Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
men du, hunden har alltså tagit sig ut genom en låst ytterdör där du måste vrida om låset och dra ner dörrhandtaget samtidigt.
Jag ser faktiskt inte vilka det är som "får skit" enligt dig. Men det är naivt att säga aktivera hunden, och att det är lösningen? Vem lämnar sin nödiga, oaktiverade hund likosm?
Fick inget svar på min fråga mer än att jag någonstans i tråden läste någon som hade åsikten att det var okej att använda bur om hunden var skadad, alltså verkar inte buren i sig som är problemet utan i vilka situationer man använder den?Men tar gärna emot förslag på hur jag skulle hanterat situationen utan att bryta mot lagen?
Men då handlar det ju i grund och botten om att man bryter lagen och inte om att det är illa för hunden?
Tack för länken, är inte så olaglig trots allt.![]()
Mellan 1 mars och 20 augusti får hundar inte springa lösa där det kan finnas vilda djur. Under resten av året ska hundägarna se till att de inte driver eller förföljer vilt när de inte deltar i jakt.
Det finns nog ingen enkel lösning, tror du det så har du läst allting jag skrivit fel. Aktivering kan vara en del av lösningen men kanske t.o.m. orsak till beteendet. Det finns inga mirakelkurer för detta problem och om det finns det så skulle jag bli väldigt orolig. Hundar är levande varelser med ett komplext känsloliv, att tro att det finns en lösning på ett sådant svårt problem som separationsångest är snarare naivt det. Det är en lång rehabilitering, träning och flera olika metoder krävs. Kanske även nytt sätt att tänka.
Har tyvärr inte någon möjlighet att bygga en hundbox på 5 kvadrat i min lilla etta som dessutom är en hyreslägenhet bara för att tiken måste vila i 2 veckor.Jag skrev precis ett svar på det: hundbox är tillåtet efter SJV's regler.
http://www.sjv.se/amnesomraden/djur...rdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html
*lån*
Liten reflektion helt ot bara..
Synd att det inte blir samma rabalder angående de trådar som finns både här och på andra hundforum om det olagliga i att hundar av icke jaktras drar efter vilt och de hundar av icke jaktras som ägarna promt ska låta "ruscha av sig" i skog och mark under vår/sommar, som det blir angående burens vara eller inte vara.
De flesta som reagerar starkt på den olagligheten är iofs samma personer som i denna tråd inte tycker bur är bra regelbundet, men flexibla nog i tanken för att inse att det kan behövas ibland + jägare då.
Intressant!
Citat från den länkade sidan:
Vid sjukdom/ skada: som jag förstått det kan man även få dispens vid speciella tillfällen. Om vet ordinerar burvila så lär det gå under "speciella omständigheter".
Att du inte kan inreda på ett sådant vis i din etta att hunden inte äter upp saker.. ja det gör inte buranvändandet mera lagligt eller ok. Har man inte ekonomin för sådant så kanske man inte ska ha hund, separationsångest är inte alls något ovanligt med omplaceringshundar och något man får ta i beaktande om man vill skaffa en.
Vet. har inte ordinerat burvila utan enbart sagt att tiken inte ska anstränga ryggen vilket betyder gå i trappor, hoppa upp i sängen och liknande. Något som är helt omöjligt att kontrollera när jag inte är närvarande. Sen gissar jag att det dessutom tar en viss tid att söka samt få sin ansökan behandlad och godkänd. Vad gör man under tiden?som jag förstått det kan man även få dispens vid speciella tillfällen. Om vet ordinerar burvila så lär det gå under "speciella omständigheter".