Intressant

Sv: Intressant

Ja, vissa skriver om att det är valpar som placeras i bur. Då antar jag att det är något som kommer upphöra när hunden blir äldre. Men andra skriver också att alla deras fyra hundar alltid sitter i bur när de är själva. Eller att man började med burträning när hunden var valp och sen har man fortsatt med bur då det funkar bra.

Så uppenbarligen, för vissa verkar det vara en mer permanent lösning. Även om det "bara" är några timmar per dygn.

Ja jag har placerat våran redan från början som valp i bur, jag har en mycket aktiv jakthund som under åren lopp förhoppningsvis ska dels vara ute på mycket olika jakter, jaktträningar, jaktprov osv där det krävs att hunden kan ligga i sin bur lugn och avkopplad för att kunna prestera max. Att ligga i bilen är inte så bra eftersom den snabbt kan bli för varm vid sol.

Nu blev det dessutom så att våran hund vid OCD, och blev tvungen att dels opereras och dels hålla sig i absolut stillhet efter operation. Enligt rehab teamet som jag träffade en gång i veckan i två månaders tid så var sällan jakt och brukshundar något problem eftersom nästan alla hade tränat in att ligga i bur, däremot sällskaps hundar hade betydligt mycket mer återfall och sämre på att hållas i stillhet.

Om det nu skulle vara helt hemskt för hunden att bli burtränad och bli instängd när det behövs, våran fick under rehabtiden ligga instängd i buren för att hålla sig i stillhet. Vi hade även en liten kompost hage i köket för att han skulle kunna vara med oss lite mer. Men nu när han inte behöver ligga instängd så går han ändå och lägger sig i buren helt frivilligt. Varje natt sover han där med öpppen grind, och även dagtid när han går och sover så går han dit, sen kan han även lägga sig i korgen som står i köket eller slänga sig på golvet brevid där man själv är, men i huvudsak väljer han sin bur.

Hur kan du förstå och samtidigt moralisera över att det är fel?

Förvara i bur för att klara ditt liv, det låter som om du tror att dessa hundar sitter merparten av dagen i bur. Den specifika hund jag har i åtanke är otroligt sällan ensam, bara när hundar ej är välkomna. Då går han självmant in i sin STORA bur där han kan stå, byta läge och känner sig trygg.

Men du skulle alltså avliva eller omplacera Camaro om hon inte gick att lämna ensam i en hel lgh alt hus, även om hon när hon lämnades var tillfreds och trygg i en stor bur?

Senast ändrad:

Jag tror inte att det har att göra med att folk tycker att du är okunnig, så mycket som att det inte finns belägg som visar på att djur som stundtals sitter i bur skulle må Dåligt. Det gör det svårt att läsa argumenten klart.

Å andra sidan ska man naturligtvis leva och låta leva som man vill så länge djuren mår väl.

Fast det är ju just det som ex Swat skriver. Nu vet jag inte om det var riktat just till mig men ändå.
Själva meningen som förs fram är ju att vi oerfarna inte ska uttala oss då vi ändå inte vet något om hur livet verkligen ser ut. För de erfarna, ja de har minsann haft så många hundra så de vet att bur borde vara lagligt.

Halvt KL
Den här debatten liknar lite den man länge har haft på hästsidan. För folk VET minsann att deras hästar inte trivs ute i hagen och den kan ju faktiskt SKADAS om den snubblar på en pinne. Bättre att hålla hästen instängd i box eller pytteliten grusad inhägnad.

Jag säger inte att det är samma sak, men debatten tar en liknande form.

fast hur många har en bur som är lika stor som toan eller hallen?
Jag har då aldrig sett någon så stor bur.

Jag har en bur där tre vuxna människor går in... Min bur, är till ytan lika stor som min toa.

Och nej, jag reflektera inte över separationsångest när jag valde ras, då detta är min tredje setter och jag inte haft de problemen innan.

Fast det är ju just det som ex Swat skriver. Nu vet jag inte om det var riktat just till mig men ändå.
Själva meningen som förs fram är ju att vi oerfarna inte ska uttala oss då vi ändå inte vet något om hur livet verkligen ser ut. För de erfarna, ja de har minsann haft så många hundra så de vet att bur borde vara lagligt.

Halvt KL
Den här debatten liknar lite den man länge har haft på hästsidan. För folk VET minsann att deras hästar inte trivs ute i hagen och den kan ju faktiskt SKADAS om den snubblar på en pinne. Bättre att hålla hästen instängd i box eller pytteliten grusad inhägnad.

Jag säger inte att det är samma sak, men debatten tar en liknande form.

Nej, det är inte så att de som är oerfarna inte ska uttala sig (då skulle jag få knipa jag också) utan att de som fördömer burhållningen har svårt att komma med konkreta bevis eller exempel. Om du tycker att avlivning är ett alternativ framför att hägna in hunden under den tid du inte kan ha ögonen på den, får det står för dig - men då är det en samvetsfråga som inte längre handlar direkt om hundens väl och ve, utan om hur DU känner.

Om man ska dra in hästar så finns det helt andra argument till att hålla dem under uppsyn nattetid än att de "inte skulle trivas i hagen". Jag tror aldrig att jag skulle våga hålla mitt djur inom räckhåll för allmänheten nattetid då ingen håller ordning på dem. Hästen mår kanske väl, men det finns människor därute som inte gör det.

Som tidigare nämnt hade jag dessutom en häst som var überstressad boxvandrare - om jag som alternativ lämnade henne ute i hagen när det blev mörkt fick jag senare hitta en fradgande, svettig häst i ett lerdike.. Tog jag däremot in henne och band upp henne i spiltan mumsade hon stillsamt sitt hö tillsammans med de andra.
Avlivning? Ptja... jag vet inte. Det kändes inte rätt. Hästen var ju frisk och jag älskade henne.

Allt är relativt. Hundens bur är iaf större än om jag skulle stänga in henne i hallen.

okej, så vid uppkommande problembeteenden säljer du din hund. Jag funkar inte så, min hund är en familjemedlem och uppkommer det problem försöker jag lösa dem på bästa sätt, för MIN HUND.

Ja jag har placerat våran redan från början som valp i bur, jag har en mycket aktiv jakthund som under åren lopp förhoppningsvis ska dels vara ute på mycket olika jakter, jaktträningar, jaktprov osv där det krävs att hunden kan ligga i sin bur lugn och avkopplad för att kunna prestera max. Att ligga i bilen är inte så bra eftersom den snabbt kan bli för varm vid sol.

Nu blev det dessutom så att våran hund vid OCD, och blev tvungen att dels opereras och dels hålla sig i absolut stillhet efter operation. Enligt rehab teamet som jag träffade en gång i veckan i två månaders tid så var sällan jakt och brukshundar något problem eftersom nästan alla hade tränat in att ligga i bur, däremot sällskaps hundar hade betydligt mycket mer återfall och sämre på att hållas i stillhet.

Om det nu skulle vara helt hemskt för hunden att bli burtränad och bli instängd när det behövs, våran fick under rehabtiden ligga instängd i buren för att hålla sig i stillhet. Vi hade även en liten kompost hage i köket för att han skulle kunna vara med oss lite mer. Men nu när han inte behöver ligga instängd så går han ändå och lägger sig i buren helt frivilligt. Varje natt sover han där med öpppen grind, och även dagtid när han går och sover så går han dit, sen kan han även lägga sig i korgen som står i köket eller slänga sig på golvet brevid där man själv är, men i huvudsak väljer han sin bur.

Det är väl inte så konstigt att han trivs i sin bur? Han har tillbringat så mycket tid där, självklart blir det hans trygga punkt.

Hur kan du förstå och samtidigt moralisera över att det är fel?

Förvara i bur för att klara ditt liv, det låter som om du tror att dessa hundar sitter merparten av dagen i bur. Den specifika hund jag har i åtanke är otroligt sällan ensam, bara när hundar ej är välkomna. Då går han självmant in i sin STORA bur där han kan stå, byta läge och känner sig trygg.

Men du skulle alltså avliva eller omplacera Camaro om hon inte gick att lämna kortare stundar, även om hon när hon lämnades var tillfreds och trygg i en stor bur?

Det är väl inte så konstigt?
Jag har förståelse och kan se hur tankarna skulle kunna gå. Jag har förståelse för att det kan kännas hopplöst och att det känns som att bur är ända alternativet. Men jag tycker ändå att det är fel att förvara hund i bur. (Nej, jag vet att de flesta inte sitter i bur hela dagarna).

På samma sätt kan jag förstå att någon som inte har råd med mat väljer att stjäla, men jag tycker fortfarande det är fel att stjäla.

Eller jag kan förstå hur folk ibland kan tappa behärskningen och bete sig illa, om de har en orsak. Men det är fortfarande fel.

Jag har förståelse för människan bakom handlingen och det som har fört personen dit den är, men jag kan fortfarande se vad som (enligt mig) är rätt och fel.

Som jag sa så blir det ju hypotetiskt. Jag kanske tänker annorlunda om jag väl hamnar i den sitsen. Men ja, om enda alternativet var att stänga in henne i bur så skulle jag överväga omplacering eller avlivning.
Sen är det väl beroende på hur ofta och länge. Är det 5 minuter 1 gång per år eller 4 timmar varje dag?
I mitt liv måste hunden kunna vara ensam iallafall några timmar och det händer oftast minst en gång i veckan.
Jag hade uppfattningen att vi här pratar om någon form av regelbundenhet. Kanske inte varje dag i alla fall men iallafall regelbundet.

Om du läser exempelvis cannelias inlägg och råd så ser du nog vad SWAT menade med sitt inlägg.

Men om SWAT nu menar en specifik person kanske det kan skrivas ut? För annars är det minst sagt otydligt och svårt att veta vem som förväntas ta åt sig.

Ja om jag med en befintlig hund inser att jag inte kan lösa det på annat sätt så omplacerar jag eller avlivar. För jag vill inte ha en hund som jag måste förvara i bur för att den ska klara mitt liv. Jag skulle inte tycka att det kändes bra alls.

Självklart blir resonemanget hypotetiskt då jag aldrig varit i en så extrem situation. Med Camaro löser vi det ändå, hon är inte SÅ tokig.

Förövrigt har jag sagt flera gånger att jag kan förstå hur en del överväger och använder bur. Men det är inget jag vill göra då jag ändå tycker att det är fel.

Sitter du här och skriver att du tycker att jag bör avliva min älskade hund, min bästa vän, min självsfrände för att han inte passar in i din "normal hund-mall"??? :grin: Jamen då kanske jag kan passa på att ta bort den andra också när jag ändå är igång. Hon är ju inte heller perfekt. Kanske kan jag få mängdrabatt hos veterinären? :idea:

Nåja, någon gång ställs väl även du inför en situation där alla val inte är självklara. Kanske blir det en väckarklocka. För egen del anser jag att livet som sådant har ett visst egenvärde och jag väljer livskvalitet och säkerhet framför ideologi.

Och till sist ett i det här fallet ett relevant ordspråk: Nöden har ingen lag.

Jag menade inte lösdrift eller box nattetid. Jag menade hage eller inte hage. Alls. Dagtid.

Men det handlar väl alltid om vad en själv känner är rätt?
Allt man gör i sin djurhållning är ju baserat på ens egna känslor och åsikter om vad som är rätt och bäst för djuren.
Sen finns det inte vetenskapliga bevis för allt.

Ja om jag med en befintlig hund inser att jag inte kan lösa det på annat sätt så omplacerar jag eller avlivar. För jag vill inte ha en hund som jag måste förvara i bur för att den ska klara mitt liv. Jag skulle inte tycka att det kändes bra alls.

Hur ofta tror du , vi som har hund i bur i denna tråden, låter hunden vara där? Eftersom du hela tiden skriver det som att hunden förvaras i bur länge.

Min hund är på inget vis galen, fungerar utmärkt til ldet jag har honom till, fungerar utmärkt i vardagen i övrigt. Har dagmatte och hundvakt. Men du anser alltså att jag ska omplacera eller avliva min hund för att han får sitta i bur en timme i veckan ca.

Jag tror hon menar rent generellt, om du skall ta åt dig eller inte får du nog fundera över själv.

Jag tycker du jämför äpplen och päron hejvilt i diskussionen.

Men summa summarum: Du skulle hellre avliva eller omplacera Camaro om hon inte gick att ha ensam lös i lgh/hus ( detta till trots att hon trivs ypperligt i en stor bur där hon känner trygghet ).

Sitter du här och skriver att du tycker att jag bör avliva min älskade hund, min bästa vän, min självsfrände för att han inte passar in i din "normal hund-mall"??? :grin: Jamen då kanske jag kan passa på att ta bort den andra också när jag ändå är igång. Hon är ju inte heller perfekt. Kanske kan jag få mängdrabatt hos veterinären? :idea:

Nåja, någon gång ställs väl även du inför en situation där alla val inte är självklara. Kanske blir det en väckarklocka. För egen del anser jag att livet som sådant har ett visst egenvärde och jag väljer livskvalitet och säkerhet framför ideologi.

Och till sist ett i det här fallet ett relevant ordspråk: Nöden har ingen lag.

NEJ. Jag har aldrig sagt att DU ska ta bort DIN hund.
Jag säger att om JAG stod inför samma val skulle jag välja annorlunda än vad du gör.
Det är stor skillnad.

Vad får dig att tro att jag aldrig ställts inför ett svårt val? Du vet ingenting om mina upplevelser eller erfarenheter.

och vet du, har nån i mitt stall sin häst i grusad liten hage, så antar jag att det är av en anledning, om hästen mår bra, rids och är pigg i övrigt. Jag sätter mig inte och moraliserar över det, och jag skulle då aldrig komma på tanken att säga åt henne att hon ska sälja elelr avliva sin häst för den får gå i boxhage :crazy:

Jag tror hon menar rent generellt, om du skall ta åt dig eller inte får du nog fundera över själv.

Jag tycker du jämför äpplen och päron hejvilt i diskussionen.

Men summa summarum: Du skulle hellre avliva eller omplacera Camaro om hon inte gick att ha ensam lös i lgh/hus ( detta till trots att hon trivs ypperligt i en stor bur där hon känner trygghet ).

Men hur många gånger ska jag behöva svara på samma fråga?
Ja jag skulle hellre avliva eller omplacera henne än att regelbundet ha henne i bur.

Du får gärna förklara varför du tycker att jag jämför äpplen och päron, kanske kan jag förklara hur jag menar.

och vet du, har nån i mitt stall sin häst i grusad liten hage, så antar jag att det är av en anledning, om hästen mår bra, rids och är pigg i övrigt. Jag sätter mig inte och moraliserar över det, och jag skulle då aldrig komma på tanken att säga åt henne att hon ska sälja elelr avliva sin häst för den får gå i boxhage :crazy:

Men vad får dig att tro att jag skulle säga till folk att de ska avliva eller sälja?
Jag kan tycka vad jag vill, det betyder inte att jag går runt och prackar på mina åsikter på folk runt omkring mig.
Jag har vänner som har hundar i bur, och även om jag tycker det är fel så får det göra som de vill. Jag lägger mig inte i.

Men nu är det här en diskussion på ett forum, och här anser jag att jag kan diskutera min syn på saken.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 833
Senast: fixi
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 813
Senast: YlvaG
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 212
Senast: ameo
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka