Intressant

Sv: Intressant

Skulle nog använda mig av toaletten, använda mig av grind som man har ute på dagis med tillhörande hästboxlås. Eller hoppar han över hur högt som helst?

Golvytan i mitt förra badrum var mindre än buren här hemma. Så det är väl minst lika olagligt det om man inte har ett balrum som badrum.

Golvytan i mitt förra badrum var mindre än buren här hemma. Så det är väl minst lika olagligt det om man inte har ett balrum som badrum.

Tjaa, alltså i de flesta lägenheterna får man ju typ backa in i badrummet för att komma ut igen, så utrymmet är ju verkligen inte så mycket bättre än en rejäl bur. Det enda som blir "större" är väl höjden då - men vad ska hunden med 2 meters takhöjd till? Stå på bakbenen? I de stora burarna kan förhoppningsvis hundarna stå upp utan problem.

Kl.

Alltså, alla hundar funkar ju inte som man tycker att de borde. Det är inte alltid fel på aktivering eller brist på ensamträning. Av mina 4 hundar jag har haft är det en (1) som inte kunnat vara ensam. Han hade en hysterisk separationsångest som jag inte lyckades lösa på ett smidigt sätt. Han var aktiverad och tränad, precis som de andra hundarna som inte haft några problem. Han tuggade inte sönder saker när han var ensam, oftast fick han bara "panik" och rev sönder dörren där jag gått ut, skrek, kissade ner sig stup i kvarten. Satte jag upp galler för dörren rev han bredvid osv. Hade det funkat med bur hade jag nog använt det, men nu gick inte det heller. Paniken avtog liksom aldrig - så det var ingen lösning. Det var ett jäkla meck istället och jag vill aldrig mer vara så begränsad på grund av att hunden inte klarar sig utan mig. Nu var han väldigt dåligt mentalt överlag.

Nuvarande hunden tuggar bara när jag är hemma (;)), och har aldrig haft problem med att vara ensam. Inte ens om hon faktiskt är understimulerad för tillfället. Hon behöver ingen bur, ingen begränsad yta eller något utan har hela stället för sig själv.

Om buren är "enda" lösningen är det väl bättre än att avliva hunden bara för att den tuggar ett par timmar i veckan. (Eller en box).
Problemet med bur, tycker jag, kommer om folk börjar använda det för att det är bekvämt och att det blir "vardag" att hundar (framförallt brukshundar?) sitter i bur. För mig är buren en nödlösning, inte ett självklart inslag i hundägandet som t ex koppel är.

Jag som nästan bara omges av bruksmänniskor förstår inte alls rädslan för att burhundarna ska vara det hela livet. Om jag tittar lite lätt omkring mig så är de flesta brukshundarna inte i bur alls. Många av dom har däremot haft en period då dom behövt vara det.

Så jag tror att många (inte alla såklart!) behöver en bur för att lära sig lugn och ro, samt mogna. En hel del hundar växer faktiskt ifrån "Det-är-kul-att-tugga-på-inredningen"-inställningen :bow:

Jag satte dessutom mitt te i halsen över din beskrivning över badrum. För precis så trångt hade jag det. Kunde nätt och jämt sitta med röven på ringen utan att slå knäna i väggen framför! :D

Nja, det där med "brukshund i bur" var bara en tanke om ett par jag vet där ägarna tagit sig "vatten över huvudet" och buren har gått ifrån att vara ett ställe för "avkopplingsträning" till ren förvaring i brist på energi att aktivera jycken... Det känns mindre okej!

Känner igen de där badrummen, snacka om cellskräck. Hunden lär faktiskt ha mer yta om den hade bott det ytterst lilla badkaret som brukar finnas i samma badrum! :p

Jag satte dessutom mitt te i halsen över din beskrivning över badrum. För precis så trångt hade jag det. Kunde nätt och jämt sitta med röven på ringen utan att slå knäna i väggen framför! :D

:D Mitt "badrum" (toalett, snarare...) var så litet att jag brukade sitta med pannan lutad mot dörren.......
Dessutom - nog måste det väl vara trevligare att sitta i en luftig stor bur där man kan se sig omkring i den bekanta omgivningen, än en liten toalett?

Skulle nog använda mig av toaletten, använda mig av grind som man har ute på dagis med tillhörande hästboxlås. Eller hoppar han över hur högt som helst?

Grinden måste vara minst 150 cm hög för att jag ska känna mig säker på att han stannar innanför. Jag vet inte heller riktigt hur den skulle kunna fästas i dörrhålet? Badrummet är helkaklat och det blir ju inte vattentätt om jag ska borra hål i väggarna. Allt sånt som man spänner fast utan att borra går bort. Han plöjer rätt igenom.

Fast vänta nu. Bara för att en hund inte går att hanteras av allt och alla så är hunden åt helvete?

Jag är alltid förvånad över människors tro på det perfekta. Det vore väl underbart om det fanns rejäla tjänstehundar med hela sitt aggressionpaket, kamplust och sen mitt i allt är som labradorer med människor.

De flesta tjänstehundar jag har omkring mig är inga rabiata svin, men heller inget man lämnar bort till grannen eller okunniga vänner. Är det för att hunden är för svår eller folket för lamt?

Det är en skillnad på "okunniga vänner" och dagispersonal eller hundrastare tycker jag. Man ger inte någon hund till kreti eller pleti men den hundmänniska med kunskap om hundar borde ju kunna hantera den. Eller måste man vara elit tävlande för att räknas som icke okunnig?

Cannelia: Hunden lämnas mellan 1 och 4 timmar/vardag - beroende på ägarens arbetstider + några timmar någon kväll/vecka.

Husse inser att han missat i träningen, men gjort är gjort och nu söker han en fungerande lösning.

Men...du har väl aaaaaldrig gjort någon miss med dina hundar, så det kanske är svårt att förstå att även om man som ägare försöker göra ALLT rätt, så blir det ibland fel!

Svar till flera:
Hunden är en ganska "tuff" individ som gärna testar nya personer. I den aktuella staden är de hundvakter som svarat på ägarens annonser tjejer i 20-års åldern med rel ringa vana av hundar med lite "egen vilja".
Ett antal personer - vet ej hur många - har varit ute tillsammans med ägaren och promenerat - för att lära känna hunden - och två personer har provat rasta hunden själv men ansett att de ej "rett ut" situationer som uppkommit.

Att brukshundshanar inte älskar andra hundar - särskilt av samma kön - är inget nytt eller ovanligt fenomen! Hunden i fråga är en ganska maskulin hane dessutom med - i mina ögon - typiska "hävdelsebehov" som gör att han kan betee sej rätt illa i andra händer än sin husses.

Då ni sedan är flera som anser att "alla skall kunna hantera alla hundar" måste jag bara fråga... Vilken typ av hundar brukar ni umgås med?
Mina hundar är vänliga, väluppfostrade individer, men de försöker ändå "köra över" ovana personer som försöker hantera dem om de är på det humöret!
Varför?
För att de KAN!
De har massor av lustar som de vill få utlopp för och om den som hanterar dem inte kan klara detta...då blir det "åka av"!

Den aktuella hunden är dessutom lite mer allvarligt lagd än mina hundar och kan mycket väl ifrågasätta en persons intentioner om han anser att personen gör något som "inte passar".

Vari ligger problemet med det?
Är det "fel" på hunden för att den har lite större integritet?
Hunden är en kanon i sökskogen, han jobbar jättefint på lydnadsplanen, är EXTREMT miljöstark och tålig.

Husse VET att han missat i träningen!
Frågan är nu: Vad ska husse göra?
Sluta jobba? Flytta för att ha fer hunddagis att välja på? Avliva hunden?
Eller vad?

/Swat

Cannelia: Hunden lämnas mellan 1 och 4 timmar/vardag - beroende på ägarens arbetstider + några timmar någon kväll/vecka.

Husse inser att han missat i träningen, men gjort är gjort och nu söker han en fungerande lösning.

Men...du har väl aaaaaldrig gjort någon miss med dina hundar, så det kanske är svårt att förstå att även om man som ägare försöker göra ALLT rätt, så blir det ibland fel!

Svar till flera:
Hunden är en ganska "tuff" individ som gärna testar nya personer. I den aktuella staden är de hundvakter som svarat på ägarens annonser tjejer i 20-års åldern med rel ringa vana av hundar med lite "egen vilja".
Ett antal personer - vet ej hur många - har varit ute tillsammans med ägaren och promenerat - för att lära känna hunden - och två personer har provat rasta hunden själv men ansett att de ej "rett ut" situationer som uppkommit.

Att brukshundshanar inte älskar andra hundar - särskilt av samma kön - är inget nytt eller ovanligt fenomen! Hunden i fråga är en ganska maskulin hane dessutom med - i mina ögon - typiska "hävdelsebehov" som gör att han kan betee sej rätt illa i andra händer än sin husses.

Då ni sedan är flera som anser att "alla skall kunna hantera alla hundar" måste jag bara fråga... Vilken typ av hundar brukar ni umgås med?
Mina hundar är vänliga, väluppfostrade individer, men de försöker ändå "köra över" ovana personer som försöker hantera dem om de är på det humöret!
Varför?
För att de KAN!
De har massor av lustar som de vill få utlopp för och om den som hanterar dem inte kan klara detta...då blir det "åka av"!

Den aktuella hunden är dessutom lite mer allvarligt lagd än mina hundar och kan mycket väl ifrågasätta en persons intentioner om han anser att personen gör något som "inte passar".

Vari ligger problemet med det?
Är det "fel" på hunden för att den har lite större integritet?
Hunden är en kanon i sökskogen, han jobbar jättefint på lydnadsplanen, är EXTREMT miljöstark och tålig.

Husse VET att han missat i träningen!
Frågan är nu: Vad ska husse göra?
Sluta jobba? Flytta för att ha fer hunddagis att välja på? Avliva hunden?
Eller vad?

/Swat[/QUOT

Vet du hur less man blir på dessa svar. Du som aaaaldrig gör något fel. Det är väl klart som fan att jag gör fel. Men en sak ska du ha väldigt klart för dig att när jag har bestämde att skaffa min första hund så förberedde jag mig noga med att fråga mer erfarna, gå valpkurser,fråga igen ,ja stöta och blöta problem som skulle kunna komma upp. Nej jag har aldrig haft problem med någon av mina hundar inte ens det minsta lilla. Det är väl bäst att tillägga att det inte är någon kaksighet bakom detta uttalande utan snarare en stor portion ödmjukhet och ett jäkla slit för att göra rätt.
Jag antar att du inte ens behöver lägga energi på att fråga någon här på tråden vad han ska göra. Han är säkert i full fart att lösa problemet.Vad har han för val?

Ska nu bli intressant att se kommentaren på detta uttalande. Kan det vara så att jag vägrar svara på frågan eller har mina brukshundar varit av vekare sort. Den som lever får se.

Men säg att hussen ringde dig och bad om råd eller var med på en av dina kurser och behövde råd.
Vad skulle du säga till honom?

Har aldrig påstått att du har hund i bur. Det är fler än jag som tycker..... Hm det är det säkert. Vet du vad du använder dig av här,en av härskarteknikerna. Jag är väl medveten om att många här inte tycker som jag och vet du det stör mig inte det minsta, snarare uppfriskande. Men hur är det med dig som måste lägga till " det är fler än jag"". Om du har det jobbigt med mina inlägg, LÄS DOM INTE utan fundera i stället på varför du slänger till med en härskarteknik helt plötsligt. Där har du ett större problem än att jag skriver det jag skriver.

Intressant att nu kom martyren fram bara för att jag ville poängtera att vi är flera som anser att du försöker undvika svaret. Det KAN ju omöjligt bero på att du faktiskt gör det!

Det är en jäkla skillnad på att försöka stå över någon mer härskartekniker, och att poängtera något som lyser igenom i dina svar. INGEN i den här tråden är "emot" dig/din åsikt för att det är kul, för att "härska" eller för att hacka eller vad du nu vill få det till. Det är helt enkelt så pass många som fått tjata sig till ett svar och ett antal som undrar varför du inte läser. Ta till dig det och läs inläggen noggrannare istället och svara på frågorna som ställs, det är så tröttsamt med "usch du är så dum mot mig" argument som ditt ovanstående inlägg.

Nu har jag förträngt i detalj vad jag gjorde och har kastat boken jag skrev upp allt i, jag mådde för dåligt av att se den. Men jag testade exempelvis följande sätt att ensamhetsträna. Jag höll på med det länge därav de olika metoderna. Jag har garanterat glömt .

Jag tränade olika lydnadsmoment, hjärngympa tex "pinnlek". Även att sitta uppbunden ute. Passitivitet - Inga problem så länge jag är närvarande han sov sig genom tolvslaget på nyår när rutor skallrar av smällare osv
Jag bor i lägenhet, en betongbunker och jag kunde stå utanför huset och höra hunden. Från sjättevåningen.

* Det vanligaste, att man springer ut (och in i andra rum) 100 gånger om dagen när hunden vilar och är lugn.Det som hände var att hunden ännu mer klistrade sig mot mig.
* Att lämna hunden välrastad, aktiverad och lugn men med något att göra tex köttben, matgömmor. Detta för att ibland är det just seperationen som är besvärlig.
* Att variera bostaden, större plats/mindre plats/ tv på eller av. Med eller utan äldre jättestabil hund. Tillgång till ytterdörr och hall eller utan tillgång till ytterdörr och hall.
* Att ha en trygg plats som han ska ligga på (han har även en koja under sängen)
* Att långsamt öka avståndet ifrån mig tills jag kunde stänga dörren
* Att inte gå in förrens hunden är tyst
* Att gå in och läsa lusen av hunden
* Ha ordentliga "hejdå" rutiner
* Någon komplicerad variant av "aktivt väntade /doggiezen typ.
* Strunta i skällandet och testa kortare/längre tider

Osv.

Eftersom man måste ge saker en viss tid för att utvärdera effekt, så kan du gissa hur mycket tid av mitt liv det här tog? Samtidigt hade jag en annan hund skola/arbete och förhållande att ta hand om. I efterhand så fattar jag inte hur jag orkade. Jag kommer aldrig göra om det med en ny hund. Det kostar för mycket helt enkelt. Och då menar jag inte bara pengar.

Jag testade även bur. Både genom att göra det som en trygg plats, genom att sakta, sakta öka avståndet (och då talar vi om centimetervis!) och att helt enkelt bara lämna hunden.

Det fungerade inte. Men hade det gjort det så hade jag tagit mitt straff om en djurskyddsinspektör hade knackat på dörren.

Och hur ska ägaren arbeta med ensamhetsproblemet?

Eftersom det är så pass långa pass ( ingen kritik utan jag menar i förhållande mot vad hunden är van med) måste han börja om med mycket korta lämningar och elimenera det som kan tänkas vara lätt att tugga på.

Intressant att nu kom martyren fram bara för att jag ville poängtera att vi är flera som anser att du försöker undvika svaret. Det KAN ju omöjligt bero på att du faktiskt gör det!

Det är en jäkla skillnad på att försöka stå över någon mer härskartekniker, och att poängtera något som lyser igenom i dina svar. INGEN i den här tråden är "emot" dig/din åsikt för att det är kul, för att "härska" eller för att hacka eller vad du nu vill få det till. Det är helt enkelt så pass många som fått tjata sig till ett svar och ett antal som undrar varför du inte läser. Ta till dig det och läs inläggen noggrannare istället och svara på frågorna som ställs, det är så tröttsamt med "usch du är så dum mot mig" argument som ditt ovanstående inlägg.

Jag gillar inte ditt sätt att köra med härskarteknik. Nu gör du det igen.

Ett typexempel på härskarteknik är när argumentationsmotståndaren tittar på vad som inte sägs och hela tiden refererar till just det, det som inte sägs

Att sedan förlöjliga motståndaren genom att tala om vad den ska göra exempelvis läs nogrannare,svara på frågorna, nu är du martyr....

Dessutom talar du om helt klart det jag tycker eller rättare skriver är mindre värt

Att sedan stärka sig med att andra tycker också...

Jag är fullkomligt övertygad om att om jag skulle läsa alla inlägg som du har skrivit på bukefalos så skulle många av dem säkerligen också ge exempel på hur du mot andra medlemmar använder dig av härskartekniker. Nästa steg är väl att du ignorerar mig, ytterligare exempel på härskarteknik.

Frågan är varför? Jo som alla som använder sig av dessa tekniker finns det ett stort behov att trycka till någon.Hoppas du bara gör det på forum så du inte pysslar med detta i det verkliga livet.

Du behöver inte ens kommentera det jag skrivit,det blir bara löjligt. Sätt dig i stället och fundera varför du gör som du gör.

Men seriöst, mrs scrabtree har ju rätt. Du har i det längsta försökt undvika att komma med några konkreta lösningar på vad man ska GÖRA för att lösa ensamhetsproblemen.

Inte ens i svaret till mig är du mer konkret än "börja med korta lämningar och eliminera tuggmöjligheter" enda sättet att totalt eliminera tuggmöjligheter är i princip att lämna hunden i ett helkaklat utrymme. Och vill man inte bryta mot lagen så behöver det utrymmet vara på vad var det? 5 Kvm för en stor rottis?

Om du är så inne på härskartekniker, borde du vara familjär med att martyrkostymen är en klassisk härskarteknik. Du vill försöka få enkelt ställda frågor att verka som angrepp, och försöker förminska den andre debattören genom att få denne att verka "elak". Sorry, vill du köra den stilen är jag nog fel person att försöka lura.

Jag har förklarat för dig tusen gånger att jag vill att du vill utvecklar de svaren du gett. Det gör du inte, varför jag måste påpeka att du undviker frågorna. Hur ska jag annars göra?

Hänvisar för övrigt till escodobes svar. Men hon är väl också en härskare.

Att ge rådet att hellre lämna i bilen som någon skrev är ju så sanslöst dumt så att det inte är klokt.

Det är ju oftast ungefär lika stor plats i en bil som i en bur och då har man risken av att hunden antingen blir kokt eller ihjälfrusen och risken ökar markant att hunden blir trakasserad av förbigående eller stulen. Vad tusan skulle vinsten med att lämna en hund instängd i en bil vara jämfört med att lämna den instängd i en bur?

(Som sagt, jag är emot slentrianmässig användning av bur. Jag tycker dock att det kunde ges dispans i särskilda fall.)

Men en sak ska du ha väldigt klart för dig att när jag har bestämde att skaffa min första hund så förberedde jag mig noga med att fråga mer erfarna, gå valpkurser,fråga igen ,ja stöta och blöta problem som skulle kunna komma upp. Nej jag har aldrig haft problem med någon av mina hundar inte ens det minsta lilla. Det är väl bäst att tillägga att det inte är någon kaksighet bakom detta uttalande utan snarare en stor portion ödmjukhet och ett jäkla slit för att göra rätt.

.

Men varför utgår du ifrån att vi andra, INTE gjort det du gjort när vi valde/skaffade hund? Jag hade andra problem med mina andra hundar, och problem med denna som jag HAR rätt ut, min lilla är skottberörd, men det börjat ta sig med nu tex. Just separationsångesten har jag löst såhär för min hunds skull, när inget anant gick och jag är rädd att han faktiskt dör elelr blir illa skadad annars.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 835
Senast: fixi
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 813
Senast: YlvaG
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 213
Senast: ameo
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka