Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad får dig att tro att jag aldrig ställts inför ett svårt val? Du vet ingenting om mina upplevelser eller erfarenheter.
NEJ. Jag har aldrig sagt att DU ska ta bort DIN hund.
Jag säger att om JAG stod inför samma val skulle jag välja annorlunda än vad du gör.
Det är stor skillnad.
Vad får dig att tro att jag aldrig ställts inför ett svårt val? Du vet ingenting om mina upplevelser eller erfarenheter.
Hur ofta tror du , vi som har hund i bur i denna tråden, låter hunden vara där? Eftersom du hela tiden skriver det som att hunden förvaras i bur länge.
Min hund är på inget vis galen, fungerar utmärkt til ldet jag har honom till, fungerar utmärkt i vardagen i övrigt. Har dagmatte och hundvakt. Men du anser alltså att jag ska omplacera eller avliva min hund för att han får sitta i bur en timme i veckan ca.
Det är flera som har skrivit i denna tråd där det iallafall låter som om buren är den enda lösningen som kvarstår och att det inte går att hitta någon annan lösning.
Jag håller med. Skulle vara intressant att höra varför folk anser att en vuxen hund ska sitta inlåst i bur inne i sitt eget hem? Är det en valp kan jag kanske förstå det om det är tillfälligt.
Men ändå kan du moralisera över andras svåra val?![]()
Men om du inte tycker att han ska få vara i bur så har jag inte så många alternativ kvar, eller hur?
De allra flesta människor som hamnat i situationer där inte alla svar är självklara brukar visa lite mer ödmjukhet än vad du gör nu. Man inser helt enkelt att man inte sitter inne med Sanningen, och att det kanske inte bara finns Ett Rätt. Inte ens lagen går att använda som måttstock alla gånger, speciellt inte när det är fara för annans liv (även om annan i det här fallet avser en hund).
När man läser vad du skriver i tråden så verkar du ha skygglappar på dig, för din syn på frågan är extremt trångsynt. Särskilt när du anser att det är fel för att du tycker så/det står i lagen. Vad hunden tycker om det hela verkar du skita i.
Vilka har skrivit att buren är enda lösningen?
Dom som vid tillfällen behöver ha sin hund i bur tycker jag verkar ha provat ALLT inom rimlighetens gräns, eller menar du på allvar att folk som har hundar som för sin egen skull bör begränsas i vad de kan hitta på ska anlägga ett sådan rum jag beskrev att jag hade i vårt förra hus? Kakel från golv till tak, klinker på golvet, list och sladdlöst och totalt kalt![]()
Jag måste bara fråga igen, vad du anser vara en bra och alternativ lösning till buren? Det har varit X antal sånna här trådar innan och det är ingen som kunnat ge mig ett vettigt svar om alternativ.
För övrigt, så har det faktist varit en tjej (som pluggade till djurskyddsinspektör visserligen) och sett hur han beteer sig, och ansett att för min hunds skull så gör jag rätt, då han är TRYGG och LUGN i sin bur.
KL
Om jag nu antar att iallafall en del av er med svåra hundar i förhand visste att detta problem skulle kunna dyka upp, hur resonerade ni då när ni ändå valde att köpa av den rasen?
För om jag tolkar er rätt så har merparten en väldigt aktiv jakt eller brukshund som trots aktivering och träning goes bananas när den är ensam hemma eller på natten. Och det är väl ändå mer eller mindre känt att många hundar av dessa raser kan vara svåra och väldigt krävande?
Tänkte ni "ja men som sista utväg har jag ju buren" eller kom det som en överraskning att ni till sist tvingades använda bur?
Jag skulle själv aldrig skaffa en sån hund om jag trodde att bur kunde tänkas bli nödvändigt. Precis som att jag inte kommer skaffa en högenergisk hund alls då jag inte kan tillfredsställa hundens behov av aktivering.
Man skaffar ju hund efter ens förutsättningar. Och många av er brukar påpeka hur fel det är att skaffa ex brukshund om man inte vill träna eller jakthund om man inte vill jaga. Är det då inte lika tokigt att skaffa en hund som förmodligen kommer vara svår att ha ensam om man inte har möjlighet att ha hunden med sig hela dagarna?
Ja, vet du, jag börjar faktiskt irritera mig lite på dessa X antal trådar om burar, när ni som skriker att det är olagligt och inte förenligt med djurskyddslagen, faktiskt inte kan komma med alternativ. (Förutom ditt då om omplacering elelr avlivning, vilket var en ny frisk fläkt i diskussionen.)
Och ja, jag läste om ditt förslag om hasp och stänga in i ett mindre rum, men när jag skriver "testat ALLT" så menar jag det också. Han öppnar även haspar och stänga mindre rum.![]()
hoppsan så trevligt bemötande
*
KL
Om jag nu antar att iallafall en del av er med svåra hundar i förhand visste att detta problem skulle kunna dyka upp, hur resonerade ni då när ni ändå valde att köpa av den rasen?
För om jag tolkar er rätt så har merparten en väldigt aktiv jakt eller brukshund som trots aktivering och träning goes bananas när den är ensam hemma eller på natten. Och det är väl ändå mer eller mindre känt att många hundar av dessa raser kan vara svåra och väldigt krävande?
Tänkte ni "ja men som sista utväg har jag ju buren" eller kom det som en överraskning att ni till sist tvingades använda bur?
Jag skulle själv aldrig skaffa en sån hund om jag trodde att bur kunde tänkas bli nödvändigt. Precis som att jag inte kommer skaffa en högenergisk hund alls då jag inte kan tillfredsställa hundens behov av aktivering.
Man skaffar ju hund efter ens förutsättningar. Och många av er brukar påpeka hur fel det är att skaffa ex brukshund om man inte vill träna eller jakthund om man inte vill jaga. Är det då inte lika tokigt att skaffa en hund som förmodligen kommer vara svår att ha ensam om man inte har möjlighet att ha hunden med sig hela dagarna?