Inte bara nätdejting del 7 :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
@mandalaki + @prallan

Ja alltså någon som Propsar tänker jag tillhör kategorin "män ska betala". En finkänslig person som inte sitter fast i könsroller hade inte propsat tänker jag utan smidigt rättat sig efter den andras önskemål.

Men det beror ju också lite på utfallet när jag frågar varför han propsar. Om det faller sig så att han blir sur eller inte "förstår frågan" så är det nog ingen mening att jag är träffar honom i alla fall. Jag vill kunna diskutera sådant med den jag dejtar/är tillsammans med utan att han ska bli sur eller känna sig påhoppad.

Om jag "uppskattade gesten" så skulle jag se till att ta notan för jag vill gärna göra fina gester själv. Men det verkar ju vara det könskodade ni uppskattar?
Det är givetvis inte bara en betald restaurangnota som kan vara en trevlig gest. Var kan du tolka att det bara är det könskodade vi uppskattar? Vi pratar ju om ömsesidighet, men det betyder inte att et betald nota är ett big no-no. Flexibilitet, you know ;)

Det är givetvis inte bara en betald restaurangnota som kan vara en trevlig gest. Var kan du tolka att det bara är det könskodade vi uppskattar? Vi pratar ju om ömsesidighet, men det betyder inte att et betald nota är ett big no-no. Flexibilitet, you know ;)
Alltså jag borde fråga Hur rimmar gammaldags gentlemän med ömsesidighet? Och Ni tycker att det är fin gest om mannen betalar, hur kan det inte vara könskodat? men jag orkar inte, det tar bara för stort fokus i tråden.

Hoppas i alla fall @Tranan noga begrundar hur han ska göra, eftersom frågan kommit upp för honom.

Notera att jag är född 1967. Inte 1987. Jag är visserligen en kvinna som både kan byta däck, vet hur en bilmotor fungerar, och har skött min egna ekonomi sedan jag var 19. Men jag gillar ändå att min partner bjuder mig på middag,

det verkar ju vara det könskodade ni uppskattar?

Alla vi "ni" har mig veterligen också på olika sätt skrivit att VI också gärna bjuder ibland, likväl som vi kan dela, så hur du kan dra den slutsatsen är ju en gåta..

Eller är det som stör, själva grejen att vi uppskattar att bli bjuden ibland :confused:

Oftast betalar ju var och en, men personligen uppskattar jag lika mycket om en vän bjuder på en fika, helt oavsett kön på vännen och jag vet att mina vänner -också igen helt oavsett kön- uppskattar de gånger jag bjuder.

Jag tycker att Tranan ska göra precis som HAN känner. Känner han sig bekväm med att erbjuda sig att bjuda så ska han göra det. Känns det töntigt/svårt/fel etc etc så ska han låta bli. Han bör även låta bli om dejten responderar »nej, vi delar lika«.

Att män inte får betala (för att de kanske tycker det känns manligt och trevligt), men nog kvinnor(för att kvinnor minsann kan klara sig själv och inte behöver hjälp av nån karl)?! ;)

Herregud jag vill självklart att jag och en partner bjuder varandra! Jag bjuder och blir gärna bjuden på mat och bio och whatever. Men jag vill INTE bli bjuden för att mannen tycker det är manligt att bjuda. Tycker inte det är jämställt helt enkelt och för mig är det viktigt.

Sen går det ju också att fundera kring varför du tycker det är okej att mannen får betala av könskodade anledningar ("känna sig manlig") medan när kvinnan vill göra det ("klarar sig själv, inte behöver någon man") verkar du tycka det är lustigt.

Herregud jag vill självklart att jag och en partner bjuder varandra! Jag bjuder och blir gärna bjuden på mat och bio och whatever. Men jag vill INTE bli bjuden för att mannen tycker det är manligt att bjuda. Tycker inte det är jämställt helt enkelt och för mig är det viktigt.

Sen går det ju också att fundera kring varför du tycker det är okej att mannen får betala av könskodade anledningar ("känna sig manlig") medan när kvinnan vill göra det ("klarar sig själv, inte behöver någon man") verkar du tycka det är lustigt.
Jag bryr mig helt enkelt inte om orsaken till att han vill bjuda. Jag gillar att bli bjuden, och vill han göra det så är det hans sak. Han bryr sig knappast om orsaken till att jag vill göra något heller - något han gillar att jag gör.
"Ta och ge", - det på Buke ack så förbjudna uttrycket.
Det jämnar ut sig i slutändan.

Jag bryr mig helt enkelt inte om orsaken till att han vill bjuda. Jag gillar att bli bjuden. Han bryr sig knappast om orsaken till att jag vill göra något heller - något han gillar att jag gör.

Ah, det är där det skär sig! För mig är det jätteviktigt. Jag hade inte kunnat vara med en partner som inte ville diskutera vad och varför vi gör det vi gör. Så hade någon inte brytt sig om bakgrunden till mina förehavanden hade vi inte kunnat vara tillsammans. EDIT: Hade alltså inte kunnat dejta/vara tillsammans med någon som hade synsättet "bara jag gillar det du gör struntar jag i resten".

"Ta och ge", - det på Buke ack så förbjudna uttrycket.

Men äsch vad fånigt.

Ah, det är där det skär sig! För mig är det jätteviktigt. Jag hade inte kunnat vara med en partner som inte ville diskutera vad och varför vi gör det vi gör. Så hade någon inte brytt sig om bakgrunden till mina förehavanden hade vi inte kunnat vara tillsammans.

Men äsch vad fånigt, det är ju ingen som sagt det.
Jamen varför måste man diskutera och analysera sönder allting? Om båda trivs så är väl allt fine.

...och det där sista - jodu, det har tydligt framkommit i tidigare trådar

Jamen varför måste man diskutera och analysera sönder allting? Om båda trivs så är väl allt fine.

Vi är ju på ett diskussionsforum, därav diskussionen och analysen.

Och åter igen: för min egen del är det superviktigt att ha en partner som jag kan diskutera och analysera med. Det är ju det som är intressant, tycker jag. För min egen del är det själva essensen i mina djupare vänskaper/förhållanden.

...och det där sista - jodu, det har tydligt framkommit i tidigare trådar

Och: Jag kan ju inte sitta här och ta ansvar för vad som skrivits i tidigare trådar. I den här diskussionen som jag följt är det då ingen som sagt att det är förbjudet och ge och ta. I alla fall jag diskuterar bakgrunden till varför och jag förstår att du tycker det är både ointressant och irrelevant eftersom du inte bryr dig om just varför.

Jag menade med partnern/dejten...

Ja nä tycker man inte det är viktigt att kunna diskutera och analysera med de man har omkring sig så är det ju helt onödigt att göra just det. Om man, som jag, tycker det är viktigt både att veta varför och kunna diskutera det är det ju viktigt att göra det på ett tidigt stadium. Någon som blir sur eller tycker "spela roll vi är ju nöjda" kan jag helt enkelt inte vara tillsammans med. (Gud känns som att jag upprepat det 100 gånger. Hej mantra!)

Ja nä tycker man inte det är viktigt att kunna diskutera och analysera med de man har omkring sig så är det ju helt onödigt att göra just det. Om man, som jag, tycker det är viktigt både att veta varför och kunna diskutera det är det ju viktigt att göra det på ett tidigt stadium. Någon som blir sur eller tycker "spela roll vi är ju nöjda" kan jag helt enkelt inte vara tillsammans med. (Gud känns som att jag upprepat det 100 gånger. Mantra much!.) Men där är vi ju alla olika efter vad vi söker!
Jag tycker det är viktigt att kunna diskutera viktiga saker, men för mig är det inte viktigt att veta varför en man/min partner/min kompis vill betala, hur han/hon känner sig då hon/han gör det osv.
...men vi är alla olika.

Jag tycker det är viktigt att kunna diskutera viktiga saker, men för mig är det inte viktigt att veta varför en man/min partner/min kompis vill betala, hur han/hon känner sig då hon/han gör det osv.
...men vi är alla olika.

Ja vi är ju tursamt nog det! :)

För mig handlar det inte bara om betalningen utan diskussioner och analyser i allmänhet.

Jag ogillar när en man framför allt tar fram plånboken och "det här tar jag hand om"-ar notan.
Jag var alltid snabb med att säga att vi delar på notan rakt av, jag bryr mig inte ett jota om vem som ätit vad, det var en gemensam upplevelse.

Jag brukade ibland passa på att betala notan när dejten ifråga var på toaletten om jag fick dåliga vibbar för att se hur de reagerade. Intressant studie.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 268
Senast: gullviva
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 929
Senast: corzette
·
Kropp & Själ Jag har med åldern fått behov av läsglasögon. Då jag är världens mest röriga person så fungerar det dåligt med läsglasögon. Dels...
Svar
4
· Visningar
254
Hemmet Våra gamla fönsterlås börjar ge upp och brista. De är av modell 280, är vad jag har lyckats klura ut (det är i alla fall samma modell)...
Svar
9
· Visningar
399
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka