Intressant

Sv: Intressant

För mig är ditt resonemang lika logiskt som att om mitt barn vore snällt och duktigt hemma men skriker f*tta åt alla andra vuxna så är denne självfallet uppfostrad och omgivningen är den som gör fel.

Nä jag tycker inte att dina hundar är det, inte om de gladeligen hugger av fingrar eller kampar våldsamt med folks kläder. Min äldre har heller inte nerverna på rätt ställe men aldrig i livet att hon skulle bita folk eller bete sig så :confused: tänk om hon hade kommit lös och någon fångar henne utan att veta, då hade det kunnat gå riktigt illa. :crazy:

Självklart ska man vara konsekvent och mig veterligen är många i dagis och promenerare gärna utbildade hundinstruktörer eller har tränat/tävlat. Då klarar de av uppfostrade hundar som lyssnar på tillsägelse. Eller menar du att all dagispersonal i landet är inkompetenta och bara få kan hantera hundar? Att man måste vara av speciell kaliber för att bara kunna promenera vissa hundar? Det måste finnas ganska många dagis i ex. Göteborg men ja, alla är väl inkonsekventa okunniga människor som inte kan hantera "rejäla hundar".

Du tycker inte det är underligt att du har två stycken sådana hundar? Eller försvarar du dig med att alla mallar och Beauceronen är sådana?

Sörlatungu: alla hundar "provar sig fram" men det ska räcka med några enstaka tillsägelser. Jag vet heller inte vad ni gör för att era hundar ska lyda om de nu är så himla svåra? :confused: Aiide svarar ju inte direkt på det, hur korrigerar man en hund som biter när man korrigerar?

Däremot stöter jag också på en hel del människor som säger "sitt lilla gumman, sitt, sitt, sitt eller så går det också bra om du ligger eller oj du gick din väg." Då sitter inte min hund för fem öre.
Flera gånger har dessa personer

Men alltså, detta är inte normalt kunnigt hundfolk, man ÄR konsekvent med hundar, man säger "sitt" bestämt och ger konsekvenser om det inte sker.
Det är självklart att man diskriminerar mellan dagis och letar kunnnigt personal men att det bara finns ett enda dagis i Göteborg som kvalificerar.. det låter precis i samma anda som "min häst är så svår, bara jag och vissa få klarar av den!"

Jag har sagt att man inte ger sina hundar till kreti eller pleti men människor ska heller inte behöva uppfostra folks hundar, det SKA räcka med att säga "lägg av" till hunden.

Tja om du inte kan klara ditt hem utan att ha valp i bur så ska du inte ha valp i det heller. Det är allvarligt och definitivt inget att skratta år. Klarar inte bostaden hunden/valpen då ska man inte ha den där heller.
Inte sjutton skaffar man andra djur om man inte kan ha dom utan ska man ha djur får man se till att man kan dom utan att bryta lagar m m. Gäller alla sorters djur.

Masse som faktiskt skaffade två valpar av stor ras i somras och har inte har en enda bur men ett helt hus ändå. Oj hur kan det ha gått till? Kan det beror på att det är anpassat till hundar och att hundarna har annan sysselsättning än att tugga möbler......

Använder och har aldrig använt bur själv och har knappt fått något förstört under valpår MEN det finns olika individer inom alla raser, vissa hundar kan bli hjälpta av bur kortare stunder (naturligtvis) och under valptiden. Det finns aldrig EN självklar lösning som kan passa alla hundar. Buren kan för vissa osäkra individer vara trygghet när dom är valpar. Men buren ska naturligtvis aldrig vara en förvaringsplats där valpen får vistas mesta tiden.
Enda gången jag ser buren som fel är när det missbrukas, dvs hundar i varierande ålder blir instängda där av fel orsaker och för länge.
Att stänga in en rastlös hund i en bur och lämna den där i åtta timmar är naturligtvis förkastligt och det kan vi väl alla vara överens om men att stänga in en välrastad/motionerad hund en stund i buren är knappast fel

Men man kan visst säga att det handlar om raser. Generellt.
Speciellt högaktiva raser tenderar att få de problemen som tas upp i tråden. Det är ju mer troligt att en hyper jakt/brukshund blir uttråkad hemma och börjar tugga än att en liten mops gör samma sak.
De flesta RR tuggar sönder när de är unga. Det visste vi när vi köpte Camaro.
Jag tror säkert det finns fler exempel på raser.

Sen kan självklart individer av andra raser också ha liknande problem. Men så är det ju alltid, oavsett vad man pratar om så finns det individer som sticker ut.
(Och om det är några individer hos samma ägare som får problem där andra klarar sig galant kan man ju misstänka miljöfaktorer)

Ja det är ju upp till dig att välja bur (som är olagligt) för att du inte är villig att lägga pengar på nya saker eller kan stå ut med kantstötta.
Jag tycker det är fel men alla gör vad de själva har samvete till.

Det är nog upp till människan att rätt aktivera dessa hundar så att dom får stimulans. Ofta (inte alltid) har jag märkt hos andra att deras hundar är understimulerade och därför tar till detta beteende och att dom blir lämnade ensamma på tok för länge.
Jag tycker det är idiotiskt att köpa schäfer (den ras jag känner mest till och har själv) och jobba minst tio timmar per dag och ge hunden en kort rastrunda på morgonen och sen fundera på varför hunden har hyss för sig.

Ja, du... Kan man inte backa upp det man påstår med någon fakta öht, kända exempel osv och lackar ur när man blir ifrågasatt så är det ju kanske inte så konstigt att man inte blir trodd kan jag tycka.

Jag är en som gärna vill se fakta och kan den jag ber om fakta inte presentera annat än: men jag har för mig att jag hörde../ Sluta med dina fula påhopp../ Du kör med härskarteknink så jag tänker inte svara dig.. osv, i stället för att faktiskt komma med något konkret eller erkänna att personen faktiskt inte riktigt vet, så är det kanske inte så konstigt om denne någon blir avfärdad som nonsens?

Tack Gnist! Jag hade nog inte kunnat förklara det så bra som du gjorde :)

Sörlatungu: alla hundar "provar sig fram" men det ska räcka med några enstaka tillsägelser. Jag vet heller inte vad ni gör för att era hundar ska lyda om de nu är så himla svåra? :confused: Aiide svarar ju inte direkt på det, hur korrigerar man en hund som biter när man korrigerar?

Jag tror du missförstår; min hund är absolut inte svår! Smart som fan, men absolut inte krånglig. Vad jag menar är att till och med hon hade börjat t ex strunta i inkallningar eller streta i kopplet eller gå fram till okända på promenaden och kramas. På dig lät det som om det är konstigt att det händer; och att en annan person inte ska behöva "träna" en ny hund. Och det vänder jag mig emot - en ny hade helt klart fått träna lite inkallningar på min hund efter några dagar. Det gör henne inte ouppfostrad. Inkallning och liknande är färskvara - en ny person behöver "uppdatera" det, dvs "träna". Det är så jag menar och jag fick intrycket av att du tycker hunden är konstig i så fall.

Min hund bits inte vid tillsägelser (bara som bäbis :love:) utan enda gången det kan bli trassel är just om hon hittar någonting hysteriskt spännande, men det är väl inte direkt ovanligt att hundar är sådana.

Som jag tidigare sagt så måste man ju säga till en hund, men en uppfostrad hund ska ju skärpa sig om den får ett nej. När jag rastat andras hundar så försöker de självfallet att dra och härja men då räcker det med att jag säger nej och stannar dem eller någon annan åtgärd. Samma gäller inkallning, man säger inte kom hit femtio gånger och glor utan man går fram efter första inkallningen och tar med sig hunden igen. Och det förväntar jag mig självfallet från de som promenerar min hund. :)
Därför ger man heller inte hunden till kreti eller pleti men jag antar att i SWATs exempel så gav man inte hunden till vem som helst heller. Det måste ju ändå finnas dagispersonal och hundpromenerare som vet hur man är konsekvent med tanke på hur många det finns och vilket yrke de valt.

*KL*

<snip>
Jag tycker synd om de hundar som aldrig någonsin blivit burtränade, den dag något inträffar som gör att de måste förvaras i bur under en kortare eller längre tid.

Räcker ju med en skada som kräver att de är inlagda hos veterinär.

Precis ...

1. Det är olagligt. Och jag tycker att man ska följa djurskyddslagarna.
2. Hunden är inte fri att röra sig om den önskar. Den kan tex inte gå till vattenskålen eller gå till sin husse/matte för att tala om ifall den blir akut nödig.
<snip>

Hunden sager till om den ar akut nodig aven om den ligger i bur och om buren ar i sovrummet, eller i anslutning till sovrummet, ar det inga problem att hora.

<snip>
Om jag verkligen måste lämna henne ensam trots att jag vet att hon kommer tugga sönder nåt så får väl saker gå sönder. Jag blev inte så glad för några veckor sen när jag kommer hem och inser att hon tuggat på köksstolarnas stoppning. Eller när hon gång på gång strimlar sina bäddar. Jag får väl helt enkelt köpa nytt.<snip>

Du har tur att din hund inte svaljer det hon 'strimlar' och har sonder. De som svaljer kan latt blir riktigt sjuka.

Jag ar glad att jag bor dar jag kan ha min hund i bur om det behovs utan att bryta mot lagen.

Sen när började hundar ha moral?

Nu är ju denna diskussion väldigt OT men ett intressant ämne vilket som. Här finns lite länkar:
http://illvet.se/naturen/djur-vaxter/djur-har-moral
http://www.zoologi.su.se/research/tullberg/papers/96-SvD-Aug.pdf

Moral är inte något barn får automatiskt utan de uppfostras till det. De lär sig vad som är rätt eller fel genom sina föräldrar, precis som hundar lär sig vad som gäller och inte gäller från sina ägare. Lär du inte ett barn att man inte ska svära åt andra vuxna kan du inte förvänta dig att barnets "moral" kommer att göra sin rätt, någon måste uppfostra barnet till att förstå vad som gäller. Om det nu är samhället eller föräldrarna är en annan sak.

Huruvida djur har svenskans moral är en annan, mycket djupare fråga och beror främst på vad man vill definera ordet vid. Med tanke på att moral skiftar beroende på samhälle, föräldrar, uppväxt så kan man dra slutsatserna att moral är snarare något som beror på uppfostran och miljö, inte något skrivet i sten och något barn "borde kunna" trots att de inte lärt sig. Att moral kräver ett högre form av medvetande är nästan en "elitistisk" syn på djur. Hundar kan resonera, varför kan de då inte ha en form av moral?

Djur har kulturella "moraliska" seder och har en form av känsla för att tagande kräver ett form av givande. Annat vore ju icke fungerande för samlivet i flock.

SUCK OCH STÖN! :cool:

Nu börjar det VERKLIGEN spåra ur tycker jag!

Så snart vi börjar förmänskliga hundar så till den milda grad att vi förväntar oss att de skall följa moraliska riktlinjer så backar vi ju 200 år i tiden!
Då djur kunde dömas i domstol till diverse hemska straff för "orätter" de begått!! :mad:

Jag älskar mina djur men inte i fasen förväntar jag mej att de skall kunna resonera kring moral och etik!!

/Swat

*kl*

Som en av agarna till en ras som klassas som highly aggressive/very assertiative -maste- jag fa slanga in mina 5 oren ang. att lagga in hundar och att de "ska" kunna hanteras av "kunnigt folk".

Det -gar- inte med alla hundar. Och inte har dom moral heller ;) i deras skalle gor de sitt "jobb", och framlingar gore sig icke besvar. Skulle den ena av vara hanar bli sa pass sjuk att det ar inlaggning pa vet. station eller avlivning som galler, da avlivas han. For han skulle vara en fara for alla pa vet. stationen.

Att barn maste laras etik och moral handlar om hur det manskliga psyket ar uppbyggt - vilket ar ljusar ifran hur en hunds psyke fungerar! En hund -har inte- "overjaget" som vara barn (forhoppningsvis) utvecklar, de har inte heller kapaciteten, inte heller har de "mellanjaget" - dvs det som gor oss till oss och jamkar mellan Overjaget (moralen) och Besten/Jaget (de mest basic instinkterna aka egoismen). De har -bara- besten, se pa en mansklig psykopat t.ex. de kan ga over lik for att fa sin vilja igenom, har inget overjag, utan de har bara Jaget. Overleva oavsett kostnaden. De flesta av vara hundraser har manipulerats via valplanerat avelsarbete - men ska vi se till en hund som -inte- avlats for att vara manniskovanlig/husvanlig alls sa kan vi ju kika pa OT. Hundar har inte kapaciteten for mansklig empati.

"moralen" min schafer visar om jag faller - dvs. att vakta mig och halla mig trygg handlar om flockens overlevnad - inte att han "skyddar mamma". For att -jag- ar hans flocks medelpunkt, och ar ett drag i den rasen som det avlats pa. Collien flyr hellre an faktar - hon ar inte avlad for att vara "modig" och skydda flocken - hon ar avlad for att valla saker och ting.

Hundar Har inte moral - de har instinkter, och hur de instinkterna visar sig beror pa hur vart avelsarbete lyckats eller misslyckats med att utveckla/avveckla.

Jag måste hamnat i ett chocktillstånd. För när jag läste det här började jag skratta. Rätt ut? Som en galen kvinna!

Vad har ett BARN med saken att göra?! Ett barn kan man föra ett resonemang med? Jag kan inte för mitt liv begripa hur jag ska kunna styra min hund och hennes känslor när jag inte ens är delaktig? Det är som om att lära hunden att inte stjäla mat på vardagsrumsbordet när man inte är där. Vissa hundar är så korkade så dom låter bli. Men vi kan väl nästan säga att största delen av hundarna faktiskt tar en leverpastejsmörgår som ligger i rätt höjd?

Bara för att man är hundmänniska (som dagispersonal, hundrastare osv) så innebär inte det att man per automatik kan hantera alla hundar. Likadant som att hästmänniskor inte kan rida alla hästar. Eller att datormänniskor ska automatiskt kunna programmera?

Hundarna tar till det dom har. En hund med mycket resurser tar också till detta när det inte passar. Dessutom så säger min erfarenhet mig att just sådana här typer av hundar är väldigt känsliga för kroppsspråk. Flera hundar kan testa att dra lite i läppen, vad händer? Får dom någon respons? Vilken sorts respons? För att inte tala om relation! Relation är otroligt viktigt, ännu mer om det är hundar som har rädslebitar eller är dominanta!

Du behöver inte ha haft 100 hundar innan för att hantera mina hundar. Men du ska ha den rätta känslan och en naturlig pondus. Allt annat ser mina hundar igenom.

Jag tycker dessutom att du ska förklara hur jag ska göra mina hundar "lydiga" när jag inte är närvarande.

För mig är hunddagis något man ska vara noga med. Jag har sett alldeles för många hunddagis med mjäkiga människor så jag sållar och väljer noga! Allt för att minimera risken att jag får ett samtal om att min hund slagits med andra hundar eller bitit någon.

Bara för att du har en stressad hund så är det inte samma hund som min? Eller många andra stressade hundar? Min beauceron har dessutom ett stort skärpepaket och INGA nerver. Hur ska jag styra upp det med lydnad hade du tänkt? Ska jag lära honom att fixa sina genetiskt nedärvbara nerver?

Vad är två "sådana" hundar? Mina hundar har helt olika egenskaper. Dom är inte ens pyttelite lika varandra?

Det är intressant att du säger att man får vara konsekvent och säga åt en "olydig" hund att lägga av. Det visar bara på att du inte riktigt förstår att alla hundar inte tar "lägg av" från främmande människor. Och vissa hundar SKA inte göra det heller. Jag vet flera tjänstehundar som är herren på täppan. Dom har ett sånt sjukt bra självförtroende och har alltid en speciell attityd. Tror du att dom bara kan sadla om helt och hållet för att dom är "av arbetstid"? Det är något man jobbar fram med sin tjänstehund, att dom SKA äga världen. Och det finns en anledning att alla hundar inte passar i tjänst, dom är för veka och viker ner sig.

Jag skrev ju att jag kastar dom i elementen? Slänger på ett stackel och elhalsband?

Jag behöver inte göra något för att mina hundar ska lyda, vi har en relation och dom behöver inte dumma sig med mig. Båda mina hundar svarar om man tar dom på fel sätt. Jag har lärt mig känslan, när jag kan gå socialt och när jag kan nypa tag i dom. Det är väl där det farliga är? Att folk inte känner den där smala medelvägen?

Jag måste hamnat i ett chocktillstånd. För när jag läste det här började jag skratta. Rätt ut? Som en galen kvinna!

Vad har ett BARN med saken att göra?! Ett barn kan man föra ett resonemang med? Jag kan inte för mitt liv begripa hur jag ska kunna styra min hund och hennes känslor när jag inte ens är delaktig? Det är som om att lära hunden att inte stjäla mat på vardagsrumsbordet när man inte är där. Vissa hundar är så korkade så dom låter bli. Men vi kan väl nästan säga att största delen av hundarna faktiskt tar en leverpastejsmörgår som ligger i rätt höjd?

Bara för att man är hundmänniska (som dagispersonal, hundrastare osv) så innebär inte det att man per automatik kan hantera alla hundar. Likadant som att hästmänniskor inte kan rida alla hästar. Eller att datormänniskor ska automatiskt kunna programmera?

Hundarna tar till det dom har. En hund med mycket resurser tar också till detta när det inte passar. Dessutom så säger min erfarenhet mig att just sådana här typer av hundar är väldigt känsliga för kroppsspråk. Flera hundar kan testa att dra lite i läppen, vad händer? Får dom någon respons? Vilken sorts respons? För att inte tala om relation! Relation är otroligt viktigt, ännu mer om det är hundar som har rädslebitar eller är dominanta!

Du behöver inte ha haft 100 hundar innan för att hantera mina hundar. Men du ska ha den rätta känslan och en naturlig pondus. Allt annat ser mina hundar igenom.

Jag tycker dessutom att du ska förklara hur jag ska göra mina hundar "lydiga" när jag inte är närvarande.

För mig är hunddagis något man ska vara noga med. Jag har sett alldeles för många hunddagis med mjäkiga människor så jag sållar och väljer noga! Allt för att minimera risken att jag får ett samtal om att min hund slagits med andra hundar eller bitit någon.

Bara för att du har en stressad hund så är det inte samma hund som min? Eller många andra stressade hundar? Min beauceron har dessutom ett stort skärpepaket och INGA nerver. Hur ska jag styra upp det med lydnad hade du tänkt? Ska jag lära honom att fixa sina genetiskt nedärvbara nerver?

Vad är två "sådana" hundar? Mina hundar har helt olika egenskaper. Dom är inte ens pyttelite lika varandra?

Det är intressant att du säger att man får vara konsekvent och säga åt en "olydig" hund att lägga av. Det visar bara på att du inte riktigt förstår att alla hundar inte tar "lägg av" från främmande människor. Och vissa hundar SKA inte göra det heller. Jag vet flera tjänstehundar som är herren på täppan. Dom har ett sånt sjukt bra självförtroende och har alltid en speciell attityd. Tror du att dom bara kan sadla om helt och hållet för att dom är "av arbetstid"? Det är något man jobbar fram med sin tjänstehund, att dom SKA äga världen. Och det finns en anledning att alla hundar inte passar i tjänst, dom är för veka och viker ner sig.

Jag skrev ju att jag kastar dom i elementen? Slänger på ett stackel och elhalsband?

Jag behöver inte göra något för att mina hundar ska lyda, vi har en relation och dom behöver inte dumma sig med mig. Båda mina hundar svarar om man tar dom på fel sätt. Jag har lärt mig känslan, när jag kan gå socialt och när jag kan nypa tag i dom. Det är väl där det farliga är? Att folk inte känner den där smala medelvägen?

Vilken typ av tjänstehundar pratar vi om?

SUCK OCH STÖN! :cool:

Nu börjar det VERKLIGEN spåra ur tycker jag!

Så snart vi börjar förmänskliga hundar så till den milda grad att vi förväntar oss att de skall följa moraliska riktlinjer så backar vi ju 200 år i tiden!
Då djur kunde dömas i domstol till diverse hemska straff för "orätter" de begått!! :mad:

Jag älskar mina djur men inte i fasen förväntar jag mej att de skall kunna resonera kring moral och etik!!

/Swat

Ja suck och stön säger jag detsamma. Sluta läs det du vill läsa, inte kan djur dömas efter det dem gör men det kan deras ägare. En hund som lever rövare med olika människor, som faktiskt vet hur man uppför sig, anser jag handla om att ägaren inte tränat rätt. Träna med olika personer, låt din hund bli hanterad av så många som möjligt, lär folk runt om dig hur hunden ska hanteras. Låt andra människor promenera hunden. Lär den sina kommandon så att de sitter i ryggmärgen oavsett vem som säger det. Det ÄR ingen omöjlighet och jag tycker att folk slarvar alltför mycket med detta! Lustigt är det alltid att folk som äger dessa typer av hundar ursäktar sig med att de är skarpa och vägrar förändra en tum av varken träning eller husering.

Det är min åsikt och jag får ha den. Inget att förlöjliga över. De länkar jag gav var främst för att Mrs. Scabbtree undrade om hundar har moral, med tanke på att vetenskapen är inne på den linjen så tycker jag att det är udda att du är så anti tanken! Det finns även en orsak till varför barn inte är straffmyndiga förrän 15 år gamla och yngre barn (vilket jag främst refererade till) har inte någon riktig moral utan allt beror på föräldrarna och omgivningen.

Precis som med hundar. Det är erat ansvar att se till att era hundar fungerar i samhället. Om ni nu anser att detta är en "occupational hazard" så sluta köpa hundar som ni inte har råd att husera på grund av att de äter upp huset eller får separationsångest utan måste olagligt sätta dem i bur.

Nä nu ger jag mig, det går inte att diskutera med folk som villigt avlar på skarpa hundar och sen inte tar sitt ansvar trots att ni vet att tuggbehovet är nästan ovidkommande. Blä.

Kul att du har roligt i alla fall ;)

När det gäller att rida hästar så stämmer inte den jämförelsen i mina ögon alls. Du ska inte behöva rida andras hästar men du ska kunna leda dem utan att hästen ska bli knäpp och styra och ställa. Allt annat är en ouppfostrad häst. Det kan min häst också, trots att hon är en föredetta vanvårdad ridskolehäst. :p

Jag skiter i diskussionen nu, det känns inte givande att diskutera med en människa som garvar åt en! Det hoppas jag att du kan förstå.

En hund som lever rövare med olika människor, som faktiskt vet hur man uppför sig, anser jag handla om att ägaren inte tränat rätt. Träna med olika personer, låt din hund bli hanterad av så många som möjligt, lär folk runt om dig hur hunden ska hanteras. Låt andra människor promenera hunden. Lär den sina kommandon så att de sitter i ryggmärgen oavsett vem som säger det.

Har det aldrig slagit dig att det finns manniskor som -inte- vill att Vem som Helst ska kunna domdera runt deras hundar? *racker upp armen* jag ar en! Det finns situationer, tillfallen och platser dar det Sista du vill ha ar en hund som lyssnar pa kretiochpleti.

Dar till finns det hundar som ar avlade for att ALDRIG slappa in en framling, ALDRIG lyssna pa en framling - utan jaga ut dom, fanga dom, halla dom nere eller vad de nu kan komma pa. Oavsett hur du tranar en sadan hund sa far du aldrig bort sa starkt genetiskt betingat beteende.

JA visst ar det ett j-vla ansvar, bade gentemot hund och samhalle nar man har sadana hundar, absolut, och det ar ett ansvar man far ta VALDIGT seriost. Anledningen till att jag svarar dig ar for att det later sa valdigt naivt att saga att "alla hundar ska kunna lyssna pa vem som helst" anr det finns flera hundraser som ar avlade for att Aldrig, udner nagra som helst omstandigheter, lyssna pa framlingar. Hundar som Tranas for att inte lyssna pa framlingar.

Man får inte hålla hund i bur inomhus! Det är ju förbjudet enligt lag... Så det är konstigt om en del rekommenderar det!

Har det aldrig slagit dig att det finns manniskor som -inte- vill att Vem som Helst ska kunna domdera runt deras hundar? *racker upp armen* jag ar en! Det finns situationer, tillfallen och platser dar det Sista du vill ha ar en hund som lyssnar pa kretiochpleti.

Jag förstår hur du tänker och jag är beredd på att hålla med när du förklarar det så. Dock undrar jag om inte hunden förstår skillnaden i att någon håller i koppel och att någon försöker bryta sig in i huset/ge sig på matte?

Men om man nu väljer en sådan hund så måste man vara beredd på att spendera den tiden/pengarna som behövs för att ensamhetsträna hunden, köpa en bur som håller minimumkraven eller säkra ett rum. Det kan inte komma som en nyhet att dessa hundar mer än gärna demolerar heller. Att begränsa deras utrymme till mindre än minumum är förskräckligt i mina ögon, 5 kvm är redan för lite tycker jag. Har man inte råd eller en backup plan ska man inte ha dessa hundar heller tycker jag.

Jag ska vara jattearlig, precis som jag var tidigare i traden da jag skrev att jag aldrig agt bur. (eller ja, vi ager en pytteliten transportbur for valpar, thats it)

Vara varstingar ar inte i varken kennlar, huset, burar eller sakrade rum. De ar kedjade och slapps bara losa under strang uppsikt och nar det ska jobbas. (Bor i Canada, fullt lagligt att ha hundar kedjade, de har bra byggda hundhus, alla har tillgang till skugga och skydd samt 15 fot kedja.. och sjalvklart skams dom bort med bade godis o magkli ;)) Den rasen i synnerhet som jag tanker pa ar du reommenderad utav avelsforbundet att halla dom kedjade da de ar kanda for att tugga sig igenom burar samt klattra ut ur hundgardar, de kan alltsa klattra upp for tallar t.ex.)

Nu ar de inte brukshundar utan avlade for helt andra andamal, men summasumarum av den hundrasen ar att har du den i huset, sa har du inga vaggar kvar, stanger du in den i ett rum med soffa och soffbord och allt ar kaffeved nar du kom hem - sa far du skylla dig sjalv. Och det ar de som ar avlad rastypiskt som beter sig sa, det ar alltsa en del av deras rasbeskrivning (jag citerade alltsa en av huvudpersonerna i rasens egen organisation)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 835
Senast: fixi
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 813
Senast: YlvaG
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 212
Senast: ameo
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka