Intressant

Sv: Intressant

Dina tolkningar av vad folk skrivit känns milsvida från vad jag har läst i tråden.

Känns som vi läst helt olika inlägg!

Samma här

Jag har läst om matfixerade hundar och om hundar som tuggar sönder lägenheten. Ingen av hundarna låter som rabiata pirayor..

De som har valt att ha hunden i bur i denna tråd gör det för att det är det bästa för hunden!
Jag vet att det finns folk som missbrukar användandet men här låter det mer som att det är behövligt.
Jag kan inte åka hemifrån med gott samvete om jag vet att hunden ligger o tuggar sönder saker. En dag sväljer/sätter hunden något i halsen och då kanske du är långt från hemmet för att kunna rädda den.

Ja jag tycker då att ex Aliides beskrivning av sin hund känns väldigt extrem.
Därav rabiata pirayor.

Och - det är så jag tänker mig att en hund måste vara, eftersom att bur är nödvändigt. Jag kan liksom inte se att en "normalt" tuggsugen hund kräver bur. Om ingenting fungerar, och bur är det enda som återstår så borde problemet vara stort.

Det är ju flera som framhärdar att deras hundar verkligen är tuggtokiga och att det absolut inte går att lämna dem utan bur. Ni säger gång på gång att buren är nödvändig för hundens välmående.
Det känns extremt.

Fast min hund passar mig. Alldeles utmärkt dessutom. Hon är stimulerad och aktiverad. Och hon är inte nervös eller stressad alls. Hennes bieffekt som Malinois var just att hon förstörde ett helt hem till och från i 2 år.

Folk måste kunna se utanför sina ramar. Och utanför sina egna erfarenheter.

Jag är exempelvis emot el-halsband. Men jag vet att det finns vissa individer som måste avlivas eller elas. För mig är inte det ett sånt svårt val. Jag vill att min hund ska få leva och leva fullt ut. Inte bo på sjukhus med halva möbelemanget i magen.

Ja men jag har väl aldrig sagt att din hund inte skulle passa dig?
Jag har hela tiden försökt förklara att det är en sak som är olika för varje person. Alla tycker inte om samma typer av hundar.
Ni var flera som reagerade jättekraftigt när jag sa att jag skulle kunna avliva en sån hund som ni beskriver, ja just för att en sån hund inte passar mig.
Men passar den dig och du tycker det känns bra med bur så fine.

Ni pratar hela tiden om att JAG skulle vara så trångsynt. Men vem är det egentligen som är trångsynt när ni vägrar att förstå min syn på saken?

Ni pratar hela tiden om att JAG skulle vara så trångsynt. Men vem är det egentligen som är trångsynt när ni vägrar att förstå min syn på saken?

Men du uppfattas som trångsynt när ditt alternativet för en hund som tuggar sönder saker är att den då fortsätta med det, aldrig får vara ensam, mer aktivering, omplacering eller avlivning.

Så om min hund visar sig vara en tuggmaskin. Även efter valpstadiet. Då får jag helt enkelt bara åka iväg på kortare turer i dryga 2 år bara för att hundskrället tuggar sönder och äter allt?

Vad gör du när du är hemma då om denna tuggmaskin börjar äta på saker om den är en sådan "maskin" borde den vilja tugga hela tiden.

Men du uppfattas som trångsynt när ditt alternativet för en hund som tuggar sönder saker är att den då fortsätta med det, aldrig får vara ensam, mer aktivering, omplacering eller avlivning.

Så bara för att man själv har alternativ för problemet, som inte passar alla, så är man trångsynt?

Ärligt talat, jag skiter fullkomligt i hur alla gör hemma egentligen. Men jag vet vart jag står och vilka val jag själv gör.

Jag är alltså trångsynt för att jag tycker att bur är fel och för att jag själv inte skulle vilja ha min hund i bur regelbundet?

Lustigt att man blir trångsynt så fort ens åsikter och val inte passar in..

Jag upplever dej som naiv då du hela tiden refererar till din egen hund och hennes "stökighet" som grunden i sitt resonemang.
Dessutom så beskriver du ju inte henne som en "stökig" eller tugg-motiverad hund...utan mer som en unghund vilken som helst, som tuggat på något bordsben och någon fäll under uppväxten.

Vänner till mej kom hem efter att ha varit och storhandlat och fann att deras hund - rottis - hade dragit loss hela korkmattan i köket med tillhörande golvlister!
Hunden var en välartad och välaktiverad 13 månaders hane som den dagen hittade en ny "rolig" aktiveringsform.

Vi är många som vet av egen erfarenhet att flertalet hundar klara både valptiden, unghundstiden och hela sitt vuxna liv utan att ens veta vad en bur är!
Men vi är också många som accepterar att vissa hundar mår bättre av att i perioder få begränast utrymme för att utveckla vissa "hobbys".

Att sedan påstå att man skall avliva en hund som fungerar på alla andra vis utom just då den lämnas ensam känns - för mej - som att spotta på alla dem som sliter sitt hår och "vänder sej ut och in" för att hitta en lösning på just detta problem!

Har du någon gång ens avlivat en hund?!?!
Varje gång du gör det - oavsett orsak!! - så är det som att plocka hjärtat ur kroppen på dej själv!!
Så...innan du stått där och sett livet slockna i din bästa väns ögon så hade du garanterat tänkt till både en, två och tre gånger på om inte bur hade varit ett alternativ som du skulle kunna överväga!

Min tanke är alltså... Innan DU själv, personligen stått inför en liknande situation, så hade inte jag varit så snabb med att döma andra!

/Swat

Ger du så konstruktiva råd själv?

Man brukar få svar i samma anda som man själv skriver.

Gnist: Ja jag får det då inte till några 9 konstaterat stressade hundar som sitter i bur i denna tråd.

Ger du så konstruktiva råd själv?

Man brukar få svar i samma anda som man själv skriver.

Gnist: Ja jag får det då inte till några 9 konstaterat stressade hundar som sitter i bur i denna tråd.

Vad vill du få för råd? Jag lovar att svara eftersom detta med bur inte är okay enligt jordbruksverket och inte mig heller vad det anbelangar.

Jag upplever dej som naiv då du hela tiden refererar till din egen hund och hennes "stökighet" som grunden i sitt resonemang.
Dessutom så beskriver du ju inte henne som en "stökig" eller tugg-motiverad hund...utan mer som en unghund vilken som helst, som tuggat på något bordsben och någon fäll under uppväxten.

Vänner till mej kom hem efter att ha varit och storhandlat och fann att deras hund - rottis - hade dragit loss hela korkmattan i köket med tillhörande golvlister!
Hunden var en välartad och välaktiverad 13 månaders hane som den dagen hittade en ny "rolig" aktiveringsform.

Vi är många som vet av egen erfarenhet att flertalet hundar klara både valptiden, unghundstiden och hela sitt vuxna liv utan att ens veta vad en bur är!
Men vi är också många som accepterar att vissa hundar mår bättre av att i perioder få begränast utrymme för att utveckla vissa "hobbys".

Att sedan påstå att man skall avliva en hund som fungerar på alla andra vis utom just då den lämnas ensam känns - för mej - som att spotta på alla dem som sliter sitt hår och "vänder sej ut och in" för att hitta en lösning på just detta problem!

Har du någon gång ens avlivat en hund?!?!
Varje gång du gör det - oavsett orsak!! - så är det som att plocka hjärtat ur kroppen på dej själv!!
Så...innan du stått där och sett livet slockna i din bästa väns ögon så hade du garanterat tänkt till både en, två och tre gånger på om inte bur hade varit ett alternativ som du skulle kunna överväga!

Min tanke är alltså... Innan DU själv, personligen stått inför en liknande situation, så hade inte jag varit så snabb med att döma andra!

/Swat

Men Swat, jag kanske inte är lika erfaren som du är men jag är fan inte dum. Jag vet att de allra flesta unghundar tar sönder saker då och då. Och jag vet att min egen hund är snäppet värre än "de flesta" unghundar av sällskapsras. Även om jag inte har ägt hundra hundar själv så har jag kontakter som gör det möjligt för mig att dra en sådan slutsats.
Nej, jag utgår inte bara från min egen hund.

Och ja, jag har avlivat vänner. Du behöver inte förklara för mig hur det känns för det vet jag mycket väl själv.

Återigen. Jag dömer er inte. Men jag står fortfarande fast vid min åsikt.
Jag har aldrig menat att spotta på någon genom att förklara hur jag själv skulle göra. Det är slutsatser som ni har dragit på egen hand.

Läs mitt svar till Migo ( sid 11 ) så förstår du vad jag är ute efter.

Jag personligen behöver inga råd, men då du uttryckligen tycker att detta med bur är fel så undrar jag vad för råd du ger till personer som håller hund likt dessa vi diskuterar i tråden. Men läs först svaret till Migo.

Ja mig veterligen finns inte så många alternativa ord till separationsångest?
Hunden gillar helt enkelt inte att bli lämnad och uttrycker sin frustration genom tex tugg?

Kan ta flera exempel (eftersom att det finns ett par stycken varianter) med just hundar som tuggar för att de tycker att de är kul. Man kan naturligtvis ge ben, men det går inte att ge jämt det heller. Leksaker kan funka för vissa individer. Vad man får tänka på är att de flesta individer ökar i aktivitet när de får leksak eller ett riktigt gott ben..hur gör man om man vill att hunden ska minska i aktivitet? Eller har en dålig avknapp och man behöver träna passivitet? (och samtidigt hindra hunden från att stoppa i sig något den inte borde).

Förlåt jag har missat dig. Någonting missades uppenbarligen när hunden var valp,Det vanligaste är att just inlärningen att vara själv går för fort ofta pga jobb eller annat. Det är ett heltidsjobb att göra valpen trygg och komfortabel med att vara ensam. Har man missat detta får man igen det senare.
Varför inte alltid se till att hunden är ordentligt rastad och fått träna med sin hjärna en stund innan man lämnar den( naturligtvis korta stunder till en början). Ge gärna ben (märg) innan du går och eliminera till en början de saker som kan vara mer intressant än ett märgben. Dessutom kan du sätta på radion.

Nä och enligt djurskyddslagen är det heller inte okej att utsätta sin hund för lidnade, vilket jag gör om jag INTE har honom i bur om jag har en läkartid etc.

Så kom du gärna med tips som jag kan göra med min hund, de korta stunder han faktiskt sitter i bur. Dagmatte finns, de är välrastade etc innan jag går.

Tilägg nu när jag såg ditt svar till MrsS, min hund är både välrastad och stimulerad när han lämnas, Ben och dylikt skiter han i. För oss är det ingen skillnad om en radio eller tv skulle vara på.

Läs mitt svar till Migo ( sid 11 ) så förstår du vad jag är ute efter.

Jag personligen behöver inga råd, men då du uttryckligen tycker att detta med bur är fel så undrar jag vad för råd du ger till personer som håller hund likt dessa vi diskuterar i tråden. Men läs först svaret till Migo.

Oftast handlar det inte om att exempelvis brukshundar är mer benägna att tugga än andra. Oftast har man missat i träningen från valp eller att hundarna får vara ensamma för länge de är helt enkelt understimulerade.

Nä och enligt djurskyddslagen är det heller inte okej att utsätta sin hund för lidnade, vilket jag gör om jag INTE har honom i bur om jag har en läkartid etc.

Så kom du gärna med tips som jag kan göra med min hund, de korta stunder han faktiskt sitter i bur. Dagmatte finns, de är välrastade etc innan jag går.

Tilägg nu när jag såg ditt svar till MrsS, min hund är både välrastad och stimulerad när han lämnas, Ben och dylikt skiter han i. För oss är det ingen skillnad om en radio eller tv skulle vara på.

Uppenbarligen stämmer inte dylikt. Vad tuggar han på? Hur har du stimulerat honom? Hur länge är han ensam då han är ensam?

Oftast handlar det inte om att exempelvis brukshundar är mer benägna att tugga än andra. Oftast har man missat i träningen från valp eller att hundarna får vara ensamma för länge de är helt enkelt understimulerade.

Fast i den här tråden tror jag faktiskt att vi pratar om något annat.
De flesta som skriver i tråden om att de har sina i bur är väldigt aktiva med sina hundar och jag kan inte tänka mig att det är något av de "vanliga" felen som begåtts.

Vissa hundar är faktiskt mer tuggbenägna än andra.

Nu undviker du frågans kärna, läste du mitt svar till Migo öht?

Vi diskuterar inte understimulerade hundar eller hundar som får vara ensamma alldeles för länge. Huruvida man missat något under valptiden låter jag bero då det inte ger någon lösning på nutida problem när man har en hund som inte går att lämna på för stora ytor.

Du fortsätter konsekvent att inte svara på mina frågor. Utan fortsätter envist att ge råd som går att applicera på hundar som INTE har den sortens problem som vi diskuterar.

Senast ändrad:

Nu undviker du frågans kärna, läste du mitt svar till Migo öht?

Vi diskuterar inte understimulerade hundar eller hundar som får vara ensamma alldeles för länge. Huruvida man missat något under valptiden låter jag bero då det inte ger någon lösning på nutida problem när man har en hund som inte går att lämna på för stora ytor.

Du fortsätter konsekvent att inte svara på mina frågor. Utan fortsätter envist att ge råd som går att applicera på hundar som INTE har den sortens problem som vi diskuterar.

Jag har läst ditt inlägg men du är inte speciellt tydlig i det du skriver. Jag kan inte besvara mer än generellt när jag inte har någon som helst bakrund om de tuggande maskinerna. DU säger att de är så stimulerade förklara då för allt i världen på vilket sätt. Inte i något inlägg har någon presenterat vad de gör med sina hundar om dagarna,hur ofta de får var ensamma eller hur de blir stimulerade. Tro mig efterom jag är hundinstruktör så har jag sett många lyckade resultat då man börjat om igen.

Vad gör du när du är hemma då om denna tuggmaskin börjar äta på saker om den är en sådan "maskin" borde den vilja tugga hela tiden.

Ursäkta? Min hund tuggar inte på annat än märgben när jag är hemma. Tror du hon är helt dum i huvudet eller?

Vad är det som inte stämmer? Han tuggar inte alls, har du läst mina svar alls?

spår, lydnad, alt viltspår, promenad. Cyklar jag går han lättare upp i stress vid lämnadne. En timme ca varannan vecka är han själv. Och ja, vi har ensamhetstränat - i 5 ÅR.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 839
Senast: fixi
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 823
Senast: YlvaG
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 213
Senast: ameo
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II