Cannelia: Hunden lämnas mellan 1 och 4 timmar/vardag - beroende på ägarens arbetstider + några timmar någon kväll/vecka.
Husse inser att han missat i träningen, men gjort är gjort och nu söker han en fungerande lösning.
Men...du har väl aaaaaldrig gjort någon miss med dina hundar, så det kanske är svårt att förstå att även om man som ägare försöker göra ALLT rätt, så blir det ibland fel!
Svar till flera:
Hunden är en ganska "tuff" individ som gärna testar nya personer. I den aktuella staden är de hundvakter som svarat på ägarens annonser tjejer i 20-års åldern med rel ringa vana av hundar med lite "egen vilja".
Ett antal personer - vet ej hur många - har varit ute tillsammans med ägaren och promenerat - för att lära känna hunden - och två personer har provat rasta hunden själv men ansett att de ej "rett ut" situationer som uppkommit.
Att brukshundshanar inte älskar andra hundar - särskilt av samma kön - är inget nytt eller ovanligt fenomen! Hunden i fråga är en ganska maskulin hane dessutom med - i mina ögon - typiska "hävdelsebehov" som gör att han kan betee sej rätt illa i andra händer än sin husses.
Då ni sedan är flera som anser att "alla skall kunna hantera alla hundar" måste jag bara fråga... Vilken typ av hundar brukar ni umgås med?
Mina hundar är vänliga, väluppfostrade individer, men de försöker ändå "köra över" ovana personer som försöker hantera dem om de är på det humöret!
Varför?
För att de KAN!
De har massor av lustar som de vill få utlopp för och om den som hanterar dem inte kan klara detta...då blir det "åka av"!
Den aktuella hunden är dessutom lite mer allvarligt lagd än mina hundar och kan mycket väl ifrågasätta en persons intentioner om han anser att personen gör något som "inte passar".
Vari ligger problemet med det?
Är det "fel" på hunden för att den har lite större integritet?
Hunden är en kanon i sökskogen, han jobbar jättefint på lydnadsplanen, är EXTREMT miljöstark och tålig.
Husse VET att han missat i träningen!
Frågan är nu: Vad ska husse göra?
Sluta jobba? Flytta för att ha fer hunddagis att välja på? Avliva hunden?
Eller vad?
/Swat[/QUOT
Vet du hur less man blir på dessa svar. Du som aaaaldrig gör något fel. Det är väl klart som fan att jag gör fel. Men en sak ska du ha väldigt klart för dig att när jag har bestämde att skaffa min första hund så förberedde jag mig noga med att fråga mer erfarna, gå valpkurser,fråga igen ,ja stöta och blöta problem som skulle kunna komma upp. Nej jag har aldrig haft problem med någon av mina hundar inte ens det minsta lilla. Det är väl bäst att tillägga att det inte är någon kaksighet bakom detta uttalande utan snarare en stor portion ödmjukhet och ett jäkla slit för att göra rätt.
Jag antar att du inte ens behöver lägga energi på att fråga någon här på tråden vad han ska göra. Han är säkert i full fart att lösa problemet.Vad har han för val?
Ska nu bli intressant att se kommentaren på detta uttalande. Kan det vara så att jag vägrar svara på frågan eller har mina brukshundar varit av vekare sort. Den som lever får se.