Intressant

Sv: Intressant

Alla hundar är inte stressade för att dom äter på inredning och hur kan du dra slutsen att det är många hundar det handlar om ?

Hur vet man att "demoleringsgenen" inte också för med sig något bra?

Ska man vara krass(och kanske lite elak) känns det ju mer rimligt att en extrem brukshund som mallen demolerar än att en sällskapshund som RR "bara" tuggar sönder lite...

Behöver ju inte ha med stress att göra. Kan ju vara så att de flesta av dessa demolerande hundar helt enkelt blir uttråkade och därmed sysselsätter sig själva och att demolera är ju extremt självbelönande..

Fast det är klart: alla som har hund kan ju sluta ha ett liv och finnas som ett plåster vid hunden 24/7 så slipper vi ju problemet med självständiga, påhittiga unghundar som tar för sig och roar sig själv, trots ordentlig mental och fysisk aktivering på daglig bas.

Eller så avlar vi bara på hundar som är fullt nöjda med att vara soffpotatisar och som inte ens om livet hänger på det tar egna initiativ.

jag vet vilken typ av hund jag föredrar i alla fall!

Givetvis fattar jag också att alla hundar som äter hus inte är stressade:o
ful är jag men inte dum:crazy:
men faktum kvarstår, Många här i tråden har hänvisat sitt buranvändande till att hunden är stressad, och då tyckte jag att min tanke var värd att skriva ner.
För min personliga del så önskar jag mej ingen hund som demolerar möbler, så jag kommer att noga kolla upp föräldradjuren till en ev ny hund.
Tur att vi inte önskar samma sorts hundtyp allihopa!
*Jenny*

Fast jag har tolkat det som att de flesta (och det är ju FÅ) som här har bur faktiskt har påhittiga hundar som blir uttråkade.. Inte att hundarna är superstressade. Tänk så olika man kan läsa samma inlägg.

Som uppfödare skulle jag dock dra öronen åt mig om en spekulant ringer och frågar om föräldrarna kan vara i möblerade rum och undra vad för typ av människa som frågar en sådan sak ;)

Mina har inga problem att vara i möblerade rum btw :D

Hur många i tråden ?

Jag anser inte att det är många, men vi har kanske olika uppfattning om det med?

Ni kanske kan sätta en rejäl hasp s högt att hunden inte når?
Eller typ hänglås?

Min huligan är också duktig på dörrar samt vissa lås, jag barrikerar dörrar på alla möjliga sätt men hon lyckas till slut iallafall. Skulle sätta upp hasp eller hänglås men nu har hon av någon anledning slutat med sina äventyr. Skönt.

Jag tycker det låter dumt med låsanordningar som kan riskera liv om det skulle börja brinna...

Min blir stressad. det tror jag kan ha att göra med att när jag tog över honom som åtta månaders unghund hade han blivit lämnad sen 9veckors valp själv i en lägenhet ca 11 timmar om dagen.

Hur många i tråden ?

Jag anser inte att det är många, men vi har kanske olika uppfattning om det med?

orkar inte läsa igenom 186 inlägg, även om det skulle vara intressant att veta hur många gånger ordet stressad används.
Men de klart, om jag och armbrottet inte skulle kunna sova så ska jag göra det.
återkommer ev. i morgon med svaret:laugh:

*Jenny*

Beskriv gärna vad du menar med separationssvårigheter?

Ja mig veterligen finns inte så många alternativa ord till separationsångest?
Hunden gillar helt enkelt inte att bli lämnad och uttrycker sin frustration genom tex tugg?

Kan ta flera exempel (eftersom att det finns ett par stycken varianter) med just hundar som tuggar för att de tycker att de är kul. Man kan naturligtvis ge ben, men det går inte att ge jämt det heller. Leksaker kan funka för vissa individer. Vad man får tänka på är att de flesta individer ökar i aktivitet när de får leksak eller ett riktigt gott ben..hur gör man om man vill att hunden ska minska i aktivitet? Eller har en dålig avknapp och man behöver träna passivitet? (och samtidigt hindra hunden från att stoppa i sig något den inte borde).

Vad har hur många gånger ordet skrivs att göra med hur många som faktiskt ÄR stressade :confused:

Om (ex.vis) 3 användare skrivit ordet stressad 25 ggr, vad säger det?

Min blir inte stressad över att bli lämnad ensam, men han är sjukligt matfixerad (alltså mer än vad som kan anses vara normalt). Om han vet att det kan finnas någon som helst möjlighet för honom att komma åt något ätbart så blir han riktigt stressad av det. Om han var helt säker på att dörren var låst så var han lugn inne, men det räckte med att den var olåst en dag (lätt hänt med inneboende...) och sedan var cirkusen igång. Det tog åtskilliga dagar för honom att bli lugn när han var ensam hemma efter en sådan incident.

9 stycken har uttryckt att deras hund är stressad, och minst 6 st har skrivit om att "för att undvika stress"...
JAG tycker att det är många. obs! MIN personliga åsikt....
efter att ha läst genom tråden förfasas jag faktiskt över hur mycket personangrepp/idiotförklarande det finns här:o
Det är nyttigt att läsa trådar från början till slut ibland, i vanliga fall läser man ju mest "senaste inläggen"

Ska hundbuke bli trevligt måste VI fundera på hur vi uttrycker oss:crazy::crazy:

*Jenny*

Sen har väl hundar ett BEHOV av att tugga, gnaga och slita sönder, det är ett naturligt beteende från deras Vilda Dagar då maten inte direkt serverades i skål i form av mjuk färs eller lätt-tuggade pellets... Att slita sönder ett dödat byte är ett helt äventyr och förmodligen en enorm njutning för en vild "hund"; tugga sig genom päls och hud, riva loss köttslamsor, gnaga på revben och knotor. Att tugga sönder ett större bytesdjur tar minst en dag, tänker jag mig, för en flock.
Våra hundars måltider ser ju inte direkt ut på det viset, så dom har kanske ett uppdämt behov?
Min egen hund är precis galen i att kampa, det står högst (eller i vart fall HÖGT) på hans lust-lista! Slita, slita, dra, slita mera..... Som om han, tillsammans med flockmedlemmarna, slet sönder ett bytesdjur. Eller höll fast det. ALLT ska slitas i och kampas med. Att han däremot aldrig tuggar sönder saker hemma, är jag bara tacksam över.
Att för ett mindre antal timmar ha sin hund i en stor bur tycker jag är en bagatell, om hunden i ÖVRIGT lever ett aktivt och lyckligt liv där den får sina behov tillfredsställda.

Men för framtiden kanske vi får ta oss en funderare: VARFÖR ÄR SÅ MÅNGA HUNDAR STRESSADE?????
Vad gör att dom inte klarar friheten i ett rum utan att äta upp inredningen?
Om vissa raser är mer benägna att tugga i sig möbler, varför avlas det på dessa föräldradjur?
Kanske det blir en ytterligare fråga att kolla upp hos min nästa hunds uppfödare:kan föräldradjuren vistas i ett rum lös...

*Jenny*

Sedan finns det hundar som äter ALLT (även golvlister, soffor, sängar osv som inte går att "bara plocka bort"), som inte är stressade OCH som har föräldrar som är riktigt lugna och fina.

Jag själv sitter med en sådan hund. Nu har hon visserligen lugnat ner sig enormt, men Gud. Vad. Hon. Har. Förstört! :crazy: Om hundf*n ena sekunden ligger och tuggar på ett märgben, sedan slutar tugga på det för att övergå till att tugga på golvlisten eller en sladd (yeps, det har hänt)... det blir lite jobbigt då. Hunden var inte ensam och hade fått röra på sig ordentligt under dagen.

Nu stänger jag inte in någon av mina hundar i bur, det behövs inte, men buren jag har nu införskaffades just för att unghunden skulle kunna vara någonstans utan att bli en fara för sig själv och göra mig ruinerad bara för att jag råkade behöva gå och handla mat ibland, gå till tvättstugan eller gå på något möte ibland när jag pluggade på distans.

Hon burtränades ordentligt, började frivilligt gå in och lägga sig och vila i buren, sova där på nätterna osv. När jag sedan behövde gå iväg så fick hon vara i buren tillsammans med vattenskål och gott tuggben.
Så skönt det var att kunna komma hem till en avslappnad hund, ett helt hus, utan att oroa sig för att hunden ätit något olämpligt!

KL

-Argumentet att det inte går att avla fram hundar till tjänst utan burförvaring är i tunnaste laget, är blivande tjänstehundar rabiata pirajor?

-Någon skrev att alternativet med burförvaring var att hunden skulle vara ensam i 8 timmar?

-Vilken generation tillhör man om man tror att hundar inte var ensamma pga att kvinnor var hemmafruar? Det är ganska länge sedan det var en verklighet/sanning.

-Att jämföra transport i bil med burförvaring i hemmet saknar all relevans, även innan burförbudet trädde i kraft 1/1 -08 så klassades förvaring av hund i bil som olagligt om det var mer än tillfälligt o mer än tre timmar. Bilen i sig klassades som bur.
Just otydligheten i lagen ledde till den nya, vilket går att läsa i förarbetena o kommentarerna till nuvarande lagstiftning.

Tips på säker burförvaring:

b7a38110-ce68-47e6-bd6c-4f39f2efdcc0.jpg

Det är inte så att min tik springer runt i cirklar och piper samtidigt som hon tuggar lite här och var. Ibland sov hon när vi lämnade henne, ibland gick hon och la sig när vi gick. Så det var ingen orolig stämning alls. Hon tröttnade väl bara på att ligga och glo. Dessutom gillar hon att förstöra saker. Leksaker är bara dyrt att köpa och håller bara ett par sekunder om man inte är uppmärksam.

Ska man sluta avla på tjänstehundar för att dom råkar vara mer påhittiga? Och vi har en dum lag som säger att vi inte får förvara hundarna i bur för deras skull? Varför är det mer okey att ha hunden i bur i bilen? Det är ju för hundens skull den ligger i bur under bilfärden. För hundens skull spelar det knappast någon roll om den är i bilen eller lägenheten. Det är bara någon princip vi människor har.

Tjänstehundar är inte mer påhittiga än andra hundar. Inte heller mer tuggbenägna. Vad beträffar att ha hundar i bur är det pga hundens säkerhet vid olycka.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 835
Senast: fixi
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 813
Senast: YlvaG
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 213
Senast: ameo
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka