Inställning

TS: kan du inte bestämma dig för en grundnivå och hålla dig till den? Målet behöver ju inte vara perfekt , man mår ändå bara dåligt om man siktar för högt och misslyckas! Och risken är att då bli inget gjort istället.

Typ:
Diska och plocka undan direkt efter måltid
Det man plockar fram plockar man bort asap så blir det inte liggande.
Tex måndagar (eller valfri dag i veckan) städar man badrum och kök och kör ett varv med dammsugaren. Detta tar för förvånandsvärt lite tid!

(Lägg till valfria sysslor du vet måste bli gjorda).

Jag är personligen ganska ostrukturerad men just detta brukar jag planera in eftersom jag vet att annars skjuter jag bara upp det och ältar/stressar/prokastinerar.

En del i ny inställning kan vara att bli bättre på "Good enough". Jag har otroligt svårt för det själv, och kämpar dagligen med just den biten.

I år har jag för första gången på 11 år sett trädgården som en tillgång att flanera i, även om det bara är fem minuter på kvällen. Jag har under åren skapat det så att jag slipper rensa, och det som egentligen borde rensas blundar jag för och klipper med trimmern. De två rabatterna är på "att göra listan", men Good enough får duga. Det räcker för mitt öga att det är NÅGOT gjort vid dem.

En del i ny inställning kan vara att bli bättre på "Good enough". Jag har otroligt svårt för det själv, och kämpar dagligen med just den biten.

I år har jag för första gången på 11 år sett trädgården som en tillgång att flanera i, även om det bara är fem minuter på kvällen. Jag har under åren skapat det så att jag slipper rensa, och det som egentligen borde rensas blundar jag för och klipper med trimmern. De två rabatterna är på "att göra listan", men Good enough får duga. Det räcker för mitt öga att det är NÅGOT gjort vid dem.

Är det väder på sommaren brukar jag "gå markerna" dvs gå runt trädgården på mornarna. Det är underbart att klappa lite på rosorna :love:

Har du provat att göra tvärt om? Alltså inte planera alls utan skriva upp på kvällen vad du gjort under dagen istället. Jag mådde skit och planerade och planerade till förbannelse och fick inget gjort alls av det jag skulle göra. Däremot gjorde jag en hel massa "ska bara först" saker istället. Alltså ungefär såhär: Jag måste måla den där ytterväggen. Jag ska bara plocka ur diskmaskinen först, oj en kopp som borde lagas, jag limmar den innan jag målar den där väggen... På väg till förrådet för att hämta en pensel ser jag att det var väldigt mycket ogräs i rabatten, jag rycker lite ogräs... Så börjar det regna och målningen blir inte av idag heller.

Ja, så höll jag på. Nu skriver jag ner vad jag har gjort under dagen och ser att jag har gjort ganska mycket även om jag inte gjort de där sakerna jag borde ha gjort :)

Jag blir mycket lugnare av att inte planera alls i stort sett. Det funkar för mig och kanske för dig med:)
Funkar för mig också :up::D

Bygga en hylla till städskrubben. (Finns inte att köpa i rätt mått.)
Bygga en klädupphängning till hallen. (Finns inte att köpa i rätt format och stil.)
Bygga en skohylla. (Finns inte att köpa i rätt format.)
Bygga en till bikupa.
Bygga en ny innerdörr till jordkällaren.
Bygga hyllor i jordkällaren.
Bygga köksö (Finns ej att köpa en sådan jag vill ha)

Varför måste du tvunget bygga ALLT "from scratch" :confused::crazy:??? Ibland får man ju faktiskt kolla vad IKEA har, och sedan välja det som passar bäst i utseende och pris... Helt klart blir det säkert BÄTTRE om du bygger själv, men är det värt stressen?? En sak om man tycker att det är kul och ser det som en avkoppling och hobby, men annars måste man nog kompromissa lite...

Kanske du har för mycket i din städskrubb i så fall? Behöver du allt eller kan du förvara det på något annat sätt?
Nej. Jag har inte för mycket där. Skrubben är hyfsat stor men saknar hyllor. Det finns bara en hylla högst upp och ett litet skåp med lucka under hyllan. Det innebär att nästan allt i skrubben står på golvet med en massa luft ovanför.

Jag förstår nog inte vad du menar. En identitet har jag redan. Jag behöver inte stärka den.

Jag vill aldrig i livet ha gräs framför ytterdörren, men vet inte vad jag ska ha i stället. Själv tycker jag det är snyggt med grus och det passar att ställa bilen på. Jag vet inte var jag ska ha bilen om jag inte har en grusad yta. Asfalt är inte ett alternativ. Plattor passar inte med huset.

Men gruslagret är tunt och saknar duk. Det är en sådan sak som ligger på min to-do-lista; att lyfta bort gruset, gräva ur och göra om underlaget och sedan lägga på gruset igen och fylla på mer grus. (Gruset är egentligen makadam om man ska vara petig.) Men jag har ju inte tid, ork och pengar att fixa det här nu.

Jag har inte vattenburet system. Jag vill helst inte använda element och jag har torpargrund i huset vilket vedeldningen hjälper till med att hålla friskt.

Med förfall menar jag ostädat och övervuxet. Sådant sker definitivt med blixtens hastighet.

Det där får jag lov att fundera på. Jag hatar egentligen att lämna bort jobb för då blir det inte ordentligt gjort. Vedstaplingen går ju an och kan planeras. Gräsklippning kan jag inte planera. Jag klipper när behov uppstår. Det växer olika snabbt beroende på hur mycket det regnar. Jag hade lite hjälp med gräsklippningen förra året men var inte riktigt nöjd då en av dem som körde inte var försiktig med min nya fina gräsklippare. Sen är jag lite snål också...

Vad har man annars? Asfalt? Plattor? Jag tycker inget annat passar än grus. Huset är från 1913 så gången fram till huset och planen på södra sidan ska matcha huset.
Ja, det var inte så tydligt uttryckt av mig. Inget illa menat.
Självklart att du har en identitet.

Nu är du bara negativ,det tar max 30 min att skruva upp 2 konsoller och lägga dit en skiva som man kan ställa grejerna på,det har alla tid till.
Jag tänkte mig en hylla som liknar min badrumshylla med 4 ben, men i ett annat format. Om jag sätter dit konsoller för 3-4 hyllplan som det ska vara, är jag osäker på om de håller för vikten av grejerna jag ska ha på dem. Jag misstänker att skåpets väggar är för klena.

• Gilla
Reactions: Bri
Jag vet att jag sagt det innan, och säkerligen har flertal användare sagt det redan i tråden, men man MÅSTE få bli glad över det man faktiskt har åstadkommit. Ett exempel: Jag blev supernöjd med min nya lampa, nya gardin och nya duk i köket. Det blev så fint och piffigt - som ett helt nytt kök :) ! Däremot ser min ena lilla hall ut som jag vet inte vad just nu.... Men det förminskar ju inte vad jag har åstadkommit i köket, tänker jag.....?

Jag tänkte mig en hylla som liknar min badrumshylla med 4 ben, men i ett annat format. Om jag sätter dit konsoller för 3-4 hyllplan som det ska vara, är jag osäker på om de håller för vikten av grejerna jag ska ha på dem. Jag misstänker att skåpets väggar är för klena.
Beror på om det är ett skåp eller en skrubb med väggar bakom så att säga ,är det ett skåp så sätter man hyllorna från sidorna så håller dom,är det vägg bakom så håller konsoller om man har lite längre o grövre skruv.
Jag har konsoler i "snickarboden" och dom håller att lägga tegelstenar på utan problem.

Så märkligt det känns att läsa en tråd o ha ansikten/människor framför sig...vem som skriver vad. :)

Iaf. @Magiana. Jag tänker så här. Som jag förstår tråden så finns inte viljan till att ta emot hjälp eftersom det ändå blir fel. Förtroendet för människor är det lite ont om. Dina ord vittnar om en uppväxt o familjesituation som handlar om svek, att bli bortvald, mörker o att inte bli sedd. Jag uppfattar det hela som att det finns en stor dos kontrollbehov och misstänksamhet.

Då var det så inställningen och att lära sig tänka annorlunda som stod på tapeten. Min undran är hur motivationen och intresset ser ut för din del på det området? VILL du lära dig tänka annorlunda? ÄR dina tankar ett problem för dig?

För hjälpen finns...det kostar en del pengar...men utifrån egen erfarenhet kan jag säga att utan den hjälpen jag fick o det jobb jag gjorde...så hade jag aldrig varit där jag är idag.
Ja, jag är misstänksam och jag har kontrollbehov. Helt rätt gissat. Och mina tankar är ett problem. Tyvärr tror jag mig inte ha råd att anlita hjälp med det. Jag vet inte ens om jag kan ta emot hjälp eftersom jag tänker för ofokuserat.

Att du har svårt med planering vet vi ju.
Frågan är väl istället; har du jobbat med strategier för att bemästra det? Har du fått hjälp med det?

För såhär utifrån verkar du kämpa så himla mycket i onödan. Det gör lite ont att se hur svårt du gör det för dig.
Nej. Jag vet inte hur man gör.

Jag vet att jag sagt det innan, och säkerligen har flertal användare sagt det redan i tråden, men man MÅSTE få bli glad över det man faktiskt har åstadkommit. Ett exempel: Jag blev supernöjd med min nya lampa, nya gardin och nya duk i köket. Det blev så fint och piffigt - som ett helt nytt kök :) ! Däremot ser min ena lilla hall ut som jag vet inte vad just nu.... Men det förminskar ju inte vad jag har åstadkommit i köket, tänker jag.....?

Precis, jag har en förjävla ful bro, men jag är hur nöjd som helst med att jag sågat till en ny plywoodbotten till en gammal blomlåda och planterat lite blomster där. Att bron är ful som stryk tar ju inte bort att jag är nöjd med att ha fixat till den, eller att blommorna är fina där de står bredvid den förjävla fula bron och humlorna blev också glada :D

kvdleykhfamcytc.jpg

zbigmcvepdmgp.jpg

Jag vet att det finns saker som ska göras och saker som måste göras för att jag ska vara nöjd, trivas och känna att det är hemma, men för nu så är jag ändå nöjd med vad som åstadkommits redan och på sikt kommer det ju bli bra, så att stressa över sånt nu ger ju inget.

Man kan inte gör allt på en gång, oavsett hur mycket man vill att allt ska bli klart och det är väl dit man måste komma. Inse att det tar tid, att man ibland får kompromissa lite med sig själv och vara trygg i att man kommer ta sig dit, men samtidigt så måste man ju också jobba för att ta sig dit. Det gör sig ju inte av sig självt.

Dålig idé. Jag trivs verkligen inte med min hall och städskåpet ser ut som hej-kom-å-hjälp mig. Det finns ingen i min närhet som kan bygga dem heller och jag har inte haft tid och ork. Jag har inte heller haft tid och ork att tapetsera om alla rum i huset eller måla klart taket i köket. Det är liksom betydligt mer än de där möblerna som ligger långt ner på prioriteringslistan men som ska göras.
Kan du inte dela upp projektet i delar.
1. Gör en ritning/räkna på virke och skruv/beslag
2. Köp virket
3. Såga virket
4. Bygg hyllorna
Jag tror du har för stora grejer på din att göra lista och att du gör den för lång. Den där listan som sträcker sig över år kommer, om den inte redan gjort det, att göra dig deprimerad. Bryt ner den i hanterbara bitar och släpp resten.
Jag har massor av grejer jag behöver göra här hemma
1. Dränera om huset
2. Tilläggsisolera
3. Byta kök
4. Göra nytt grönsaksland
5. Färdigställa det senast renoverade rummet
6. Rensa ogräs i rabatten (göra om rabatten från början)
7. Plantera ett äppelträd (inbegriper att ta ner en björk, fixa iordning jorden osv)
8. Städa stallet
9. Städa hönshuset
Jag kommer bara att fixa åt djuren och äppelträdet i år resten får vänta och det är okej att det väntar (för mig vad grannen tycker jag jag fullständig :devil: i)

Senast ändrad:
Jag tror faktiskt att du står och klappar fortfarande på väggen, att du redan är där och att det är därför du får så lite gjort och orkar så lite. Alla goda råd här i tråden är egentligen inte till så stor nytta när du inte orkar göra något åt saken, det är som din förra tråd när du hade grälet med din familj i vintras, du är för trött och sliten för att orka ta tag i saker och ting metodiskt. Det blir mer lite hattande här och lite där, dåligt samvete och dålig ork, du mår dåligt av att det är stökigt men orkar inte göra så mycket åt det heller.

Jag har inte så mycket råd att komma med som inte redan är sagt. Kan du försöka se om du har någonting hemma som du kan ordna inredningen i städskåpet med i morgon? Försök att bara lösa en sak och lägga det andra åt sidan istället tills det är gjort? Lättare sagt än gjort, jag tenderar själv att påbörja flera saker samtidigt när jag går förbi det som behöver göras just nu och då ser det ännu värre ut innan jag är klar.

TS, I all välmening, efter vad du skriver här tror jag att du behöver professionell hjälp för att ändra din inställning.

Min sambo fick KBT via vårdcentralen pga depression och efter det har han ändrat sitt negativa och destruktiva tankesätt till ett mer realistiskt och positivt sådant.

Du skriver att din hjärna inte fungerar och att du inte klarar att hitta till soptippen, ta inte illa upp nu men det låter som att du är på väg in i väggen.

Lycka till hur du än väljer att göra!

TS: kan du inte bestämma dig för en grundnivå och hålla dig till den? Målet behöver ju inte vara perfekt , man mår ändå bara dåligt om man siktar för högt och misslyckas! Och risken är att då bli inget gjort istället.

Typ:
Diska och plocka undan direkt efter måltid
Det man plockar fram plockar man bort asap så blir det inte liggande.
Tex måndagar (eller valfri dag i veckan) städar man badrum och kök och kör ett varv med dammsugaren. Detta tar för förvånandsvärt lite tid!

(Lägg till valfria sysslor du vet måste bli gjorda).

Jag är personligen ganska ostrukturerad men just detta brukar jag planera in eftersom jag vet att annars skjuter jag bara upp det och ältar/stressar/prokastinerar.
Jag har som policy att diska en gång om dagen. Att göra det efter varje måltid funkar inte för mig. Det är ganska ofta jag är i tidsnöd när jag ätit för att jag måste göra annat.

Tyvärr är jag usel på att plocka undan efter mig. Jag försöker, men tycker inte att jag lyckas särskilt väl. Ibland gör jag det men inte alltid.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 086
Senast: Sassy
·
Relationer Jag måste få klappa mig själv på axeln nu. Ingen annan gör det ändå. Skulle ringa ett viktigt samtal i oktober och idag lyckades jag...
Svar
8
· Visningar
1 026
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 888
Senast: Rosett
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 128
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar