Intressant

Sv: Intressant

Jag tror absolut inte att flockkänslan är bortavlad, det var det mest korkade jag läst på länge.

Felbeteende absolut, problembeteende också. Jag är rörande överens med dig och jag tror för en sekund inte att buke-hundägare är totalt ofelbara, vart du nu fått det ifrån att just jag skulle tycka?

Men i och med att jag känner iallafall två utav dessa användare även i verkliga livet så står jag precis som dom handfallna inför vidare lösningar.
Givet då varken dessa två eller jag själv har fler lösningar att komma med så som inte redan provats så vänder jag mig till användare som absolut säger att det går att lösa på annat sätt.
För om man nu påstår att det går att lösa så måste man ju ha svar på hur man ska lösa det eller hur?

I dessa fall som tagits upp här så anser jag att det bästa ändock är just bur.

Det är ju du som argumenterar för att man aldrig ska använda bur på detta sätt som diskuterats i tråden, då är det väl lämpligen du som bör briljera i hur man ska göra för att slippa använda bur och inte jag?

Jag har inte bjudit på några lösningar eftersom jag inte har några fler lösningar att delge som inte redan provats, där av försvarar jag bur-användandet i vissa situationer.

Då tycker jag att du kan tala om vilka lösningar som har gjorts och hur ofta mer än lite vagt träning och långpromenader. Det är det minsta du kan bjuda på istället för att endast tala om mina fel. Du borde i detalj kunna tala om vad som gjort av de användare som du känner här inne. Det känns som om det enda du vill är att kritisera och idiotförklara andra. Ändå är du den som bidrar med väldigt lite.

Det beror helt på hur proceduren går till. Är det inte bättre att ringa länstyrelsen istället för att anta att det kommer att ta tid/inte kommer att fungera etc. ?

Är det inte bättre att så långt som möjligt försöka följa lagen innan man frivilligt bryter den? Ett telefonsamtal tar inte lång tid och ger svar på alla frågor.

Ska ringa dem när jag får tid, av ren nyfikenhet. Men då är vi ju återigen vid det faktum att problemet verkar vara att man bryter mot lagen, inte att man har hunden i bur eftersom det helt plötsligt blir okey bara man har dispens. Hunden lider knappast mer eller mindre för att jag kan vifta med ett papper.

Jag idiotförklarar inte andra öht, den biten får du stå för själv.

Varför har du så svårt att lita till vad som skrivs, varför måste du dra egna slutsater och slutligen, vad har du bidragit med i tråden som är så skinande bra?

Du är ju duktig på att tala om andras fel så varför kan man inte kritisera dig ?

Lite vag träning? Det finns ju flertalet inlägg som beskriver hur hundarna är, menar du att du har missat dessa inlägg?

Har följt tråden men valt att inte lägga mig i. Men nu bara måste jag säga vad jag tycker.

Är inte det absolut viktigaste att hunden inte lider?

Om hunden lider av att vara i bur, jamen ha den då givetvis inte i bur!
Om hunden inte lider av att vara i bur, varför kan den inte få vara där? Vad är egentligen problemet med det?

Ska man säga så här till hunden: Lilla gumman/gubben, nu är det så här att jag kan inte lämna dig ensam hemma. Jag vet att jag skulle kunna ha dig i din bur, som du gillar att vara i, men du förstår att burar är dåligt. Så vi ska åka och avliva dig nu.

Känns ju... sjukt onödigt. :crazy:

Om hunden nu gillar att vara i sin bur - varför, varför, varför kan den inte få vara där då?

Senan finns det ju specifika situationer - som hon som hade hundarna i bur jämt, eller om man stänger in en hund som blir stressad av att vara i bur bara för att man vill rädda nya mattan - där man inte borde använda bur.

Men att vara emot burar av princip, och jämt. Njae... I bland funkar det kanske bäst med, och i bland bäst utan bur. Jag tycker nog att det viktigaste är att hunden trivs, är trygg och är säker.

- svarade på det senaste inlägget så det är inte speciellt till cannelia -

Ska ringa dem när jag får tid, av ren nyfikenhet. Men då är vi ju återigen vid det faktum att problemet verkar vara att man bryter mot lagen, inte att man har hunden i bur eftersom det helt plötsligt blir okey bara man har dispens. Hunden lider knappast mer eller mindre för att jag kan vifta med ett papper.

Amen till det!

Jag idiotförklarar inte andra öht, den biten får du stå för själv.

Varför har du så svårt att lita till vad som skrivs, varför måste du dra egna slutsater och slutligen, vad har du bidragit med i tråden som är så skinande bra?

Du är ju duktig på att tala om andras fel så varför kan man inte kritisera dig ?

Lite vag träning? Det finns ju flertalet inlägg som beskriver hur hundarna är, menar du att du har missat dessa inlägg?

Kritisera mig gärna men var då tydlig. Ja visst det finns inlägg hur hundarna är men inte hur de tränas, i vilken omfattning osv. Du säger att jag slingrar mig men du själv? Du har fortfarande inte kommit till skott om hur dina kamrater har gått tillväga då de tränat att lämna sina älsklingar själva.

Senast ändrad:

Att vara matfixerad är inte så ovanligt. Eliminera riskerna precis som jag sagt förut. Det känns som om vi inte kommer längre i burdiskussionen. Vill du ha bekräftelse att använda bur är inte jag rätt person att diskutera med. De borde du väl redan förstått eftersom jag endast kan gå efter "skolboken".

I min värld är man öppen när man går in i en diskussion. Dvs man är måhända övertygad om sin åsikt, och har goda argument till varför man tycker som man gör.

Du är i diskussionen för att tycka, inte för att diskutera. Det är enorm skillnad!! Du hade lika gärna kunnat gå in i diskussionen och skrivit:

"Jag tycker inte att man ska ha hundar i bur för att det står att man kan ensamhetsträna hundar genom att lämna på radion och ge dem leksaker innan man går, och ingen kan övertyga mig om att det finns hundar som det inte funkar på annat sätt".

Då hade vi (som inte tycker som du ) ju sluppit sitta och försöka få dig att se saken ur ett annat perspektiv? Är du inte öht taget öppen för att ens titta på vad som finns på andra sidan myntet, så är det kanske bättre att uttrycka sin åsikt i tex blogg, där man inte är öppen för att ta den diskussionen?

Du behöver inte ändra åsikt för att försöka sätta dig in i diverse situationer!

Dock är det ganska uppenbart att du inte haft att göra med hundar med dessa typer av problem. Jag har egentligen fått mitt svar efter att du skrev om din universallösning, så vi slutar väl där då.

Kritisera mig gärna men var då tydlig. Ja visst det finns inlägg hur hundarna är men inte hur de tränas, i vilken omfattning osv. Du säger att jag slingrar mig men du själv? Du har fortfarande inte kommit till skott om hur dina kamrater har gått tillväga då de tränat att lämna sina älsklingar själva.

Hunden är välmotionerad ( aktivt inom både lydnad, bruks, skydd ), välfungerande, ensamhetstränad men fungerar inte att ha lös i hemmet när den lämnas.

Hunden har tryggheten i buren och jag har inga fler lösningar att ge till ägaren som inte redan testats.

Jag har ensamhetstränat flera "krävande"brukshundar utan större problem. Ett par av dessa var dessutom omplaceringar som jag då alltså inte haft sedan 8 veckor. Hade aldrig haft en hundbur och inte ens behövt överväga att skaffa någon.

Sen skaffade jag min lilla, som visade sig ha ENORMA problem att vara ensam. Trots att han gått i hundgård, hade sällskap av äldre trygg hund osv.
Jag la ned hundratals timmar av ensamhetsträning med olika metoder. Tränade lydnad, aktiverade och även passitivtet. Testade med och utan bombsäker sällskapshund. Hade ute två olika hundtränare/problemhundsutredare osv. När det var som värst (första veckorna) kunde jag inte ens gå på toaletten utan att han skrek i hysteri. Det är en sak att ha hundvakt när man arbetar elelr är borta längre stunder. Men när man inte ens kan gå till tvättstugan, springa ut för att handla en pizza i huset bredvid när man är sjuk osv så är det ganska ohållbart.
Att omplacera en sådan hund är ganska döfött.
Nu kan han vara ensam och sover som en stock i min lägenhet. Men för att komma dit så var det nära att det sumpade min skolgång, min mentala hälsa och min dåvarande lämnade mig faktiskt pga hunden. Vi redde dock ut det efter ett par veckor.

Vi testade faktiskt med bur, trots att jag egentligen är emot sådant, för det lutade åt det eller avlivning. Och innan man avlivar en annars väldigt trevlig och fungerande hund bör man ha testat nästan allt.

Bur fungerade inte för min hund. Men OM det hade gjort det så hade jag gladeligen brutit mot lagen tills hunden lärt sig att vara lugn även utan bur.

Jag är lite bekymrad över att ett ökande buranvändade så småningom skulle kunna leda till utvecklingen som finns i vissa länder att det nästan är "norm" att ha hunden i bur MEN i de fall det behövs så borde man tex kunna få ansöka om dispans för att ha hunden i bur tex när man inte är hemma.
Man skulle då kunna upptäcka ifall en person verkar ha alla hundar i bur osv.

I min värld är man öppen när man går in i en diskussion. Dvs man är måhända övertygad om sin åsikt, och har goda argument till varför man tycker som man gör.

Du är i diskussionen för att tycka, inte för att diskutera. Det är enorm skillnad!! Du hade lika gärna kunnat gå in i diskussionen och skrivit:

"Jag tycker inte att man ska ha hundar i bur för att det står att man kan ensamhetsträna hundar genom att lämna på radion och ge dem leksaker innan man går, och ingen kan övertyga mig om att det finns hundar som det inte funkar på".

Då hade vi (som inte tycker som du ) ju sluppit sitta och försöka få dig att se saken ur ett annat perspektiv? Är du inte öht taget öppen för att ens titta på vad som finns på andra sidan myntet, så är det kanske bättre att uttrycka sin åsikt i tex blogg, där man inte är öppen för att ta den diskussionen?

Du behöver inte ändra åsikt för att försöka sätta dig in i diverse situationer!

Dock är det ganska uppenbart att du inte haft att göra med hundar med dessa typer av problem. Jag har egentligen fått mitt svar efter att du skrev om din universallösning, så vi slutar väl där då.

Nu har du talat om för mig ett antal gånger att jag inte haft att göra med hundar av denna typ av problem. Är det ett mantra du upprepar? Om jag nu skulle göra som du vill skulle diskussionen blivit kort. Jag skulle helt ha sagt efter att ha presenterat mina åsikter och tankar sagt -jaha, jaså är det så du menar klart att det är helt okey att sitta i bur. Du ger mig rådet att skriva en blogg på grund av att jag bara ser en sida av myntet. Sert du min sida av myntet. Nej! Vad i hela friden är det som får dig att tro att jag endast sitter och läser böcker om hundar och sedan praktiserar det på allt och alla. Väldigt många går kurser på SBK för att de har just problem. Tanken är då att jag som instruktör ska kunna lösa dem.

Jag har ensamhetstränat flera "krävande"brukshundar utan större problem. Ett par av dessa var dessutom omplaceringar som jag då alltså inte haft sedan 8 veckor. Hade aldrig haft en hundbur och inte ens behövt överväga att skaffa någon.

Sen skaffade jag min lilla, som visade sig ha ENORMA problem att vara ensam. Trots att han gått i hundgård, hade sällskap av äldre trygg hund osv.
Jag la ned hundratals timmar av ensamhetsträning med olika metoder. Tränade lydnad, aktiverade och även passitivtet. Testade med och utan bombsäker sällskapshund. Hade ute två olika hundtränare/problemhundsutredare osv. När det var som värst (första veckorna) kunde jag inte ens gå på toaletten utan att han skrek i hysteri. Det är en sak att ha hundvakt när man arbetar elelr är borta längre stunder. Men när man inte ens kan gå till tvättstugan, springa ut för att handla en pizza i huset bredvid när man är sjuk osv så är det ganska ohållbart.
Att omplacera en sådan hund är ganska döfött.
Nu kan han vara ensam och sover som en stock i min lägenhet. Men för att komma dit så var det nära att det sumpade min skolgång, min mentala hälsa och min dåvarande lämnade mig faktiskt pga hunden. Vi redde dock ut det efter ett par veckor.

Vi testade faktiskt med bur, trots att jag egentligen är emot sådant, för det lutade åt det eller avlivning. Och innan man avlivar en annars väldigt trevlig och fungerande hund bör man ha testat nästan allt.

Bur fungerade inte för min hund. Men OM det hade gjort det så hade jag gladeligen brutit mot lagen tills hunden lärt sig att vara lugn även utan bur.

Jag är lite bekymrad över att ett ökande buranvändade så småningom skulle kunna leda till utvecklingen som finns i vissa länder att det nästan är "norm" att ha hunden i bur MEN i de fall det behövs så borde man tex kunna få ansöka om dispans för att ha hunden i bur tex när man inte är hemma.
Man skulle då kunna upptäcka ifall en person verkar ha alla hundar i bur osv.

Vad roligt!Hur redde du då ut problemet? Det skulle säkerligen vara intressant för de som har problem på forumet.

De flesta här i tråden verkar ha hundar som demolerar mest för att de tycker det är roligt eller i födosök.
Det var inte alls vårt problem.

Det handlar inte om att bara ta eller skada vilt under sommaren, utan även störa. Jag tror varken kid eller get skulle uppaskatta att en hund kommer fram till kiddet.

Så för dig är det alltså bekvämast att gå med hunden lös och du bryr dig inte hur andra kan uppleva situationen att du kommer med en hund lös?

Hunden är välmotionerad ( aktivt inom både lydnad, bruks, skydd ), välfungerande, ensamhetstränad men fungerar inte att ha lös i hemmet när den lämnas.

Hunden har tryggheten i buren och jag har inga fler lösningar att ge till ägaren som inte redan testats.

Detta att hunden är välmotionerad och tränad i lydnad,skydd(viket hör till bruksgrenarna) och dessutom ensamhetstränad säger mig ingenting. Skydds höjer oftast stressnivån. Jag har ingen aning om vad du menar för ytterligare gren i bruks. Lydnad ok men i vilken klass. Hur mycket vardagslydnad? Mer hjärngympa? Dessutom får jag inget svar om hur ensamhetsträningen gått till.

Nu har du talat om för mig ett antal gånger att jag inte haft att göra med hundar av denna typ av problem. Är det ett mantra du upprepar?
Mantra och mantra, du skriver det ju i princip själv. Jag får väl slå mig själv i huvudet för att jag inte avslutade första gången jag läste det.

Om jag nu skulle göra som du vill skulle diskussionen blivit kort. Jag skulle helt ha sagt efter att ha presenterat mina åsikter och tankar sagt -jaha, jaså är det så du menar klart att det är helt okey att sitta i bur. Du ger mig rådet att skriva en blogg på grund av att jag bara ser en sida av myntet. Sert du min sida av myntet. Nej! Vad i hela friden är det som får dig att tro att jag endast sitter och läser böcker om hundar och sedan praktiserar det på allt och alla. Väldigt många går kurser på SBK för att de har just problem. Tanken är då att jag som instruktör ska kunna lösa dem.

Inte för att vara sån, och jag har aldrig träffat dig och kan därför inte vara säker på min sak. Men det finns anledningar till att SBK's kurser inte har världens bästa rykte. Många tycker att de inte får hjälp, just för att träningen inte individanpassas. Själv skulle jag aldrig få för mig att gå till SBK om jag hade problem med någon av mina hundar. Det kanske är fördomar, men jag blir inte mer sugen när även du skriver svar som involverar träning som inte är individanpassad.

Jag ser absolut din sida av myntet, eftersom att jag själv aldrig använt bur. Jag har även uttryckt detta i tråden, varför läser du inte? I ovanstående inlägg skrev jag även att man inte behöver ändra åsikt för att kunna se saker ur olika perspektiv. Hoppade du över hela den meningen?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 842
Senast: fixi
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 823
Senast: YlvaG
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 217
Senast: ameo
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka