Intressant

Sv: Intressant

Och nej, min hund tar inga kid som ligger och trycker. Den hunden som har mer "killer instinct" är naturligtvis kopplad. Hon sticker inte, men om något hamnar framför näsan på henne så är risken stor att hon hugger till. Så där har kopplet en funktion.

Fast lagen är inte till enbart för de hundar som tar kid, men det verkar väldigt många tro.

Den är till för att det vilda inte ska störas och en hund som är om så bara i närheten av ett kid stör, även om det inte ens går fram.

Är du också en av alla dem här på buke som har sin hund lös för att den minsann inte käkar vilda djur och du själv har bestämt att din hund är så snäll att den inte stör?

Vad jag vänder mig mot är då ensamhetsträningen som görs i bur får en tendens att dra ut på tiden till år i stället för vad det var tänkt för just träning under en övergångsfas.

Säger vem? Måhända att någon enstaka individ kan behöva det, men varför spelar det roll om hunden är tillfreds?

Om vi bortser från lagen, varför inte göra det djurets trivs bäst med?

Eftersom jag har just brukshundar är det bekant för mig det du skriver. Vad jag skulle göra har jag uttalat mig om ett antal gånger i andra inlägg. Räcker inte det som förklaring skriv igen.

Du skriver att du skulle följa skolboken, men du verkar inte förstå att dessa som har haft bur/har bur till sina hundar HAR välstimulerade hundar. Mig veterligen tränas hundarna i stort sett varje dag utöver långpromenader osv.

Vad gör man när detta inte löser problemet? Vad ska Cilla göra åt sin hund som är så matfixerad? Sunt beteende eller ej! Hunden funkar som den gör och är trevlig i övrigt, vad göra för att råda bot?

Men om du inte har några nya och ovanliga råd, så kan du nog räkna med att vi har hört dem. Många av oss som skriver här är väldigt aktiva med våra hundar, så de får tillräckligt med stimulans både för kropp och knopp. De är också ensamhetstränade enligt konstens alla regler. ÄNDÅ har något gått snett. Hundarna beter sig inte alls som "i boken".

Det är minst sagt lite frustrerande att höra "om du gör såhär så kommer din hund bli lugn inomhus", när man har provat att göra precis enligt den föreslagna metoden i månader och år utan minsta lilla resultat. Till slut ger man ju upp och inser att det fungerar inte. Och vad gör man då?

Ja du Cilla då förstår jag inte riktig vad du gör på ett diskussionsforum. Eftersom man inte har de blekaste aning om varandra här må man ju gissa och fråga. Är det bekräftelse på att det du gör är rätt du vill ha kommer bör du kanske bara diskutera med dom som gör som du.

Senast ändrad:

Du skriver att du skulle följa skolboken, men du verkar inte förstå att dessa som har haft bur/har bur till sina hundar HAR välstimulerade hundar. Mig veterligen tränas hundarna i stort sett varje dag utöver långpromenader osv.

Vad gör man när detta inte löser problemet? Vad ska Cilla göra åt sin hund som är så matfixerad? Sunt beteende eller ej! Hunden funkar som den gör och är trevlig i övrigt, vad göra för att råda bot?

Att vara matfixerad är inte så ovanligt. Eliminera riskerna precis som jag sagt förut. Det känns som om vi inte kommer längre i burdiskussionen. Vill du ha bekräftelse att använda bur är inte jag rätt person att diskutera med. De borde du väl redan förstått eftersom jag endast kan gå efter "skolboken".

Okej, eftersom du tydligen ska ha läst cillas inlägg så är ju följdfrågan till dig då, HUR ska hon eliminera riskerna mer än hon gjort?

Och vaddå inte blekaste aning om varandra, hon har ju beskrivit sin situation och sina hundar? Vad är det du måste gissa om?

Vad är det du inte förstår av det jag skriver till dig ?

Jag förstår mycket väl vad du skriver men jag tycker inte alls att det är särskilt nyanserat och det får mig att fråga dig hur du skulle ha löst problemet, då smiter du undan och undviker att svara på den direkta frågan.

Vad är det jag smiter undan? Börjar bli lite trött på att få samma svar hela tiden. Vad du tycker om det jag skriver är nyanserat eller ej är ditt problem inte mitt.

Lika trött som jag blir på att upprepa mina frågor som står obesvarade.

Men nu fick jag ändå ett svar på varför i och med ditt inlägg #329

Lika trött som jag blir på att upprepa mina frågor som står obesvarade.

Men nu fick jag ändå ett svar på varför i och med ditt inlägg #329

Det vore faktiskt väldigt intressant att höra dina åsikter i frågan vad man ska göra för att slippa använda bur. Du har inte bjudit på något mer än att kritisera mig för mitt tyckande. Kom igen nu! Nu har du chansen och verkligen briljera.

Kan eller vill?

Är du lika oflexibel angående allt annat också att det måste vara enligt "skolboken" om "skolboken" inte fungerar?

*Nyfiken bara*

Tolkningen av att jag bara använder mig av skolboken är tolkning av andra. Oflexibel ja det är upp till dig att tycka enligt mig nej.

I dessa fall som tagits upp här så anser jag att det bästa ändock är just bur.

Det är ju du som argumenterar för att man aldrig ska använda bur på detta sätt som diskuterats i tråden, då är det väl lämpligen du som bör briljera i hur man ska göra för att slippa använda bur och inte jag?

Jag har inte bjudit på några lösningar eftersom jag inte har några fler lösningar att delge som inte redan provats, där av försvarar jag bur-användandet i vissa situationer.

Det förklarar ju ditt onyanserade och tämligen oflexibla sätt att se var hund som individ.

Men är det ändå inte så att huvuddelen av de regelbundna buranvändarna här ändå stimulerar sin hund alldeles för lite för just den hunden??
Spalar ingen roll liksom om de traskar en mil eller två, den hunden kanske behöver 4 mil samt även mer stimulans, eller mer?

I mina öron låter det väldigt konstigt att stänga in ett flockdjur ensam i bur bara för att de ska lugna sig, för mig låter det som att sätta på en krubbitarrem på krubbitaren, man tar bort symtomet men inte anledningen.

Och jag minns, jag blev tillsagd i en annan liknande tråd att det beteendet, flock, var minsann mer eller mindre bortavlad, vem som nu tror på det.

I dessa fall som tagits upp här så anser jag att det bästa ändock är just bur.

Det är klart att du och ni andra tycker- det är ju bukehundar och bukeägare-ingen där gör fel, och om det är fel är det ett olyckligt misstag.

Jag tror huvuddelen av burhundarna på något sätt är felhanterade, låt så vara att de inte kan hanteras efter mall, men det är hundar som kräver mer.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 844
Senast: fixi
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 823
Senast: YlvaG
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 218
Senast: ameo
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 043
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka