Intressant

Sv: Intressant

Vad är det som inte stämmer? Han tuggar inte alls, har du läst mina svar alls?

spår, lydnad, alt viltspår, promenad. Cyklar jag går han lättare upp i stress vid lämnadne. En timme ca varannan vecka är han själv. Och ja, vi har ensamhetstränat - i 5 ÅR.

Du tränar lydnad säger du. Platsliggning?

Jag måste vara korkad. Men HUNDinstruktör? Vad gör en sån exakt? Jag har hört om allmänlydnadsinstrutör, agilityinstruktör, tävlingsinstruktör osv. Men inte det du pratar om.

Så du menar att folk som är instruktörer på Brukshundklubben per automatik är några Orakel? Tyvärr är min erfarenhet av instruktörer på SBK otroligt dålig. Som det ser ut på vår klubb är våra instruktörer inne på kanske sin 1:a eller 2:a hund, aldrig tävlat, kan inte ha sina egna hundar lösa osv. Så nej, jag har knappast vänt mig till dom gällande min hund som tuggade på saker.

Hur ska jag kunna träna lydnad med min hund när hon är ensam hemma hade du tänkt?

Jag tänker vara så otroligt skrytsam nog att säga att jag och min malletik har en alldeles strålande relation. Hur vi är ihop osv har inget med hennes tuggande att göra. Dessutom är (var) hon inte stressad. Det är du som kommit på det på egen hand.

Du läser uppenbarligen fortfarande inte vad jag skriver till dig, trots att jag skriver tydligt och väldigt ledande för att du inte ska hitta på egna slutsatser.

Du kan fördöma en hundägare som låter sin hund vara i stor bur under den period den är ensam, men du kan i samma andetag inte ge några som helst konkreta tips utan att först ha sett hunden? Hur går det ihop?

Du som är utbildad bruks och bevakningsintruktör har ett otroligt lustigt sätt att se på problem må jag säga.

Varför spelar det nån roll om man är medlem i brukshundklubb, jag är både medlem, går kurser , tränar och är instruktör. Varför har det betydelse?

Du får fortfarande hemsk gärna svara på mitt inlägg, jättetrevligt om du kan komma med förslag, som jag inte testat på 5 år.. Berätta gärna med vad det var du inte tycker stämmer?

Svaret var inte ämnat till dig överhuvudtaget. Men jag svarar ändå med den otroliga kunskap du besitter som kursdeltagare,aktivt tränande och instruktör borde du kunna lösa problemet.

Men jag svarar ändå med den otroliga kunskap du besitter som kursdeltagare,aktivt tränande och instruktör borde du kunna lösa problemet.

Nej?

Därför jag testat och kommit fram till lösningen med bur? Men det har gett mig erfarenhet och ödmjukhet.

Och fortfarande inte konkreta tips från dig? Du ansåg att om man har en stressad hund som inte fixar att vara lös i hemmet så har man inte aktiverat den nog, och du frågade vad jag aktiverar hunden med och jag svarade. Din lösning var att hunden inte var aktiverad, nu ÄR min det, HUR tycker du jag ska lösa det då, som bevakningshundinstruktör borde du ha NÅGOT mer konkret tips att komma med, elelr har du inte stött på hundar med separationsångest alls?

Du läser uppenbarligen fortfarande inte vad jag skriver till dig, trots att jag skriver tydligt och väldigt ledande för att du inte ska hitta på egna slutsatser.

Du kan fördöma en hundägare som låter sin hund vara i stor bur under den period den är ensam, men du kan i samma andetag inte ge några som helst konkreta tips utan att först ha sett hunden? Hur går det ihop?

Du som är utbildad bruks och bevakningsintruktör har ett otroligt lustigt sätt att se på problem må jag säga.

Jag läser men läser du dels dina egna exempelhundar som ena sekunden är otroligt lugna och harmoniska för att i nästa sekund bli uttråkade eller så otroligt stabila överallt och ingenstans utom i sitt egna hem. Klart som fan att du måste se dessa hundar annars är det knappast seriöst. Likaledes som en hopptränare inte löser någons problem genom att läsa på ett forum. Dessutom vill du inte ge några som helst exempel på motion eller aktivering. Så tydlig kan man väl knappast kalla dig.

Nej?

Därför jag testat och kommit fram till lösningen med bur? Men det har gett mig erfarenhet och ödmjukhet.

Och fortfarande inte konkreta tips från dig? Du ansåg att om man har en stressad hund som inte fixar att vara lös i hemmet så har man inte aktiverat den nog, och du frågade vad jag aktiverar hunden med och jag svarade. Din lösning var att hunden inte var aktiverad, nu ÄR min det, HUR tycker du jag ska lösa det då, som bevakningshundinstruktör borde du ha NÅGOT mer konkret tips att komma med, elelr har du inte stött på hundar med separationsångest alls?

