Inställning

@Magiana en sak som jag kom att tänka på. När vi var hos dig och du guidade oss in i friggeboden var det första du gjorde att säga vad som inte var bra och vad som behöver göras/göras om. En liten övning till dig själv kanske vore att nästa gång du visar någon något i din kåk så peka på det som är bra. "Här är friggeboden. Sängarna är jättesköna. Gillar ni inte att bli väckta av solen så ställ den här för fönstret." Eller i stället för "här är grönsakslandet, jag odlar tomater och potatis så det räcker x månader och det är så himla kul att ha sitt eget!" I stället för "här är mina igenvuxna grönsaksland." Lär dig helt enkelt att visa upp din kåk med lite stolthet. Ingen förväntar sig att du ensam ska hinna få stället i toppskick på både insida och utsida på den korta tid du har bott där.

Du har gjort ritning på hyllan. Fint! Lämna den till en snickare, peka på virket och be snickaren fixa. Kan det ta mer än en timme för en van snickare att sätta upp det? Jag är tveksam. Väl spenderade pengar däremot. Det bidrar till välmåendet medan du lönearbetar.

@Magiana en sak som jag kom att tänka på. När vi var hos dig och du guidade oss in i friggeboden var det första du gjorde att säga vad som inte var bra och vad som behöver göras/göras om. En liten övning till dig själv kanske vore att nästa gång du visar någon något i din kåk så peka på det som är bra. "Här är friggeboden. Sängarna är jättesköna. Gillar ni inte att bli väckta av solen så ställ den här för fönstret." Eller i stället för "här är grönsakslandet, jag odlar tomater och potatis så det räcker x månader och det är så himla kul att ha sitt eget!" I stället för "här är mina igenvuxna grönsaksland." Lär dig helt enkelt att visa upp din kåk med lite stolthet. Ingen förväntar sig att du ensam ska hinna få stället i toppskick på både insida och utsida på den korta tid du har bott där.

Du har gjort ritning på hyllan. Fint! Lämna den till en snickare, peka på virket och be snickaren fixa. Kan det ta mer än en timme för en van snickare att sätta upp det? Jag är tveksam. Väl spenderade pengar däremot. Det bidrar till välmåendet medan du lönearbetar.
Det var en poäng jag inte tänkt på. Mitt glas är liksom alltid halvtomt i stället för halvfullt.

Tyvärr blir det för dyrt att anlita en snickare. Någon ritning finns inte, bara måtten. Resten har jag i huvudet.

Det känns ju som om min inställning till allt är det största problemet. Men hur ska jag lyckas ta allt jobb med en klackspark och vara så nonchalant att jag inte bryr mig
Ja! Men du verkar inte vara särskilt intresserad eller mottaglig för något av de råd du fått? Hur tror du själv att du skulle kunna ändra inställning/ ta emot råd?

Ja! Men du verkar inte vara särskilt intresserad eller mottaglig för något av de råd du fått? Hur tror du själv att du skulle kunna ändra inställning/ ta emot råd?
Och som vanligt märks det inte när jag tar till mig något och begrundar det. Det händer i tråd efter tråd. Jag har inte för vana att ställa mig upp och jubla när någon säger något vettigt. Men mitt sätt att uttrycka att jag lyssnat verkar inte vara acceptabelt. Inte konstigt att jag känner mig som ett ufo när jag inte kan de sociala koderna för hur jag måste uttrycka mig för att vara okej. :(

Alla har 24 timmar på sitt dygn. Av dessa bör man sova 6-8 timmar, jobbar man heltid spenderar man 9 timmar på jobbet plus resor till och från jobbet. Alltså blir det max 7-9 timmar kvar per dygn till nöjen och måsten. Därför får man prioritera vad som är viktigt i livet. Jag har tex kommit fram till att lägenhet är den boende typ av boende som passar mig bäst, nu är det bara att ringa till bostadsbolaget om det något som går sönder. Min poäng är att man får se hur många timmar man har per dygn och spendera på måsten och hobbies, och sedan fundera på hur man vill fördela tiden. Hur man kan förenkla måstena, tex genom att göra storkok.

Sedan vet jag hur lätt det är att se allt man inte har gjort och glömma allt man har gjort.

Fokusera på det som är bra. Som @Amha skriver - berätta fördelarna, inte bara för besökare utan även för dig själv. Det går att träna hjärnan till ett mer positivt synsätt men det kräver både envishet och tålamod.

Givetvis ska man inte ignorera de mindre bra sakerna helt och hållet, men tänk en målfördelning på 70% bra och 30% förbättringsmöjligheter.

Att fokusera på det som ÄR bra och också att ha en acceptans till att allt inte är som man önskar det precis just i sekunden. Att konstatera och acceptera och gå vidare - antingen genom handling eller att acceptera att detta inte går just nu. Sätta det på en önskelista istället för en att-göra-lista. Att inte ha så förbannat höga krav på sig själv på världsliga ting och att våga bjuda in till hjälp. Att acceptera att andras sätt att göra saker också är bra.

Man får öva, öva, öva på att få hjärnan till att söka sig till halvfullt istället för halvtomt.

Senast ändrad:
Och som vanligt märks det inte när jag tar till mig något och begrundar det. Det händer i tråd efter tråd. Jag har inte för vana att ställa mig upp och jubla när någon säger något vettigt. Men mitt sätt att uttrycka att jag lyssnat verkar inte vara acceptabelt. Inte konstigt att jag känner mig som ett ufo när jag inte kan de sociala koderna för hur jag måste uttrycka mig för att vara okej. :(
Det är lugnt. Folk blir ju alltid tossiga och ger råd kors o tvärs och förväntar sig att du ska ropa JAAA, ni har rätt. Men det behöver du inte. Du behöver inte tycka som alla andra.

För många år sedan PM-ade jag en bukefalist som inte kunde starta en tråd utan att folk skrev att hon var negativ och att inga lösningar dög. Jag rådde henne att med jämna mellanrum skriva varianter på temat "ja, det ska jag fundera på" och "det låter som en bra idé". Bara för att få det mindre hett om öronen. Fake it 'til you make it. ;)

Alla har 24 timmar på sitt dygn. Av dessa bör man sova 6-8 timmar, jobbar man heltid spenderar man 9 timmar på jobbet plus resor till och från jobbet. Alltså blir det max 7-9 timmar kvar per dygn till nöjen och måsten. Därför får man prioritera vad som är viktigt i livet. Jag har tex kommit fram till att lägenhet är den boende typ av boende som passar mig bäst, nu är det bara att ringa till bostadsbolaget om det något som går sönder. Min poäng är att man får se hur många timmar man har per dygn och spendera på måsten och hobbies, och sedan fundera på hur man vill fördela tiden. Hur man kan förenkla måstena, tex genom att göra storkok.

Sedan vet jag hur lätt det är att se allt man inte har gjort och glömma allt man har gjort.
Jo, jag vet. Och jag har inte ens daglig restid till jobbet numera då jag nästan alltid jobbar hemma. Men jag är ganska ineffektiv under de timmar jag har tillgodo.

Jag är alltid missnöjd om jag inte har välsmakande bär till frukosten. Jag har sedan juni haft ett glapp i tillgången på bär.

Sånt som du inte kan påverka, exempelvis i vilken takt bär mognar får du nog försöka öva i att acceptera, att det faktiskt inte är ditt "fel" att de inte mognar "enligt plan".

Och jag håller nog med andra som rekommenderat att söka professionell hjälp för att bryta tankemönstret, det måste ju vara olidligt att bara se felen, problemen, inte kunna ta emot hjälp och samtidigt inte kunna ta tag i det som ska göras själv, för hjälp finns att få både med det och med sånt där som med bären.

Ja du blir lätt avig. :) Men det är ändå en väldig skillnad mot tidigare. Du är betydligt mer eftertänksam i dina kommentarer än du varit förr. Så visst har något skett?

Vi vill ju alla dig väl och vi vill ju hjälpa dig hitta vägar till lösningar.
En sak är nu ju detta med att hantera dina bekymmer med att kunna planera.

För egen del är jag en hopplös virrpanna. Men jag har jobbat med administration och organiserande hela livet. Jag vet ungefär vad jag behöver göra för att få snurr på saker. Och jag vet hur hopplöst det är när jag helt enkelt inte orkar.

För mig funkar listor. Men de får inte vara för långa. Jag skriver en lista på dagens eller helgens arbetsuppgifter. Sedan är jag nöjd om jag gjort undan en tredjedel. Det är så mycket som jag fått lära mig av kloka personer att man ska vara nöjd med. En tredjedel utfört av det man föresatt sig. Det är bra! Eftersom man oftast föresätter sig för mycket.

Och jag har fått lära mig att väga sakerna. Vad är viktigast för att jag ska må bra. Vad är mindre viktigt.
I mitt fall har det faktiskt varit viktigare att rensa ogräs i landet än att dammsuga. För bägge mäktade jag inte. Så det som var bäst för själen fick det bli. Ogräset. Jag mår som bäst om jag får stå i landen och riva nate och målla. Se hur det växer och glädjas åt den skörd jag ska frysa in för vintern behov. Tillsammans med de blommor som gör mig lycklig.

Nu mår jag bättre och har klarat att kitta om söderfönstren. Idag har jag grundat det som saknade färg. Imorgon ska jag måla fönsterfärg.

Sovrumsfönstret är illa däran. Men jag måste få hjälp två gånger. En gång för att ta ner fönstren och en gång för att sätta tillbaka. Så det får anstå. Kanske till senare i sommar eller kanske till och med till nästa sommar.

Men jag har varit jätteduktig som kittat om och fixat de där flagnande fönstren. Jag vet det. Det gör mig lite stolt. Både att jag kan, och att jag gjort.

Hade besök av vänner ikväll. De gick runt i min frodiga trädgård och var lite häpna. De har bara besökt mig vintertid förr. Så trädgården var en överraskning. Det ÄR massor av ogräs i rabatterna och vissa perenner har vuxit in i varann. Men det ger ett maffigt intryck. De var överväldigade av blomsterprakten och jag kände mig mallig för det.

Du måste lära dig att vara stolt över det DU gjort.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 086
Senast: Sassy
·
Relationer Jag måste få klappa mig själv på axeln nu. Ingen annan gör det ändå. Skulle ringa ett viktigt samtal i oktober och idag lyckades jag...
Svar
8
· Visningar
1 026
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 888
Senast: Rosett
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 128
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar