Inte bara nätdejting del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
När man ni nu pratar om att prata. Kan ni hjälpa mig att tolka meningen: vi borde bli fulla ihop? Känns inte det som en invit?

Det var lika fel att säga vart istället för blev när jag bodde på andra sidan älven, och kommer vara lika fel när jag flyttar tillbaka till den sidan älven. Så det så!
Fast jag har googlat just vart som i blev och fått resultat som säger att det inte alls är så tokigt. Kan dock inte hitta nån källa nu bara för det, minns bara att jag googlade för några år sen. Vart är väl jättegammalt dessutom?

Jag skulle aldrig skriva vart som i blev men pratar definitivt så.

Fast jag har googlat just vart som i blev och fått resultat som säger att det inte alls är så tokigt. Kan dock inte hitta nån källa nu bara för det, minns bara att jag googlade för några år sen. Vart är väl jättegammalt dessutom?

Jag skulle aldrig skriva vart som i blev men pratar definitivt så.

Exet skrev det. Det ÄR uppluckrat ffa i talspråk och originalbetydelsen förminskad. "Det här vart ju inte så bra" osv är typexempel. Men det skär sig verkligen i text. Och mina tår krullar sig av "det vart falukorv till middag" tex.

Vart anger riktning för mig, men jag är hårddrillad i skolan angående skillnaden mellan var och vart.

Och jag kan acceptera uppluckringen i talspråk. Men inte skrift. Jag kommer ALDRIG acceptera att man får skriva "jos", "mej/dej" eller "sebra" heller. Basta! ;)

Orkar inte läsa igenom denna 60-sidiga tråd men vill bara peppa er som ibland misströstar och undrar om "alla" på nätet är idioter och/ eller om ni någonsin kommer att träffa någon.

Träffade min numera fd man på Spray date (han var den 10 daten jag gick på- skulle kunna skriva en bok om dessa).

Vi var tillsammans i nästan 15 år.

Nuvarande sambon träffade jag via Happy Pancake för 1 år sedan (på första daten faktiskt).

Så det finns hopp (jag är 50 år gammal).

Uppdatering från igår; E var riktigt trevlig och vi satt på restaurangen och pratade i 2,5 h innan vi var tvungna att gå till busstationen för att han inte skulle missa bussen. Det slog inte gnistor om oss men han är helt klart värd en chans till så jag var lite modig och skickade ett sms till honom efter att han åkt iväg:

"Tack för ikväll, jag hade riktigt trevligt! Jag är inte så mycket för spel så jag säger rakt ut att jag gärna träffar dig igen."

Strax efter fick jag svar:
"Tack själv. Och jag skulle gärna träffa dig igen också, lite extra nu då jag gillar tjejer som tar lite initiativ :)"

:bump::banana::bump:

Och jag kan acceptera uppluckringen i talspråk. Men inte skrift.
Fast vart som i blev har väl ingenting med talspråk och uppluckring att göra? Jag håller med om att det låter som talspråk när man skriver så men det är ju snarare ålderdomligt än nåt annat? Kika i en gammal Bibel så får du se.

Kanhända att det är inkorrekt idag men 'vart' har väl funnits i det svenska skrivspråket länge..?

Fast vart som i blev har väl ingenting med talspråk och uppluckring att göra? Jag håller med om att det låter som talspråk när man skriver så men det är ju snarare ålderdomligt än nåt annat? Kika i en gammal Bibel så får du se.

Kanhända att det är inkorrekt idag men 'vart' har väl funnits i det svenska skrivspråket länge..?

Som ersättare för order blev?

Varde ljus är lite annat än det vart ljus, eller hur menade du med Bibeln (det är en stund, några decennier, sen jag läste den)

Jag har då inte i skriftspråk mött vart som generell ersättare för blev?
Eller menar du att följande är helt normala och vedertagna?

Jag vart mätt/trött/ledsen/glad/etc.
Det vart inte som tänkt/planerat/osv.
Det vart falukorv till lunch/skjorta idag/en hundvalp/etc
Tåget vart försenat
Det vart halt ute
Jag vart upptagen i telefonen
På grund av ditt vart jag datt.
När du vart så arg kände jag att..

Osv?

För mig skär det enormt i öronen och ögonen med tex sista förslaget "när du vart arg..." Och "det vart halt ute" och vill vråla "DET BLEV!!" ;)

Som ersättare för order blev?

Varde ljus är lite annat än det vart ljus, eller hur menade du med Bibeln (det är en stund, några decennier, sen jag läste den)

Jag har då inte i skriftspråk mött vart som generell ersättare för blev?
Eller menar du att följande är helt normala och vedertagna?

Jag vart mätt/trött/ledsen/glad/etc.
Det vart inte som tänkt/planerat/osv.
Det vart falukorv till lunch/skjorta idag/en hundvalp/etc
Tåget vart försenat
Det vart halt ute
Jag vart upptagen i telefonen
På grund av ditt vart jag datt.
När du vart så arg kände jag att..

Osv?

För mig skär det enormt i öronen och ögonen med tex sista förslaget "när du vart arg..." Och "det vart halt ute" och vill vråla "DET BLEV!!" ;)
Fast talspråk och skriftspråk är ju stor skillnad, vem fasen säger att "dem kom" bara för att folk inte kan skilja på när man skriver de eller dem? Jag får ont i ögonen varenda gång jag läser inlägg från alla som missbrukar användningen av dem. :banghead::banghead::banghead:
Det köper jag inte. :p

Jag kan gå med på att vars är dialekt för vart. Men därmed är det också lika fel som vart när man säger t ex Vart/vars är den? Vart/vars ska du gå? är däremot rätt, då är vars dialekt.
Vars då? :D

Fast talspråk och skriftspråk är ju stor skillnad, vem fasen säger att "dem kom" bara för att folk inte kan skilja på när man skriver de eller dem? Jag får ont i ögonen varenda gång jag läser inlägg från alla som missbrukar användningen av dem. :banghead::banghead::banghead:
Vars då? :D

Ja, och det är ju det jag menar med att jag kan acceptera att vart i högre och högre grad ersätter blev i talspråk. Men ögonen blöter när det används på samma sätt i skrift. Och ifrågasatte om @niphredil verkligen menade att vart var vanligt förekommande i (korrekt) skriftspråk.

Jag är lika allergisk som dig kring de/dem. (Och för all del användandet av han där det ska vara honom. "Jag ringde han och sa åt han att han skulle...")

Ja, och det är ju det jag menar med att jag kan acceptera att vart i högre och högre grad ersätter blev i talspråk. Men ögonen blöter när det används på samma sätt i skrift. Och ifrågasatte om @niphredil verkligen menade att vart var vanligt förekommande i (korrekt) skriftspråk.

Jag är lika allergisk som dig kring de/dem. (Och för all del användandet av han där det ska vara honom. "Jag ringde han och sa åt han att han skulle...")
Helt enig men tycker vi hamnar för OT nu så det kan vara dags att återgå till ämnet innan dem tar oss i örat, men det vart en rolig diskussion. ;) :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 642
Senast: Palermo
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 296
Relationer Har ni varit med om att möta en blick från någon som bränner till och världen stannar för en sekund? Jag har nu varit med om det totalt...
2
Svar
35
· Visningar
2 524
Senast: Roheryn
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 268
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka