Inställning

Fast round up i grus är ett problem. Där bryts det inte ner som det ska och sprider sig vidare genom jorden/sanden. Inge bra.

Men oavsett det så kommer det medlet inte innanför min tomtgräns.
Exakt, likadant är det om man som jag bor mitt ovanpå en vattentäkt med genomsläppligt material, då kan man om det vill sig illa förgifta vattentäkten.

Nu använder jag Roundup iallafall och inte "fegvarianten" utan den som kräver behörighet, används den rätt så är förgiftningsrisk utesluten och jag använder den endast till att "ficka" oönskad vedartad vegetation dvs. borra hål i stammen och placera en koncenterad dos i hålet, inget kan spridas till omgivningen på det sättet och träd med rotskott kommer aldrig tillbaks. Bekämpningsmedel kräver kunskap om det ska bli rätt.

dvs. borra hål i stammen och placera en koncenterad dos i hålet, inget kan spridas till omgivningen på det sättet och träd med rotskott kommer aldrig tillbaks. Bekämpningsmedel kräver kunskap om det ska bli rätt.
Exakt det gjorde jag häromdagen jag fällde ju ett jätte träd och nu poppade det upp gud vet hur många "bebisar" i hela gräsmattan,men nu hoppas jag det problemet är löst.

Exakt det gjorde jag häromdagen jag fällde ju ett jätte träd och nu poppade det upp gud vet hur många "bebisar" i hela gräsmattan,men nu hoppas jag det problemet är löst.
Borrar man ett gäng hål i roten och ger den lite "gottis" så brukar det bli slut på rotskotten, dae kan ta en månad innan man ser effekten men effekt lär det bli. Har man Hormoslyr kvar i förrådet :angel: kan man göra samma sak, det funkar likadant. :up:

Varför det kallas "fickning" är för att förr i tiden tog man yxan, slog en "ficka" i barken och penslade på Hormoslyr för då slapp man spruta ihjäl det som skulle vara kvar, att det var mycket bättre för naturen och bondens hälsa att ficka var inget man brydde sig om.

Apropå Hormoslyr så är blåbären rödblå och lite beska efter vårens besprutning, det går åt mer socker när man äter dom. :up:
(Jodå, jag har ätit många tallrikar hormoslyrblåbär för det var ju inget farligt på den tiden, folk var inte så känsliga,,,,,,) :angel: :p

Just nu handlar det om att hitta balans, att inte förbruka mer av mina resurser än jag har, att lära sig vara nöjd med det som är. Och att ha tålamod. Om mina drömmar inte kan uppfyllas idag, så kanske de kan det i morgon.

Det är bra tankar tycker jag.Du har själv formulerat dom och jag tror det absolut är på rätt spår

Jag ligger just nu i hängmattan och undrar vad som är "Good enough". Hur vet man?

Vet och vet - det är svårt att veta. Jag brukar upptäcka efteråt när något blev good enough - det är när jag plötsligt upptäcker att det inte skaver längre.

Men "Good enough" för dagen då? Jag är ju fortfarande inte klar med gruset vid entrén och södersidan är ännu större och kommer ta ännu längre tid. Där är det också annat som behöver fixas. Sen har jag inte mätt upp hur mycket virke jag ska köpa i morgon.

Men jag har kört en omgång tvätt, vikt lakan och lagt in i garderoben, sorterat kläder och lagt dem där de ska ligga, vattnat, beskurit mitt nyplanterade prydnadskörsbär, beskurit mitt havtorn till hälften innan det tog stopp för att jag inte hittade min grensåg. Lite av varje alltså.

Det låter väl som ett bra dagsverke. När du är klar med gruset vid entrén så vet du ungefär hur många timmar det tog, då kan du göra en uppskattning över hur lång tid södersidan kommer att ta, och sedan planera in när det är rimligt och realistiskt att du kommer kunna göra det.

Vi har också grusuppfarter och jag fixade att hålla reda på dom de två första åren, men sedan har jag gett upp. Jag tar det värsta som blir stort, så det inte växer tistlar, maskrosor, körsbärsskott och havre (från fågelbordet) överallt, men struntar i kanterna. Bilarna nöter bort resten.

Jag känner lite igen mig. Jag köpte ett hus förra året. Nästan 3000 kvadratmeter tomt. Inte jättevälskött de senaste åren. Min lista är enorm. Och jag känner hela tiden att jag ligger steget efter. Förra sommaren tyckte jag att det var rätt jobbigt. Men nu har jag börjat chilla lite. Jag gör det jag hinner. Jag är ensam och jag kommer inte hinna allt jag VILL. Jag får göra det jag kan, liksom. I min drömvärld skulle det bli "färdigt" nu, men jag måste ju inse att det aldrig kommer bli färdigt... Och idag, när jag läste den här tråden, tänkte jag efter vad jag faktiskt HAR hunnit hittills i år och det är riktigt mycket! Särskilt med tanke på hur lat och ineffektiv och värdelös på att komma igång jag är!

Just nu håller jag på att ta tillbaks min grusplan från gräsmattan... Sen ska den rensas (ättika låter ju som något jag måste skaffa. Omgående!) krattas och njutas av! Och på onsdag kommer min robotgräsklippare :)

Så, helt enkelt. Är man ensam hinner man inte allt man kanske vill. Och det är ju tråkigt. Jag skulle ju vilja att allt var helt fantastiskt och jag bara kunde sitta och njuta av det. Men man hinner det man hinner. Och jag har lärt mig tycka om de flesta sysslorna. Jag nördar gärna in och blir fånigt noggrann. Det är lite meditativt också. Att peta bort vartenda litet grässtrå :D Var nöjd med det du hinner! Det är good enough. Och, ta före- och efterbilder. Så du kan se vilken jävla skillnad dina insatser gör!

Ni ättikaexperter, jag har en 24 % flaska hemma. Kan jag spraya med den? Ska jag ta hälften vatten?

Ursäkta OT, men blev väldigt inspirerad att rena ogräs helt plötsligt!

Ni ättikaexperter, jag har en 24 % flaska hemma. Kan jag spraya med den? Ska jag ta hälften vatten?

Ursäkta OT, men blev väldigt inspirerad att rena ogräs helt plötsligt!

Japp, blanda 50-50. Ha i lite diskmedel för bättre vidhäftning också :) Det är typ det de haft i i ogräsättikan det står "plus" "super" eller "dubbeleffekt" på och tar hutlöst mer per dunk för :grin:

Aningen OT i detta men...

Just grusgång... Det är väl ändå en av de mest meningslösa saker vi uppfunnit. Ett herrgårdsideal som passar illa i en verklighet utan tjänstefolk.

jag har grus på uppfarten. Kan inte skyffla det eftersom det är krossgrus och jag i så fall får in det överallt eftersom de vassa stenarna fastnar överallt - på skor och bildäck. Jag sprejar nån gång - kanske vartannat år - med lite ättika. i övrigt får det "förfalla". :D
Jag kan inte annat än hålla med och vi hade bestämt oss för att ta bort all grus nu när vi bygger till. Tyvärr kommer huset bli extremt stelt då så det får bli grus iaf (för att mjuka upp). Vi kommer dock gräva ur ordentligt, padda marken, på med duk och riktigt mycket grus så att vi slipper allt som kommer underifrån. Sedan blir det ogräsrensning med hjälp av gasol. :p

Aningen OT i detta men...

Just grusgång... Det är väl ändå en av de mest meningslösa saker vi uppfunnit. Ett herrgårdsideal som passar illa i en verklighet utan tjänstefolk.

jag har grus på uppfarten. Kan inte skyffla det eftersom det är krossgrus och jag i så fall får in det överallt eftersom de vassa stenarna fastnar överallt - på skor och bildäck. Jag sprejar nån gång - kanske vartannat år - med lite ättika. i övrigt får det "förfalla". :D
Jag lutar åt att både grusgångar, stensatta ytor med mindre stenar (tex gatsten) samt gräsmattor kvalar in i samma kategori. Att hålla sådana ytor prydliga är ju rent repetitiv STÄDNING. Inget annat! Enorma mängder arbete och till mycket begränsad nytta.

(Seniorpoolen får slå mitt gräs då och då. Grusplanen har naturen återerövrat och gatstenen på framsidan är lagom frodig.)

Tipset du fick tidigare i tråden (kommer inte ihåg vem som skrev det tyvärr och ids inte leta...) om att bestämma en tid du ska hålla på och sedan vara glad över det du gjort tycker jag verkar värt att testa.
Hur mycket tid du tycker det är värt att lägga på arbete på din semester får du fundera på! Själv skulle jag vara nöjd med en timme per dag :D Max! Semestern är till för återhämtning och roliga saker. Särskilt när man som du varit nära väggen.

En annan sak jag funderat på under dagen, är något av det du har på listan avkopplande för dig? T ex kan jag tycka att ogräsrensning är avkoppling. Men jag gör det bara när jag själv vill och så länge jag vill, och låter det bli lite meditativt. Sen är jag glad för det ogräs som är borta och blundar kraftigt för det som är kvar :angel: Testa att öva på det i några dagar, det var svårt i början men nu är det lätt :D

Upprepa för dig själv -Jag är glad för det jag gjort idag. Det är bra att jag gjort det jag gjort och det räcker bra så.

I början kan det kännas som du ljuger för dig själv. Men det gör du inte, du tillåter dig att bekräfta dig själv. Du vet säkert genom yogan hur mycket en tanke kan påverka, både positivt och negativt. Bestäm dig för att bara lyssna på dina snälla tankar. Ge dig själv positiva upplevelser, stanna upp och njuta av dem. Titta oftare på ditt hus och verkligen känn ingen att det ditt. Låt hjärtat svämma över att stolthet. Åk till hästen och pussa mule, njut av den sammetslena beröringspunkter. Gå ett varv i din trädgård och uppfyll dig med dofterna av blommor, gräs, jord. Gå sen och lägg dig i hängmattan igen och upprepa - Jag är glad för det jag gjort idag.
Jag har hört att man ska säga det högt för sig själv att man är duktig och har gjort ett bra dagsverke. Hjärnan är så korkad att den tror att nån har sagt det, inte du själv. Kan ju inte skada att prova. :)

Jag har hört att man ska säga det högt för sig själv att man är duktig och har gjort ett bra dagsverke. Hjärnan är så korkad att den tror att nån har sagt det, inte du själv. Kan ju inte skada att prova. :)

Fast det bästa är att säga det till sig själv, jag är den enda som behöver vinna min egen tillit och mitt förtroende.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 080
Senast: Sassy
·
Relationer Jag måste få klappa mig själv på axeln nu. Ingen annan gör det ändå. Skulle ringa ett viktigt samtal i oktober och idag lyckades jag...
Svar
8
· Visningar
1 026
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 888
Senast: Rosett
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 120
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar