Intressant

Sv: Intressant

Ja, det skulle ju vara märkligt om jag inte hade lärt mig något alls under de över tio år och 3 (4-5 beroende på hur man räknar) brukshundar jag haft innan jag skaffade min lilla. Två av mina brukshundar var dessutom av sådan ras som varnas för att det kan vara besvärligt med ensamhetsträning.
Jag var väl förbered, gått ett gäng kurser + gick kurs med den lille och hade ett batteri av väldigt erfarna hundmänniskor att fråga om råd och hjälp.
Likt förbaskat stötte jag på problem. Såpass svåra att en av hundtränarna som själv har en ras känd för sin envishet utbrast "Han är det envisaste i hundväg jag stött på! Han BORDE ha lärt sig det här vid det här laget"...

Har man aldrig stött på minsta problem med sina hundar har man nog inte haft tillräckligt många och tillräckligt svåra hundar.

Jag gillar inte ditt sätt att köra med härskarteknik. Nu gör du det igen.

Ett typexempel på härskarteknik är när argumentationsmotståndaren tittar på vad som inte sägs och hela tiden refererar till just det, det som inte sägs

Att sedan stärka sig med att andra tycker också...

Jag anser också att du undviker att svara på frågorna. Så det är inte bara MrsScabtree. Flera har dessutom själva påstått detta (bl a Calazirya). Att påstå att hon använder sig av "härskarteknik" känns väldigt konstigt och jag kan inte alls förstå varifrån du får det.

Jag är fullkomligt övertygad om att om jag skulle läsa alla inlägg som du har skrivit på bukefalos så skulle många av dem säkerligen också ge exempel på hur du mot andra medlemmar använder dig av härskartekniker. Nästa steg är väl att du ignorerar mig, ytterligare exempel på härskarteknik.

Frågan är varför? Jo som alla som använder sig av dessa tekniker finns det ett stort behov att trycka till någon.Hoppas du bara gör det på forum så du inte pysslar med detta i det verkliga livet.

Jag har varit aktiv här ett tag nu och det finns inte många som skriver så bra, tydligt, ödmjukt och har så mycket tålamod med andra användare som MrsS. Aldrig att jag har sett henne lacka ur eller gå över gränsen.
Detta var bara lågt.

Men seriöst, mrs scrabtree har ju rätt. Du har i det längsta försökt undvika att komma med några konkreta lösningar på vad man ska GÖRA för att lösa ensamhetsproblemen.

Inte ens i svaret till mig är du mer konkret än "börja med korta lämningar och eliminera tuggmöjligheter" enda sättet att totalt eliminera tuggmöjligheter är i princip att lämna hunden i ett helkaklat utrymme. Och vill man inte bryta mot lagen så behöver det utrymmet vara på vad var det? 5 Kvm för en stor rottis?

Hur tydlig ska jag behöva var för att du ska förstå?Vad är det du inte förstår med korta lämningar? Är det tiden du vill ha svar på? Eller eliminera? Jag fattar ingenting. Skriv exakt vad du vill ha svar på.

Men varför utgår du ifrån att vi andra, INTE gjort det du gjort när vi valde/skaffade hund? Jag hade andra problem med mina andra hundar, och problem med denna som jag HAR rätt ut, min lilla är skottberörd, men det börjat ta sig med nu tex. Just separationsångesten har jag löst såhär för min hunds skull, när inget anant gick och jag är rädd att han faktiskt dör elelr blir illa skadad annars.

Jag utgår verkligen inte från någonting. Om alla utgår från att alla gör exakt samma sak med sina djur då blev det stopp på diskussionsfronten.

Men nu får du ge dig? Det är ju sant att du undviker att svara. Jag fick höra att det var synd att det inte går att stänga till köket och att du hade stängt in hunden (hundarna??) i badrummet med en barngrind. Men dels så går det inte att sätta upp en grind. Dels så räcker inte golvytan till 2 hundar om jag ska vara laglig.

Om du är så inne på härskartekniker, borde du vara familjär med att martyrkostymen är en klassisk härskarteknik. Du vill försöka få enkelt ställda frågor att verka som angrepp, och försöker förminska den andre debattören genom att få denne att verka "elak". Sorry, vill du köra den stilen är jag nog fel person att försöka lura.

Jag har förklarat för dig tusen gånger att jag vill att du vill utvecklar de svaren du gett. Det gör du inte, varför jag måste påpeka att du undviker frågorna. Hur ska jag annars göra?

Hänvisar för övrigt till escodobes svar. Men hon är väl också en härskare.

Lägg ner och fundera i stället!

Personligen hade jag velat veta varför hunden förstör. Jag hade filmat den för att se hur hunden ser ut. Är den stressad? När blir den stressad?Är det något specifikt som utlöser tugget (tex ökad aktivitet efter att någon stökat i trapphuset) Verkar den mest uttråkad? osv

Jag anser också att du undviker att svara på frågorna. Så det är inte bara MrsScabtree. Flera har dessutom själva påstått detta (bl a Calazirya). Att påstå att hon använder sig av "härskarteknik" känns väldigt konstigt och jag kan inte alls förstå varifrån du får det.

Jag har varit aktiv här ett tag nu och det finns inte många som skriver så bra, tydligt, ödmjukt och har så mycket tålamod med andra användare som MrsS. Aldrig att jag har sett henne lacka ur eller gå över gränsen.
Detta var bara lågt.

Vet du jag tror inte det sistnämnda är riktigt sant. Eftersom jag följde jakttråden här för ett tag sedan vill jag hävda motsatsen. Jag antar att du är en av de som Mrs S lutar sig mot då hon säger att det är fler som tycker...
Det helt okey att tycka saker. Förklara för mig EXAKT vad min otydlighet ligger i. Ställ gärna exakta frågor så kan ingenting missuppfattas.

Personligen hade jag velat veta varför hunden förstör. Jag hade filmat den för att se hur hunden ser ut. Är den stressad? När blir den stressad?Är det något specifikt som utlöser tugget (tex ökad aktivitet efter att någon stökat i trapphuset) Verkar den mest uttråkad? osv

Problemet du har är att hunden tuggar när den blir ensam. Om du själv inte kan vara hemma med din hund löser det ditt problem av att veta om någon rör sig i trapphuset? Hur ska du hindra detta? Tidigare i tråden skrev jag att ben kunde vara lysande att ge hunden för att den skulle ha något att pyssla med.

Problemet du har är att hunden tuggar när den blir ensam. Om du själv inte kan vara hemma med din hund löser det ditt problem av att veta om någon rör sig i trapphuset? Hur ska du hindra detta? Tidigare i tråden skrev jag att ben kunde vara lysande att ge hunden för att den skulle ha något att pyssla med.

Det kan vara intressant att veta NÄR och VARFÖR hunden tuggar. Tuggar den av frustration över att den blir stressad. Är den lugn till något händer och den går upp i aktivitet och tuggar? Tuggar den mest för att den är uttråkad och det är roligt eller är det mer hysteriskt fodersök?

Beroende på problemet så hade jag angripit det på olika sätt.

Men nu får du ge dig? Det är ju sant att du undviker att svara. Jag fick höra att det var synd att det inte går att stänga till köket och att du hade stängt in hunden (hundarna??) i badrummet med en barngrind. Men dels så går det inte att sätta upp en grind. Dels så räcker inte golvytan till 2 hundar om jag ska vara laglig.

Vem har pratat om två hundar med problem plötsligt? Jag fattar faktiskt ingenting. Jag förstår att jag tycks vara otydlig om det krävs att innan jag svarar ska jag först fråga hur stort badrum du har. Är det en hund eller två hundar som ska vara inne där. Denna tråd kommer att bli gigantisk om jag måste ställa sådana frågor. Är du så tydlig när du talar om vad du har gjort för att få bukt med problemet. Det här och det här och det här har jag gjort. Vad kan jag mer testa?

Det kan vara intressant att veta NÄR och VARFÖR hunden tuggar. Tuggar den av frustration över att den blir stressad. Är den lugn till något händer och den går upp i aktivitet och tuggar? Tuggar den mest för att den är uttråkad och det är roligt eller är det mer hysteriskt fodersök?

Beroende på problemet så hade jag angripit det på olika sätt.

Varför går du då inte och sätter upp en filmkamera hos din bekant och ser när och varför hunden tuggar. Låt oss säga att du kommer på att det beror på aktivitet i trappuppgången. Hur ska du lösa det problemet? Folk kommer och går hela tiden i ett hyreshus. Ge ben, då ser du om det är fodersök eller tuggning av uttråkning. Hur som helst måste det ju funka om husse ska jobba.

Vem har pratat om två hundar med problem plötsligt? Jag fattar faktiskt ingenting. Jag förstår att jag tycks vara otydlig om det krävs att innan jag svarar ska jag först fråga hur stort badrum du har. Är det en hund eller två hundar som ska vara inne där. Denna tråd kommer att bli gigantisk om jag måste ställa sådana frågor. Är du så tydlig när du talar om vad du har gjort för att få bukt med problemet. Det här och det här och det här har jag gjort. Vad kan jag mer testa?

Jag har två hundar men det är en som har problem. Inte med att vara ensam hemma, utan med att han äter saker. Jag ser dock ingen poäng med att hålla hundarna separerade, utan vill ha dem tillsammans (buren står i sovrummet och i och med att den är helt öppen så har de kontakt).

Jag har inte mätt exakt, men den golvytan som är "ledig" är nog knappt 5 kvm. Toan rymmer förutom själva toastolen även en dusch, samt tvättmaskin och torktumlare + skåp. För närvarande har vi även tvättkorgar och städutrustning på toa, men jag har räknat på att allt löst plockats bort. Enligt lagen måste utrymmet vara minst 5 kvm till en hund av den storleken.

Men hur som helst så spelar utrymmet mindre roll om det inte går att stänga. Och jag vet helt ärligt inte hur det skulle gå till. En eventuell grind måste förankras ordentligt och då måste jag borra hål i väggen. Inte nog med att kaklet förstörs, rummet blir ju inte längre vattentätt. Och det tror jag att min hyresvärd har lite invändningar mot. Själva dörren och listerna runt den är av allt för bräckligt material för att tåla någon belastning.

Jag har gjort "allt" för att få bukt med problemet att han stjäl mat. Jag har bett och jag har straffat. Jag har gillrat fällor och preparerat maten med diverse starka kryddor. Jag har provat barnlås, larm, silvertejp. Som du kanske läste i tidigare inlägg så verkar han ha full förståelse för att beteendet inte är önskvärt. Men han kan trots det inte låta bli. Det är ett enormt framsteg att han inte längre stjäl mat när jag är hemma. Men det hindrar inte honom att stjäla när han är hos min mamma, eller någon av mina andra hundvakter. Problemet är alltså inte att han inte kan vara ensam hemma. Problemet är att jag måste låsa in honom så att han är i tryggt förvar.

Mot problemet att vi bor i en "dålig" lägenhet så letar jag ny lägenhet varje dag. Vi vill bo i Lund, och Lunds Kommuns Fastigheter har i snitt 200 sökanden till varje lägenhet, så det kan ta tid innan vi står överst på listan. Vi har stått i kön i 1 ½ år nu. Tyvärr så har min hund redan demolerat en av deras lägenheter, så det finns en liten liten risk att de inte längre vill ha med mig att göra. Tyvärr går det inte att låna pengar av banken när den ene är studerande och den andre är arbetslös. Vi är inte så kreditvärdiga precis.

Läs igenom tråden, så förstår du varför jag inte har något att fundera över.

Nu är detta dock helt off-topic, så jag fortsätter att se vad du har för tips att ge till resterande.

Jag blir bara så förundrad. Helt plötsligt ska man prata om härskarteknik. Innan dess ska det tryckas till om att man är hundinstruktör, haft si och så många hundar bla bla. Vad har det med saken att göra överhuvudtaget?

Det är sorgligt att misstro människor på det viset du gör i tråden. Du per automatik antar att folk gör fel med sina hundar. Att dom inte gjort på ditt korrekta sätt. Saken är väl att alla vi i den här tråden har gjort som boken säger. Vi har bett om tips, både kunniga vänner och på forum. Men ändå har det vi gjort inte räknats som korrekt enligt dig. För hade man gjort på ditt sätt (som fungerar på alla hundar?) så hade våra hundar inte tuggat på saker, gått igenom sopskåp eller klättrat ut genom fönstret.

Bara för att dina hundar, som du aldrig haft problem med, fixade ensamhetsträningen och antituggträningen med bravur på ditt sätt så är inte alla hundar stöpta i samma form. Du verkar tro att du haft jordens alla typer av hundar? Det finns ingen universallösning för alla typer av hundar. Vissa hundar har inte läst boken om hur saker bör gå till helt enkelt.

Kom visst till fel person, men det fattar alla eller? :D

Det är en skillnad på "okunniga vänner" och dagispersonal eller hundrastare tycker jag. Man ger inte någon hund till kreti eller pleti men den hundmänniska med kunskap om hundar borde ju kunna hantera den. Eller måste man vara elit tävlande för att räknas som icke okunnig?

Så dagispersonal ska per automatik kunna hantera alla typer av hundar och vara kunniga? Skulle inte tro det.

Det finns ETT dagis i Göteborg jag skulle lämna mina hundar till. Ett enda. Och det är samma som alla andra lämnar sina lite mer krävande hundar. Just för att ägarna är otroligt rutinerade kring hundar med reservationer (som min ena har) samt lite tuffare hundar.

Vad har elittävlande med saken att göra?

Och hur ska ägaren arbeta med ensamhetsproblemet?

Nu är det ju ganska klart att ägaren har inte tiden till att avsätta till ensamhetsträning. Då kan han ju heller inte träna på det, inte sant?

Han skulle kunna leja någon som gör det åt honom, kostar dock nog mycket pengar. Han skulle kunna ta ledigt och träna men det skulle nog många här i tråden bua åt.

Så det enda han kan göra är att träna hunden till att bete sig hyfsat med andra hundmänniskor. För detta kan han göra på fritiden och det är fullt möjligt att göra.

Till Swat: jag har hanterat olika brukshundar, jakthundar, sällskapshundar, vallhundar etc. sedan jag var liten. En uppfostrad hund må kanske inte intressera sig för att hoppa genom eld för en okänd person men de ska kunna hanteras, promeneras och lyssna på en godtagbar nivå. Mina hundar har alltid tränats till att bli hanterade, promenerade och tränade av andra. Jag ser det som en stor fördel.
ÄVEN om inte vissa må vara överförtjusta i andra än matte så, om hunden är så aktiverad och tränad som du säger, så ska de kunna lyda till "här", "kom", "sitt" och "stanna" oavsett vem som säger det. Det är en säkerhetsaspekt om något.
En hund i mina ögon är inte uppfostrad om den lever rent ut sagt rövare med alla andra än sin egna husse. Mina hundar vet sin plats och lyssnar otroligt bra på alla som hanterar dem, vilket är ingen överdrift från min sida. Alla hundar är ju inte "som mina" och det vet jag men jag tycker att de åtminstone ska lyda basic kommandon annars får man träna på det!

Där har du i alla fall mitt svar. Det finns andra lösningar på problemet, det kan ju inte skada för husse att prova det innan han anser att bur är sista lösningen eller? :)

Så dagispersonal ska per automatik kunna hantera alla typer av hundar och vara kunniga? Skulle inte tro det.

Det finns ETT dagis i Göteborg jag skulle lämna mina hundar till. Ett enda. Och det är samma som alla andra lämnar sina lite mer krävande hundar. Just för att ägarna är otroligt rutinerade kring hundar med reservationer (som min ena har) samt lite tuffare hundar.

Vad har elittävlande med saken att göra?

Dagispersonal ska klara av uppfostrade hundar och hantera problem som uppstår utefter det. De ska inte behöva ta hand om aggressiva huliganer och det är upp till ägarna att uppfostra sina hundar så att de lyssnar. Jag vet inte riktigt vad du tycker att ett hunddagis är och vad de i Göteborg gör för att hundarna ska lyssna om de nu är krävande och svåra? Varför skiljer sig dessa människor, vad är deras metoder som inte ett normalt dagis utför? Ska dessa människor uppfostra hundarna tycker du? Är det inte ditt jobb som hundägare att göra det?

Som dagispersonal ska du ju inte behöva uppfostra andra människors hundar. Samma skulle gälla om hunden blev inlagd på sjukhus, hur ska era hundar hanteras utan att skrämma halva personalen genom sitt beteende om de nu aktivt försöker ta över på promenader etc. ? Måste de drogas för att klara av livet om ni skulle bli sjuka och någon annan som kanske inte har samma erfarenhet som ni måste promenera hundarna? För tydligen enligt SWATs exempel så har ju alla heller inte en backup som kan rasta hundarna när man själv inte kan.
Det är en stor skillnad på en hund som bara behöver en tillsägelse eller två för att skärpa sig, jag vet inte riktigt vad ni tycker att era hundar kräver för att inte börja dominera folk?

Jag förstår inte alls, vad är det för monster ni har till hundar om nu inte normalt utbildad personal inte klarar av dem? Vad gör ni egentligen mot era hundar för att de ska lyssna på er om de är nu så svåra?

Jag förstår inte heller hur man kan rättfärdiga buranvändande som "sista utväg" när det är ens egna fel att ens hund inte lyssnar på folk! För vems fel är det annars, hundens? Dagispersonalens? Vädret? Jag skulle skämmas otroligt mycket om mina hundar betedde sig så och försökte leva rövare när de ska hanteras av andra!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 835
Senast: fixi
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 813
Senast: YlvaG
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 213
Senast: ameo
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka