Intressant

Sv: Intressant

Vet du jag tror inte det sistnämnda är riktigt sant. Eftersom jag följde jakttråden här för ett tag sedan vill jag hävda motsatsen. Jag antar att du är en av de som Mrs S lutar sig mot då hon säger att det är fler som tycker...
Det helt okey att tycka saker. Förklara för mig EXAKT vad min otydlighet ligger i. Ställ gärna exakta frågor så kan ingenting missuppfattas.

Vilken tråd pratas det om nu? Som sagt så har jag aldrig upptäckt detta hos MrsS, och jag läser nästan alla trådarna här och skulle inte förstå varför hon skulle vara otrevlig i ena stunden bara för att, eller för att "härska" över någon.

Dom som genom åren har tyckt att hon har betett sig illa har varit personer som inte kan försvara sin åsikt eller komma med konkreta fakta som stödjer den, då drar dom på sig "offerkoftan" med dubbelknut och lämnar sedan tråden/forumet. Men detta gäller inte bara MrsS utan även när flera användare försöker få diskussionen till en "ny nivå" eller ifrågasätter/vill veta mer.

Jag har två hundar men det är en som har problem. Inte med att vara ensam hemma, utan med att han äter saker. Jag ser dock ingen poäng med att hålla hundarna separerade, utan vill ha dem tillsammans (buren står i sovrummet och i och med att den är helt öppen så har de kontakt).

Jag har inte mätt exakt, men den golvytan som är "ledig" är nog knappt 5 kvm. Toan rymmer förutom själva toastolen även en dusch, samt tvättmaskin och torktumlare + skåp. För närvarande har vi även tvättkorgar och städutrustning på toa, men jag har räknat på att allt löst plockats bort. Enligt lagen måste utrymmet vara minst 5 kvm till en hund av den storleken.

Men hur som helst så spelar utrymmet mindre roll om det inte går att stänga. Och jag vet helt ärligt inte hur det skulle gå till. En eventuell grind måste förankras ordentligt och då måste jag borra hål i väggen. Inte nog med att kaklet förstörs, rummet blir ju inte längre vattentätt. Och det tror jag att min hyresvärd har lite invändningar mot. Själva dörren och listerna runt den är av allt för bräckligt material för att tåla någon belastning.

Jag har gjort "allt" för att få bukt med problemet att han stjäl mat. Jag har bett och jag har straffat. Jag har gillrat fällor och preparerat maten med diverse starka kryddor. Jag har provat barnlås, larm, silvertejp. Som du kanske läste i tidigare inlägg så verkar han ha full förståelse för att beteendet inte är önskvärt. Men han kan trots det inte låta bli. Det är ett enormt framsteg att han inte längre stjäl mat när jag är hemma. Men det hindrar inte honom att stjäla när han är hos min mamma, eller någon av mina andra hundvakter. Problemet är alltså inte att han inte kan vara ensam hemma. Problemet är att jag måste låsa in honom så att han är i tryggt förvar.

Mot problemet att vi bor i en "dålig" lägenhet så letar jag ny lägenhet varje dag. Vi vill bo i Lund, och Lunds Kommuns Fastigheter har i snitt 200 sökanden till varje lägenhet, så det kan ta tid innan vi står överst på listan. Vi har stått i kön i 1 ½ år nu. Tyvärr så har min hund redan demolerat en av deras lägenheter, så det finns en liten liten risk att de inte längre vill ha med mig att göra. Tyvärr går det inte att låna pengar av banken när den ene är studerande och den andre är arbetslös. Vi är inte så kreditvärdiga precis.

Jag tycker fruktansvärt synd om dig. Du har verkligen gjort det du har kunnat. Att ha hund på dessa premisser måste vara mer jobbigt än trevligt. Tur i oturen nu då att ni är hemma. Finns det inget hus att hyra med bra gård?

Jag blir bara så förundrad. Helt plötsligt ska man prata om härskarteknik. Innan dess ska det tryckas till om att man är hundinstruktör, haft si och så många hundar bla bla. Vad har det med saken att göra överhuvudtaget?

Det är sorgligt att misstro människor på det viset du gör i tråden. Du per automatik antar att folk gör fel med sina hundar. Att dom inte gjort på ditt korrekta sätt. Saken är väl att alla vi i den här tråden har gjort som boken säger. Vi har bett om tips, både kunniga vänner och på forum. Men ändå har det vi gjort inte räknats som korrekt enligt dig. För hade man gjort på ditt sätt (som fungerar på alla hundar?) så hade våra hundar inte tuggat på saker, gått igenom sopskåp eller klättrat ut genom fönstret.

Bara för att dina hundar, som du aldrig haft problem med, fixade ensamhetsträningen och antituggträningen med bravur på ditt sätt så är inte alla hundar stöpta i samma form. Du verkar tro att du haft jordens alla typer av hundar? Det finns ingen universallösning för alla typer av hundar. Vissa hundar har inte läst boken om hur saker bör gå till helt enkelt.

Kom visst till fel person, men det fattar alla eller? :D

Är det alltså där skon klämmer? Jag borde hållt en låg profil? Jag skulle alltså hållt käften om att jag var hundinstruktör (vilket alla intresserade kan bli). Dessutom skulle jag aldrig nämnt att jag hade haft fler brukshundar? Skulle jag ha hittat på problem som jag inte haft. Vad är det för trams.

Jag tycker fruktansvärt synd om dig. Du har verkligen gjort det du har kunnat. Att ha hund på dessa premisser måste vara mer jobbigt än trevligt. Tur i oturen nu då att ni är hemma. Finns det inget hus att hyra med bra gård?

Ja det är tur att en är hemma men vad gör jag om sambon får jobb? Låser in honom i buren eller vad? Jag blir inte särskilt hjälpt av att du tycker synd om mig, om du fortfarande tycker att jag är dum som bryter mot lagen.

Det är alltid mer trevligt än jobbigt att ha den store svarte :love:. Vi har så kul ihop att vi snabbt glömmer små otrevliga detaljer. Och egentligen, hade det varit lagligt med bur så hade det inte varit jobbigt alls. Då är han ju helt lugn, han är skyddad och omgivningen är skyddad. Lösningen är verkligen fenomenal, förutom just den detaljen att det är olagligt.

Det finns ingen gård att hyra i vår prisklass inom rimligt pendlingsavstånd tyvärr. De ligger på minst 10 000 kr/mån i kallhyra.

Senast ändrad:

Vilken tråd pratas det om nu? Som sagt så har jag aldrig upptäckt detta hos MrsS, och jag läser nästan alla trådarna här och skulle inte förstå varför hon skulle vara otrevlig i ena stunden bara för att, eller för att "härska" över någon.

Dom som genom åren har tyckt att hon har betett sig illa har varit personer som inte kan försvara sin åsikt eller komma med konkreta fakta som stödjer den, då drar dom på sig "offerkoftan" med dubbelknut och lämnar sedan tråden/forumet. Men detta gäller inte bara MrsS utan även när flera användare försöker få diskussionen till en "ny nivå" eller ifrågasätter/vill veta mer.

Ena sekunden säger du att du inte upptäckt Mrs S att bemöta människor illa på detta forum. För att nästa sekund tala om att genom åren finns det personer som tyckt att hon betett sig illa. Sen lägger du skulden på dessa personer som du anser inte kan försvara sin åsikt. Antingen blir dom martyrer och sätter på sin offerkoftaoch därefter lämnar dom tråden. Ja det är då vi pratar om härskarteknik. Måste vara typiskt kvinnligt att lägga på andra kvinnor martyrskap och offertröja (feministisk härskarteknik).

Dom som genom åren har tyckt att hon har betett sig illa har varit personer som inte kan försvara sin åsikt eller komma med konkreta fakta som stödjer den

Ena sekunden säger du att du inte upptäckt Mrs S att bemöta människor illa på detta forum. För att nästa sekund tala om att genom åren finns det personer som tyckt att hon betett sig illa. Sen lägger du skulden på dessa personer som du anser inte kan försvara sin åsikt.

Ja, du... Kan man inte backa upp det man påstår med någon fakta öht, kända exempel osv och lackar ur när man blir ifrågasatt så är det ju kanske inte så konstigt att man inte blir trodd kan jag tycka.

Jag är en som gärna vill se fakta och kan den jag ber om fakta inte presentera annat än: men jag har för mig att jag hörde../ Sluta med dina fula påhopp../ Du kör med härskarteknink så jag tänker inte svara dig.. osv, i stället för att faktiskt komma med något konkret eller erkänna att personen faktiskt inte riktigt vet, så är det kanske inte så konstigt om denne någon blir avfärdad som nonsens?

Samma skulle gälla om hunden blev inlagd på sjukhus, hur ska era hundar hanteras utan att skrämma halva personalen genom sitt beteende om de nu aktivt försöker ta över på promenader etc. ?

Min kompis jobbar på en djurklinik som har hand om länets polishundar, hon konstatera att det kräver rätt mycket eftertanke innan de börjar göra något. I vissa fall så måste hundföraren vara med hela tiden för att hålla hunden under kontroll beroende på vilken hund. Och då har hon tidigare kört IPO och skydd med sina egna hundar så hon är inte direkt ovan. Det är bara den kunnigaste personalen som får hantera de hundarna, dessutom använder de sig av munkorg i betydligt större utsträckning än med "normala" hundar.
Dessa hundar försöker aktivt ta över bara sträckan från hundstallet till undersökningsrummet...

Ja, du... Kan man inte backa upp det man påstår med någon fakta öht, kända exempel osv och lackar ur när man blir ifrågasatt så är det ju kanske inte så konstigt att man inte blir trodd kan jag tycka.

Jag är en som gärna vill se fakta och kan den jag ber om fakta inte presentera annat än: men jag har för mig att jag hörde../ Sluta med dina fula påhopp../ Du kör med härskarteknink så jag tänker inte svara dig.. osv, i stället för att faktiskt komma med något konkret eller erkänna att personen faktiskt inte riktigt vet, så är det kanske inte så konstigt om denne någon blir avfärdad som nonsens?[/QU

Vad menar du med att jag inte backar upp med någon fakta? Vilken fakta vill du se? Vilka kända exempel? Lite trött blir jag på just denna typ av inlägg. Du säger åt mig att jag ska vara tydlig. Var då tydlig själv!

Jag har inte sagt åt dig ett skit!

Du läser ju som fan läser bibeln. Tagga ner lite, läs om läs rätt.

Jag svarade på Indils svar och gav dig (och andra) en förklaring på varför folk kan tycka att mrs, jag mfl upplevs som jobbiga i vår jakt på fakta ibland.

Jag har inte sagt åt dig ett skit!

Du läser ju som fan läser bibeln. Tagga ner lite, läs om läs rätt.

Jag svarade på Indils svar och gav dig (och andra) en förklaring på varför folk kan tycka att mrs, jag mfl upplevs som jobbiga i vår jakt på fakta ibland.

Ber om ursäkt!

Är det alltså där skon klämmer? Jag borde hållt en låg profil? Jag skulle alltså hållt käften om att jag var hundinstruktör (vilket alla intresserade kan bli). Dessutom skulle jag aldrig nämnt att jag hade haft fler brukshundar? Skulle jag ha hittat på problem som jag inte haft. Vad är det för trams.

Har inte läst hela tråden, men blev intresserad när jag såg den blivit så lång :)

Att nån är instruktör säger inte mig så mycket. Finns så många instruktörer som är så kassa så de ska inte ens hålla kurs. Sen finns det dom som är guld värda.
Faktum är att på utbildningen får man inte så himla mycket info vad man ska göra med problemhundar, utan man kör mer utbildning för kursverksamhet.
Väldigt få instruktörer vet hur de ska hantera problemhundar mm.

Det finns de hundägare som haft hund 1 år och är skitduktiga, sen finns de de som haft hund i 30 år som aldrig lär sig.
Men bara för de haft många hundar, så tycker dom att de kan.

Jag är själv instruktör, men är många år sedan jag gick utbildningen. Jag vet att utbildningen blivit bättre. Men den som var när jag gick, var ju bara skit rent ut sagt.
Folk blev instruktörer bara de klarade av det vi jobbade med, sen om de kunde prata inför folk, lära ut mm, det nämndes knappt.

ÄVEN om inte vissa må vara överförtjusta i andra än matte så, om hunden är så aktiverad och tränad som du säger, så ska de kunna lyda till "här", "kom", "sitt" och "stanna" oavsett vem som säger det. Det är en säkerhetsaspekt om något.
En hund i mina ögon är inte uppfostrad om den lever rent ut sagt rövare med alla andra än sin egna husse.

Om den lyssnar olika på olika personer då? Kan det tyda på att hunden är en och samma men personerna olika?
Min hund kan vara allt ifrån väldigt lydig till ett litet hin av helvete. Jag skulle inte ha något som helst problem med att lämna henne till ett flertal personer här på hund, Jadzia, Aliide, Calazirya, MrsS, Trollet, Piru mm och jag skulle VETA att de skulle reda henne, för hon är nämligen inte svår om personen har vana av hundar med lite drag och vet hur man hanterar dem.
Däremot stöter jag också på en hel del människor som säger "sitt lilla gumman, sitt, sitt, sitt eller så går det också bra om du ligger eller oj du gick din väg." Då sitter inte min hund för fem öre.
Flera gånger har dessa personer vänt sig till mig och följdfrågan har varit "Ojdå, kan hunden inte "sitt"??"
Jodå, i normal ton med lite bestämdhet bakom, men är man mjäkig och otydlig hör en uppmärksam hund det och gör lite som den vill.

Har inte läst hela tråden, men blev intresserad när jag såg den blivit så lång :)

Att nån är instruktör säger inte mig så mycket. Finns så många instruktörer som är så kassa så de ska inte ens hålla kurs. Sen finns det dom som är guld värda.
Faktum är att på utbildningen får man inte så himla mycket info vad man ska göra med problemhundar, utan man kör mer utbildning för kursverksamhet.
Väldigt få instruktörer vet hur de ska hantera problemhundar mm.

Det finns de hundägare som haft hund 1 år och är skitduktiga, sen finns de de som haft hund i 30 år som aldrig lär sig.
Men bara för de haft många hundar, så tycker dom att de kan.

Jag är själv instruktör, men är många år sedan jag gick utbildningen. Jag vet att utbildningen blivit bättre. Men den som var när jag gick, var ju bara skit rent ut sagt.
Folk blev instruktörer bara de klarade av det vi jobbade med, sen om de kunde prata inför folk, lära ut mm, det nämndes knappt.

Håller helt med dig. Det är ungefär som läraryrket. Det är inga garantier att man är duktig på att undervisa bara för att man är utbildad lärare.

Till och med mina fjantar kan ju vara svåra för okända trots att de inte är i närheten av brukshundar på det viset. De är ju flamsigare och fånigare och snällare än snällast, men likt förbaskat gör de lite som de vill om nån annan än matte håller i kopplet, eller spårlinan :D

Jag vet iaf 3 forumister som upplevt detta, MEN säger någon åt hundarna med lite skärpa i rösten och kräver att de gör som koppelhållaren säger, så är det "ok då.. du vet visst vad du vill" och sedan funkar de rätt bra även för andra.

Ja det är tur att en är hemma men vad gör jag om sambon får jobb? Låser in honom i buren eller vad? Jag blir inte särskilt hjälpt av att du tycker synd om mig, om du fortfarande tycker att jag är dum som bryter mot lagen.

Det är alltid mer trevligt än jobbigt att ha den store svarte :love:. Vi har så kul ihop att vi snabbt glömmer små otrevliga detaljer. Och egentligen, hade det varit lagligt med bur så hade det inte varit jobbigt alls. Då är han ju helt lugn, han är skyddad och omgivningen är skyddad. Lösningen är verkligen fenomenal, förutom just den detaljen att det är olagligt.

Det finns ingen gård att hyra i vår prisklass inom rimligt pendlingsavstånd tyvärr. De ligger på minst 10 000 kr/mån i kallhyra.

Du blir inte särskilt hjälp av att jag säger att det är okey att ha honom i buren heller, eller hur?

Du blir nog inte särskilt hjälpt av att jag säger att det är okey att sätta honom i bur heller. Eller hur?

Nu förstår jag inte alls. :confused: Vi spårade ju upp en...livs levande...ÄLG!:idea:

Ja, iofs.. Fast tanken var ju att ni skulle hitta en klöv ca 200 m bort och inte hitta en älg nån km bort :rofl:

Till de som inte vet det: Gabbi är en mkt kapabel hundmänniska som jag utan tvekan lägger kopplet till mina hundar i handen på och ändå tog tiken tillfället i akt och lyckades lura med henne på äventyr, så även de snällaste hundar testar :D

Men fortfarande, bara för att det är dagispersonal (det blir man genom att starta ett eget företag?), så kan man hantera alla hundar? Du pratar om den här personalen som om att alla per automatik kan hantera en rejälare hund. Jag pratar inte om att dom ska lära min hund, uppfostra. Jag pratar om att kunna hantera min hund. Nu har jag ingen hund som är så pass rejäl att jag inte kan låta någon gå ut med den. Men nog har jag inte bara en, utan två hundar, som behöver ha specialla hundvakter!

Hur personerna är? Det jag träffat har varit mjäkiga, okonsekventa och BETT att min hund ska göra något. Mina hundar ser inte upp till sådana människor utan kör sitt egna race. Min lilla malle drar i människors kläder, hänger i koppel och sliter sig fram som en Siberian Husky. Är hon ouppfostrad? När hon aldrig någonsin gör detta med mig eller folk som har lite mer känsla? Jag har tragiskt nog, i sådana fall, sett min malle som otroligt lydig?

Skulle dessutom någon få för sig att korrigera mina hundar på fel sätt, ja då kan det komma både gurgel och bett. Speciellt när det är en person som inte har någon bra relation med djuren. Och vad innebär då fel sätt? Du verkar tro att mitt sätt är ett stenhårt sätt där man kastar in djuret i elementet om det är olydigt? Men se så, det är inte riktigt så. Låt säga min mentalt friska malle. Går man in med dålig pondus socialt så kan hon flippa, hänga i tröjärmen. Att vänta ut är knappast någon idé. Godis skiter hon i när hon kampar. Skulle personen då klamra sig fast i nackskinnet så kampar hon mer. Lyckas man på något vis få loss henne och fortfarande håller i henne så blir hon förbannad. Är hon dåligt uppfostrad trots att hon aldrig i livet gör det med mig eller kunniga människor? Kunniga människor handlar om folk som har erfarenhet av sådana här hundar innan. Som vet hur viktigt det är med lugn och pondus. Som vet vad dom sysslar med!

Låt säga att någon stackare får hantera Beauceronen. Som är ett nervöst vrak med överslagshandlingar. Råkar han sno något ätbart på promenaden så kan personen bara låta honom äta upp, vad det nu än är. För kommer han/hon nära så kommer det 1000 tugg och man kan bli ett finger mindre. Okey, enkelt? Låt hunden äta upp -> Han har dessutom kronisk enterit och colit. Så dagiset lär bli sprutlackerat av blodbajs ett tag framöver. Ser han en annan hund med lite fel (i hans ögon) attityd och personen i fråga inte hinner märka det. Innan svansen är på ryggen och öronen stenhård. Så är det kört. Vid en koppelkorrigering kan han antagligen börja gapa och slänga sig i kopplet ELLER vända sig om och suga personen i magen eller armen. Detta har även hänt när en okänd tagit honom med ett "Nej".

Jag lämnar mina hundar till ett visst sjukhus här nere, där dom hittills lyckats jättebra med mina hundar. Ena tanten var en bruksräv som själv ägde malle. Hon lyckades röntga Bråkas mage helt själv, utan något lugnande. Och var själv i chocktillstånd över hur lydig min hund är. "Hoppa upp!" på britsen, trycka på knappen så att britsen åkte upp, "Ligg ner", hunden la sig ner på sidan. "Stanna" och man kunde ta sina röntgenbilder. Så jag har helt enkelt förtroende för ett visst djursjukhus här nere och dess personal :bow:

Mina hundar i vardagen, med mig eller någon dom känner och har en bra relation med; Lösa, lydiga och lugna. Konstigt va?

Ska jag lyckas ändra på mina hundars personligheter? På defekterna min Beauceron har med sin reservation OCH genetiskt dåliga nerver? Och på hans sida att vilja dominera fast han inte är cool nog för det? Ska jag ta bort honom för att okänd dagispersonal inte kan hantera honom?

Och hur ska jag få min malle att inte köra över folk när jag inte är med?

Min hund är verkligen inget monster, tvärtom. Det är en väldigt mjuk, fin och följsamhund hund och hon älskar människor. Inte ens hon hade haft någon 100%-ig inkallning med andra personer eller gått strålande i koppel. Det tycker jag inte är konstigt alls.
Däremot hade hon varit fullt hanterbar - hon är genomvänlig, OM hon inte hade hittat något skojigt att tugga på då kanske. Gör man fel där så kastar hon i sig grejen = farligt, eller så hugger hon som en kobra = ont!

Som sagt; fullt hanterbar, hon charmar de flesta och är överlag lydig. Men njae, hon hade nog provat sig fram litegrann och kan vara rätt lömsk.

Jag tror inte att min hund är ett dugg mer väluppfostrad än t ex Aliides eller SWATs hundar - bara mildare i sitt sätt och därför hade problemen inte alls blivit de samma för en ny "hundhållare".

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 835
Senast: fixi
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 813
Senast: YlvaG
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 212
Senast: ameo
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka