Intressant

Sv: Intressant

Men då handlar det ju i grund och botten om att man bryter lagen och inte om att det är illa för hunden?

men du, hunden har alltså tagit sig ut genom en låst ytterdör där du måste vrida om låset och dra ner dörrhandtaget samtidigt.

Jag ser faktiskt inte vilka det är som "får skit" enligt dig. Men det är naivt att säga aktivera hunden, och att det är lösningen? Vem lämnar sin nödiga, oaktiverade hund likosm?

Nej jag vill komma fram till att du dömer hårt men tycks inte ha några goda råd att komma med när det väl kommer till kritan.

Jag har vare sig rätt eller fel, men jag har odlat en ödmjuk och nyanserad tänk kring detta med hundar genom åren. Du kan säkert en himla massa, men i denna diskussion kommer det inte alls till sin rätt i sådant fall anser jag.

men du, hunden har alltså tagit sig ut genom en låst ytterdör där du måste vrida om låset och dra ner dörrhandtaget samtidigt.

Jag ser faktiskt inte vilka det är som "får skit" enligt dig. Men det är naivt att säga aktivera hunden, och att det är lösningen? Vem lämnar sin nödiga, oaktiverade hund likosm?

Att hunden tagit sig ur genom en vanlig dörr med vridlås och handtag tycker jag inte alls är konstigt! Det är väldigt lätt att öppna sådana dörrar bara hunden vill, mina katter vet också hur man gör ;) Därför är nyckel ett annat alternativ, så att hunden inte kan låsa upp när nyckeln inte sitter i. För inte tror jag hunden kommer att kunna stoppa nyckeln i låset själv.

Det finns nog ingen enkel lösning, tror du det så har du läst allting jag skrivit fel. Aktivering kan vara en del av lösningen men kanske t.o.m. orsak till beteendet. Det finns inga mirakelkurer för detta problem och om det finns det så skulle jag bli väldigt orolig. Hundar är levande varelser med ett komplext känsloliv, att tro att det finns en lösning på ett sådant svårt problem som separationsångest är snarare naivt det. Det är en lång rehabilitering, träning och flera olika metoder krävs. Kanske även nytt sätt att tänka.

Det finns som sagt lagliga lösningar också, där hunden får vistas på mindre yta men inte så liten som en vanlig bur.

Men tar gärna emot förslag på hur jag skulle hanterat situationen utan att bryta mot lagen?
Fick inget svar på min fråga mer än att jag någonstans i tråden läste någon som hade åsikten att det var okej att använda bur om hunden var skadad, alltså verkar inte buren i sig som är problemet utan i vilka situationer man använder den?

Situation två i mitt fall var en omplacering som tyvärr inte klarade av att vara ensam när han kom till mig utan att tugga på den fasta inredningen. Han tuggade även på lös inredning men det är helt enkelt inte lika dyrt att köpa en ny kökstol som att köpa en ny ytterdörr och helrenovera lägenheten.

De gånger jag var tvungen att lämna honom ensam fick han därför ligga i en stor bur med tillgång till vatten, leksaker och ben. Detta gällde alltså 1-2 timmar någon dag i veckan eftersom jag var sjukskriven för tillfället. Möten med läkare och försäkringskassa var dock ett måste, tillsammans med grundläggande saker som att handla mat eller tvätta.

Under tiden ensamtränade jag såklart också och lyckligtvis, efter ungefär ½år kunde han vara ensam några timmar utan att tugga. 1år senare är han ensam högst 4 timmar utan problem. Alternativet hade varit att avliva honom och personligen är jag glad att jag inte tog det beslutet även om en del här inne verkar se det som en vettig utväg.

Men då handlar det ju i grund och botten om att man bryter lagen och inte om att det är illa för hunden?

Nej. Jag anser att det inte är ok att begränsa hundens utrymme till mindre än måttangivelserna som SJV har angivit. Det är alldeles för lite utrymme annars för en hund att sitta i ett par timmar.

Jag tycker inte att man ska begränsa en hunds rörelsefrihet till minimum måttangivelser om hunden klarar sig, men om den nu har problem så får man ju göra så. Men inte under angivna mått.

*lån*

Liten reflektion helt ot bara..

Synd att det inte blir samma rabalder angående de trådar som finns både här och på andra hundforum om det olagliga i att hundar av icke jaktras drar efter vilt och de hundar av icke jaktras som ägarna promt ska låta "ruscha av sig" i skog och mark under vår/sommar, som det blir angående burens vara eller inte vara.

De flesta som reagerar starkt på den olagligheten är iofs samma personer som i denna tråd inte tycker bur är bra regelbundet, men flexibla nog i tanken för att inse att det kan behövas ibland + jägare då.

Intressant!

Citat från den länkade sidan:

Mellan 1 mars och 20 augusti får hundar inte springa lösa där det kan finnas vilda djur. Under resten av året ska hundägarna se till att de inte driver eller förföljer vilt när de inte deltar i jakt.

Det var cannelia som skrev det om aktivering.
Det finns nog ingen enkel lösning, tror du det så har du läst allting jag skrivit fel. Aktivering kan vara en del av lösningen men kanske t.o.m. orsak till beteendet. Det finns inga mirakelkurer för detta problem och om det finns det så skulle jag bli väldigt orolig. Hundar är levande varelser med ett komplext känsloliv, att tro att det finns en lösning på ett sådant svårt problem som separationsångest är snarare naivt det. Det är en lång rehabilitering, träning och flera olika metoder krävs. Kanske även nytt sätt att tänka.

Senast ändrad:

Fast å andra sidan, hade jag varit olaglig hade jag fortsatt vara det, efter som det är en lösning som funkar bäst för oss.

*lån*

Liten reflektion helt ot bara..

Synd att det inte blir samma rabalder angående de trådar som finns både här och på andra hundforum om det olagliga i att hundar av icke jaktras drar efter vilt och de hundar av icke jaktras som ägarna promt ska låta "ruscha av sig" i skog och mark under vår/sommar, som det blir angående burens vara eller inte vara.

De flesta som reagerar starkt på den olagligheten är iofs samma personer som i denna tråd inte tycker bur är bra regelbundet, men flexibla nog i tanken för att inse att det kan behövas ibland + jägare då.

Intressant!

Citat från den länkade sidan:

Där är en lag som är minst lika ogenomtänkt som burlagen.
Jag som bor på landet skulle egentligen inte ens kunna släppa min hund på gården om jag regelrätt skulle vara laglydig, och somliga som har frustrerade/destruktiva hundar skulle få leva i husarrest.

Det är gött att vi har lagar - men ibland må sunt förnuft råda. Hoppas man.

Ja, fy vad de vilda djuren ställer till problem för hundägare som är för lata för att cykla eller simma med sina hundar bara för att de alla av honkön utan undantag är högdräktiga föder sina ungar på vår och försommar :eek:

Såvida du inte har det vilda livet på din gårdsplan så bryter du ingen lag genom att ha hunden lös på densamma.

Vid sjukdom/ skada: som jag förstått det kan man även få dispens vid speciella tillfällen. Om vet ordinerar burvila så lär det gå under "speciella omständigheter".

Att du inte kan inreda på ett sådant vis i din etta att hunden inte äter upp saker.. ja det gör inte buranvändandet mera lagligt eller ok. Har man inte ekonomin för sådant så kanske man inte ska ha hund, separationsångest är inte alls något ovanligt med omplaceringshundar och något man får ta i beaktande om man vill skaffa en.

Senast ändrad:

Nu tog du väl i?
Det är klart att jag motionerar mina hundar och faktiskt rätt ofta har dem med mig ned till stranden för att simma, hör och häpna! Men ta tomten som hör till sommarstugan till exempel - nog sjutton finns där både älg, hare och stundtals räv inpå knuten, och att min hund skulle få sitta i koppel på altanen hela sommaren istället för att ränna lös på gården känns rätt vasst.
Detsamma att jag under hela sommarhalvåret inte skulle få ta med jycken ut när jag tar en ridtur..

Att hunden inte löper vind för våg bland skog och mark och sommarvilt tar jag lika självklart som att man inte pular in den i en bur 24/7 för att det är bekvämt att den sitter där mellan motioneringen.

Leta reda på trådar här inne ang. just lösa hundar som driver efter vilt där ägarna har de mest lustiga ursäkter som ex.vis att hunden ändå är för fet för att kunna hinna i fatt rådjuren så då gör det ju inget och det är ju bra motion för den feta hunden :crazy:

Många ser inte problemet alls med att en högdräktig get drivs av en fet sällskaps/brukshund för den kan ju ändå inte hinna ifatt.. Att geten kanske kastar sitt kid efter en sådan stress är inte viktigt. Tyvärr är synen på detta så tragisk bland många ickejägare.

Vid sjukdom/ skada: som jag förstått det kan man även få dispens vid speciella tillfällen. Om vet ordinerar burvila så lär det gå under "speciella omständigheter".

Att du inte kan inreda på ett sådant vis i din etta att hunden inte äter upp saker.. ja det gör inte buranvändandet mera lagligt eller ok. Har man inte ekonomin för sådant så kanske man inte ska ha hund, separationsångest är inte alls något ovanligt med omplaceringshundar och något man får ta i beaktande om man vill skaffa en.

Sedan vill jag påpeka att jag själv har ett rum med toalett och skulle definitivt kunna ordna, om jag gav mig fan på det, en 5kvm ruta. Det har jag t.o.m. gjort när jag hade valp. Bökigt och fult var det men det gick.

som jag förstått det kan man även få dispens vid speciella tillfällen. Om vet ordinerar burvila så lär det gå under "speciella omständigheter".
Vet. har inte ordinerat burvila utan enbart sagt att tiken inte ska anstränga ryggen vilket betyder gå i trappor, hoppa upp i sängen och liknande. Något som är helt omöjligt att kontrollera när jag inte är närvarande. Sen gissar jag att det dessutom tar en viss tid att söka samt få sin ansökan behandlad och godkänd. Vad gör man under tiden?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 844
Senast: fixi
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 823
Senast: YlvaG
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 218
Senast: ameo
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 042
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka