Intressant

Sv: Intressant

Fast just den där kardborretendensen är väl mallar (ö)kända för?

Uppfödare av rasen påtalar verkligen vikten av att träna hunden från valp att se människor som trevliga typer och som dom vill vara med. Om det nu var detta du menade med kardborre tendens.

Senast ändrad:

Poängen är väl just det, allide har inga problem att styra upp hunden. Men en oerfaren hundvakt skulle kunna ha det.

Vad som helst kan hända i livet och man måste helt enkelt förlita sig på andra människor kan handha ens hund för kortare eller längre tid. Därför är det av yttersta vikt att hunden kan fungera med mindre hundkunnig person.

Jag tycker detta är en lite rolig tråd då det nästan framställs som att Aliide har världens monster i snöret :) Och jag har haft Aliides hundar hemma och har inga problem med att passa dom, väldigt väluppfostrade och enkla i mina ögon! Så, ja, Aliide har hundvakter om hon skulle hamna i den sitsen :D

Det är bra det att hon har dig. Dessvärre är det hon själv som bidragit till bilden av hundarna.

Absolut, om man nu väljer att ha en sån hund så får man vara beredd på att om något händer så kan man inte låna bort den till vem som helst utan behöver en backup plan. Att Aliide har hjälp är bra men vi pratade om SWATs bekant som inte har det och därför stoppar hunden i bur.

För mig är detta lika självklart som att betala veterinär räkningar om hunden blir sjuk. Funkar inte hunden i ditt liv så får du anpassa. Men som man säger, det som är självklart är bara klart för en själv då.

Då undrar jag vad du träffat för rottweilers eftersom det hör till rasstandarden till en bra rottweiler.Vad beträffar korningar på rottweiler ligger oftast kamplusten mycket högt medan jaktlusten kan vara något låg, vilket man idag försöker avla fram. Det är din sak att dämpa denna kamplust och tala om för dem som handhar din hund att på inga villkor ta fram den och dessutom välja ut dem som du anser är lämpliga med din hund. Du har problem om en viftande jacka tänder henne. Vad händer den dag någon går förbi dig med en viftande jacka?

Jag kan tala om att jag har träffat en massa rottisar, jag kanske minns 2 stycken på sin höjd som lovande..de andra har inte varit mycket för världen.

"Det står i rasstandarden"...ja, vad väl det vore om alla hundar var stöpta efter den. Då hade inga rasbundna problem existerat! Det är inte för inte rottweilern numera går under det fula smeknamnet "fläskweiler". Skittråkigt, men jag förstår det många gånger! Rasen har blivit för populär för sitt eget bästa.

Vad som helst kan hända i livet och man måste helt enkelt förlita sig på andra människor kan handha ens hund för kortare eller längre tid. Därför är det av yttersta vikt att hunden kan fungera med mindre hundkunnig person.

Håller absolut inte med, hade jag velat ha liknande hundar hade jag köpt labradorer. Köper man en hund som besitter vissa resurser så är men dessutom beredd att kompomissa med just den biten. Vem som helst får inte passa hunden! Däremot behöver de som gör det inte alls ha någon lång meritlista, det räcker med att man vet att de har huvudet på skaft sas.

Va, menar du att brötusen inte är lovande?
Han är tamitusan ingen fläskweiler i allafall:devil:

*hmpf* Nu är jag KRÄNKT åt min hunds vägnar;)
:rofl:

Skämt åt sido, han är en ganska medioker - men trevlig rottis.
Men jag håller med, mycket av rottisaveln är inte mycket att hänga i julgranen.

(Tur att du inte ser honom nu, han väger lika mycket som matte:D. Men veterinären var nöjd ändå så då kan man ju spekulera i vilka rottisar de möter)

Du svarade till mig så jag antog det :D

Jag lutar mina teorier åt att hunden lyssnar på det du lär den. Sätter du kravet vid att hunden ska lyssna när du har pondus och ett särskilt förhållande till den så kräver hunden att alla gör så för att det ska fungera. Jag sätter ingen vikt vid pondus utan snarare konsekvent behandling av hunden. Så mina hundar lyssnar på även ett tafatt "sitt" från en osäker människa eftersom jag tycker att det är viktigare att lyssna på själva kommandot än att fokusera på vem som säger det och hur det sägs.

Detta är dock bara mina egna teorier och i min värld så tror jag mycket på att medvetet indoktrinera hundar till att fungera så som du vill är det viktigaste. Många gör detta omedvetet istället och hunden får både bra och dåliga sidor på grund av det. Man dras kanske mot hundar som är skarpa och omedvetet, genom sina "fördomar" om hur hunden ska vara så formar man den till det. Förväntar man sig att hunden måste pryglas för att lyssna så kommer den behöva det också. (OBS! menar inte att du eller någon annan här gör det, exempel bara!)

Självklart är detta bara mina egna teorier och tänk men efter att ha sett hur man kan manipulera hjärntvätta (och förstöra) hundar till att bete sig på vissa vis så tror jag starkt att det är nyckeln till mycket.

Det där är väldigt mycket så som ceasar millan tänker, och det borde alla vid det här laget veta vad jag tycker om den mannen. Han ska prompt få varenda hund, oavsett hur den är framavlad att passa "till allt". Allt ska vara allround!

Hur det än är sätter inte jag in en ovcharka på ett dagis och hoppas att det går bra, och anser att den SKA klara det för att "jag har uppfostrat den så". Inte en TJT med skärpa och kamplust och smatterkäftar heller för den delen.

Men din teori skulle en femåring kunna hantera min hund om jag vill det, och jag anser att det är sänka hundarnas intelligensnivå till amöba ungefär. De är inte dumma i huvudet. De, precis som vilket annat djur som helst (även människor) känner av situationer och testar vilka friheter de kan ta sig. Även jag är sådan och likaså människor överlag. Kan man ta egna beslut och få bestämma själv så gör man det. Jag beter mig inte likadant mot folk, naturligtvis försöker ag alltid vara trevlig. Men får jag chans att ta beslut i någon situation så tar jag ju chansen, (även om det kanske inte är på samma primitiva sätt som en hund ;) )....Nu när vi ändå pratar moral och ska jämföra folk och fä...

Förlåt Brutus!

Nä, men ärligt talat kan jag inte säga mer om Brutus än att jag klappat honom..så jag har ingen större uppfattning om honom än att han är jäkligt glad och go :) .

Jag kan tala om att jag har träffat en massa rottisar, jag kanske minns 2 stycken på sin höjd som lovande..de andra har inte varit mycket för världen.

"Det står i rasstandarden"...ja, vad väl det vore om alla hundar var stöpta efter den. Då hade inga rasbundna problem existerat! Det är inte för inte rottweilern numera går under det fula smeknamnet "fläskweiler". Skittråkigt, men jag förstår det många gånger! Rasen har blivit för populär för sitt eget bästa.

Lovande till vad (gren)? Synd att du har träffat så många usla rottweiler. Som valpköpare må man verkligen kolla upp så man får det man vill ha. Då är det en bra början att kolla föräldradjur,tidigare kullar osv så att man får en hund som motsvarar det man är ute efter.
Det beror på vad ägaren använder sina rottweiler till om de är fläskiga eller inte. En rottweiler som inte får röra sig blir precis som vilken hund som helst, fläskig. Jag håller fullständigt med dig här att rasen har blivit för populär. Det gör att det ploppar upp massor av "uppfödare" som ser pengar i rasen vilket gör att jag som blivande hundägare må vara än mer observant.

Senast ändrad:

Du svarade till mig så jag antog det :D

Jag lutar mina teorier åt att hunden lyssnar på det du lär den. Sätter du kravet vid att hunden ska lyssna när du har pondus och ett särskilt förhållande till den så kräver hunden att alla gör så för att det ska fungera. Jag sätter ingen vikt vid pondus utan snarare konsekvent behandling av hunden. Så mina hundar lyssnar på även ett tafatt "sitt" från en osäker människa eftersom jag tycker att det är viktigare att lyssna på själva kommandot än att fokusera på vem som säger det och hur det sägs.

Detta är dock bara mina egna teorier och i min värld så tror jag mycket på att medvetet indoktrinera hundar till att fungera så som du vill är det viktigaste. Många gör detta omedvetet istället och hunden får både bra och dåliga sidor på grund av det. Man dras kanske mot hundar som är skarpa och omedvetet, genom sina "fördomar" om hur hunden ska vara så formar man den till det. Förväntar man sig att hunden måste pryglas för att lyssna så kommer den behöva det också. (OBS! menar inte att du eller någon annan här gör det, exempel bara!)

Självklart är detta bara mina egna teorier och tänk men efter att ha sett hur man kan manipulera hjärntvätta (och förstöra) hundar till att bete sig på vissa vis så tror jag starkt att det är nyckeln till mycket.

Det där kan vara sant till en viss del. Flera av mina hundar har haft vissa små olater gemensamt och då beror det helt klart på mig.
Men alla mina hundar har varit väldigt olika. De två dobermans jag har haft var som natt och dag. Varje ny hund har varit en ny utmaning.

Lovande till vad (gren)? Det beror på vad ägaren använder sina rottweiler till om de är fläskiga eller inte. En rottweiler som inte får röra sig blir precis som vilken hund som helst blir fläskig. Jag håller fullständigt med dig här att rasen har blivit för populär.

Det handlar inte bara om att enskilda hundar tillåts vara vidrigt feta utan att man avlar på väldigt grova testesteronmonster. Ju större och grövre ju bättre och samtidigt så blir det så att hundarna blir mer och mer hormonmonster. :(

Det fanns en artikel i hundsport för ett par år sedan som diskuterade samma fenomen med utställningslabbar.

Håller absolut inte med, hade jag velat ha liknande hundar hade jag köpt labradorer. Köper man en hund som besitter vissa resurser så är men dessutom beredd att kompomissa med just den biten. Vem som helst får inte passa hunden! Däremot behöver de som gör det inte alls ha någon lång meritlista, det räcker med att man vet att de har huvudet på skaft sas.

Det gör inget att du inte håller med. Det är min uppfattning.

Det här med "jag har aldrig haft problem med någon av mina hundar" tror jag kan bero på VAD man anser är ett problem.
En del anser inte att det är ett problem att deras hundar stressar, har knasiga beteenden för sig, revirmarkerar, drar iväg efter vilt i timmar ect. Ägarna anser att det är fullt normalt - alltså inget problem.
Jag har en ganska låg tröskel för vad jag anser är ett problem. Det innebär inte att mina hundar egentligen behöver vara mer problematiska än en hund hos någon som inte anser att det är ett problem.

Jag var tillsammans med flera personer och skulle hdröntga ett större gäng hundar. Många av de andra hundarna var tydligt stressade och uppe i varv och ägarna verkade inte ens reflektera över det skulle kunna vara på något annat sätt. De upplevde inte att det var ett problem. Jag å min sida hade velat göra något åt saken. Jag vill inte att mina hundar ska ladda och stressa bara för att de råkar befinna sig på en veterinärklinik.

(Jag lärde mig dock en läxa för ett par veckor sedan. Jag ska inte ha med nya pojkvännen till veterinären. I alla fall inte med tanken att han ska ha hand om lillskrutten.... *mutter* )

Det handlar inte bara om att enskilda hundar tillåts vara vidrigt feta utan att man avlar på väldigt grova testesteronmonster. Ju större och grövre ju bättre och samtidigt så blir det så att hundarna blir mer och mer hormonmonster. :(

Det fanns en artikel i hundsport för ett par år sedan som diskuterade samma fenomen med utställningslabbar.

Du har alldeles rätt men då pratar vi om utställnings rottisar. Ofta använder sig av tyska linjer. Vill nu inte ha sagt med det att alla tyska linjer är dåliga.

Det där är väldigt mycket så som ceasar millan tänker, och det borde alla vid det här laget veta vad jag tycker om den mannen. Han ska prompt få varenda hund, oavsett hur den är framavlad att passa "till allt". Allt ska vara allround!

Tack för den förolämpningen :devil:

Hur det än är sätter inte jag in en ovcharka på ett dagis och hoppas att det går bra, och anser att den SKA klara det för att "jag har uppfostrat den så". Inte en TJT med skärpa och kamplust och smatterkäftar heller för den delen.

Nä nu har du läst in allt för mycket i mitt inlägg. Hur du hanterar/tränar/tänker om din hund kommer att påverka hur du beter dig, vilka strategier du utför för att få en hund att bli som du vill att den ska bli. En Ovcharka är avlad till ett specifikt ändamål och det handlar inte om att hunden "ska klara det för att jag uppfostrat den så". Det handlar om att du som förare gör ditt jobb, funderar på vilken hund du vill ha och arbetar mot det målet.

Jag tycker inte alls att det är konstigt att ni som accepterat att era hundar har skärpa och tycker saker har hundar som gärna bossar runt om de får tillfälle. Precis som att jag tycker att mina hundar ska vara frispråkiga men ändå lyssna på mig, mina är väldigt glada hundar som vill mycket men lyssnar på mig trots det.
Jag har däremot träffat ett bra antal brukshundar som används aktivt i skydd men inte beter sig som huliganer när en icke hunderfaren människa tar dem i koppel. Hormonstinna unghundar dessutom.
Dessa hundar var ägarna på det klara med att de skulle bo med barn och hanteras av olika människor och att de måste veta hur man beter sig med alla.

Hunden må vara avlad för en viss sak och har en form av grund att stå på. Men det innebär inte att all arbete du lägger ned på en hund, redan från början som en valp, inte gör ett dyft för att de är "födda så". Det gör en stor påverkan.

För övrigt träffade jag en Ovcharka på stora stockholm, en väldigt docil hund som låg ned och inte brydde sig ett skvatt om vare sig människor eller hundar runtomkring :bump:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 826
Senast: fixi
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 813
Senast: YlvaG
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 210
Senast: ameo
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 035
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Malignt melanom?