Intressant

Sv: Intressant

Det var ingen fråga, det var en sammanfattning av din åsikt i diskussionen som nått sitt slut eftersom du har din lösning. Sedan att dom med de problemet inte delar din lösning eller om du verkligen skulle avliva din hund om du stod inför detta kan man bara sia om.

NEJ. Jag har aldrig sagt att DU ska ta bort DIN hund.
Jag säger att om JAG stod inför samma val skulle jag välja annorlunda än vad du gör.
Det är stor skillnad.

Vad får dig att tro att jag aldrig ställts inför ett svårt val? Du vet ingenting om mina upplevelser eller erfarenheter.

Men om du inte tycker att han ska få vara i bur så har jag inte så många alternativ kvar, eller hur?

De allra flesta människor som hamnat i situationer där inte alla svar är självklara brukar visa lite mer ödmjukhet än vad du gör nu. Man inser helt enkelt att man inte sitter inne med Sanningen, och att det kanske inte bara finns Ett Rätt. Inte ens lagen går att använda som måttstock alla gånger, speciellt inte när det är fara för annans liv (även om annan i det här fallet avser en hund).

När man läser vad du skriver i tråden så verkar du ha skygglappar på dig, för din syn på frågan är extremt trångsynt. Särskilt när du anser att det är fel för att du tycker så/det står i lagen. Vad hunden tycker om det hela verkar du skita i.

Hur ofta tror du , vi som har hund i bur i denna tråden, låter hunden vara där? Eftersom du hela tiden skriver det som att hunden förvaras i bur länge.

Min hund är på inget vis galen, fungerar utmärkt til ldet jag har honom till, fungerar utmärkt i vardagen i övrigt. Har dagmatte och hundvakt. Men du anser alltså att jag ska omplacera eller avliva min hund för att han får sitta i bur en timme i veckan ca.

Jag vet inte hur länge du har din hund i bur. Men jag har tolkat iallafall en del inlägg som att hundarna sitter i bur regelbundet och att det gäller iallafall någon/några timmar.

Sen känner jag folk som har hundar i bur och vet hur deras rutiner kan se ut.

Och om igen. Jag menar inget alls om just din hund. Jag pratar generellt utifrån hur jag själv skulle handla och det är inget som behöver överföras direkt till dig eller dina hundar.

Men då är det ju din tolkning på andras texter här du baserar din åsikt på, jag har nämligen inte läst någonstans att hundarna förvaras i bur ofta längre stunder?

Det är flera som har skrivit i denna tråd där det iallafall låter som om buren är den enda lösningen som kvarstår och att det inte går att hitta någon annan lösning.

Vilka har skrivit att buren är enda lösningen?

Dom som vid tillfällen behöver ha sin hund i bur tycker jag verkar ha provat ALLT inom rimlighetens gräns, eller menar du på allvar att folk som har hundar som för sin egen skull bör begränsas i vad de kan hitta på ska anlägga ett sådan rum jag beskrev att jag hade i vårt förra hus? Kakel från golv till tak, klinker på golvet, list och sladdlöst och totalt kalt :confused:

Jag måste bara fråga igen, vad du anser vara en bra och alternativ lösning till buren? Det har varit X antal sånna här trådar innan och det är ingen som kunnat ge mig ett vettigt svar om alternativ.

För övrigt, så har det faktist varit en tjej (som pluggade till djurskyddsinspektör visserligen) och sett hur han beteer sig, och ansett att för min hunds skull så gör jag rätt, då han är TRYGG och LUGN i sin bur.

Jag håller med. Skulle vara intressant att höra varför folk anser att en vuxen hund ska sitta inlåst i bur inne i sitt eget hem? Är det en valp kan jag kanske förstå det om det är tillfälligt.

Varför är det bara valpar som kan tugga på inredningen? Det har jag alltid undrat. Varför är det mer okey att ha e valp i bur än en vuxen?

För min egna del har mallen fått sitta nästan varje natt i bur, under 2 års tid. Dessutom varje gång vi varit borta :eek: Detta för att kräket ÄLSKAR att dra ut stoppning ur möbler, flisa sönder köksbord, lister, äta trosor/strumpor (som tas ur den stängda troslådan/tvättkorgen). Jag kunde omöjligt ta bort precis allt i ett rum. Tapeter och lister går alltid att tugga på. Mattor och annan inredning. Att ha en komposthage kunde jag glömma, då kräket helt sonika bara välte skiten och gick ut.

Så hur skulle jag lösa detta? Nej, min hund hade ingen panikångest. Hon var inte varken under- eller överstimulerad. Hon hade en förkärlek att förstöra saker. Och jag vägrar låta min hund dö tack vare detta alt. lägga ut tiotusentals kronor i månaden bara för att.

Men ändå kan du moralisera över andras svåra val? :crazy:

Men herregud. Är det detta ett känsligt ämne eller vad?
Ja jag anser att jag har rätt att delge min åsikt. Och jag tycker att jag har försökt förmedla att jag inte lägger mig i hur andra sen gör i deras eget val.

Men om du inte tycker att han ska få vara i bur så har jag inte så många alternativ kvar, eller hur?

De allra flesta människor som hamnat i situationer där inte alla svar är självklara brukar visa lite mer ödmjukhet än vad du gör nu. Man inser helt enkelt att man inte sitter inne med Sanningen, och att det kanske inte bara finns Ett Rätt. Inte ens lagen går att använda som måttstock alla gånger, speciellt inte när det är fara för annans liv (även om annan i det här fallet avser en hund).

När man läser vad du skriver i tråden så verkar du ha skygglappar på dig, för din syn på frågan är extremt trångsynt. Särskilt när du anser att det är fel för att du tycker så/det står i lagen. Vad hunden tycker om det hela verkar du skita i.

Du har väl alla alternativ du själv skapar?
Jag skulle inte sätta min egen hund i bur när jag åker till skolan, nej. Och jag tycker inte att det finns någon anledning att ändra i lagen.
Men hur DU gör är ju upp till dig själv.

Jag har aldrig sagt att jag sitter inne med den stora sanningen. Det är något du själv läser in i min text.
Återigen, jag förstår men jag skulle inte göra samma val.

Sen om du tycker att jag är trångsynt bara för att jag är av en annan åsikt så får det stå för dig.

Den sista meningen tänker jag inte ens besvara.

Vilka har skrivit att buren är enda lösningen?

Dom som vid tillfällen behöver ha sin hund i bur tycker jag verkar ha provat ALLT inom rimlighetens gräns, eller menar du på allvar att folk som har hundar som för sin egen skull bör begränsas i vad de kan hitta på ska anlägga ett sådan rum jag beskrev att jag hade i vårt förra hus? Kakel från golv till tak, klinker på golvet, list och sladdlöst och totalt kalt :confused:

Du missförstår mig. När man har provat allt man kan komma på och slutar med buren så är det ju den enda tänkbara lösningen man har kvar?

Jag har förstått att folk har provat alla möjliga lösningar. Och i sista hand väljer de buren = den enda lösningen som finns kvar.

Jag måste bara fråga igen, vad du anser vara en bra och alternativ lösning till buren? Det har varit X antal sånna här trådar innan och det är ingen som kunnat ge mig ett vettigt svar om alternativ.

För övrigt, så har det faktist varit en tjej (som pluggade till djurskyddsinspektör visserligen) och sett hur han beteer sig, och ansett att för min hunds skull så gör jag rätt, då han är TRYGG och LUGN i sin bur.

Jag har redan skrivit att jag inte sitter inne med några mirakellösningar. Sen får du läsa vad jag har skrivit tidigare i tråden för jag orkar inte upprepa mig ännu mer.

KL

Om jag nu antar att iallafall en del av er med svåra hundar i förhand visste att detta problem skulle kunna dyka upp, hur resonerade ni då när ni ändå valde att köpa av den rasen?
För om jag tolkar er rätt så har merparten en väldigt aktiv jakt eller brukshund som trots aktivering och träning goes bananas när den är ensam hemma eller på natten. Och det är väl ändå mer eller mindre känt att många hundar av dessa raser kan vara svåra och väldigt krävande?

Tänkte ni "ja men som sista utväg har jag ju buren" eller kom det som en överraskning att ni till sist tvingades använda bur?

Jag skulle själv aldrig skaffa en sån hund om jag trodde att bur kunde tänkas bli nödvändigt. Precis som att jag inte kommer skaffa en högenergisk hund alls då jag inte kan tillfredsställa hundens behov av aktivering.
Man skaffar ju hund efter ens förutsättningar. Och många av er brukar påpeka hur fel det är att skaffa ex brukshund om man inte vill träna eller jakthund om man inte vill jaga. Är det då inte lika tokigt att skaffa en hund som förmodligen kommer vara svår att ha ensam om man inte har möjlighet att ha hunden med sig hela dagarna?

Det skulle vara intressant om fler ville besvara min fråga ovan!
Tänker ex på er som har Malle vilket är en ras flera nämnt.

Ja, vet du, jag börjar faktiskt irritera mig lite på dessa X antal trådar om burar, när ni som skriker att det är olagligt och inte förenligt med djurskyddslagen, faktiskt inte kan komma med alternativ. (Förutom ditt då om omplacering elelr avlivning, vilket var en ny frisk fläkt i diskussionen.)

Och ja, jag läste om ditt förslag om hasp och stänga in i ett mindre rum, men när jag skriver "testat ALLT" så menar jag det också. Han öppnar även haspar och stänga mindre rum. :)

Ja, vet du, jag börjar faktiskt irritera mig lite på dessa X antal trådar om burar, när ni som skriker att det är olagligt och inte förenligt med djurskyddslagen, faktiskt inte kan komma med alternativ. (Förutom ditt då om omplacering elelr avlivning, vilket var en ny frisk fläkt i diskussionen.)

Och ja, jag läste om ditt förslag om hasp och stänga in i ett mindre rum, men när jag skriver "testat ALLT" så menar jag det också. Han öppnar även haspar och stänga mindre rum. :)

Ja men om du nu har testat ALLT. Vad skulle jag kunna bidra med?

Min är också en jäkel på dörrar. Henne funkar det för övrigt inte med bur (galler av utställningsmodell) till heller då hon kan öppna även dessa (testades i samband med skada på inrådan av veterinär, så ingen behöver skrika om dubbelmoral :)). Men så "duktig" som din verkar vara har hon inte blivit, och jag hoppas vi slipper vara med om att utvecklingen går så långt.
:)

hoppsan så trevligt bemötande:crazy:
*

Inte hälften så självupptaget som att först hävda att man själv aaaaaldrig skulle göra något och att man själv har en så bra taktik för att rå på de allra svåraste av problemhundar, för att sedan kläcka ur sig de mest basala och grundläggande råd som finns.

Så alla raser som är mer aktiva än andra, bör man inte köpa? Just för att risken finns att hunden får vara i bur första tiden? Vad händer då om det mitt i allt dyker upp en St Bernad som tuggar på saker, ska den avlivas?

På vilket sätt lider min malinois av att vara i bur?

Nej, det var ingen överraskning när jag tog fram buren. Alls faktiskt. Det är inte alla mallar som tuggar på inredningen, men det är knappast ovanligt. Sen om det beror på att dom har för mycket energi, är mer påhittiga eller vad som helst skiter jag blanka fan i.

Vad har du för universallösning? Låt säga att du får din nästa hund som bara älskar att tugga på lister och möbler. Lämnar du tillbaka den?

KL

Om jag nu antar att iallafall en del av er med svåra hundar i förhand visste att detta problem skulle kunna dyka upp, hur resonerade ni då när ni ändå valde att köpa av den rasen?
För om jag tolkar er rätt så har merparten en väldigt aktiv jakt eller brukshund som trots aktivering och träning goes bananas när den är ensam hemma eller på natten. Och det är väl ändå mer eller mindre känt att många hundar av dessa raser kan vara svåra och väldigt krävande?

Tänkte ni "ja men som sista utväg har jag ju buren" eller kom det som en överraskning att ni till sist tvingades använda bur?

Jag skulle själv aldrig skaffa en sån hund om jag trodde att bur kunde tänkas bli nödvändigt. Precis som att jag inte kommer skaffa en högenergisk hund alls då jag inte kan tillfredsställa hundens behov av aktivering.
Man skaffar ju hund efter ens förutsättningar. Och många av er brukar påpeka hur fel det är att skaffa ex brukshund om man inte vill träna eller jakthund om man inte vill jaga. Är det då inte lika tokigt att skaffa en hund som förmodligen kommer vara svår att ha ensam om man inte har möjlighet att ha hunden med sig hela dagarna?

Min hund sover inte i bur(inhägnad del av huset) därför att han inte klarar annat utan för vi vill ta bort så mycket onödig stress som möjligt.

Jag har redan en hund som älskar att tugga på möbler och alla möjliga saker.
Min lösning:
Plocka bort så mycket jag kan, stäng in hunden i köket när hon är ensam och acceptera att det då och då går sönder grejer.

Det är ingen universallösning men funkar för oss.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 835
Senast: fixi
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 813
Senast: YlvaG
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 212
Senast: ameo
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka