Intressant

Sv: Intressant

När gamlingen blev påkörd av tåget, så ringde jag faktiskt till skk och upplyste att jag tänkte vara olaglig och placera min 8-årige hund som blivit påkörd av tåget, var halvt förlamad, med trasiga ögon och hjärnskada i en bur MED stängd dörr för att han skulle få ro och vila från övriga hundar i hushållet. OCH jag tänkte inte vare sig ansöka om eller vänta på nån dispens!

Den jag pratade med hade inga invändningar faktiskt :cool:

Leta reda på trådar här inne ang. just lösa hundar som driver efter vilt där ägarna har de mest lustiga ursäkter som ex.vis att hunden ändå är för fet för att kunna hinna i fatt rådjuren så då gör det ju inget och det är ju bra motion för den feta hunden :crazy:

Jag har förstått lagkravet som att om min hund är lika lydig lös som kopplad så har jag tillåtelse att ha den lös om inte kommunen har egna förordningar på specifika ställen, stämmer det?

Jag tycker det är fruktansvärt att låta hund driva efter vilt!! Stackars djur som har ett flåsande monster bakom sig :crazy: Min hund gjorde det en period, en gång kutade hon iväg efter en hare på åkern. Jag avbröt henne dock innan hon hann sticka långt. Då åkte kopplet på i flera månader och vi tränade inkallning, störning, avbrott med skvallerträning o.s.v. Nu bryr hon sig inte om vilt ett dugg, hon kan ställa sig och titta men lyssnar noga på mina kommandon.
Jag skäms fruktansvärt att hon lyckades kuta iväg innan jag hann reagera, nu var det på höstkanten/början till vintern så det handlade inte om dräkiga djur men likväl var det inte ok för det!

Tillägg: hon kutade alltså sammanlagt iväg endast en gång efter vilt. Efter det blev hon kopplad. Tror det kan tolkas annorlunda nu när jag läst om mitt inlägg..

Senast ändrad:

Leta reda på trådar här inne ang. just lösa hundar som driver efter vilt där ägarna har de mest lustiga ursäkter som ex.vis att hunden ändå är för fet för att kunna hinna i fatt rådjuren så då gör det ju inget och det är ju bra motion för den feta hunden :crazy:

Många ser inte problemet alls med att en högdräktig get drivs av en fet sällskaps/brukshund för den kan ju ändå inte hinna ifatt.. Att geten kanske kastar sitt kid efter en sådan stress är inte viktigt. Tyvärr är synen på detta så tragisk bland många ickejägare.

Jag tvivlar inte alls på att det förekommer och känner mig faktiskt inte alls träffad. Jycken har fin inkallning trots att hon gärna skulle suga efter vilt, och jag tror inte heller att jag vill kalla mig för ickejägare bara för att jag gärna har min hund lös under sommarhalvåret.

Men! För att lämna jagochminhund-spåret så tycker jag naturligtvis att det är förkastligt när folk låter hunden ränna vind för våg i skog och mark - och för att binda tillbaka till burtråden tycker jag att det är heltokigt att stänga in hunden i bur annat än vid träning eller för säkerhet.
Men som många andra lagar och bestämmelser finns de i första hand till för att man ska Kunna Komma Åt extremfall som damen i inledningen av den här tråden. Utan lagen, hur skulle man kunna sätta dit henne till exempel?

Jag tror inte att de satte dessa lagar i pränt för att bestraffa ansvarsfulla hundägare som gör sitt bästa för att se efter hundens väl och ve, utan för att kunna snara de som Inte gör det.
Själv tror jag visst att det ibland finns ett behov av att sluta hunden i ett mindre utrymme för att bespara hemmet och/eller hunden onödigt lidande - och jag lyckas dessutom lita på att de här människorna gjort vad de kan för att få vardagen att fungera Utan bur.
Om man Bara ska gå efter måttbestämmelserna b (Hunden mår skit i en liten bur, men det är helt okej om man håller sig inom lagstadgarna. Då finns inte heller samma tidsram.) - innebär det att en hund som får sitta instängd i en lagom stor bur hela livet mår väl, bara för att buren är laglig? Det blir ju heltokigt.

Jag hoppas och tror dessutom att De Flesta hundägare har ordning på sin hund även när de får rasa av sig på en sommaräng.

Senast ändrad:

Jag citerade från jordbruksverkets hemsida..

Mellan 1 mars och 20 augusti får hundar inte springa lösa där det kan finnas vilda djur.

Kan ju inte tolkas på annat vis än att hundar faktiskt inte får vara lösa, så antingen har formuleringen ändrats, eller så har de skrivit fel, men kontentan är ju fortfarande att hundar under den tiden inte får springa lösa med risk för att de ska driva vilt och de flesta (även om det finns flera undantag) har absolut inte hunden så nära inpå sig när de släppt den lös i skog och mark för att den ska rusha av sig att de har 100% kontroll över den, även om de flesta verkar tro det..

Och när hunden ändå drar efter djur så försvaras det ofta med att hunden inte driver så länge, den kan ändå inte komma ikapp osv osv

Vet. har inte ordinerat burvila utan enbart sagt att tiken inte ska anstränga ryggen vilket betyder gå i trappor, hoppa upp i sängen och liknande. Något som är helt omöjligt att kontrollera när jag inte är närvarande. Sen gissar jag att det dessutom tar en viss tid att söka samt få sin ansökan behandlad och godkänd. Vad gör man under tiden?

Det beror helt på hur proceduren går till. Är det inte bättre att ringa länstyrelsen istället för att anta att det kommer att ta tid/inte kommer att fungera etc. ?

Är det inte bättre att så långt som möjligt försöka följa lagen innan man frivilligt bryter den? Ett telefonsamtal tar inte lång tid och ger svar på alla frågor.

Jag citerade från jordbruksverkets hemsida..

Mellan 1 mars och 20 augusti får hundar inte springa lösa där det kan finnas vilda djur.

Kan ju inte tolkas på annat vis än att hundar faktiskt inte får vara lösa, så antingen har formuleringen ändrats, eller så har de skrivit fel, men kontentan är ju fortfarande att hundar under den tiden inte får springa lösa med risk för att de ska driva vilt och de flesta (även om det finns flera undantag) har absolut inte hunden så nära inpå sig när de släppt den lös i skog och mark för att den ska rusha av sig att de har 100% kontroll över den, även om de flesta verkar tro det..

Och när hunden ändå drar efter djur så försvaras det ofta med att hunden inte driver så länge, den kan ändå inte komma ikapp osv osv

"Måste jag koppla hunden?
Under tiden den 1 mars till den 20 augusti ska hundar inte springa lösa där det kan finnas vilt. Under resten av året ska hundar hållas under uppsikt och förhindaras från att driva eller förfölja vilt. Bestämmelserna ovan styrs av jaktlagen och innebär inte att hunden per automatik alltid måste vara kopplad. I praktiken är det dock få hundägare som kan uppnå lagens hårda krav utan att hunden hålls i koppel"

http://dsmweb.sjv.se/Steria/templates/Page.aspx?id=146

Min tik håller sig alltid nära mig när vi är ute på promenad, jag kan alltid sträcka fram handen och grabba tag i henne om jag nu önskar. Hon lyssnar på kommandon och det är mitt ansvar att hålla stenkoll på henne och omgivningen. Men hon ser ofta vilt på våra åkrar (hoppande rådjur, kutande kaniner, fåglar, tjäder o.s.v.) och tittar bara, utan ens en antydan att vilja springa. Säger jag sitt och stanna så lyssnar hon varenda gång. Hon kan till och med, okopplad, lunka förbi en vrålskällande hund (har jag erfarat ett par gånger nu). För mig tycker jag att det räcker som bevis faktiskt.

För visst kan jag tänka "om" hela tiden men någonstans borde jag ha möjligheten att ha min väldigt lydiga, icke viltintresserade hund, lös om nu lagen tillåter det. Skulle hon driva efter vilt så skulle hon vara kopplad, ingen tvekan om saken. Till och med om det bara hände "ibland". Den gången hon drog efter vilt var när hon var valp och det var mitt fel, nu är hon lydig och lyhörd nog att tillåtas vara lös igen.

ja jag är faktiskt redigt pigg på att hon får komma och kolla hur han är på träning, med mig, i olika miljöer och själv hemma. :crazy¨:

du kan inte ge tips på ett forum, men du kan säga att min hund, eller Aliides inte är aktiverad utan att ha träffat oss?

Nu får du väl ändå ge dig. Jag har inte sagt att din eller någon annas hund är oaktiverad, jag har frågat vilka aktiviteter du gör. Hur i hela friden ska jag ha en aning om vad du pysslar med? Och du jag anser att ett forum är till för att ventilera saker och ting medan de i din värld verkar vara så att vi alla ska säga nejmän så besvärligt. Då har du nog missat poängen med forumtanken.

Nej jag vill komma fram till att du dömer hårt men tycks inte ha några goda råd att komma med när det väl kommer till kritan.

Jag har vare sig rätt eller fel, men jag har odlat en ödmjuk och nyanserad tänk kring detta med hundar genom åren. Du kan säkert en himla massa, men i denna diskussion kommer det inte alls till sin rätt i sådant fall anser jag.

Varför kunde du då inte säga det på en gång att här är det minsann en människa som tycker helt tokiga saker. Det spelar nog ingen roll för dig vad råd eller åsikter är såvida de inte stämmer överens med dina egna. Tyvärr blir det då ingen bra diskussion på ett ett diskussionsforum. Kallas det ödmjukhet?

Många ser inte problemet alls med att en högdräktig get drivs av en fet sällskaps/brukshund för den kan ju ändå inte hinna ifatt.. Att geten kanske kastar sitt kid efter en sådan stress är inte viktigt. Tyvärr är synen på detta så tragisk bland många ickejägare.

Det finns inget som gör mig så arg. På väg till jobbet finns bland annat ett våtområde i anslutning till en sjö, och där bor det en grupp fasaner, ca 4 st. Jag vet precis var de håller till, och min hund skvallrar om hon ser dem på avstånd.
Och så: BRAK; KRASCH; DUNDER; KAKAKAKAK och fjädrar som ryker så har nån kärring släppt in sin "sällskapshund", gärna westie, spaniel osv, lös i buskaget så att den får "leka lite" och de förstår inte alls varför det flyger panikslagna fåglar mot himlen.

Jag hoppas och tror dessutom att De Flesta hundägare har ordning på sin hund även när de får rasa av sig på en sommaräng.

Och de hundägare som gör såhär gör mig så förbannad.

Man får inte släppa sin hund lös så den får rasa av sig på en sommaräng.Under tiden Gnist skrev så får hundar inte STÖRA djurlivet, varför ska det vara så svårt att förstå??????

Många hundägare verkar tro att hundar under den tiden inte får driva vilt typ som jakthundar gör när de släpps, men det får tamhundar aldrig göra, inte ens under den tid på året det är tillåtet att ha dem lösa.

Är du en såndär typ du också som tycker det är helt OK att släppa hundar lösa under sommaren?:eek:

Varför kunde du då inte säga det på en gång att här är det minsann en människa som tycker helt tokiga saker. Det spelar nog ingen roll för dig vad råd eller åsikter är såvida de inte stämmer överens med dina egna. Tyvärr blir det då ingen bra diskussion på ett ett diskussionsforum. Kallas det ödmjukhet?

Åhå, jag tycker snarare att det är du som inte tar in andras upplevelser, kunnande och åsikter, utan hävdar bestämt en sak och dömer men är samtidigt mycket ovillig att komma med lösningar.

Jag försökte diskutera med dig. Men vad vet jag, det kanske inte är vad man ska göra på ett diskussionsforum enligt dig?

Om din hund nu ändå går konstant fot under promenaderna trots att du inte har koppel, varför inte bara sätta på ett koppel då så finns det inte en chans att hunden nu mot förmodan skulle dra iväg?

Sånt där tycker jag är så vansinnigt löjligt, vad är det för mening att envisas att ha hunden lös om den nu ändå bara går fot. Vad spelar då ett löst hängande koppel för roll, för ögat? Att folk ska se och tycka att du har en lydig hund? Löjligt.. Tycker även man ska visa respekt mot andra folk som är ute. Jag skulle INTE uppskatta om du kom med din hund okopplad om jag mötte dig. Det skapar bara oro, hur f*n ska jag veta om din hund kommer stanna eller inte? Respektlöst, är vad jag anser.

Som ngn ovan skrivit, det handlar inte bara om att den inte får jaga vilt, det ligger många bebisar och väntar på mamma ute i naturen och även om så hunden springer i en radie på fem-tio meter runt dig och skogsstigen och att du har en 100% inkallnng så är det inte lagligt. Jag tror ju knappast din hund skulle ignorera ett litet kid som ligger och trycker.

Det är ju helt otroligt att folk kan vinkla lagen lite som dom själv vill med det som själva tycker är okej. Det finns inget sätt att garantera att man kan följa lagen då man har hunden lös under sommaren, risken finns alltid, det är inga robotar vi har.
På sammas ätt bryter man mot lagen då man har hunden i bur men där tycker jag iaf det finns bättre motiveringar att bryta mot lagen, än att envisas att ha hunden lös, för att!

Senast ändrad:

Åhå, jag tycker snarare att det är du som inte tar in andras upplevelser, kunnande och åsikter, utan hävdar bestämt en sak och dömer men är samtidigt mycket ovillig att komma med lösningar.

Jag försökte diskutera med dig. Men vad vet jag, det kanske inte är vad man ska göra på ett diskussionsforum enligt dig?

Då så. Det känns som om vi inte förstår varandra det minsta. Kommer dock inte att hindra mig och förhoppningsvis inte dig att fortsätta tycka, just det OLIKA.

Du missar ju att livet kan förändras. Att även den stabilaste relation kan gå i kras, att man inser att man vill jobba med något helt annat, och ovanpå det så har vi lite finanskris och oroliga banker som håller hårt i pengarna.

Min hund fyller 11 år om ett par månader. Klart som korvspad att jag inte befinner mig på samma punkt (varken geografiskt eller utvecklingsmässigt) som när jag köpte honom. Jag tror inte heller på att hundar är slit och slängprodukter som man bara kastar när de blir besvärliga. Utan vi får anpassa oss efter varandra. Men det får ju vara inom rimliga proportioner. Jag kan inte sätta mitt liv på paus bara för att min hund är som han är.

Det är betydligt skönare att gå promenader med en lös hund än med en kopplad. Jag behöver inte stanna varje gång han stannar, utan kan gå vidare och så springer han ikapp när han är färdig. Min hund är också bra mycket känsligare för mina signaler när han är lös. Jag tycker att de blir lite "döva" när kopplet åker på.

Och nej, min hund tar inga kid som ligger och trycker. Den hunden som har mer "killer instinct" är naturligtvis kopplad. Hon sticker inte, men om något hamnar framför näsan på henne så är risken stor att hon hugger till. Så där har kopplet en funktion.

Men om du inte har några nya och ovanliga råd, så kan du nog räkna med att vi har hört dem. Många av oss som skriver här är väldigt aktiva med våra hundar, så de får tillräckligt med stimulans både för kropp och knopp. De är också ensamhetstränade enligt konstens alla regler. ÄNDÅ har något gått snett. Hundarna beter sig inte alls som "i boken".

Det är minst sagt lite frustrerande att höra "om du gör såhär så kommer din hund bli lugn inomhus", när man har provat att göra precis enligt den föreslagna metoden i månader och år utan minsta lilla resultat. Till slut ger man ju upp och inser att det fungerar inte. Och vad gör man då?

Att inte se skillnad på genetiskt betingad stress och stress som uppkommer av uppfostrings och miljöskäl förklarar ytterligare varför du inte förstår vad vi säger. Förmodligen var din omplaceringgschäfer en individ som i grunden var stabil och utan genetiskt betingat separationsångest (eller annan form av tuggbehov). Min tik som jag har nu var också ett stressmongo när hon kom till mig och hon har aldrig suttit i bur inne. Jag har förvisso fått åka in med henne vid 2 tillfällen för att hon satt i sig olämpligheter, och husse jobbade så pass första halvåret vi hade henne att hon bara behövde vara ensam några enstaka timmar. Hon har dock aldrig visat tendenser på separationssvårigheter, varför jag aldrig bekymrat mig. Hon är dock glad i att tugga och att äta saker, simply for fun. Hon har dock aldrig varit extremt lagd.

Än en gång finns det de individer som inte tuggar för att de har ångest eller är stressade. De gör det för att det är kul helt enkelt.
Många hundar är extrema opportunister, detta kan vara en väldigt önskvärd egenskap vad gäller en hund man vill träna med! Hunden måste ju dock läras vad VI önskar av den, och vad vi inte önskar. Annars hade den helt enkelt gjort allt den själv tycker är kul, det kan vara jaga katter, skälla på fåglar eller...tugga på saker!

Har hunden en gång fått vinst i att tugga och finner nöje i det, kan det bli svårt att bryta beteendet, och det vet ju alla att det kan gå jäkligt snabbt innan en möbel är tuggad på eller att par trosor halvuppätna? Har hunden fått mersmak för detta, och behöver ensamhetstränas kan det därför vara klokt att stoppa in den i ett säkrat rum (som inte alla har) , bakom kompostgaller (som många tar sig ur) eller som sista utväg..en bur. Helt enkelt för att försäkra sig om att hunden inte stoppar i sig något farligt när man är borta.

Jag anser att bur kan vara ett bra alternativ för dessa individer. På ett sätt förstår jag dock att det lagstiftas om det, men som sagt. Allt är inte svartvitt. Det är inte lagligt att ha hunden lös i bilen heller, men det har mer än hälften av Sveriges hundägare.

Vad jag vänder mig mot är då ensamhetsträningen som görs i bur får en tendens att dra ut på tiden till år i stället för vad det var tänkt för just träning under en övergångsfas.

Cannelia:

Tillägger även detta om detta uttalande:

I en perfekt värld har alla hundar ett gott mod, är totalt skottfasta, med liten eller ingen separationsångest, sociala och har världens längsta stubin och tålamod...eller?

Nej, eftersom att alla hundar är framavlade för olika ändamåls skull. En hund som har allvarlig utvecklad separationsångest är inte en komplett hund, jag håller med! Hur som, är detta något rasklubben försöker motverka (om problemet är rasbundet och inte individuellt) och avla bort, och hundrasen i sig passar perfekt för ett specifikt ändamål. Varför inte göra det man kan för att träna bort separationsångest, och det funkar med bur?

Sedan finns som sagt individer av andra raser som har egenskaper framavlade för tex bruks. Malinois kan ju få funka som exempel. Det är en driftstark ras. Kampglad, nyfiken, kvick och påhittig och med ett stort aktiveringsbehov. Den som så många andra raser är synnerligen opportunistisk som så många andra raser. Opportunism är en BRA egenskap..om man utnyttjar den rätt ;)

Vad skulle du göra med en sådan hund som redan fått vinst i ett dåligt beteende, när du behöver lämna den hemma?
Hunden utnyttjar den som den vill, ja som jag skrev i förra inlägget.

Eftersom jag har just brukshundar är det bekant för mig det du skriver. Vad jag skulle göra har jag uttalat mig om ett antal gånger i andra inlägg. Räcker inte det som förklaring skriv igen.

Vad är det du inte förstår av det jag skriver till dig ?

Jag förstår mycket väl vad du skriver men jag tycker inte alls att det är särskilt nyanserat och det får mig att fråga dig hur du skulle ha löst problemet, då smiter du undan och undviker att svara på den direkta frågan.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 844
Senast: fixi
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 823
Senast: YlvaG
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 218
Senast: ameo
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 043
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka