Intressant

Sv: Intressant

Men vad i hela!.. Det är fortfarande en HUND av kött och blod. Den kan dö av för hög värme i bilen! Tjänstehundsras eller ej :mad:
, Eftersom en tjänstehund är i tjänst året om är den med i bilen. Vid hög värme öppnar man bakluckan när man parkerat bilen i skugga.

, Eftersom en tjänstehund är i tjänst året om är den med i bilen. Vid hög värme öppnar man bakluckan när man parkerat bilen i skugga.

Det här var ju helt skruvat svar, särskilt i en tråd om hundars välfärd. Skugga kan flytta sig, luft kan cirkulera dåligt, bakluckor kan slås igen, jag skulle hundra gånger hellre lämna min hund hemma om det var +30 ute, tjänstehund eller ej. Dessutom ligger den ju i bur i bilen också, särskilt om bakluckan är öppen?

KL
-Någon skrev att alternativet med burförvaring var att hunden skulle vara ensam i 8 timmar?

-Vilken generation tillhör man om man tror att hundar inte var ensamma pga att kvinnor var hemmafruar? Det är ganska länge sedan det var en verklighet/sanning.

Det var mitt svar på påståendet att jag skulle ha en mängd alternativ att välja på. Jag tackade ja till att bo i den här lägenheten eftersom jag hade just 4 timmars pendlingstid per dag. Du kan själv försöka räkna ut hur länge hundarna hade varit ensamma nu när tågtrafiken kollapsade.

Det andra var en fundering (och inte ett påstående) kring ett påstående att hundar idag är mer stressade än förr. Jag vet inte när "förr" var enligt den som ställde frågan. Vet du det?

I övrigt får du också gärna komma med alternativ på hur jag ska lösa det med min hund om min sambo får jobb. Har btw annonserat om hundvakt vilket ledde till 0 st intresseanmälningar.

Det här var ju helt skruvat svar, särskilt i en tråd om hundars välfärd. Skugga kan flytta sig, luft kan cirkulera dåligt, bakluckor kan slås igen, jag skulle hundra gånger hellre lämna min hund hemma om det var +30 ute, tjänstehund eller ej. Dessutom ligger den ju i bur i bilen också, särskilt om bakluckan är öppen?

Det är väl ändå du som hundägare som ska kolla upp så att hunden har det komfortabelt i bilen. Flyttar sig skuggan flyttar du bilen. Jag pratar inte om att hunden ska sitta timmar i bilen medan matte eller husse shoppar. Ja den ligger i bu,r en säkerhetsaspekt vid eventuell olycka.

Nu får du ursäkta mej men för MEJ - OBS! Högst personlig åsikt! - så känns du så extremt naiv i denna fråga!

Du skulle på fullt allvar hellre AVLIVA din hund än låta den vila tryggt och säkert i en lämpligt stor bur under vissa perioder om detta skulle krävas?!

Hur i hellskotta tänker du?? :confused:

Det finns många hundar som har olika allvarliga separationsproblem! Orsakerna tille detta kan vara många ex. bristfällig träning, felaktig träning OCH/ELLER nedärvda egenskaper. Att alla dessa hundar skulle hitta de "drömhem" som ofta efterlyses i diverse annonser - dvs. ett hem på landet där någon alltid är hemma och hunden alltid får "vara med" - är nästan alltid just en DRÖM! Dvs hem som säljaren drömmer om!!

Varför skulle man som köpare skaffa en hund med problem när det finns alldeles "problemfria" hundar till samma kostnad?

Sedan finns det - som många redan skrivit - hundar som i perioder kommer på att tuggande är en extremt ROLIG aktivering!
Min erfarenhet är att många lite driftigare hundar kan få "återfall" i sitt tuggande när de är runt året - dvs de återupptar valptuggandet igen - trots aktivering enligt konstens alla regler!
Detta är alltså hundar som inte stressar, som inte "mår dåligt" av att lämnas utan som bara är väldigt påhittiga!
Denna period är oftast just en PERIOD och brukar "gå över" efter ett antal veckor!
Skall vi alltså avliva dessa hundar också?
Eller försöka placera om dem?
Eller ta tjänstledigt för att kunna vara hemma 24/7?

Sedan några KL
Att förvara hunden på en "begränsad yta" är precis lika olagligt som att förvara sin hund i bur om utrymmet inte uppfyller SJV's regler för hur stor en hundbox skall vara!

Att lämna hunden i bilen när det är många minusgrader eller många plusgrader är klart olagligt då det bryter mot djurskyddslagens §2! Oavsett om hunden är tjänstehund eller ej!

Att det GÅR att klara en hunds uppfostran utan bur är det knappast någon som tvivlar på!
Men att det - för vissa individer i vissa situationer - kan vara betydligt enklare och medföra mindre risker att ibland begränsa hundens yta verkar vara tabu!

/Swat

Det du missar i mitt resonemang är att jag för det första har ganska hög tröskel gällande hur mycket tuggande jag står ut med hemma. Jag har också möjligheten att ha hunden med mycket vilket ger lite tid ensam.
I de fallen jag har pratat om omplacering/avlivning så handlar det ju inte om en hund som gillar att tugga lite och där det då och då går sönder saker.
Det handlar om hundar som är så himla tugg och ät benägna att de förstör hela huset och riskerar sitt eget liv på kuppen.
En sådan hund vill inte jag äga, om jag måste lämna den ensam regelbundet.

Jag har ju själv en hund som tar sönder mycket, men inte alls på samma nivå som vissa andra beskrivs. Jag har inga problem med min hunds tuggande, mer än att det kan kännas onödigt att ständigt köpa nya filtar som hon ska ligga på i köket.

Men om jag står med en hund som är så jäkla rabiat att den inte går att lämna ensam ens en liten stund och att den ger sig på inte bara sin bädd utan väggar och kylskåp så är det helt enkelt inte rätt hund för mig.

Jag tror inte att det är så vanligt att hundar (iallafall inte de hundarna som jag skulle kunna vara intresserade av) beter sig på det sättet. Alla jag har hört om som är så pass mycket värre än min egen är av raser som kräver mycket mer än vad jag är intresserad av eller så har de ett taskigt förflutet som har gjort dem väldigt stressade.

Och vad gör man när man står där med en hund som inte känns rätt? Som man inte orkar med?
Man omplacerar om det finns ett lämpligt hem, annars avlivar man.

För min tanke är - en sådan hund kräver något som jag inte kan ge.

Ni kan säga hur mycket ni vill att era hundar älskar buren osv. Men jag tycker inte att regelbunden buranvändning är en bra lösning.
Visst, om det gällde en gång per år. Det skulle vara en sak. Men om det handlade om att hunden skulle sitta inlåst i bur regelbundet så nej.

Sen kan du tycka att jag är hur naiv som helst. Men jag vill ha en hund som passar mig, och en rabiat piraya som enbart kan kontrolleras via bur är inget jag vill ha.

Dina tolkningar av vad folk skrivit känns milsvida från vad jag har läst i tråden.

Känns som vi läst helt olika inlägg!

Sen har väl hundar ett BEHOV av att tugga, gnaga och slita sönder, det är ett naturligt beteende från deras Vilda Dagar då maten inte direkt serverades i skål i form av mjuk färs eller lätt-tuggade pellets... Att slita sönder ett dödat byte är ett helt äventyr och förmodligen en enorm njutning för en vild "hund"; tugga sig genom päls och hud, riva loss köttslamsor, gnaga på revben och knotor. Att tugga sönder ett större bytesdjur tar minst en dag, tänker jag mig, för en flock.
Våra hundars måltider ser ju inte direkt ut på det viset, så dom har kanske ett uppdämt behov?
Min egen hund är precis galen i att kampa, det står högst (eller i vart fall HÖGT) på hans lust-lista! Slita, slita, dra, slita mera..... Som om han, tillsammans med flockmedlemmarna, slet sönder ett bytesdjur. Eller höll fast det. ALLT ska slitas i och kampas med. Att han däremot aldrig tuggar sönder saker hemma, är jag bara tacksam över.
Att för ett mindre antal timmar ha sin hund i en stor bur tycker jag är en bagatell, om hunden i ÖVRIGT lever ett aktivt och lyckligt liv där den får sina behov tillfredsställda.

Ja nu citerar jag mig själv, minsann... Men jag ville tillägga, att vad jag menade med inlägget var, att tuggande etc inte alls behöver handla om "stress" och vara nåt onormalt och olyckligt, utan - tror jag - ett naturligt beteende hos hunden. Hundar har ett behov av att tugga och riva sönder, som jag skrev här ovan.
Intensiva Brukshundar med mycket drifter och motor har ofta "mer" av det mesta - mer kamplust, mer bitlust (inte aggression då, utan bitintresse), mer jakt, mer uthållighet rent mentalt, större föremålsintresse, etc etc etc och dessa är egenskaper man VILL ha hos en bra brukshund. Och då kommer ofta lite "besvär" med i paketet.
Har man en rejält aktiverad hund som får använda skallen och kroppen i lagom stor dos, i ett meningsfyllt liv, med närhet till flocken osv osv, tycker jag det är helt okej med en stor bur där hunden stundtals får lov att koppla av utan tillgång till möblemang att tugga på.
Dock - jag har själv sett hundägare med småhundar som har dessa inlåsta i burar största delen av dygnet, av bekvämlighetsskäl, och det var inte roligt. Den saken har ändrats nu, however... :angel:

Ang. din åsikt att man får acceptera att hunden tuggar sönder, ja det skulle jag kunna ta. Om det inte var så att min hund SVÄLJER det hon tuggar sönder. Det är en jävla skillnad rent ut sagt. Nu hade hon tack och lov inget i magen denna gång! Men att spendera en hel eftermiddag/kväll på klinik, bli sövd osv tar 1000 gånger hårdare på henne än att för tillfället vara i sin stora bur medans jag inte är hemma. Det är inte så att hon bara tuggar i sig allt möjligt när jag inte är hemma, så någon bristfällig uppfostran talar vi inte om. Mina tre tidgare hundar har gått ypperligt att ha hemma lösa. Schäfern skulle jag kunnat lämna ensam med en pizza på bordet och han hade inte rört den.
Jag tvivlar starkt på att det är jag som misslyckats totalt med denna hund. Hon GILLAR att tugga och stoppa i sig all möjlig skit, tuggben är ett konstant måste till henne för tillfället.

Så som jag sagt innan, jag skiter i lagen, det finns inget någon kan säga som får mig att utsätta min hund för att bli sjuk av att vara lös ensam hemma.

Hon trivs i sin bur, hon ligger oftast på rygg och sover när jag kommer hem. (Nej hon bryr sig inte när jag eller någon annan kommer in genom ytterdörren, hon hetsar inte upp sig, har ärligt talat aldrig hört hunden skälla ens)
Ett tuggben, vatten och hon är helnöjd att få gå in i sin bur och lägga sig, vilket hon gärna gör även när jag är hemma.

Dina tolkningar av vad folk skrivit känns milsvida från vad jag har läst i tråden.

Känns som vi läst helt olika inlägg!

Samma här

Jag har läst om matfixerade hundar och om hundar som tuggar sönder lägenheten. Ingen av hundarna låter som rabiata pirayor..

De som har valt att ha hunden i bur i denna tråd gör det för att det är det bästa för hunden!
Jag vet att det finns folk som missbrukar användandet men här låter det mer som att det är behövligt.
Jag kan inte åka hemifrån med gott samvete om jag vet att hunden ligger o tuggar sönder saker. En dag sväljer/sätter hunden något i halsen och då kanske du är långt från hemmet för att kunna rädda den.

Detta uttalande säger mer om att ägaren har en olämplig miljö att ha hund i än fördelar med att låsa in hunden.
Hör väl till självklarheter för en hundägare att man anpassar sig och hundens miljö inte tvärt om. Valpar och unga hundar ska inte ha möjlighet att komma åt saker som är farliga under natten. Då är det något som är väldigt fel i hundhållningen om de kan göra det.

:bow::bow::bow::bow:

Själv har jag gått igenom både vuxet nervvrak som omplacering, en valp och en unghund som inte fått vara inomhushund - utan bur. Nada problem.

/Migo

Det finns säkert någon undantagshund som kan behöva bur, någon undantagsgång, men allvarligt...så här många hundar så här ofta???

Jag tycker det verkar användas lite slappt och onödigt och ofta?

Det är väl ändå du som hundägare som ska kolla upp så att hunden har det komfortabelt i bilen. Flyttar sig skuggan flyttar du bilen. Jag pratar inte om att hunden ska sitta timmar i bilen medan matte eller husse shoppar. .

Ja, genom att inte ha den i bilen när det är extremt varmt eller när man inte hinner i tid för att flytta bilen efter skuggan. Enkelt va?

Sen kan du tycka att jag är hur naiv som helst. Men jag vill ha en hund som passar mig, och en rabiat piraya som enbart kan kontrolleras via bur är inget jag vill ha.

Fast min hund passar mig. Alldeles utmärkt dessutom. Hon är stimulerad och aktiverad. Och hon är inte nervös eller stressad alls. Hennes bieffekt som Malinois var just att hon förstörde ett helt hem till och från i 2 år.

Folk måste kunna se utanför sina ramar. Och utanför sina egna erfarenheter.

Jag är exempelvis emot el-halsband. Men jag vet att det finns vissa individer som måste avlivas eller elas. För mig är inte det ett sånt svårt val. Jag vill att min hund ska få leva och leva fullt ut. Inte bo på sjukhus med halva möbelemanget i magen.

Så om min hund visar sig vara en tuggmaskin. Även efter valpstadiet. Då får jag helt enkelt bara åka iväg på kortare turer i dryga 2 år bara för att hundskrället tuggar sönder och äter allt?

9 st ?

Alltså allvarligt, jag får inte ihop det. Är du säker på att samtliga har skrivit om deras hund och inte ett generellt svar om just stressade hundar ?

:bow::bow::bow::bow:

Själv har jag gått igenom både vuxet nervvrak som omplacering, en valp och en unghund som inte fått vara inomhushund - utan bur. Nada problem.

/Migo

Hur gjorde du då?
Dessa inlägg duggar in titt som tätt, bugande smiley och en hävdan att man själv lyckats helt utmärkt..

Jag saknar fortfarande en vidare beskrivning av hundarna och sedan hur man ska lösa situationen.

Hittills har det kommit svar som:

• Motionera mera
  • Ge leksak
  • Avliva
  • Omplacera

Inget av dessa råd är revolutionerande nya, de första två lösningar appliceras med enkelhet på dom hundar som INTE har vidare stora problem att vara ensam hemma öht. Dom två sistnämnda är för de flesta ägare orimliga ( man avlivar inte en hund på dom lösa grunderna anser jag ).
Men på en hund med problem så är det nästan hånfullt att komma med sådana lösningar, som om matte/husse till dessa hundar är helt genomkorkade och inte har provat sådan enkla lösningar ( som dom två först nämda )redan..

Senast ändrad:

Mina kan i alla fall räknas bort. Har inga stressade hundar som inte går att ha i möblerade rum!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 839
Senast: fixi
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 818
Senast: YlvaG
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 213
Senast: ameo
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II
  • Akvarietråden V