Träna då platsliggning hemma. Som du förstår kommer detta att ta sin tid.

Hörrö Yorken, min vän..

Jag tycker nog du ska skicka vovven him self i expressfart till cannelia som får fixa honom, så att han trynar som en liten grisakulting så fort du går utanför dörren ;) :cool:

men snälla du, det står i tråden tidigare, att jag tränat med att lämna honom i 5 ÅR. Du tror inte vi har tränat platsliggning?

så otroligt stabila överallt och ingenstans utom i sitt egna hem

Så stod det inte, hunden har separationsångest, annan tid är den även stabil i sitt hem. Hunden är även med på de jobb jag haft och varit lugn och trygg i de mest knepiga miljöer. Har du träffat hundar med separationsångest alls? :crazy: Eller hundar med kasst psyke öht? :crazy:

ja jag är faktiskt redigt pigg på att hon får komma och kolla hur han är på träning, med mig, i olika miljöer och själv hemma. :crazy¨:

du kan inte ge tips på ett forum, men du kan säga att min hund, eller Aliides inte är aktiverad utan att ha träffat oss?

Jag läser men läser du dels dina egna exempelhundar som ena sekunden är otroligt lugna och harmoniska för att i nästa sekund bli uttråkade eller så otroligt stabila överallt och ingenstans utom i sitt egna hem. Klart som fan att du måste se dessa hundar annars är det knappast seriöst. Likaledes som en hopptränare inte löser någons problem genom att läsa på ett forum. Dessutom vill du inte ge några som helst exempel på motion eller aktivering. Så tydlig kan man väl knappast kalla dig.

Det är inte ett dugg ologiskt att en annars lugn och stabil hund inte fixar att vara ensam på stora ytor. Det krävs bara att man förstår att alla hundar inte går att fixa till enligt skolboken. Att man är ödmjuk inför att hundar är olika och att man kanske inte har mött en "problemhund" om man inte kan diskutera för sin sak.

Vad vill du ha för exempel:

Bruks ( spår/sök )
Lydnad
Skydd

Utöver detta: bra med promenader, störningsträning m.m

Jag måste vara korkad. Men HUNDinstruktör? Vad gör en sån exakt? Jag har hört om allmänlydnadsinstrutör, agilityinstruktör, tävlingsinstruktör osv. Men inte det du pratar om.

Så du menar att folk som är instruktörer på Brukshundklubben per automatik är några Orakel? Tyvärr är min erfarenhet av instruktörer på SBK otroligt dålig. Som det ser ut på vår klubb är våra instruktörer inne på kanske sin 1:a eller 2:a hund, aldrig tävlat, kan inte ha sina egna hundar lösa osv. Så nej, jag har knappast vänt mig till dom gällande min hund som tuggade på saker.

Hur ska jag kunna träna lydnad med min hund när hon är ensam hemma hade du tänkt?

Jag tänker vara så otroligt skrytsam nog att säga att jag och min malletik har en alldeles strålande relation. Hur vi är ihop osv har inget med hennes tuggande att göra. Dessutom är (var) hon inte stressad. Det är du som kommit på det på egen hand.

Då har du missuppfattat. En av SBK utbildad instruktör får utbildning i lydnad,spår, sök och rapport som den senare utbildar vidare i. Tjänstehundsinstruktör inom bevakning utbildar hundar och förare tíll hemvärnet.
Jag blir inte förskräckt när du kritiserar instruktörer. Rätt så omgående visste jag att de svaret skulle jag få om jag ställde frågan.
Känns det inte bra då att ha en sådan strålande relation med sin hund?

Jag måste bara fråga igen, vad du anser vara en bra och alternativ lösning till buren? Det har varit X antal sånna här trådar innan och det är ingen som kunnat ge mig ett vettigt svar om alternativ.

För övrigt, så har det faktist varit en tjej (som pluggade till djurskyddsinspektör visserligen) och sett hur han beteer sig, och ansett att för min hunds skull så gör jag rätt, då han är TRYGG och LUGN i sin bur.

Det finns lagliga alternativ. Hundboxar som är av rätt storlek om man nu känner att det är sista utvägen. Jag tycker inte att bur är ok, det är ett för litet utrymme för en större hund, även om man får plats med x antal människor i. Då kan man istället skaffa en bur som är så stor som lagen kräver. Om plånboken tryter eller utrymmet i lägenheten så kanske man borde fundera lite på varför man har hund egentligen. Visst ansvar har vi ju för våra djur och inte bara för plånboken..

Jag har haft problem med hund som biter sönder halva huset. Jag själv insåg att hon inte klarade av att vara ensam just då utan tränade om och denna gång gav henne något riktigt gott som hon aldrig annars får. Hon fick mer aktivering också i samband med det, innan och efter hon lämnades ensam så att hon var trött. Hon fick lära sig att slappna av när jag gick, fick ett eget speciellt ställe att ligga på och lära sig att stanna där längre stunder. När jag var hemma hölls det noga koll och aldrig gavs det tillfälle att äta på saker. Tillslut växte hon äntligen ifrån det, nu har hon tuggben att bita på om hon vill, annars går hon och lägger sig. Jag vet för jag har filmat.

Jag tycker personligen, ju mer jag läser era inlägg, att de människor som har problem med ätande hundar är de som är väldigt aktiva med sina hundar eller har en otroligt aktiv ras. Hundarna har möjligen mycket svårt att varva ned och inte bli uttråkade om de lämnas ensamma. Då får man ta tag i den änden, lära hunden att det är skönt att ta det lugnt. Ge dem något klurigt att tugga och arbeta med, lämna bara korta stunder i början, starta allting på ruta ett. Har man inte tiden/orken så tycker jag att man återigen borde fundera på varför man har hund.
I andra fall handlar det om separationsångest. Då kan utrymmesbegräsningar vara bra men det finns inget som säger att hunden då inte kan få begränsat utrymme men även följa lagens krav. En hundbox där hunden inte kan äta upp något men ändå inte behöva bryta lagen.

Däremot blir jag lite trött på "du har inte haft rasen xxx och vet inte hur det är". Finns flera människor som har haft tuggande schäfrar, mallar, rottisar (även i denna tråd) som har erfarenhet med detta och inte behövt använda bur. Dessa får ändå skit för.. ja jag vet inte? "De har inte haft tillräckligt många, de har inte haft rätt typ av hund, det måste ha varit en lugn schäfer för min är då inte sån" etc. Men man kanske bör se över sig själv först- andra människor lyckas- varför gör inte jag det? Är det jag som inte kan hantera problemet eller är det bara jag som har en svår hund och de andra har lätta? Flera som jag sett verkar ha mer än en tuggande hund dessutom, då kanske man bör fundera på hur man lyckats med det? Har även sett att flera talar om att de redan från början använt bur på sina valpar, då kanske man ser det som självklart att stoppa hunden i bur istället för att åtgärda problemen? Har man en lösning man tycker är bra så lär man inte leta sig knäpp på andra heller..

Jag har ju som sagt haft problem med en schäferkorsning som tuggat i sig bra mycket, saker som kommer att kosta mig ett par tusingar att fixa innan jag flyttar ur lägenheten. Jag kan bara tipsa om hur jag gjorde och sedan säga att man ska valpsäkra huset så gott man kan. Men får jag svaren "det funkar inte för mig bara bur funkar" så kanske det är ägaren som helt enkelt bestämt sig för att det inte funkar. Man kan ju inte ge råd i all oändlighet om folk inte tar till sig dem.

Ja, vet du, jag börjar faktiskt irritera mig lite på dessa X antal trådar om burar, när ni som skriker att det är olagligt och inte förenligt med djurskyddslagen, faktiskt inte kan komma med alternativ. (Förutom ditt då om omplacering elelr avlivning, vilket var en ny frisk fläkt i diskussionen.)

Och ja, jag läste om ditt förslag om hasp och stänga in i ett mindre rum, men när jag skriver "testat ALLT" så menar jag det också. Han öppnar även haspar och stänga mindre rum. :)

Vad är det för lås du har? Skaffa lås med nyckel som du kan ta ur och hänga upp bredvid dörren, då ser jag inte hur hunden kan öppna det och det är heller ingen brandfara.

Det är inte ett dugg ologiskt att en annars lugn och stabil hund inte fixar att vara ensam på stora ytor. Det krävs bara att man förstår att alla hundar inte går att fixa till enligt skolboken. Att man är ödmjuk inför att hundar är olika och att man kanske inte har mött en "problemhund" om man inte kan diskutera för sin sak.

Vad vill du ha för exempel:

Bruks ( spår/sök )
Lydnad
Skydd

Utöver detta: bra med promenader, störningsträning m.m[/QUOTE

Jag måste fråga vad är det egentligen du vill komma fram till. Att detta är ett vanligt betende. Att du har rätt och jag fel. Har haft hundar i över trettio år också och tro mig en del av dem har kunnat varit problemhundar. Är det något jag är så är det ödmjuk inför allt som jag fått vara med om både genom mina egna hundar och de hundar jag utbildat.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 842
Senast: fixi
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 823
Senast: YlvaG
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 217
Senast: ameo
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka