (mammas hundar också) springer in till sin bur o lägger sig till ro. De är även där ibland när man är hemma men då har vi burarna öppna.

De sitter säkert där, stressar inte upp sig, biter inte på saker, skäller utan de vilar/sover. Såklart har de tillgång till vatten o kan resa sig, vända på sig.
Huset helt, hundarna hela och ingen stress :)

KL
Återgår till start inlägget.
Tycker att det är lustigt att trots att det är förbjudet så fortsätter vissa helt öppet på ett öppet forum tala om att de gör det själv och även att de tänker fortsätta.
Så det verkar ju inte som djurförbud, djurinspektörer och lagar avskräcker ett dugg.

Precis :) Och mitt val är att ha hunden i bur när jag inte är hemma.

Tycker du att jag är en dålig hundägare för det?

Du är välkommen hem till mig o träffa mina hundar o se hur de beter sig när jag säger "nu ska ni in i burarna!"
Alla 4 (mammas hundar också) springer in till sin bur o lägger sig till ro. De är även där ibland när man är hemma men då har vi burarna öppna.

De sitter säkert där, stressar inte upp sig, biter på saker, skäller utan de vilar/sover. Såklart har de tillgång till vatten o kan resa sig, vända på sig.
Huset helt, hundarna hela och ingen stress :)

Nej jag tycker inte att du är en dålig hundägare för det. Jag tror säkert att dina hundar mår utmärkt.
Jag tycker fortfarande att det är fel att stänga in hundar i bur men jag dömer inte dig som hundägare för det.

Fast det är helt lagligt i vissa situationer, så vad är då felet att följa lagen under dessa omständigheter? Vissa rynkar ju på näsan över att hundar ligger i bur även i dessa lagliga situationer.

Hundar får inte förvaras i burar annat än vid särskilda tillfällen. Det gäller:

* Vid utställning, tävling och prov och vid träning inför prov. Buren ska vara täckt på minst två sidor. Hunden ska rastas minst varannan timme.
* I samband med jakt. Hundarna får då förvaras i burar som mest åtta timmar per dygn om de rastas var tredje timme.
* Vid transporter. De får dock inte sitta mer än tre timmar i bur i bil som står stilla.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 826
Senast: fixi
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 813
Senast: YlvaG
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 210
Senast: ameo
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 035
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025