Intressant

Sv: Intressant

Jag har redan en hund som älskar att tugga på möbler och alla möjliga saker.
Min lösning:
Plocka bort så mycket jag kan, stäng in hunden i köket när hon är ensam och acceptera att det då och då går sönder grejer.

Det är ingen universallösning men funkar för oss.

Och jag antar att du skiter i om alla lister, tapeter, köksskåp och köksbord ryker. Plus att din hund får åka in och öppnas var och varannan dag?

Varför rekommenderade veterinären bur?

För hon var skadad och inte fick belasta. Hon var helgalen av vilan och levde rövare så fort hon fick chansen, speciellt när hon var ensam. Det funkade inte, hon bröt sig ur buren så vi fick lösa det på andra sätt.

För hon var skadad och inte fick belasta. Hon var helgalen av vilan och levde rövare så fort hon fick chansen, speciellt när hon var ensam. Det funkade inte, hon bröt sig ur buren så vi fick lösa det på andra sätt.

Så det är okey om en veterinär rekommenderar bur. Trots att det är olagligt. Men det är inte okey när jag som hundägare anser att min hund är en fara för sig själv och andra när hon är ensam hemma och lös?

Och jag antar att du skiter i om alla lister, tapeter, köksskåp och köksbord ryker. Plus att din hund får åka in och öppnas var och varannan dag?

SÅ galen är hon inte. Hon brukar strimla sina bäddar, har tuggat sönder köksstolarna och tuggar sönder allt av plast hon kommer över samt om man har lämnat kläder framme.
Kylskåp, bord, tapeter och lister har hon hittills lämnat orörda. Hon har heller aldrig behövt åka in och öppnas då hon bara biter sönder och inte äter upp.
Därför funkar det för oss.

Och nej, jag skiter inte i att saker går sönder. Men jag kan leva med att sitta på köksstolar som är lite söndertuggade och jag kan leva med att behöva köpa nya bäddar, osthyvlar, smörknivar, matlådor osv ofta.

Ja, jag tycker jag prövat aLLt. Men när någon i en tråd pratar om djurskyddslagar, så vill jag naturligtvis har råd om VAD mer jag kan göra? Men i dessa trådar kommer det i princip aldrig upp konkreta råd, därav min fråga. Jag tycker jag testat ALLt, men man blir aldrig allvetande..

Så det är okey om en veterinär rekommenderar bur. Trots att det är olagligt. Men det är inte okey när jag som hundägare anser att min hund är en fara för sig själv och andra när hon är ensam hemma och lös?

Jag trodde att det var lagligt när hunden var skadad på inrådan av vet men nu när jag sökte så var inte det med som undantag. Verkar som om jag hade fattat fel.

Precis. Du utgår endast ifrån din egna hund. Och tycks tro att ingen kan vara värre än henne? Jag tror inte du förstår hur en riktig tuggare fungerar. Då är det inte bara att dom spottar ut, tar vissa saker, sen tröttnar. Min egna älskar att ha sönder saker. Inte bara i hemmet! Jag fick sluta ha fäll i bilen, för hon svalde typ den. Tuggade kanske sönder ett 20-tal innan jag gav upp. Och lät henne ligga på gallret!

Du måste förstå att det finns andra hundar, individer, som inte är såpass mild som din egna är. Bara för att "din är så här" så betyder inte det att våra andra är likadana...

Vad hade du gjort om din inte gav sig och svalde precis allt?

VARFÖR är hon så galne på att strimla saker då?

Jag hade inte velat utsätta min för buköppning för att han ätit sockor, bäddar etc. Men det är ju min åsikt då.

Men har du ens läst i tråden?
Jag har skrivit flera inlägg om vad jag skulle göra med en hund som var helt omöjlig att ha ensam. Eller omöjlig att ha överhuvudtaget.

Varför? Säg det.
Det är rätt så vanligt bland unga RR.

Jag tror att hon tycker det är kul. För det är så hon leker med alla sina leksaker osv. Hon mördar och sliter sönder ;)

Men har du ens läst i tråden?
Jag har skrivit flera inlägg om vad jag skulle göra med en hund som var helt omöjlig att ha ensam. Eller omöjlig att ha överhuvudtaget.

Ja, jag har läst tråden. Och enligt dig ska man dra runt på hunden överallt. Hur ska jag lösa det? Låt oss säga läkarsamtal eller annat där hunden inte kan följa med in. Ska den ligga i bilen ett par timmar när det är -20 eller +30 ute? Det är ju helt orimligt, dessutom ligger den i bur då med. För att ta med den på läkarsamtal, till banken eller ens allergiska kompis är inte att tänka på.

Du skriver dessutom att hunden ska ha rätt att byta ställning, gå till annat rum samt kunna gå till vattenskålen. Min hund kan byta ställning i sin stora bur och dessutom ha vattenskålen (i plåt!) där inne. Däremot inte byta rum. Vilket uppenbart inte din heller kan;

Vi har för övrigt inga elsladdar åtkomligt i det rummet hon är i när hon är ensam.

kl

Efter att ha läst denna tråd, så säger jag SILVERTEJP!

Bra till det mesta, antingen så lagar man ihop lägenheten med det om så önskas, eller så buntar man ihop hunden med det...

För som man säger, det som inte går att fixa med silvertejp, det är inte värt att fixas!

Eller så använder man den för att tejpa över inlägg på buke som man inte gillar... :D

Jag har aldrig haft något problem vare sig med tuggande eller separationsångest med min hund. Trots det tycker jag att lagen är alltför stelbent eftersom det uppenbarligen i vissa fall är bäst för HUNDEN att få vara i bur.

Varför? Säg det.
Det är rätt så vanligt bland unga RR.

Jag tror att hon tycker det är kul. För det är så hon leker med alla sina leksaker osv. Hon mördar och sliter sönder ;)

Det är väldigt vanligt att malinois tuggar på inredningen. Det är ett sätt att underhålla sig (trots träning!) samt leka med sina saker. Men det kanske är lite olika, man kanske får dra en gräns enligt dig? Hur mycket tuggar hunden, hur många procent av det den tuggar på sväljer den?

Ang att byta rum gällde det natten.

Jag har heller inte sagt att man ska släpa runt på hunden överallt. Vart kan du läsa det?
Jag har sagt att jag för det mesta kan ta med min hund om det behövs och att jag själv inte skulle vilja ha en hund som var helt omöjlig att ha ensam utan bur.

Iallafall. Min inlägg tycks bli enormt missförstådda. Om det är för att jag skriver dåligt eller för att folk bara läser dåligt när ämnet är känsligt vet jag inte.

Det är väldigt vanligt att malinois tuggar på inredningen. Det är ett sätt att underhålla sig (trots träning!) samt leka med sina saker. Men det kanske är lite olika, man kanske får dra en gräns enligt dig? Hur mycket tuggar hunden, hur många procent av det den tuggar på sväljer den?

Här förstår jag inte riktigt vad du menar. Du har ju redan berättat för mig att en malle är värre än min RR och ja ja tror dig.
Varje person får väl dra sin egna gräns, jag har vänner som aldrig skulle stå ut med Camaro. Min egen ribba ligger högre men jag skulle aldrig orka med en Malle.

Ja JAG skulle välja en annan ras om jag trodde att det skulle bli nödvändigt med bur. Men det är ju bara jag, uppenbarligen tänker många annorlunda :)

Ang ditt sista stycke. Det är flera som har skrivit i denna tråd där det iallafall låter som om buren är den enda lösningen som kvarstår och att det inte går att hitta någon annan lösning.
Då är det väl inte längre en träningsfråga?

Ja, vissa skriver om att det är valpar som placeras i bur. Då antar jag att det är något som kommer upphöra när hunden blir äldre. Men andra skriver också att alla deras fyra hundar alltid sitter i bur när de är själva. Eller att man började med burträning när hunden var valp och sen har man fortsatt med bur då det funkar bra.

Så uppenbarligen, för vissa verkar det vara en mer permanent lösning. Även om det "bara" är några timmar per dygn.

Men skrev jag inte varför? Jag vet att de är säkra i buren.. en hund som "bara" biter sönder och inte äter kan en dag sätta något i halsen ändå. Man vet inte med hundar eftersom de är djur och inte maskiner.

Malte är 10år och kan inte koppla av om han inte ligger i buren. Det handlar nog mer om individen, han skäller om han är lös i huset. Rum vi kan stänga in hundarna i har tyvärr inte den säkerheten som en bur har enligt mig.

De andra 3 tränas också att vara i bur när de lämnas ensamma för jag oroar mig inte för att de stressar, skäller, biter sönder saker, käkar saker mm när de är ensamma.

Jag vill inte låta arg och du har skrivit att du inte anser jag är en dålig hundägare för jag har hund i bur men håller med SWAT i mycket av vad hon skriver. Man sköter sin hund på det sättet man själv tror att den mår bäst av och man blir ganska trött av o bli ifrågasatt.

Det är ju skrämmande att man hellre avlivar en helt funktionell hund bara för att den tuggar i sig saker i sin ensamhet. Hur länge ska man vänta innan man vet om problemet växer bort eller inte?

Ska man avliva valpar för att dom inte bara tuggar, utan sväljer saker? Eller är det efter 18 månaders tugg som man avlivar hunden? Som dessutom på något mirakulöst sätt överlevt med att tugga i sig inredningen varje dag.

Dessutom kan jag säga att många som låser in sina hundar i exempelvis hallen eller badrummet inte har så mycket golvyta heller! Buren jag har till Bråka är en av de största på marknaden. Jag får in BÅDA mina hundar i din om jag behöver. Då kan båda två sova med egen plats.

En sak till:

Så du tycker att om en hund inte kan vara ensam hemma utan att vara i bur så är det bättre om den avlivas?

Vad vill du att din hund ska göra när den är ensam?
Jag vill att mina hundar är lugna och vilar vilket de gör i buren..

Jag vet inte hur många gånger jag ska behöva ställa den här frågan.

HUR gör du för att få hunden så pass aktiverad, att dennes (antagligen) genetiskt lagda separationssvårigheter botas under den tiden du är borta?

Har du haft en hund med separationssvårigheter? Om inte kan jag ha full förståelse för att du inte förstår övriga som har problemet. Men då kanske du inte ska vara så säker på din sak.

Beskriv gärna vad du menar med separationssvårigheter?

Om man inte klarar av att bli ifrågasatt/att någon tycker annorlunda så kanske man inte ska skriva om hur man gör på ett diskussionsforum?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 835
Senast: fixi
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 813
Senast: YlvaG
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 212
Senast: ameo
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka