Intressant

Sv: Intressant

Ja, jag har läst tråden. Och enligt dig ska man dra runt på hunden överallt. Hur ska jag lösa det? Låt oss säga läkarsamtal eller annat där hunden inte kan följa med in. Ska den ligga i bilen ett par timmar när det är -20 eller +30 ute? Det är ju helt orimligt, dessutom ligger den i bur då med. För att ta med den på läkarsamtal, till banken eller ens allergiska kompis är inte att tänka på.

Du skriver dessutom att hunden ska ha rätt att byta ställning, gå till annat rum samt kunna gå till vattenskålen. Min hund kan byta ställning i sin stora bur och dessutom ha vattenskålen (i plåt!) där inne. Däremot inte byta rum. Vilket uppenbart inte din heller kan;

Hur ofta är det -20 eller+ 30 grader. dessutom används ju din hundras som tjänstehund och bör klara en del.

En sak till:

Så du tycker att om en hund inte kan vara ensam hemma utan att vara i bur så är det bättre om den avlivas?

Vad vill du att din hund ska göra när den är ensam?
Jag vill att mina hundar är lugna och vilar vilket de gör i buren..

Det är ju skrämmande att man hellre avlivar en helt funktionell hund bara för att den tuggar i sig saker i sin ensamhet. Hur länge ska man vänta innan man vet om problemet växer bort eller inte?

Ska man avliva valpar för att dom inte bara tuggar, utan sväljer saker? Eller är det efter 18 månaders tugg som man avlivar hunden? Som dessutom på något mirakulöst sätt överlevt med att tugga i sig inredningen varje dag.

Dessutom kan jag säga att många som låser in sina hundar i exempelvis hallen eller badrummet inte har så mycket golvyta heller! Buren jag har till Bråka är en av de största på marknaden. Jag får in BÅDA mina hundar i din om jag behöver. Då kan båda två sova med egen plats.

Jag säger bara att jag inte vill ha en hund som har så stora problem med att vara ensam att den måste hållas instängd i bur.
Är det genetiskt så tycker jag att aveln är helt galen.
Ännu värre i de fall där folk måste stänga in hunden på natten för att hunden inte ens kan koppla av och sova utan att vara instängd i bur.

Jag skulle förövrigt inte stänga in hunden i ett pyttelitet badrum heller..

Hur ofta är det -20 eller+ 30 grader. dessutom används ju din hundras som tjänstehund och bör klara en del.

Jag tror det är väldigt få hundar som klarar av ett par timmar i -20 graders kyla. Även om dom överlever så är det väl knappast moraliskt korrekt? Hunden ska då ligga i bilen och lida. Inte nog med att den ska vara i bur, den ska ligga i en frys också...

Men jag undrar nu när du tar beslutet att avliva en hund för att den äter och tuggar sönder lägenheten? Står man ut under valpperioden, inkl några buköppningar eller plockar man bort den på en gång? När vet du om hunden kommer sluta tugga?

Min malinois sov ungefär alla nätter i sin bur vid min sängsida. Hon var dessutom i buren varenda gång vi inte var hemma. Detta under drygt 2 års tid. Eller ungefär 1½ år under natten och 2 år när vi var borta. Sen är det borta. Nu rör hon bara kattlådan och tvättkorgen. Så vi stänger helt enkelt igen dörren dit. I samma veva som allt började fungera så fick hon också filt i bilen som fick förbli hel. Hon har smakat lite på liggunderlaget, men inte alls i samma utsträckning.

Jag tror inte man kan säga att det finns en tugg-gen. Det handlar väl mer om temperament, påhittighet, nerver och tusen andra saker. Det finns ju fogliga mastiffer som tuggar. Likadant som labradorer, schäfrar och malinois. Jag tror inte heller en vanlig människa med en vanligt tuggig hund förstår innebörden av att ha en sån här variant.

Min hund kunde dö av att vara lös hemma. Skulle jag testat och hoppats på det bästa eller tagit livet av min hund? Dessutom för ett problem som i många fall är övergående.

Du jag kan faktiskt inte svara på när jag skulle ta beslutet. Förmodligen när jag tyckte att det blev alldeles för jobbigt, att det gått över gränsen. Min gräns.
Mer kan jag inte säga förrän jag har varit i just den situationen.
Och vad spelar det överhuvudtaget för roll?
Det är så individuellt iallafall vart den egna gränsen går.

Jag tror inte heller att det finns en tugg-gen men när hunden är så hyper att den inte kan koppla av utan bur så är det enligt mig något som är fel.
Det är ju ändå lite rasbundet. Klart att hundar av alla raser kan vara tuggbenägna men det som du beskriver kan knappast vara vanligt bland vanliga sällskapsraser?
Jag tycker iallafall att man mest hör om det i samband med högenergiska bruks/jaktraser..?

Du jag kan faktiskt inte svara på när jag skulle ta beslutet. Förmodligen när jag tyckte att det blev alldeles för jobbigt, att det gått över gränsen. Min gräns.
Mer kan jag inte säga förrän jag har varit i just den situationen.
Och vad spelar det överhuvudtaget för roll?
Det är så individuellt iallafall vart den egna gränsen går.

Jag tror inte heller att det finns en tugg-gen men när hunden är så hyper att den inte kan koppla av utan bur så är det enligt mig något som är fel.
Det är ju ändå lite rasbundet. Klart att hundar av alla raser kan vara tuggbenägna men det som du beskriver kan knappast vara vanligt bland vanliga sällskapsraser?
Jag tycker iallafall att man mest hör om det i samband med högenergiska bruks/jaktraser..?

Det är inte så att min tik springer runt i cirklar och piper samtidigt som hon tuggar lite här och var. Ibland sov hon när vi lämnade henne, ibland gick hon och la sig när vi gick. Så det var ingen orolig stämning alls. Hon tröttnade väl bara på att ligga och glo. Dessutom gillar hon att förstöra saker. Leksaker är bara dyrt att köpa och håller bara ett par sekunder om man inte är uppmärksam.

Ska man sluta avla på tjänstehundar för att dom råkar vara mer påhittiga? Och vi har en dum lag som säger att vi inte får förvara hundarna i bur för deras skull? Varför är det mer okey att ha hunden i bur i bilen? Det är ju för hundens skull den ligger i bur under bilfärden. För hundens skull spelar det knappast någon roll om den är i bilen eller lägenheten. Det är bara någon princip vi människor har.

Så att ligga i bur i bilen är mer moraliskt OK än att ha bur hemma. Buren hemma tenderar att vara betydligt rymligare dessutom.

Sedan får du gärna komma med en mer realistisk lösning än: aktivera mer och ge leksaker när man lämnar ..

Fast påhittiga?
Jag tycker att min hund klassas som påhittig. Men din verkar ju vara 100 gånger värre. Vet inte om jag skulle kalla det påhittigt längre då.

Delvis KL
Men ärligt nu. De allra flesta här säger att bur är en absolut sista utväg. Att det är något man tar till när man provat allt annat utan att lyckas hitta en lösning.
Hur kan ni samtidigt säga att bur är något bra?
Om det var bra, varför är det då en absolut sista utväg? Varför inte er första utväg? Om nu hunden mår så bra i bur..

För att det egentligen är olagligt ?

En onödig investering att köpa en STOR bur om man inte har behovet ?

Om man inte klarar av att bli ifrågasatt/att någon tycker annorlunda så kanske man inte ska skriva om hur man gör på ett diskussionsforum?

Klarar av gör jag uppenbarligen men tycker det låter lite hårt när du skriver att min hund hade varit bättre död än o behöva sitta i bur.

I mitt fall blev det en miss i kombinationen. Tiken var krokodil, men köpt som unghund så de trodde inte det var med från start utan en miljösak. Hanen hade haft en något tuffare uppväxt och togs hit som vuxen, de trodde inte heller att hans mattefixering var ärftligt, vilket det var.

det blev alltså destruktors som inte kunde vara själva. Min hund behövde inte heller vara själv i nån större utsträckning förrän hon var 2,5 och hade då blivit ensamhetstränad efter konstens alla regler. hon var burvan eftersom vi varit iväg mycket och efter att hon fått upp ett fönster och hoppat ut fick det bli bur. Så det var en sista utväg, hunden hade behövt omplacerats annars. Men det är inte ofta hon är själv.

Men det skriver jag ju inte!
Jag skriver bara om vilka val jag själv hade gjort utifrån hur jag vill att mitt och hundens liv ska se ut. Har inte sagt ett ord om hur du borde göra med din hund.

line_n skrev:
Om det var bra, varför är det då en absolut sista utväg? Varför inte er första utväg? Om nu hunden mår så bra i bur..

För att det egentligen är olagligt ?

Precis och vad jag vet så mår hundar som är trygga i sin bur i alla fall inte sämre än de som yrsar omkring i ett helt boende och demolerar.. Undrar vilken hund som mår sämst :confused:

Precis osm Cala skriver är ju buren olaglig, vilket du själv också skrivit, då är det kanske inte det man testar först?

Du har väl alla alternativ du själv skapar?
Jag skulle inte sätta min egen hund i bur när jag åker till skolan, nej. Och jag tycker inte att det finns någon anledning att ändra i lagen.
Men hur DU gör är ju upp till dig själv.

Jag har aldrig sagt att jag sitter inne med den stora sanningen. Det är något du själv läser in i min text.
Återigen, jag förstår men jag skulle inte göra samma val.

Sen om du tycker att jag är trångsynt bara för att jag är av en annan åsikt så får det stå för dig.

Den sista meningen tänker jag inte ens besvara.

Nej jag kan inte skapa särskilt många fler alternativ. Jag hade kunnat låta bli att flytta, men eftersom jag hade minst 4 (fyra) timmars pendlingstid VARJE dag och ovanpå det tid i skolan, så hade hundarna riskerat att vara ensamma i ca 8 timmar om dagen. Det är också olagligt. Och fruktansvärt mot hunden.

Alternativ 2, hunddagis, har jag inte råd med. Jag hade kunnat jobba mer för att få råd för det, men då ryker mitt CSN-bidrag. Eller det kanske hade gått om jag jobbat ca 150 %, men jag känner faktiskt att 250 % sysselsättning är lite i överkant. Det hade också inneburit att jag inte kunnat spendera särskilt mycket tid med mina hundar, och problemet med hundpassning nattetid kvarstår.

Alternativ 3, jag slutar plugga och jobba så att jag alltid är hemma med hundarna. Det hade nog fungerat i ca 3 månader, efter det hade jag hamnat på gatan och både jag och hundarna tycker att det är lite kallt att sova utomhus.

Bara att välja och vraka? Eller? Alternativ 1 är ju inte lagligt det heller och de andra är inte realistiska. Jag har lyckats lösa problemen utan bur under de tidigare 8-9 åren av hans liv, men min livssituation har förändrats. Till viss del av egen vilja men inte enbart.

Du fortsätter att prata om att det är "bara" att stänga in hunden och plocka bort alla grejer, men det kräver ju utrustning som inte finns där jag bor. Det förhindrar ju inte heller att hunden som äter upp den fasta inredningen inte skadas! Det är som att säga "du gör fel men jag tänker inte tala om hur du ska göra rätt för det är inte mitt problem". Vilket jag har lite svårt att förstå poängen med. Köket är btw det område som jag försöker förhindra att min hund tar sig in till ;).

Varför jag ser buren som sista utväg? Jo därför att det är ju olagligt! Jag har dessutom haft en viss ovilja mot hela grejen att låsa in djur på små ytor, men har fått medge att min hund inte tycker samma som jag. Han är så lugn och harmonisk i sin bur, han skäller inte som han gjorde när han hade hela lägenheten eller sovrummet att vistas på. I sina yngre dagar har han demolerat möbler och inredning för tiotusentals kr men min oro har ALLTID handlat om rädsla för att han ska skadas allvarligt av det han sväljer.

Han kan slappna av på ett helt annat sätt när alla möjligheter att få tag på mat är borta. Han har inte heller gjort några som helst försök att ta sig ur buren, trots att jag vid något tillfälle har glömt att stänga till båda hasparna. På kvällen när vi ska sova går han självmant och lägger sig i buren (om den är ledig, min andra hund hinner ibland före) trots att han ALDRIG har blivit inlåst nattetid. Idag ångrar jag faktiskt att jag inte köpte bur tidigare. Min hund hade kunnat haft ett bättre liv om jag hade gjort det.

* KNAPPLÅN!!!!!!!*
Kan vi verkligen inte enas om att en del hundar trivs i burar, och, för både hundar och ägare kan det kanske vara bäst att dom får fortsätta bo i sina burar. även om jag personligen är burmotståndare.
Men för framtiden kanske vi får ta oss en funderare: VARFÖR ÄR SÅ MÅNGA HUNDAR STRESSADE?????
Vad gör att dom inte klarar friheten i ett rum utan att äta upp inredningen?
Om vissa raser är mer benägna att tugga i sig möbler, varför avlas det på dessa föräldradjur?
Kanske det blir en ytterligare fråga att kolla upp hos min nästa hunds uppfödare:kan föräldradjuren vistas i ett rum lös...

*Jenny*

En av anledningarna kan vara att man har hunden inne hos sig och inte ute i hundgård. Förr fanns det väl också folk hemma den mesta tiden, men sedan hemmafruar blev omodernt så måste ju hunden klara av att vara ensam några timmar. Dessutom är det nog väldigt svårt att skilja på arv och miljö hos de här hundarna.

Behöver ju inte ha med stress att göra. Kan ju vara så att de flesta av dessa demolerande hundar helt enkelt blir uttråkade och därmed sysselsätter sig själva och att demolera är ju extremt självbelönande..

Fast det är klart: alla som har hund kan ju sluta ha ett liv och finnas som ett plåster vid hunden 24/7 så slipper vi ju problemet med självständiga, påhittiga unghundar som tar för sig och roar sig själv, trots ordentlig mental och fysisk aktivering på daglig bas.

Eller så avlar vi bara på hundar som är fullt nöjda med att vara soffpotatisar och som inte ens om livet hänger på det tar egna initiativ.

jag vet vilken typ av hund jag föredrar i alla fall!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 835
Senast: fixi
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 813
Senast: YlvaG
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 213
Senast: ameo
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka