Intressant

Sv: Intressant

Detta att hunden är välmotionerad och tränad i lydnad,skydd(viket hör till bruksgrenarna) och dessutom ensamhetstränad säger mig ingenting. Skydds höjer oftast stressnivån. Jag har ingen aning om vad du menar för ytterligare gren i bruks. Lydnad ok men i vilken klass. Hur mycket vardagslydnad? Mer hjärngympa? Dessutom får jag inget svar om hur ensamhetsträningen gått till.

Det har du ju visst fått? Alla exempel på träning du angett har ju testats tex.
Then what?

Men du vet väl mer vilka grenar som benämns som bruksgrenar.

Menar du nu på fullaste allvar att du kommer se över din åsikt om jag beskriver in i minsta detalj vad som gjorts och inte gjorts?

Kan du inte bara lita till att även dessa hundägare är fullt kapabla till att fostra och aktivera hundar men har nu fått en hund som inte riktigt fungerar på det sätt som boken förordar? Om man nu rent teoretiskt har gjort allt man kan ( i både ensamhetsträning, motion osv ), hur mycket mer ska man behöva utsätta hunden för innan man säger att nog är nog? Hunden trivs i sin stora bur de stunder den lämnas ensam, men man ska alltså forts utsätta den för stress alt skaffa klippkort hos veterinären för röntgen av mage bara för att?

Varför?

Vilken klass? Är hunden tröttare i huvudet om den tränar elitlydnadsmoment än en unghund som bara tränar moment för klass 1?

Det roliga tror jag är, att oavsett hur mycket folk skriver att dom tränar sina hundar så kommer du säga att; 1) Hunden tränas för lite. Eller 2) Hunden är överstimulerad.

Trots att du i hela tråden sagt att du inte kan säga så mycket förens du själv sett hunden.

Det roliga är att om jag skulle tränat min malle så att hon däckat totalt (vilket ALDRIG hänt, trots otagliga timmar med träning) så har hon dessutom en sjukt snabb återhämtning. En powernap på någon halvtimme. Sen då? Ska man isåfall gå hem ifrån jobbet efter 30 minuter och aktivera hunden igen?

Sen känner väl jag att om jag ska tävla i hur man aktiverar sin hund mest för att den ska sova mer så betyder det att jag i slutet kommer behöva träna och cykla med min hund 15 timmar om dagen. Det märks redan nu på min tik, som simmar 3 dagar i veckan, går 1-2 långrundor per dag, tränas i både lydnad/sök/(spår i vanliga fall men det är för mycket snö!) samt skydd. Hur hennes fysiska och mentala kondition ökat och hon kräver mer och mer.

Lydnad ok men i vilken klass.

Spelar det någon roll? Måste man vara uppe i elitklass för att det ska gillas? Jag som inbillade mig att hunden var ordentligt aktiverad i huvudet när den är trött och inte kan koncentrerat sig på uppgiften längre. Oavsett nivå...

Jag har en väldigt långsökt förklaring till varför lydnadsklass skulle kunna vara relevant. Men det är satans långsökt.

Ju högre upp i klasserna ju fler (och längre) moment finns som kräver behärskning av hunden. Tex platsliggnar / sittningar. Inkallande med ställande osv.

Men ett sådan resonomang kräver att man använder sig av en ensamhetsträningsprincip som bygger på behärskning hos hunden. Att hunden AKTIVT väntar på att man ska komma hem.
Jag har testat (när man är desperat testar man det mesta, även sådant man inte tror på) men jag förkastade det väldigt fort eftersom jag tror att det kan bygga en inre stress hos många hundar även om de på ytan kan verka "behärskade" så vilar de fortfarande inte. Och det är vad jag vill att mina hundar gör när jag inte är hemma.

Fast hundar får också mental kondition. När jag tränade elitlydnad med Beauceronen så var han inte mer trött och tillfreds än när jag körde ingångar och lite fritt följ med mallen. För dom var i helt olika ligor mentalt.

En hund som går elitklass lydnad (speciellt deras evighetslånga fria följ) har under tiden också skapat en uthållighet. Som en ung och grön hund inte har.

Jamenvisst. Min stora orkar inte hålla fokus många minuter alls i ett spår, han har inte hjärnkondition.

Jag menar snarare att tex inkallning med ställande gör att hunden måste behärska sig, dvs stanna från att ha varit på väg mot dig och sedan stå still. Likadant med tex dolda platsliggningar. Hunden ska fokuserad på att ligga still.
Men det är som sagt en långsökt förklaring.

Jamenvisst. Min stora orkar inte hålla fokus många minuter alls i ett spår, han har inte hjärnkondition.

Jag menar snarare att tex inkallning med ställande gör att hunden måste behärska sig, dvs stanna från att ha varit på väg mot dig och sedan stå still. Likadant med tex dolda platsliggningar. Hunden ska fokuserad på att ligga still.
Men det är som sagt en långsökt förklaring.

Jaha. Ja, lite långsökt är det nog :D

I 1:an har man både sitta kvar (inkallningen), ställande och läggande under gång. Det är också ganska mycket väntan ;) Och det är nog så påfrestande för en unghund som det sprätter i kroppen på! Och i redan i 2:an har vi inkallning med ställande.

Fast lagen är inte till enbart för de hundar som tar kid, men det verkar väldigt många tro.

Den är till för att det vilda inte ska störas och en hund som är om så bara i närheten av ett kid stör, även om det inte ens går fram.

Är du också en av alla dem här på buke som har sin hund lös för att den minsann inte käkar vilda djur och du själv har bestämt att din hund är så snäll att den inte stör?

Ja. Han får inte avvika från stigen och då kan jag inte se hur han skulle kunna störa mer för att det inte sitter ett koppel i hans halsband.

Ja du Cilla då förstår jag inte riktig vad du gör på ett diskussionsforum. Eftersom man inte har de blekaste aning om varandra här må man ju gissa och fråga. Är det bekräftelse på att det du gör är rätt du vill ha kommer bör du kanske bara diskutera med dom som gör som du.

Jag har skrivit ett långt inlägg om min situation, visserligen inte riktat till dig vid tillfället, men det står dig fritt fram att ta del av innehållet.

Jag behöver ingen bekräftelse på att jag gör rätt eftersom min hund inte lämnas hemma annat än vid enstaka tillfällen. Frågan är alltså; vad gör jag den dagen sambon får jobb?

Detta att hunden är välmotionerad och tränad i lydnad,skydd(viket hör till bruksgrenarna) och dessutom ensamhetstränad säger mig ingenting. Skydds höjer oftast stressnivån. Jag har ingen aning om vad du menar för ytterligare gren i bruks. Lydnad ok men i vilken klass. Hur mycket vardagslydnad? Mer hjärngympa? Dessutom får jag inget svar om hur ensamhetsträningen gått till.

Min hund tävlar i elitlydnad och tränar alltså på den nivån. Ett program varar i ca 17 minuter + de ca 10 min som gruppmomenten tar. Han har mental kondis för att klara betydligt mer (att tävla ska vara lätt). Vi tränar viltspår och kör lite uppletande då och då. Trickträning sker nästan dagligen på promenaderna. För att promenaderna ska bli lite roligare så åker vi ofta iväg och går på nya ställen så det blir lite stimulans för hjärnan där med. På grund av hans ålder så vill jag inte slita på honom med onödigt mycket motion, men det blir ju ett par timmar om dagen. Ibland mer, ibland mindre. Han är alltid lös så han kan röra sig så mycket han vill.

Ensamhetsträningen gick åt skogen från början, jag missade det här med att man måste lämna dem som små valpar och väntade tills han var ett år. Men sedan gjordes det enligt konstens alla regler (lagom rastad, lämnat honom i ett rum så det är mindre att vakta, leksaker och ben framme. Inte säga något när man går eller kommer hem, osv). Han hade dessutom alltid sällskap av en äldre hund, så helt ensam var han inte. Dock har jag inte upplevt att min hund har några egentliga problem med separationsångest, utan dels var det roligt att ha isönder saker men framför allt så är det hans sjukliga matfixering som ställer till det. Han är inte bara lite glad i mat som de flesta labbar är.

Spelar det någon roll? Måste man vara uppe i elitklass för att det ska gillas? Jag som inbillade mig att hunden var ordentligt aktiverad i huvudet när den är trött och inte kan koncentrerat sig på uppgiften längre. Oavsett nivå...

Din tolkning inte min.

Mantra och mantra, du skriver det ju i princip själv. Jag får väl slå mig själv i huvudet för att jag inte avslutade första gången jag läste det.

Inte för att vara sån, och jag har aldrig träffat dig och kan därför inte vara säker på min sak. Men det finns anledningar till att SBK's kurser inte har världens bästa rykte. Många tycker att de inte får hjälp, just för att träningen inte individanpassas. Själv skulle jag aldrig få för mig att gå till SBK om jag hade problem med någon av mina hundar. Det kanske är fördomar, men jag blir inte mer sugen när även du skriver svar som involverar träning som inte är individanpassad.

Jag ser absolut din sida av myntet, eftersom att jag själv aldrig använt bur. Jag har även uttryckt detta i tråden, varför läser du inte? I ovanstående inlägg skrev jag även att man inte behöver ändra åsikt för att kunna se saker ur olika perspektiv. Hoppade du över hela den meningen?

Detta med att man inte får individanpassad stämmer inte. Och att jag skriver som om jag inte heller individanpassar kan ju bero på att jag inte får någon som helst bild av era hundar. Alla tränas på de mest fantastiska sätt och man har provat allt. De då exempel på vad detta allt är. Vem vänder du dig till då du får problem om du varken kan använda dig av SBK eller av någon här på forumet.Har du någon som du litar på kan hjälpa dig. Eller är det så att du är här inne i hopp om att få tala om för folk vad fel dom har om de inte tycker lika som du. Ett rätt vanligt fenomen faktiskt. Att se saker ur samma perspektiv gör ett forum rätt ointressant tycker jag.

Mina två hundar ligger i sina burar hellre än på sina andra liggplatser. De går själva in och ur burarna då de står öppna.

Det händer att jag stänger dörrarna om vi får kortare besök då de annars blivit väldigt stressade av besök. De vet så väl om det att de springer in i burarna då de ringer på dörren.

Det är också bra för en del hundar som är åskrädda/fyrverkerirädda har både hundinstruktör och vet. sakt, då kan man också lägga filt över buren så hunder slipper se så mycket.
Jag har dock turen att mina hundar inte är berörda
Det är också bra att ha små valpar en kortare stunder i buren då det hjälper vid rumsrenhet. (ifall man pratar i telefon/lagar mat/duschar etc)

Men jag tror ingen vettig person har sin hund i bur för förvaringsyfte!

Men du vet väl mer vilka grenar som benämns som bruksgrenar.

Menar du nu på fullaste allvar att du kommer se över din åsikt om jag beskriver in i minsta detalj vad som gjorts och inte gjorts?

Kan du inte bara lita till att även dessa hundägare är fullt kapabla till att fostra och aktivera hundar men har nu fått en hund som inte riktigt fungerar på det sätt som boken förordar? Om man nu rent teoretiskt har gjort allt man kan ( i både ensamhetsträning, motion osv ), hur mycket mer ska man behöva utsätta hunden för innan man säger att nog är nog? Hunden trivs i sin stora bur de stunder den lämnas ensam, men man ska alltså forts utsätta den för stress alt skaffa klippkort hos veterinären för röntgen av mage bara för att?

Varför?

Varför inte prova att beskriva i detalj i stället för att säga att dom har gjort allt. Det är först då man kan säga att jag kommer då inte på något mer.

Vilken klass? Är hunden tröttare i huvudet om den tränar elitlydnadsmoment än en unghund som bara tränar moment för klass 1?

Det roliga tror jag är, att oavsett hur mycket folk skriver att dom tränar sina hundar så kommer du säga att; 1) Hunden tränas för lite. Eller 2) Hunden är överstimulerad.

Trots att du i hela tråden sagt att du inte kan säga så mycket förens du själv sett hunden.

Det roliga är att om jag skulle tränat min malle så att hon däckat totalt (vilket ALDRIG hänt, trots otagliga timmar med träning) så har hon dessutom en sjukt snabb återhämtning. En powernap på någon halvtimme. Sen då? Ska man isåfall gå hem ifrån jobbet efter 30 minuter och aktivera hunden igen?

Sen känner väl jag att om jag ska tävla i hur man aktiverar sin hund mest för att den ska sova mer så betyder det att jag i slutet kommer behöva träna och cykla med min hund 15 timmar om dagen. Det märks redan nu på min tik, som simmar 3 dagar i veckan, går 1-2 långrundor per dag, tränas i både lydnad/sök/(spår i vanliga fall men det är för mycket snö!) samt skydd. Hur hennes fysiska och mentala kondition ökat och hon kräver mer och mer.

Du kan ju börja med att berätta om hur du tränade ensamhetsträning, hur länge du var/är borta från hunden. Detaljer i en träningsvecka din träningsplan. Hur har du exempelvis tränat henne för att tagga ned. Detaljer,detaljer.detaljer.

Din värdering inte min.

Jag kanske ska tillägga att han var matfixerad redan från början. Vid 8 v ålder vägde han 2 kg mer än sina kullsyskon för han satt i den gemensamma matskålen och åt medan de andra åt det som fanns kvar på kanterna.

cannelia:
Ville du ha mer detaljer kring hur ensamhetsträningen såg ut? Vad är det för detaljer du pratar om? Tidsschemat? Vilken sorts leksaker som lämnades framme? Hur rummet/rummen som hunden ska vara i är utformade? Annat? Det är lite lättare att svara om du ställer lite mer detaljerade frågor.

Jag har skrivit ett långt inlägg om min situation, visserligen inte riktat till dig vid tillfället, men det står dig fritt fram att ta del av innehållet.

Jag behöver ingen bekräftelse på att jag gör rätt eftersom min hund inte lämnas hemma annat än vid enstaka tillfällen. Frågan är alltså; vad gör jag den dagen sambon får jobb?

Skriv gärna vilket nummer på inlägget.

SBK har inte patent på hundtränare. Det finns hur många som helst mer eller mindre duktiga personer som kan hjälpa en med hundträning.
Till och med jag som är ganska oaktiv i hundvärlden har ändå tillgång till folk bland vänner och bekanta som är riktigt duktiga (tävlar på hög nivå, håller olika kurser osv) och/eller så betalar man för tjänsten. Här i Göteborg med omnejd kan man knappt kasta en sten utan att träffa en "hundtränare" sen gäller det visserligen att kunna sålla agnarna från vetet.
Jag har tex passat på att gå kurser hos flera olika personer för att kunna plocka russinen från kakan.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 842
Senast: fixi
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 823
Senast: YlvaG
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 217
Senast: ameo
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka