Intressant

Sv: Intressant

For att citera min mamma "alskar man itne dina hundar ar man sjuk i huvudet" ;) Mina pjottar har varit mkt karvanliga individer med, min forste som jag lamnade i sverige bor med en familj som inte direkt kunde klassas som hundfamilj alls och det utan bekymmer alls. -Men- jag sag ocksa till att de var i hans primara flock innan jag flyttade hit, sa det var ju itne som om han hystades in "hejhakomohjalpmig" style.

Bara for att de inte accepterar att bli korrigerade eller domderade med betyder inte det att de ar asdryga (eller ja, ok, i Kaisers fall sa ja, han ar mkt dryg mot folk utan pondus) B var en mkt trevlig hund... folk fick bara helt enkelt inte gora dumma saker som att forsoka gorma pa honom eller luta sig over honom t.ex.

I stallet t.ex. la jag kommandot ligg, stanna sa var det hugget i sten. Inget snack, och jag behovde veta att lagt kommando Ligger - skulle da nagon flytta hunden fran plats a till plats b bryter de det lagda kommandot. Det skulle, for mig, kosta mkt mer an det skulle smaka att ha en hund som andra kunde flytta i langa loppet :)

Det är så lätt att säga att en hund är ouppfostrad och att det går att göra allt med alla hundar innan man har haft eller haft hand om en individ som tycker saker.

I ärlighetens namn trodde jag att min tik var en sån trevlig typ som alla kunde ta en sväng med. Hon är inte ens världens socialaste, men jag har liksom tyckt att hon varit schysst mot alla. Hon vet att hon inte får dra i kopplet, hon får ligga på, ha sträckt lina, men inte dra och det har jag alltid varit stenhård med (har problem med armen ibland). I nåt år har till och med min lilla mamma varit ute och pulsat med henne några gånger, och hon vill inte gärna tala om hur hundar ska "bete sig". Bara för några månader sedan passade syrran henne åt mig, men hon fick flunsan medan vi var borta så vid ett tillfälle fick syrrans väääldigt snälla viol till svärmor ta en promenad med henne, men de kom inte långt förrän hon blev omkulldragen, och då pratar vi om en person som är rätt stadigt byggd.. :o Varför? Hon skulle efter en kråka, så hon sket helt sonika i att det hängde någon i andra sidan linan.

Likaså om jag och husse är ute tillsammans, då skiter hon i honom. Säger han "kom hit" springer hon till mig. Säger han att hon ska gå fint vid sidan drar hon sig fram till mig och intar position vid vänster. Det är ett jävla tjat innan hon finner sig i att lyssna på honom. Är han däremot själv är hon relativt snäll. :D Jag vågar inte tänka på hur terriern hade varit om han vägt 10 kg mer, men han har inte så mycket att säga till om. Han tar man bara och går (eller släpar) ; ).

Det är så lätt att säga att en hund är ouppfostrad och att det går att göra allt med alla hundar innan man har haft eller haft hand om en individ som tycker saker.

Det var ett ganska djärvt antagande av dig, tycker du inte ;) Jag har visst haft hand om hundar som har massor att tycka till om. När jag var yngre hanterade jag brukshundar som var skarpa och hade absolut egna åsikter, familjen ägde även en temperamentsfull vallhund som bet folk när han mötte andra hundar.

Så jo, jag har visst erfarenhet. Av hundar som man kan i princip kasta i väggen utan att de bryr sig ett dyft om vad man gör eller tycker själv. Som man kan skrika åt, trycka i backen och sparka på utan att de ens blinkar. Hundar som verkligen är stenhårda i skallen.

Sen dess har jag ändrat taktik och hjärntvättar dem så nu är mina hundar som de är, den ena är en knepig dam som mycket väl hade kunnat sluta som köttfärs då hon är väldigt speciell. En vän berättade för mig (efter att jag ägt hunden i över ett år) att den hunden hade lätt kunnat bli aggressiv om man hade gjort annorlunda. Eftersom hon sett hur hon var att uppfostra. Och den andra.. ja hon är bara en liten sheltie så hon har bara valphyss för sig ännu :D

Jag känner inte dig, du kanske har pondus och känsla..inte vet jag! Jag generaliserade som sagt, det var inte direkt riktat till dig.

Poängen är, det finns folk som inte har det, även om de har haft hundar "hela livet" och är utbildade både inom det ena och det andra, hunden skiter i meritlistan. De ser människan, är denne inte övertygande kan man räkna med att få långfingret uppkört i nunan.

Jag känner inte dig, du kanske har pondus och känsla..inte vet jag! Jag generaliserade som sagt, det var inte direkt riktat till dig.

Du svarade till mig så jag antog det :D

Jag lutar mina teorier åt att hunden lyssnar på det du lär den. Sätter du kravet vid att hunden ska lyssna när du har pondus och ett särskilt förhållande till den så kräver hunden att alla gör så för att det ska fungera. Jag sätter ingen vikt vid pondus utan snarare konsekvent behandling av hunden. Så mina hundar lyssnar på även ett tafatt "sitt" från en osäker människa eftersom jag tycker att det är viktigare att lyssna på själva kommandot än att fokusera på vem som säger det och hur det sägs.

Detta är dock bara mina egna teorier och i min värld så tror jag mycket på att medvetet indoktrinera hundar till att fungera så som du vill är det viktigaste. Många gör detta omedvetet istället och hunden får både bra och dåliga sidor på grund av det. Man dras kanske mot hundar som är skarpa och omedvetet, genom sina "fördomar" om hur hunden ska vara så formar man den till det. Förväntar man sig att hunden måste pryglas för att lyssna så kommer den behöva det också. (OBS! menar inte att du eller någon annan här gör det, exempel bara!)

Självklart är detta bara mina egna teorier och tänk men efter att ha sett hur man kan manipulera hjärntvätta (och förstöra) hundar till att bete sig på vissa vis så tror jag starkt att det är nyckeln till mycket.

Däremot är hon en riktig ögontjänare OCH människokännare. Flertalet personer som rastat henne säger att hon är HEMSKT ful när jag inte är med. Hon är en hund som hela tiden testar gränser om det inte är tydligt från början.

Tja, hon är väl opportunist som alla andra hundar? Lägg på lite drifter, vilja, skärpa och kamplust, voila!

Har det aldrig slagit dig att det finns manniskor som -inte- vill att Vem som Helst ska kunna domdera runt deras hundar? *racker upp armen* jag ar en! Det finns situationer, tillfallen och platser dar det Sista du vill ha ar en hund som lyssnar pa kretiochpleti.

Dar till finns det hundar som ar avlade for att ALDRIG slappa in en framling, ALDRIG lyssna pa en framling - utan jaga ut dom, fanga dom, halla dom nere eller vad de nu kan komma pa. Oavsett hur du tranar en sadan hund sa far du aldrig bort sa starkt genetiskt betingat beteende.

JA visst ar det ett j-vla ansvar, bade gentemot hund och samhalle nar man har sadana hundar, absolut, och det ar ett ansvar man far ta VALDIGT seriost. Anledningen till att jag svarar dig ar for att det later sa valdigt naivt att saga att "alla hundar ska kunna lyssna pa vem som helst" anr det finns flera hundraser som ar avlade for att Aldrig, udner nagra som helst omstandigheter, lyssna pa framlingar. Hundar som Tranas for att inte lyssna pa framlingar.

Vad tänker du på för typ av hundar nu?

*kl*

Som en av agarna till en ras som klassas som highly aggressive/very assertiative -maste- jag fa slanga in mina 5 oren ang. att lagga in hundar och att de "ska" kunna hanteras av "kunnigt folk".

Det -gar- inte med alla hundar. Och inte har dom moral heller ;) i deras skalle gor de sitt "jobb", och framlingar gore sig icke besvar. Skulle den ena av vara hanar bli sa pass sjuk att det ar inlaggning pa vet. station eller avlivning som galler, da avlivas han. For han skulle vara en fara for alla pa vet. stationen.

Att barn maste laras etik och moral handlar om hur det manskliga psyket ar uppbyggt - vilket ar ljusar ifran hur en hunds psyke fungerar! En hund -har inte- "overjaget" som vara barn (forhoppningsvis) utvecklar, de har inte heller kapaciteten, inte heller har de "mellanjaget" - dvs det som gor oss till oss och jamkar mellan Overjaget (moralen) och Besten/Jaget (de mest basic instinkterna aka egoismen). De har -bara- besten, se pa en mansklig psykopat t.ex. de kan ga over lik for att fa sin vilja igenom, har inget overjag, utan de har bara Jaget. Overleva oavsett kostnaden. De flesta av vara hundraser har manipulerats via valplanerat avelsarbete - men ska vi se till en hund som -inte- avlats for att vara manniskovanlig/husvanlig alls sa kan vi ju kika pa OT. Hundar har inte kapaciteten for mansklig empati.

"moralen" min schafer visar om jag faller - dvs. att vakta mig och halla mig trygg handlar om flockens overlevnad - inte att han "skyddar mamma". For att -jag- ar hans flocks medelpunkt, och ar ett drag i den rasen som det avlats pa. Collien flyr hellre an faktar - hon ar inte avlad for att vara "modig" och skydda flocken - hon ar avlad for att valla saker och ting.

Hundar Har inte moral - de har instinkter, och hur de instinkterna visar sig beror pa hur vart avelsarbete lyckats eller misslyckats med att utveckla/avveckla.

Varför i hela friden har man en högaggressiv hund. Jag måste fråga vad det är för ras och framförallt vad den används till.

och knapplan pa mig sjalv, sa gar vi over till den Normala brukshunden jag har da.

Han far inte lyssna pa nagon annan. Nu vill han inte det anda, inte ens maken, sa det ar fine by me. Men anledningen att han Aldrig far lyssna pa nagon annan, folja med nagon annan eller uppfora sig nar nagon annan haller i snoret ar for att folk har stjal som korpar. Nu kravs det nog nagon med rejal is i magen for att komma nara honom nog for att fa pa ett koppel om jag inte ar i narheten, han ar kvick pa att markera och vralar bra pa framlingar. Men tyvarr sa galler "Stjala som korpar" aven familjemedlemmar, och hundar har blivit stulna, bortskankta osv utav andra familjemedlemmar har utover agaren forr sa Mycket medvetet har jag lart in en del "fulbeteenden" i min hund, och forstarkt andra beteenden som kommit naturligt.

Sa i hans fall handlar hans "ouppfostran" om ett mkt medvetet val fran min sida, for att halla honom saker i det langa loppet - och mig for den delen! MEN en stor skillnad som svenskar maste komma ihag ar att vi bort mitt i ingenstans, det ar alltsa inte som om vi bott mitt i staden - for da hade det basolut inte fungerat att ha det upplagg vi har utan traningen ahde fatt anpassas till stadsmiljo. Det blir lite fel om man laser mina inlagg och tanker svensk smastad.

Och han ar en strimlare om han far chansen, mangden hinkar han har haft livet av alla redan under sitt krota liv ar snudd pa rekord till och med for den har garden. Men det handlar inte om att han ar "understimulerad", inte helelr ar det "uppfostran" som sadan, utan det handlar om att han alskar att leka med hinkar och han leker HART.

Förstår efter detta inlägg varför du vill ha din hund som du vill ha den.

Eftersom du tycker att mina hundar är ouppfostrade så undrar jag fortfarande; hur ska jag få dom att lyda andra människor när jag inte är med? Mina två hundar är helt olika dessutom. Beauceronen är ett nervöst stressmongo, som hatar främmande människor och ett alldeles förstort skärpepaket. Medans mallen älskar människor (utan att vara överdrivet kletig!), är jättebra nervmässigt och stabil i sina resurser. Mallenutten har däremot en stor kamplust, både social och jakt. Så när folk försökt korrigera henne genom att försöka se tuffa ut och säga; "Nej!" så har hon kunnat dra i deras jacka eller stå och skälla på dom. Är dom så korkade att dom tar i henne fysiskt så kommer först kamplusten in, ordentligt ockå. Får hon inte som hon vill och känner sig trängd så kommer en hel andra egenskaper in och hon kan bli "farlig".

Hur man hanterar henne? Man har en ingjord pondus, man är rak i ryggen och TRYGG i sig själv! Det är få människor som är det när en malle står över sitt ben och talar om att du DÖR om du kommer nära. De flesta blir osäkra och min signalkänsliga malle känner det på en gång.

Bråka är lättare att lämna bort än den stora svarta däremot. Det är för att han är uselt mentalt och det är väldigt få som kan styra upp sådana hundar som aldrig varit med om det själv.

Fast min hund är en arbetsnarkoman. Precis så som jag ville ha henne. Jag kan inte köpa en hund för andra människor. Det finns inga perfekta hundar, någonstans. Visst vore det toppen om hon kunde ta en tillsägning av grannen, hanteras ingående av kusinerna och promeneras med gammelmormor. Men världen ser inte ut så!

Dessa hundar behövs i samhället. Deras humör och kamplust dyker ju inte bara upp när andra säger åt våra hundar. Det är detta vi jobbar med när vi tränar. Det är deras stora kamplust, jaktlust, uthållighet. Det kan inte bara "försvinna" någonstans. Det finns i hunden, som en personlighet!

Kamplusten du pratar om finns i nästan alla rottweiler och det är ditt ansvar som ägare att det inte går över styr. Varför i hela friden ska andra korrigera henne när inte du är med. För att det är väl inte så att hon plockar fram kamplusten under en koppelpromenad med någon annan person? Om hon nu är så vaktig på ben är det ditt ansvar att ta bort det om du får gäster. Du vill ha henne precis som hon är. Även om dessa instinkter att kampa,försvara och så vidare förbjuds i vardagen kan du ändå plocka fram det när du tränar. Det finns massor av hundar med stor skärpa, försvarslust, dådkraft,mod osv som du aldrig ser att dessa egenskaper finns i vardagen utan endast då du tränar. Och vet du trevligare hundar finns oftast inte därför att de behöver oftast inte gå och "bryta" hela tiden.

Det är därför vi inte har likadana hundar heller! :D

Jag har lagt fokus på att mina hundar ska kunna hanteras av alla för att det är så mitt liv fungerar. Jag vill kunna lämna hunden till en kompis som inte alls är överdrivet hundvan om jag skulle behöva det. Eller till ett dagis eller ett djursjukhus och veta att det inte lär bli några problem. Och om jag lämnar kvar min hund i stallet för att hämta något utomhus så vill jag att de inne i stallet ska känna att det är ok eftersom de har kontroll över mina hundar i fall att de måste flyttas på eller om något händer.
Jag vill kunna låna/lämna bort dem med gott samvete för de flesta jag känner är inte inbitna hundmänniskor med pondus och jävlar jävlar-anamma i. ;)

Alla jag träffar är överförtjusta i mina hundar och blir förvånade över att de lyder dem! Det är inte något många andra människor lägger krut på med sina hundar. Men det är viktigt för mig så därför är mycket fokus på valpens uppväxt att den ska lyssna och lyda på alla. MEN självfallet om jag säger något så lyssnar de främst på mig. Det är oundvikligt. Så inte kommer en främmande karl kunna ropa bort hunden från mig eller någon kunna förvirra hundarna. Har jag sagt att det är sitt/stanna/hit så gäller det!

Tillägg: så här menar jag inte att alla andra hundar ska vara. Mina lyssnar otroligt bra på alla typer av människor oavsett ålder/kön/pondus. Men att kunna lystra till enkla kommandon och promenera med "okänd" tycker jag är inte mycket begärt.

Men det beror ju åter igen på vad du ska ha hunden till/vad du tränar hunden till. Våran springer och nu våran wachtel som ska fungera som jakthund i ett jaktlag måste kunna lyda "vem som helst" för att vem som helst i jaktlaget ska kunna koppla upp dem och ta med dem till bilen, be dem backa undan från viltet som är fällt osv. Men om man har en vakthund så har man ju förstört hela uppgiften om vem som helst kan gå in och sätta på ett koppel och gå iväg med hunden.

Som tonåring tog våran familj över en tidigare vakttränad schäfer tik, nu var hon för vek för att klara arbetet men vi fick tänka oss för. Tex var hon hur trevlig som helst mot folk som kom, och rörde sig i huset. Var vi hemma så släppte hon ut folk utan att bry sig, tills den dag mamma släppte in en hantverkare, de pratade ett tag, hunden hälsade glatt på hantverkaren och gick sedan och la sig. Mamma åkte tillbaka till jobbet, hantverkaren gjorde det han skulle och skulle sedan gå ut genom dörren, där blev det tvärstopp... så fort han närmade sig ytterdörren så satte hon igång och morra. Så han fick lov att ringa till mamma och be henne komma och släppa ut honom. Samtidigt kunde vem som helst ta henne i koppel och gå ut och gå, låste man upp och gick in och hämtade henne var det inga problem, men sen gällde det att stå i dörren och släppa lös henne så man inte man inte fick henne mellan dörren och sig själv...

Men vi i familjen och närmsta vännerna märkte aldrig av det här utan fick det berättat för oss.

Kamplusten i nästan alla rottweilers? Är det ett "Dagens skämt"? Den kamplusten finns i väldigt FÅ rottisar skulle jag säga.

Jag vet inte riktigt varför skulle korrigera min hund fysiskt på "fel" sätt när jag inte är med. Förmodligen för att dom tror att dom inte kan få hunden att släppa jackan på annat sätt.

Varför skulle hon inte plocka fram sin kamplust under promenaden? Hon kör över folk. Jag vet inte om du läst det? Om det nu är så att jackan viftar lite för mycket så är det mer än en invit för henne.

Vad har vakta ben med gäster att göra? När min hund har ben och vi har gäster så säger jag helt enkelt till att låta hunden vara när hon har ben. Eller ska jag medvetet be folk ta benet och lämnna tillbaka det?

Min hund går inte och "bryter". Hon är en helt underbar hund i rätt händer. Alla hundmänniskor har inte rätt händer. Är det så konstigt? Hon går inte heller konstant och vaktar föremål, mig, kampar med gardinerna (det gjorde hon bara som valp/unghund!) och annat. Men hon har det i sig, det kan inte bara försvinna för att hon får en hundvakt.

Tja, hon är väl opportunist som alla andra hundar? Lägg på lite drifter, vilja, skärpa och kamplust, voila!

Ja, den biten har jag redan nämnt. Men flera människor här verkar tro att hundar är lemmings.

3_lemmings.jpg

Kamplusten i nästan alla rottweilers? Är det ett "Dagens skämt"? Den kamplusten finns i väldigt FÅ rottisar skulle jag säga.

Jag vet inte riktigt varför skulle korrigera min hund fysiskt på "fel" sätt när jag inte är med. Förmodligen för att dom tror att dom inte kan få hunden att släppa jackan på annat sätt.

Varför skulle hon inte plocka fram sin kamplust under promenaden? Hon kör över folk. Jag vet inte om du läst det? Om det nu är så att jackan viftar lite för mycket så är det mer än en invit för henne.

Vad har vakta ben med gäster att göra? När min hund har ben och vi har gäster så säger jag helt enkelt till att låta hunden vara när hon har ben. Eller ska jag medvetet be folk ta benet och lämnna tillbaka det?

Min hund går inte och "bryter". Hon är en helt underbar hund i rätt händer. Alla hundmänniskor har inte rätt händer. Är det så konstigt? Hon går inte heller konstant och vaktar föremål, mig, kampar med gardinerna (det gjorde hon bara som valp/unghund!) och annat. Men hon har det i sig, det kan inte bara försvinna för att hon får en hundvakt.

Då undrar jag vad du träffat för rottweilers eftersom det hör till rasstandarden till en bra rottweiler.Vad beträffar korningar på rottweiler ligger oftast kamplusten mycket högt medan jaktlusten kan vara något låg, vilket man idag försöker avla fram. Det är din sak att dämpa denna kamplust och tala om för dem som handhar din hund att på inga villkor ta fram den och dessutom välja ut dem som du anser är lämpliga med din hund. Du har problem om en viftande jacka tänder henne. Vad händer den dag någon går förbi dig med en viftande jacka?

Då undrar jag vad du träffat för rottweilers eftersom det hör till rasstandarden till en bra rottweiler.Vad beträffar korningar på rottweiler ligger oftast kamplusten mycket högt medan jaktlusten kan vara något låg, vilket man idag försöker avla fram. Det är din sak att dämpa denna kamplust och tala om för dem som handhar din hund att på inga villkor ta fram den och dessutom välja ut dem som du anser är lämpliga med din hund. Du har problem om en viftande jacka tänder henne. Vad händer den dag någon går förbi dig med en viftande jacka?
Poängen är väl just det, allide har inga problem att styra upp hunden. Men en oerfaren hundvakt skulle kunna ha det.

*kl*
jag vill bara säga att jag är otroligt tacksam för att den här tråden dykt upp! inte pga ursprungstopicen, utan för det diskussionen har utmynnat i, med tankar och beskrivningar av hur hundar beter sig och hur man själv hanterat det (och andras oförmåga att hantera det). jag har insett många grejer jag skulle gjort annorlunda med min hund och plockar tacksamt åt mig alla små korn av kunskap som trillar fram ifrån inläggen, och hoppas kunna använda detta med förstånd :)
TACK!!!!

Mycket handlar om hur man lever sitt liv. Jag åker tex kollektiv väldigt mycket och rör mig i stadsmiljö med mina hundar. Jag behöver hundar som inte går ingång på springande barn, hastigt uppdykande kvinnor i burka osv De måste kunna tåla att bli trampade på i spårvagnen eller raglande fyllon som närmar sig för att "klappa hunden". Det får de inte.
Nu är min rottweiler okomplicerad om man är hyfsat hundvan. (dvs de flesta här i tråden skulle tycka han var superenkel - men han kunde utan problem dra iväg med 100 kilo fd pojkvän till mig)

Men bor man så att hunden mest är med hemma, på träningar,kurser och hos andra hundnördar så kan man ha mer kräm i hunden om man bara kan styra upp det. Jag förmodar att allide har backup om hon tex skulle hamna på sjukhus osv.

Mycket handlar om hur man lever sitt liv. Jag åker tex kollektiv väldigt mycket och rör mig i stadsmiljö med mina hundar. Jag behöver hundar som inte går ingång på springande barn, hastigt uppdykande kvinnor i burka osv De måste kunna tåla att bli trampade på i spårvagnen eller raglande fyllon som närmar sig för att "klappa hunden". Det får de inte.
Nu är min rottweiler okomplicerad om man är hyfsat hundvan. (dvs de flesta här i tråden skulle tycka han var superenkel - men han kunde utan problem dra iväg med 100 kilo fd pojkvän till mig)

Men bor man så att hunden mest är med hemma, på träningar,kurser och hos andra hundnördar så kan man ha mer kräm i hunden om man bara kan styra upp det. Jag förmodar att allide har backup om hon tex skulle hamna på sjukhus osv.

Jag tycker detta är en lite rolig tråd då det nästan framställs som att Aliide har världens monster i snöret :) Och jag har haft Aliides hundar hemma och har inga problem med att passa dom, väldigt väluppfostrade och enkla i mina ögon! Så, ja, Aliide har hundvakter om hon skulle hamna i den sitsen :D

Jag tycker detta är en lite rolig tråd då det nästan framställs som att Aliide har världens monster i snöret :) Och jag har haft Aliides hundar hemma och har inga problem med att passa dom, väldigt väluppfostrade och enkla i mina ögon! Så, ja, Aliide har hundvakter om hon skulle hamna i den sitsen :D

Jamen exakt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 833
Senast: fixi
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 813
Senast: YlvaG
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 212
Senast: ameo
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka