Intressant

Sv: Intressant

Då tycker jag att du kan tala om vilka lösningar som har gjorts och hur ofta mer än lite vagt träning och långpromenader. Det är det minsta du kan bjuda på istället för att endast tala om mina fel. Du borde i detalj kunna tala om vad som gjort av de användare som du känner här inne. Det känns som om det enda du vill är att kritisera och idiotförklara andra. Ändå är du den som bidrar med väldigt lite.

Men du, både jag och cilla har utförligt beskrivit vad vi gör med våra hundar, lösningar som inte fungerat, VAD vi tränar. Varför läser du inte?

Cannelia: Låt oss börja från början!
I min nära bekantskapskrets finns följande:
*Brukshundshane på snart 15 månader
*Välaktiverad - tränas i både bruks, lydnad och aktiveras fysiskt med bla drag.
*Efter sunda, balanserade men energiska linjer
*Har inte ensamhetstränats med någon reda då husse kunnat ha med honom på arbetet.
*Har ALDRIG stressat hemma, utan är något av en soffliggare då "familjen" är hemma.
*Började tränas på att vara hemma för några månaders sedan då husse bytt tjänst och allt var frid och fröjd första veckorna. Hunden kunde rel fort vara hemma 2-3 timmar utan problem.
*En eftermiddag kommer husse hem och finner hunden i soffan, men soffan är sej INTE lik. Den saknar två sittdynor och vardagsrummet är fullt av skumgummi och dun! (Efter detta har hunden "konsumerat" delar av en säng, några dörrlister, ett flertal mattor - bla en "äkta" matta fr Iran mm)
*Då hunden ogillar andra hundar ordentligt och dessutom inte är helt enkel att hantera - har en hel del allvar - så är den inte välkommen till ortens två hunddagis.
*Två dagmattar/hundrastare har försökt rasta hunden och misslyckats.

Husse har ingen möjlighet att vara hemma från arbetet och "valpträna".

Hunden är HELT cool när husse kommer hem och med hjälp av videokamera har husse dokumenterat hunden vid ett flertal tillfällen. Hunden går och lägger sej när husse går, men så ibland så kommer han på efter någon timma att han vill "hitta på" något. Ibland händer det flera dagar i rad, ibland inte på flera veckor - trots samma aktivering/stimulering!

Vad ska han göra?

/Swat

Löjligt.. Tycker även man ska visa respekt mot andra folk som är ute. Jag skulle INTE uppskatta om du kom med din hund okopplad om jag mötte dig. Det skapar bara oro, hur f*n ska jag veta om din hund kommer stanna eller inte? Respektlöst, är vad jag anser.
[...]
Som ngn ovan skrivit, det handlar inte bara om att den inte får jaga vilt, det ligger många bebisar och väntar på mamma ute i naturen och även om så hunden springer i en radie på fem-tio meter runt dig och skogsstigen och att du har en 100% inkallnng så är det inte lagligt. Jag tror ju knappast din hund skulle ignorera ett litet kid som ligger och trycker.
[...]
På sammas ätt bryter man mot lagen då man har hunden i bur men där tycker jag iaf det finns bättre motiveringar att bryta mot lagen, än att envisas att ha hunden lös, för att!

Jag bor ute i skogen, jag träffar inga hundar. Det har skett enstaka gånger på flera år och då går hon kopplad. Har jag råkat glömma kopplet så tar jag henne i skinnet/halsbandet så att mötande människan ser att jag har kontroll.
Det vore bra om du inte antog att min hund löper vind för våg när vi träffar folk, jag förstår att man inte tycker det är skönt att träffa en okopplad hund så därför kopplas hon. Oavsett om vi bara möter människor eller hundar.

Min hund går inte fot, men hon håller sig någon meter vid mig och jag ropar in henne eller stannar om hon ska lukta. Det är skönt för min hund att vara utan koppel och jag tränar mycket med förtroende och självförtroende på detta vis med min hund. Vi tränar kontakt och slipper störande koppel.

Hon skulle inte ge sig på kid, hon låter till och med spännande katter, igelkottar, springande rådjur 5 meter ifrån oss vara när jag säger till. Vi har även haft tjädrar som tryckt precis bredvid oss och sedan flugit upp, hon sätter sig och stannar. Alltså är jag helt laglig eftersom jag har lika mycket koll på henne som om hon vore i koppel.

Jag tycker det är lustigt att du å ena sidan hoppar på mig, trots att jag är laglig, men tycker att burlagen är ok att bryta för att det finns bättre motiveringar. Släng dessa kommentarer som faktiskt har hundar som stör vilt! Min hund stör inte vilt mer än vad råkar göra på mina promenader.

Fast lagen är inte till enbart för de hundar som tar kid, men det verkar väldigt många tro.

Den är till för att det vilda inte ska störas och en hund som är om så bara i närheten av ett kid stör, även om det inte ens går fram.

Är du också en av alla dem här på buke som har sin hund lös för att den minsann inte käkar vilda djur och du själv har bestämt att din hund är så snäll att den inte stör?

Men nu förstår jag inte? En hund som är väldigt lydig och håller sig nära stör ett kid lika mycket om den vore kopplad som lös! Jag själv stör också massor med vilda djur av ren olycka, har haft tjädrar och orrar på stigen framför mig som blir skrämda. Även harar som legat och tryckt på åkrarna som jag helt enkelt inte sett. Då har jag haft hunden med mig när de kastat sig upp och hon tittade lika förvånat som jag. Då är jag lika mycket boven i fallet som min hund, men jag får röra mig fritt? Samma gäller ju när man är ute och rider, hästen skrämmer bra mycket den också!

Det händer att man råkar störa vilt, det är inte meningen och jag viker undan alltid om jag hinner se dem, men ibland är rackarna bra duktiga på att gömma sig!

Cannelia: Låt oss börja från början!
I min nära bekantskapskrets finns följande:
*Brukshundshane på snart 15 månader
*Välaktiverad - tränas i både bruks, lydnad och aktiveras fysiskt med bla drag.
*Efter sunda, balanserade men energiska linjer
*Har inte ensamhetstränats med någon reda då husse kunnat ha med honom på arbetet.
*Har ALDRIG stressat hemma, utan är något av en soffliggare då "familjen" är hemma.
*Började tränas på att vara hemma för några månaders sedan då husse bytt tjänst och allt var frid och fröjd första veckorna. Hunden kunde rel fort vara hemma 2-3 timmar utan problem.
*En eftermiddag kommer husse hem och finner hunden i soffan, men soffan är sej INTE lik. Den saknar två sittdynor och vardagsrummet är fullt av skumgummi och dun! (Efter detta har hunden "konsumerat" delar av en säng, några dörrlister, ett flertal mattor - bla en "äkta" matta fr Iran mm)
*Då hunden ogillar andra hundar ordentligt och dessutom inte är helt enkel att hantera - har en hel del allvar - så är den inte välkommen till ortens två hunddagis.

Hunden är HELT cool när husse kommer hem och med hjälp av videokamera har husse dokumenterat hunden vid ett flertal tillfällen. Hunden går och lägger sej när husse går, men så ibland så kommer han på efter någon timma att han vill "hitta på" något. Ibland händer det flera dagar i rad, ibland inte på flera veckor - trots samma aktivering/stimulering!

Vad ska han göra?

/Swat

Hur länge är hunden ensam om dagarna?

Spelar det någon roll egentligen när hunden efter bara en timme hittar på hyss?

Klart att det har. Från att inte ha varit ensam förr. Så plötsligt ska man snabbt kunna vara ensam flera timmar. I början kan det mycket väl fungera men bakslag kan komma väldigt snabbt.

1. Vad menar du egentligen med att man misslyckats med rastning? *nyfiken*

2. Har man inte tid att ensamträna hunden och inte gjorde det när den var valp.. ja då har man nog bara sig själv att skylla. Som man bäddar får man ligga heter det va? Att skyffla in hunden i en bur bara för att man inte tar sitt ansvar tycker jag är ett väldigt vridet sätt att se på vad djur är egentligen för oss.

2. Har man inte tid att ensamträna hunden och inte gjorde det när den var valp.. ja då har man nog bara sig själv att skylla. Som man bäddar får man ligga heter det va? Att skyffla in hunden i en bur bara för att man inte tar sitt ansvar tycker jag är ett väldigt vridet sätt att se på vad djur är egentligen för oss.

Bra skrivet!

Men STOPP och belägg nu. Det är INGEN som skrivit att ägaren gjort rätt! Ett misstag har skett någonstans och resultatet har blivit tugg. Visst är ägaren klantig, men nu har han alltså inte rätt att lösa sitt problem utan får "skylla sig själv"?

Jag häpnar över svaren här. Avlivning, omplacering och att skylla sig själv :crazy:

Motsäger ni att hundar kan trivas i burar? Det verkar vara en principsak för er och inte handla om hur HUNDEN mår i en bur? Misstaget är skett, tugget har börjat i och med att hunden roas av det kommer det antagligen att fortsätta. Hur förhindra?

Du måste verkligen ha problem som tror att det enda jag säger är detta som du hela tiden kommer tillbaka till. Är det jag eller du som har problem då. Hur kan du nästa stund säga att jag inte har någon metod när du hela tiden kommer tillbaka till ovan sagda metod som visserligen inte är min metod i alla lägen.. Bestäm dig har jag en metod eller inte. Varför i hela friden är du här och tuggar när du kan sitta och få råd från din tränare som du sen kan delge alla på tråden. Är det ödmjukhet att säga att det vi gjorde funkade inte men med bur löste det sig. Den enda här inne som har visat någon form av ödmjukhet är Cilla som själv säger och ser vad missen gjordes. Resultat blev detta. Då pratar vi ödmjukhet. Vad är det för ödmjukt i att säga när vi satt hunden i bur funkade det. Är det konstigt tycker du. Vad skulle kunna hända i en stängd bur.

Nu undrar jag om du är lite förvirrad? Jag har för fjärde gången aldrig haft mina hundar i bur, så varför skulle jag be om hjälp med ett problem jag inte har?:crazy:

SKULLE jag någon gång få problem så hade jag hellre frågat folk jag känner som är duktiga än SBK instruktör, ja?

Det är ödmjukhet att säga "jag mfl kunde inte lösa problemet med universalmetoder så vi tog till bur". Varför inte glädjas åt ett resultat om hunden inte lider?

Jag har sagt att du har en universalmetod, men ingen metod över det. Svart text på vitt papper. Det är fler än jag som tycker att det verkar som att du bara läser var tredje mening i inläggen!

Nä, därför jag skrev Cilla med, men varken hon elelr jag har ju fått svar från dig, trots utförliga beskrivningar på vad hundarna gör innan de lämnas etc.

Men STOPP och belägg nu. Det är INGEN som skrivit att ägaren gjort rätt! Ett misstag har skett någonstans och resultatet har blivit tugg. Visst är ägaren klantig, men nu har han alltså inte rätt att lösa sitt problem utan får "skylla sig själv"?

Jag häpnar över svaren här. Avlivning, omplacering och att skylla sig själv :crazy:

Jag tycker inte att du ska häpnas så mycket, det jag säger är faktiskt inte förskräckligt. Du kan självklart skita i att ensamträna din valp men då ska man helst ha en backup plan om man mot förmodan någon gång måste lämna hunden. Antingen börja ensamhetsträna från scrath eller fixa hjälp på annat håll. Man kan inte säga "jag har inte tid så jag stoppar hunden i buren", man måste ta sig tid eller skaffa en annan lösning tycker jag. Allt annat är inte juste mot hunden och det bevisar bara vad hunden betyder för människan i fråga. Menar du alltså att en människa som struntat i att ensamhetsträna och nu inte har tiden bör ha ett fullgott samvete när denne stoppar hunden i en bur?
Nu kanske människan som SWAT talar om har gjort mer än så, jag går ju självklart bara efter de uppgifter jag fått.
Det är en milsvid skillnad från att "jag har gjort allt jag kunnat, tränat att lämna hunden ensam provat alla möjliga lösningar och jag måste ta till buren för jag har inget annat val". Där förstår jag desperationen även om jag inte tycker att man stoppar in en hund i en yta mindre än SJV's måttangivelser, de är verkligen minimum för en hund. Men att inte ensamhetsträna och skyffla in hunden i en bur för att man "inte har tid".. tja då tycker jag fruktansvärt synd om hunden och att det inte är rätt. Här är inte lösningen stoppa hunden i bur bara för att det inte går annat, här är lösningen träna om hunden.

Jag tycker att när man skaffar sig djur och barn så har man fullt ansvar för dem. Man kan inte stoppa undan dem när världen kallar, även om de har problem med ADHD, ensamhet o.s.v. Då får man hitta lösningar innan man tar till "nödlösningar".

Absolut det intrycket jag fått av SWATs exempel

Husse har inte tid. Han tränade inte den som valp och skyndade med ensamhetsträningen som vuxen vilket kan mycket väl vara en av orsakerna till att hunden började äta upp huset så våldsamt. Faktiskt mest troliga orsaken Och nu kan han inte träna utan har helt enkelt "inte tid". Hunden är alltså aggressiv mot andra hundar som jag förstått det och kan därför inte hanteras på dagis och heller inte dagmattar.

Så hunden är inte särskilt hanterbar och ogillar andra hundar "ordentligt" och husse har inte tid att ensamhetsträna hunden så den äter upp huset. Lösningen är alltså att stoppa hunden i bur.

Jag förstår inte varför vissa människor har behov av att ha okontrollerbara hundar och sedan skyller allting på jobb eller att hunden är svår. Uppfostra hunden så att den kan promenera med normala människor för guds skull! Det finns inget vettigt i att äga hundar som inte kan hanteras av andra än just ägaren!! Spenderar man så många timmar på att träna och arbeta med hunden så borde det inte vara ett problem! Kan inte ägaren träna bort beteendet så är det a) antingen hunden som är helt åt skogen eller b) ägaren är inte tillräckligt kunnig. Vad säger då att ägaren vet hur man ska handskas med en hund som äter inredning?

Nu undrar jag om du är lite förvirrad? Jag har för fjärde gången aldrig haft mina hundar i bur, så varför skulle jag be om hjälp med ett problem jag inte har?:crazy:

SKULLE jag någon gång få problem så hade jag hellre frågat folk jag känner som är duktiga än SBK instruktör, ja?

Det är ödmjukhet att säga "jag mfl kunde inte lösa problemet med universalmetoder så vi tog till bur". Varför inte glädjas åt ett resultat om hunden inte lider?

Jag har sagt att du har en universalmetod, men ingen metod över det. Svart text på vitt papper. Det är fler än jag som tycker att det verkar som att du bara läser var tredje mening i inläggen!

Har aldrig påstått att du har hund i bur. Det är fler än jag som tycker..... Hm det är det säkert. Vet du vad du använder dig av här,en av härskarteknikerna. Jag är väl medveten om att många här inte tycker som jag och vet du det stör mig inte det minsta, snarare uppfriskande. Men hur är det med dig som måste lägga till " det är fler än jag"". Om du har det jobbigt med mina inlägg, LÄS DOM INTE utan fundera i stället på varför du slänger till med en härskarteknik helt plötsligt. Där har du ett större problem än att jag skriver det jag skriver.

:bow::bow:

Jag bor i en lägenhet utan andra dörrar än den till toaletten. Dessvärre saknas det element på toa så det blir snabbt mycket kallt om den dörren är stängd. Jag har en hund som sätter i sig precis allt om det har varit i kontakt med mat. Dvs även tomma matförpackningar, plastlådor osv. Att öppna kylskåpsdörrar och luckor med barnlås är ingen konst för denna hund. Han aktiveras med lydnadsträning på elitnivå, spår eller uppletande i snitt 5-6 dagar i veckan. Givetvis får han också lämpligt mängd motion.

Ni som är emot burar, tycker ni att jag bör avliva min hund istället? Han är nästan 11 år så omplacering är inget alternativ. Vi står i bostadskö till en större lägenhet, men bostadsmarknaden i den här delen av landet är som den är tyvärr.

Nu har min sambo varit arbetslös ända sedan vi flyttade hit, så mina hundar är i princip aldrig ensamma. Men fiktivt då, om han hade arbetat. Jag är student och är sällan borta mer än 3-4 timmar. Hur hade ni gjort?

Skulle nog använda mig av toaletten, använda mig av grind som man har ute på dagis med tillhörande hästboxlås. Eller hoppar han över hur högt som helst?

Fast vänta nu. Bara för att en hund inte går att hanteras av allt och alla så är hunden åt helvete?

Jag är alltid förvånad över människors tro på det perfekta. Det vore väl underbart om det fanns rejäla tjänstehundar med hela sitt aggressionpaket, kamplust och sen mitt i allt är som labradorer med människor.

De flesta tjänstehundar jag har omkring mig är inga rabiata svin, men heller inget man lämnar bort till grannen eller okunniga vänner. Är det för att hunden är för svår eller folket för lamt?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 839
Senast: fixi
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 818
Senast: YlvaG
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 213
Senast: ameo
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II
  • Akvarietråden V