Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Får mig lite osökt att fundera över SD, är inte de gammaldags gentlemän och kvinnor med sin syn på könen?Gammaldags gentlemän för gammaldags kvinnor, de som inte har en egen försörjning, de som sköter hem och barn och de som
Att bjuda någon ska vara frivilligt och inte något som förväntas. Tycker det är rätt vanligt att det ställs krav som är väldigt enkelriktade och mossiga.SD går visst att dra paralleller till oavsett ämne..
Tycker inte alls det är nedvärderade om mannen bjuder ibland, eller om han håller upp dörren eftersom jag gör likadant själv. Givande och givande liksom, inte att ena könet är "starkare/bättre" än det andra.
Om det här var riktat till min kommentar, så påminner jag dig om att jag också skrev "jag förväntar mig ingenting". Såg du det?Att bjuda någon ska vara frivilligt och inte något som förväntas. Tycker det är rätt vanligt att det ställs krav som är väldigt enkelriktade och mossiga.
...fast just den här diskussionen handlar ju inte om att jag eller någon annan som gillar/går med på/tycker det är trevligt att mannen betalar förväntar sig det. Det har ju åtminstone jag i ord uttryckt.Varför gäller det om ordnad ekonomi då inte båda vägar? Om hon förväntar sig att han betalar så signalerar det isåfall att hon har dålig ekonomi.
Just så.Jag har detta dilemma framför mig imorgon, antar jag. Vi ska ses på en vinbar för lite skumpa innan middagen. Vet inte hur han har tänkt och hur det blir. OM han erbjuder sig att betala så kommer jag givetvis att erbjuda mig att delta och betala min del, men OM han propsar på att betala allt, så tackar jag och tar emot. Jag känner mig inte alls nedvärderad isf - snarare tvärtom. jag gillar (gammaldags?) gentlemän...men jag förväntar mig ingenting.
Märkt att det ofta är tvärtom!Att tro att någon har ordnad eller bra ekonomi för att den betalar är väldigt naivt.
Och jag har absolut INGET emot om mannen erbjuder sig att betala. Jag tycker t o m att det är en trevlig gest. Så omodern är jag just när det gäller detta trots att jag i övrigt är för all form av jämställdhet ... Båda männen jag gav exempel på ovan gjorde det. Om man däremot tackar nej och säger »nej, vi delar« så ska man givetvis inte fortsätta insistera.
Bjuder gärna - hemma. På samma sätt som jag gärna blir bjuden hemma hos någon. Men så fort det blir en massa dyrt så är jag obekväm med att både bjuda och bli bjuden. Har den ena parten inte utrymme i sin budjet så är det fel ställe att gå till helt enkelt.
Alltså är det ordet "gammaldags" som ni
@mandalaki och @Mia_R stör er på?
Noterade ni att jag skrev (gammaldags?) gentlemän?
Min åsikt ser jag väldigt ogärna att blandas ihop med nåt SD-dravel...
Och jag är helt på din sida i frågan. Även om jag inte på minsta vis skulle "nedvärdera" en man som utgick från att vi skulle dela heller såklart. Men jag uppskattar gesten, precis som du skriver.
Självklart är det ingen slutsats! Men kan vara ett tecken.Att tro att någon har ordnad eller bra ekonomi för att den betalar är väldigt naivt.
Om jag "uppskattade gesten" så skulle jag se till att ta notan för jag vill gärna göra fina gester själv. Men det verkar ju vara det könskodade ni uppskattar?
Jag funderade också på hur jag skulle göra. Om någon vid första dejten sa att han skulle ta notan så skulle jag säga Nej, jag vill att vi delar. Om han då propsade - då skulle vi nog hamna i en situation som inte slutade så bra. Edit: eller ja, vi skulle hamna i en situation som visade att vi sannolikt stod väldigt långt ifrån varann.Allmän reflektion kring ämnet: Om en dejt hade propsat på att bjuda mig hade det känts viktigt för mig att på något sätt ta reda på varför. Om han är generös och "välvillig" (hittar inte något bra uttryck) eller om han gör det för att han vill underhålla just ett "jag-gentleman-du-kvinna". Det första hade jag sett som något positivt, det andra hade helt klart varit en dealbreaker.
Fast jag tycker nog att propsande rent generellt inte är så himla kulAllmän reflektion kring ämnet: Om en dejt hade propsat på att bjuda mig hade det känts viktigt för mig att på något sätt ta reda på varför. Om han är generös och "välvillig" (hittar inte något bra uttryck) eller om han gör det för att han vill underhålla just ett "jag-gentleman-du-kvinna". Det första hade jag sett som något positivt, det andra hade helt klart varit en dealbreaker.