Inte bara nätdejting del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså jag måste varit utråkad eller nåt när jag svarade till den här killen :p. (Det saknas bl.a. lite tjat från mig att han borde lägga upp fler bilder på sig själv. Han ska inte dömma mitt utseende om han själva inte har ordentliga bilder.)

"
Han: Hejsan. Otroligt vad vacker och fin du är ;) En tjej helt i min smak :)
Jag vet inte om den här sidan är rätt ställe för mig. Jag söker seriöst förhållande, men jag har en sexuell preferens som har visat sig skrämma bort en del vid dejtande, så jag har kommit fram till att det är bäst att vara öppen och ärlig med det direkt.

Jag: Meh nu blir jag nyfiken ju ! Vad är preferensen?

Han:
Nu kanske jag skrämmer bort dig helt, men vill i alla fall försöka förklara.
Jag söker som sagt ett seriöst förhållande, vill hitta något långsiktigt och kärleksfullt.
Men jag vill ha en flickvän/fru som inte är så Svensson, utan som vill se världen och uppleva livet, både tillsammans och på egen hand beroende på situationer och tillfälle.

Det sexuella är viktigt, jag vill ha ett aktivt, spännande och utforskande sexliv med min partner. En rätt stor del av min sexualitet bygger på att jag tänder MYCKET på att låta andra killar/män ha sex med min flickvän. Heterosexuella trekanter har jag ju redan nämnt. (Jag är 100% heterosexuell så det är bara dela flickvännen som gäller). Men ärligt talat så är det inte bara att dela flickvännen i trekanter jag gillar, utan jag tänder även mycket på att låta andra män ha sex med min flickvän på egen hand. Det kan vara allt från att "låna ut" flickvännen till kompisar och andra manliga kontakter, till att jag ber flickvännen ha onenighstands på egen hand både på hemmaplan och om hon är ute och reser eller så själv. Om flickvännen är på utlandsresa med någon manlig bekant, eller slår sig ihop med någon tillfällig reskamrat hon träffar på på resa, så tänder jag på om den/de mannen har sex med min flickvän under resorna.
Allt bygger dock på ett riktigt seriöst, ärligt, stabilt och bra förhållande med mycket kärlek, bra kommunikation och fullständig ärlighet och tillit.
Jag vet att jag är udda. Men jag vet också vad jag gillar :)

Jag:
Låter ju lite som en öppen relation (åt ena hållet) plus lite trekanter. Så du tänder också på tanken att din tjej har sex med andra. Har jag förstått det rätt?

Han:
Ja så kan man ju kalla det :) Med den skillnaden kanske att jag inte bara "tillåter" att flickvännen har sex med andra, utan uppmanar till det.
Jag förstår att det kan låta konstigt, men ja absolut.
Jag tänder på att dela flickvännen, alltså heterosexuella trekanter, eller till och med "gangbangs".
Jag tänder på att "bara" se på när andra män har sex med min flickvän.
Jag tänder på vetskapen att andra män har sex med min flickvän och få höra alla detaljer om det.
Låter det helknasigt?

Jag:
Ordet gangbangs låter som våldtäkt. Jag skulle tycka det va obehagligt och läskigt om min kille tände på nåt som liknade våldtäkt, men det kanske inte är så du menar. Om jag hade sex med två killar samtidigt skulle det behöva göras sensuellt, hårt skulle jag bara känna mig utsatt. De skulle tillfredställa mig och inte bara använda mig som nåt slags redskap.

Han: Va? Våldtäkt?
Gangbang är en term som betyder att fler än 2 män har sex med en tjej
Har ju inget alls med våldtäkt att göra

BLOCK
"

Så snälla jag vill ha era spontana kommentarer? Vad tycker ni om hans preferens? Skulle ni kunna vara i en sådan relation? Har ni själva speciella sexuella preferenser som absolut måste tas upp i första meddelandet? Har ni fått liknande meddelanden?

Jag hade inte nappat på det just av de anledningar som @mandalaki nämner.
Att han tänker "låna ut" flickvännen till vänner gillar jag inte alls, inte heller det andra som får det att låta som att han äger flickvännen och att hon bara ska ha sex på "hans sätt" för att han ska tända på det...

En sak om han tyckt att det varit kul med ett öppet förhållande och velat att flickvännen berättade om hur det var att ha sex med andra, men att allt då varit helt på hennes initiativ osv. Men det är ju inte riktigt så det låter i hans beskrivning.

Utlåning är inte helt ovanligt inom en del bdsm, swinging osv det heller. Just FYI, det är ett begrepp som inte behöver betyda att han är svinig och som inte alls innebär att allt sker på hans initiativ utan att tänka på tjejen. Tvärtom är det snarare vanligt att man träffar den den ene ska lånas ut till innan så man får se om det ens finns någon kemi. I slutänden är det givetvis upp till den utlånade.

Kom igen folk. YKINMKBYKIOK - your kink is not my kink but your kink is ok. Trodde aldrig att jag skulle sitta och försvara (mina) kinks på buke av alla ställen.

Utlåning är inte helt ovanligt inom en del bdsm, swinging osv det heller. Just FYI, det är ett begrepp som inte behöver betyda att han är svinig och som inte alls innebär att allt sker på hans initiativ utan att tänka på tjejen. Tvärtom är det snarare vanligt att man träffar den den ene ska lånas ut till innan så man får se om det ens finns någon kemi. I slutänden är det givetvis upp till den utlånade.

Kom igen folk. YKINMKBYKIOK - your kink is not my kink but your kink is ok. Trodde aldrig att jag skulle sitta och försvara (mina) kinks på buke av alla ställen.

Ingen har ju problem med hans preferenser. Utan det är ju hur han uttrycker sig. Om man inte är insatt så låter det jävligt svinigt.

Ingen har ju problem med hans preferenser. Utan det är ju hur han uttrycker sig. Om man inte är insatt så låter det jävligt svinigt.
Jag är inte insatt och tolkade det som @gul_zebra . Jag tyckte han uttryckte sig bra iom han sökte en tjej som tänder på samma grej, dvs inte på hans villkor, tvärtom nästan, då han tog upp det i första kontakten som gul zebra avråder från.

Alltså jag måste varit utråkad eller nåt när jag svarade till den här killen :p. (Det saknas bl.a. lite tjat från mig att han borde lägga upp fler bilder på sig själv. Han ska inte dömma mitt utseende om han själva inte har ordentliga bilder.)

"
Jag vet inte om den här sidan är rätt ställe för mig. Jag söker seriöst förhållande, men jag har en sexuell preferens som har visat sig skrämma bort en del vid dejtande, så jag har kommit fram till att det är bäst att vara öppen och ärlig med det direkt.

Han:
Jag söker som sagt ett seriöst förhållande, vill hitta något långsiktigt och kärleksfullt.
Men jag vill ha en flickvän/fru som inte är så Svensson, utan som vill se världen och uppleva livet, både tillsammans och på egen hand beroende på situationer och tillfälle.

Det sexuella är viktigt, jag vill ha ett aktivt, spännande och utforskande sexliv med min partner. En rätt stor del av min sexualitet bygger på att jag tänder MYCKET på att låta andra killar/män ha sex med min flickvän. Heterosexuella trekanter har jag ju redan nämnt. (Jag är 100% heterosexuell så det är bara dela flickvännen som gäller). Men ärligt talat så är det inte bara att dela flickvännen i trekanter jag gillar, utan jag tänder även mycket på att låta andra män ha sex med min flickvän på egen hand. Det kan vara allt från att "låna ut" flickvännen till kompisar och andra manliga kontakter, till att jag ber flickvännen ha onenighstands på egen hand både på hemmaplan och om hon är ute och reser eller så själv. Om flickvännen är på utlandsresa med någon manlig bekant, eller slår sig ihop med någon tillfällig reskamrat hon träffar på på resa, så tänder jag på om den/de mannen har sex med min flickvän under resorna.
Allt bygger dock på ett riktigt seriöst, ärligt, stabilt och bra förhållande med mycket kärlek, bra kommunikation och fullständig ärlighet och tillit.

Jag:
Låter ju lite som en öppen relation (åt ena hållet) plus lite trekanter. Så du tänder också på tanken att din tjej har sex med andra. Har jag förstått det rätt?

Han:
Ja så kan man ju kalla det :) Med den skillnaden kanske att jag inte bara "tillåter" att flickvännen har sex med andra, utan uppmanar till det.
Jag tänder på att dela flickvännen, alltså heterosexuella trekanter, eller till och med "gangbangs".
Jag tänder på vetskapen att andra män har sex med min flickvän och få höra alla detaljer om det.
Låter det helknasigt?

Jag:
Ordet gangbangs låter som våldtäkt. Jag skulle tycka det va obehagligt och läskigt om min kille tände på nåt som liknade våldtäkt, men det kanske inte är så du menar. Om jag hade sex med två killar samtidigt skulle det behöva göras sensuellt, hårt skulle jag bara känna mig utsatt. De skulle tillfredställa mig och inte bara använda mig som nåt slags redskap.

BLOCK
"

Så snälla jag vill ha era spontana kommentarer? Vad tycker ni om hans preferens? Skulle ni kunna vara i en sådan relation? Har ni själva speciella sexuella preferenser som absolut måste tas upp i första meddelandet? Har ni fått liknande meddelanden?
Ingen sexuell preferens är så akut att det absolut måste tas upp i allra första meddelandet. Man kan kosta på sig några meddelanden som är mer neutrala.

Tolkar definitivt gangbang som hårt sex (inte nödvändigtvis som våldtäkt, men inte vanilj), ett mer neutralt ord hade varit gruppsex.

Hans preferenser är inte fel i sig, men sättet han tar upp det på är inte det bästa. Tänker främst på att det är onödigt och lite gränslöst att gå in på så mycket detaljer så tidigt, han hade kunnat skriva ett enkelt "Hur ser du på öppna förhållanden, trekanter och gruppsex?". När män listar scenario efter scenario som de går igång på blir det lätt ensidigt och tråkigt - detta ska du leva upp till, i princip. Typiskt mansrollen: jag, jag, jag, mina preferenser, tillfredsställ mig.

En annan taktik hade kunnat vara att fråga dig hur dina preferenser ser ut och sedan känna av hur kompatibelt det är, innan han går igång på alla cylindrar och serverar dig sina kinks. Andras preferenser bör också vara viktiga om man har ett intresse av att dejta någon.
Det är helt rimligt att ha preferenser, men får man efter några få meddelanden intrycket av att killen har en kravlista som partnern bör leva upp till sexuellt ser det inte så bra ut. Hur lyhörd är han senare? Handlar allt fortfarande om honom då?

Funderar också på om han är medveten om vilken dynamik han är ute efter, han säger det inte rakt ut. Att han inte är rak på den fronten och istället benämner sig som "udda" och undrar om det han skriver låter "knasigt" får mig att undra om han saknar erfarenhet eller om han bara har gjort det till en vana att försöka få napp bland människor som saknar erfarenhet. Det verkar som om han antingen inte riktigt äger sin sexualitet, kanske mest har fantiserat och inte har så mycket kunskap, eller inte är helt tydlig/ärlig med vad och vem han söker.

Kan vara så att jag är cynisk och övertolkar, men poängen är iaf att jag tycker man bör gå försiktigare fram än så. Åtminstone på en sida som är vanilj. I andra sammanhang kan man vara mer rak på sak, men i sådana sammanhang skulle jag säga att han nästan snarare framstår som lite luddig och otydlig.

Jag ser verkligen inte hur han uttrycker sig jävligt svinigt ens om man inte är insatt. Han förklarar att han tänder på si och så och söker en likasinnad och att han vill vara öppen med det direkt iom att folk blir bortskrämda. Att det ses som svinigt antar jag snarare är något ni tolkar in själva. Hur ska han uttrycka sig om han inte får använda de begrepp han använt liksom? "Jag undrar om du tänder på en grej jag inte kan nämna"?

Till viss del håller jag absolut med dig.

Om jag hade fått de frågorna i rätt sammanhang hade jag inte reagerat alls. Du vill låna ut mig till dina kompisar? Javisst, vilka av dina kompisar är intresserade? Du vill ha ett gangbang, ok har du gjort det förut eller är du amatör?

Men i vissa sammanhang är det inte helt oproblematiskt att ta upp på det sättet. Gangbang kan absolut ge associationer till våldtäkt, precis som det gjorde i det här fallet, utlåning kan ge associationer till människohandel om man är på det humöret osv.

Han har all rätt att ha sina kinks och det finns många som tänder på samma saker och förstår vad han syftar på, men han har inte rätt att utan förvarning trycka på okända kvinnor sina potentiellt triggande kinks.

Hur man lägger fram sina kinks och i vilket sammanhang spelar stor roll, tycker jag.

Sedan är det här kanske på gränsen till off topic men jag tycker absolut man ska få problematisera kinks, det här är en kontroversiell åsikt i vissa kretsar men jag tycker faktiskt inte att alla kinks är ok. Många kinks bör tvärtom möta ett slags motstånd eller en aktiv diskussion om hur man lever ut på ett så etiskt bra sätt som möjligt. Att bara acceptera utan att ifrågasätta leder inte till utveckling.
Med det sagt så tror jag nog ifrågasättandet kanske bäst sker inom bdsm och andra kretsar där man har viss förståelse för kinks, för att det annars lätt blir svartvitt och nyanserna riskerar att utebli helt.

Till viss del håller jag absolut med dig.

Om jag hade fått de frågorna i rätt sammanhang hade jag inte reagerat alls. Du vill låna ut mig till dina kompisar? Javisst, vilka av dina kompisar är intresserade? Du vill ha ett gangbang, ok har du gjort det förut eller är du amatör?

Men i vissa sammanhang är det inte helt oproblematiskt att ta upp på det sättet. Gangbang kan absolut ge associationer till våldtäkt, precis som det gjorde i det här fallet, utlåning kan ge associationer till människohandel om man är på det humöret osv.

Han har all rätt att ha sina kinks och det finns många som tänder på samma saker och förstår vad han syftar på, men han har inte rätt att utan förvarning trycka på okända kvinnor sina potentiellt triggande kinks.

Hur man lägger fram sina kinks och i vilket sammanhang spelar stor roll, tycker jag.

Sedan är det här kanske på gränsen till off topic men jag tycker absolut man ska få problematisera kinks, det här är en kontroversiell åsikt i vissa kretsar men jag tycker faktiskt inte att alla kinks är ok. Många kinks bör tvärtom möta ett slags motstånd eller en aktiv diskussion om hur man lever ut på ett så etiskt bra sätt som möjligt. Att bara acceptera utan att ifrågasätta leder inte till utveckling.
Med det sagt så tror jag nog ifrågasättandet kanske bäst sker inom bdsm och andra kretsar där man har viss förståelse för kinks, för att det annars lätt blir svartvitt och nyanserna riskerar att utebli helt.
Ja alltså, jag menar inte att det är helt oproblematiskt. Tvärtom hade jag som sagt aldrig tagit upp det så tidigt själv, det känns mest korkat. Jag tycker inte att killen gjort något fel, men taktiken är väl inte den bästa så att säga.
Han har ju inte utan förvarning tryckt på sina kinks dock. Han nämnde preferenser, @Myblackcat frågade vilka, han svarade och förklarade. Jag har svårt att se vad som inte är okej i det?

Problematisering - absolut, I'm all for it. Det finns massor att diskutera på området.
Problematisering som i den här tråden - nej. För mig ser det mer ut som kinkshaming och det känns inte okej alls.

Ja alltså, jag menar inte att det är helt oproblematiskt. Tvärtom hade jag som sagt aldrig tagit upp det så tidigt själv, det känns mest korkat. Jag tycker inte att killen gjort något fel, men taktiken är väl inte den bästa så att säga.
Han har ju inte utan förvarning tryckt på sina kinks dock. Han nämnde preferenser, @Myblackcat frågade vilka, han svarade och förklarade. Jag har svårt att se vad som inte är okej i det?

Problematisering - absolut, I'm all for it. Det finns massor att diskutera på området.
Problematisering som i den här tråden - nej. För mig ser det mer ut som kinkshaming och det känns inte okej alls.
Preferenser kan vara precis vad som helst. Att säga att man har preferenser är inte att förbereda någon på att man gillar gangbangs och utlåning, inte när man inte vet något så grundläggande som huruvida personen man diskuterar detta med är insatt eller 100% vanilj.

Skillnaden ligger i att vissa kinks kan vara potentiellt triggande och några av de han tar upp är just det för de som inte är insatta i sammanhanget.

Det är lite sent därför blir det ett kort svar nu, kan utveckla vad jag menar sen.

Snubbe på HP: Hej hallå, Tyckte du hade glimten i ögat. Du ser ut som en fin och mysig människa, Skulle vara kul och skriva, Kanske man kan ta en fika eller något.//Mvh ***. Ps du är väldigt söt & vi har mycket gemensamt, ☺

Jag är myyyycket skeptisk men kollar profilen och hinner inte mer än klicka in mig där innan jag får nästa meddelande...

Snubbe: Hoppas jag inte sa något fel ?,
Jag: Ta det lugnt, har ju knappt hunnit kolla vad du är för någon... Men nej jag är inte intresserad tyvärr.
Snubbe: Oh sorry.. Var inte meningen. Var det jag som stressade fram den slutsatsen eller vad var det som var fel ?,

Skrev ett svar, klickade skicka... Hoppsan hejsan, har visst blivit blockad. Wtf :D Känns lite surrealistiskt. Kan vara jag som är trött dock.

Preferenser kan vara precis vad som helst. Att säga att man har preferenser är inte att förbereda någon på att man gillar gangbangs och utlåning, inte när man inte vet något så grundläggande som huruvida personen man diskuterar detta med är insatt eller 100% vanilj.

Skillnaden ligger i att vissa kinks kan vara potentiellt triggande och några av de han tar upp är just det för de som inte är insatta i sammanhanget.

Det är lite sent därför blir det ett kort svar nu, kan utveckla vad jag menar sen.
Givetvis, men jag håller inte med i att han gjort fel för det. Hon frågade, han svarade. Hade som sagt hellre sett mer taktkänsla men ja... Alla har inte det.
Är triggande för icke insatta? Varför det? Kan vara, absolut. Men är? Nja.

Gör så :)

Medan jag sov har @Tonto och @Foinix redan sagt det bättre men: han (och du) får ha vilka preferenser ni vill. Det är hur han hanterar dem och uttrycker dem som är problemet.

@Myblackcat verkar vara i första kontaktskedet med honom. Och han drar på med alla detaljer han kan. Han hade kunnat uttrycka sig som sina preferenser mycket mer kortfattat, för att se om hon var med på tåget. På en sexkontaktsida, fine. Men detta är en vanlig dejtingsajt.

Just för att han är så detaljerad får jag känslan att det han beskriver är en fantasi, inget han någonsin varit med om. Jag föreställer mig att den som är van och hemma i sina preferenser t ex inte använder specifika begrepp (som utlåning) förrän hen pratar med någon som har samma preferens. Man sparar lekens terminologi tills leken är igång.

Och givet detta så undrar jag om han inte skriver som han gör till myblackcat för att han går igång på det. DET är hans kink - att skriva snusk till en tjej utan att hon är med på det. Samma mekanism som hos en blottare, alltså.

Snubbe på HP: Hej hallå, Tyckte du hade glimten i ögat. Du ser ut som en fin och mysig människa, Skulle vara kul och skriva, Kanske man kan ta en fika eller något.//Mvh ***. Ps du är väldigt söt & vi har mycket gemensamt, ☺

Jag är myyyycket skeptisk men kollar profilen och hinner inte mer än klicka in mig där innan jag får nästa meddelande...

Snubbe: Hoppas jag inte sa något fel ?,
Jag: Ta det lugnt, har ju knappt hunnit kolla vad du är för någon... Men nej jag är inte intresserad tyvärr.
Snubbe: Oh sorry.. Var inte meningen. Var det jag som stressade fram den slutsatsen eller vad var det som var fel ?,

Skrev ett svar, klickade skicka... Hoppsan hejsan, har visst blivit blockad. Wtf :D Känns lite surrealistiskt. Kan vara jag som är trött dock.

Haha, shit - hej vad det går! Undrar om han hann med att tänka själv ens? :D

"

Han:

Jag:

Han:
Låter det helknasigt?

Jag:

BLOCK
"

Oj. Hans definition av gangbang är förvisso korrekt, det är inte våldtäkt. Men du svarade ju artigt och förklarande så att blocka för det är kanske lite magstarkt. Men han kan nog ha fått sin beskärda del av elaka svar.

Jag tycker dock han är bra som tar upp direkt, som håller en trevlig ton osv. Så jag kan inte se några problem. Tvärtom, jag förstår honom. Finns ingen anledning när man har - om man har menar jag såklart! ;) - sexuella preferenser som inte är inom normen att slösa tid på någon och sen upptäcka att man inte är kompatibel.

Om jag skulle kunna ha ett sånt förhållande. Mja. Om han tyckte det var helt okej och tände på det - ja. Men det där uppmuntrandet/uppmanandet och vilja att hon ska ha ons. Där är jag mer tveksam. Skulle lätt ge det en chans dock. Men då har jag en del preferenser som avviker med.

Men ser du inget problem med hans formuleringar om att han "låter" andra män ha sex med hans flickvän? Som om hon vore en knulldocka som han nådigt delar med sig av för att HAN går igång på det.

Fast jag ser inte problemet. För honom är det så. Om hon inte vill ha sex med andra faller hans fantasi.

Jag tror inte han ser henne som knulldocka. Jag tror det är en man som tilltalas av cuckold.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cuckold

Dvs det är inte att han "lånar ut" utan att "hon tar sig friheten att". Tolkar jag av det lilla som skrevs. Finns ett "svagare" objekt så är det han som är det. Inte hon.

Jag tycker att han kunde skrivit enkelt vad han gillar (gruppsex mm) och skippat detaljerna.
Är den man pratar med nyfiken på att veta mer så fine, annars kan man backa utan att ha skrivit en roman om sina sexuella preferenser.
Enda fördelen med hans utförliga beskrivning är väl att den som inte har samma preferenser snabbt kan avsluta. Spontant kanske han borde ragga på sidor med större chans att hitta likasinnade?

Jag tycker att han kunde skrivit enkelt vad han gillar (gruppsex mm) och skippat detaljerna.
Är den man pratar med nyfiken på att veta mer så fine, annars kan man backa utan att ha skrivit en roman om sina sexuella preferenser.
Enda fördelen med hans utförliga beskrivning är väl att den som inte har samma preferenser snabbt kan avsluta. Spontant kanske han borde ragga på sidor med större chans att hitta likasinnade?

Det där är inte detaljer om man rör sig i den världen...

Så han ger en övergripande men ärlig beskrivning som är tillräcklig för att hon ska kunna fatta ett informerat beslut. Jag ser inte en enda onödig detalj, inget grovt språkbruk osv. Däremot kanske det uppfattas så i kontexten, men jag tror inte att det är hans mening trycka upp detaljer i ansiktet på henne. Det ser helt annorlunda ut när sådana män gör det - och DET är inte vackert nånstans.

Han kanske gör det med. Det finns baksidor med de sidorna med, det slår över åt andra hållet bland klientelet ibland. Dvs det han söker anses som "vanilj" där och på vanliga sidor är han för "udda".

Sen som sagt, han kunde göra det med mer finess.

Det där är inte detaljer om man rör sig i den världen...

Så han ger en övergripande men ärlig beskrivning som är tillräcklig för att hon ska kunna fatta ett informerat beslut. Jag ser inte en enda onödig detalj, inget grovt språkbruk osv. Däremot kanske det uppfattas så i kontexten, men jag tror inte att det är hans mening trycka upp detaljer i ansiktet på henne. Det ser helt annorlunda ut när sådana män gör det - och DET är inte vackert nånstans.

Det gör inte jag, så jag är nog bara pryd:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 704
Senast: Palermo
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 405
Relationer Har ni varit med om att möta en blick från någon som bränner till och världen stannar för en sekund? Jag har nu varit med om det totalt...
2
Svar
35
· Visningar
2 559
Senast: Roheryn
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 306
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna