Inställning

Kul att du nämner tapeter.... Jag tapetserade igår, och jag formligen ÄLSKAR min tapet :love: !! Jag gjorde en liten "fondhörna" i mitt vardagsrum med en mörk, vacker tapet. På håll är det helt perfekt, men börjar man granska närmare så ser man att det glipar någon millimeter i skarven på något ställe, osv. Men vet ni vad? Mina föräldrar hade en firma som tapetserade om deras vardagsrum. Snyggt och proffsigt. MEN om man går nära, nära och börjar granska så hittar man småmisstag även här... Varför i hela friden är vi så bra på att klanka ner på oss själva??? Andra gör misstag OCKSÅ, och det är faktiskt helt okej.... :) Det behöver inte vara perfekt för att vara superbra!
Faktiskt så är många amatörer väldigt mycket noggrannare än proffsen. För proffs vet hur mycket man kan "fuska" utan att det märks.

Plus att många tapeter faktiskt inte stämmer i mönsterpassningen helt och hållet. De kan töja sig eller helt enkelt vara dåligt gjorda. :meh:

Det jag försöker säga är att man inte ska vara supernoga när man tapetserar. Bara göra ett gott jobb. Good Enough

Men "Good enough" för dagen då? Jag är ju fortfarande inte klar med gruset vid entrén och södersidan är ännu större och kommer ta ännu längre tid. Där är det också annat som behöver fixas. Sen har jag inte mätt upp hur mycket virke jag ska köpa i morgon.

Men jag har kört en omgång tvätt, vikt lakan och lagt in i garderoben, sorterat kläder och lagt dem där de ska ligga, vattnat, beskurit mitt nyplanterade prydnadskörsbär, beskurit mitt havtorn till hälften innan det tog stopp för att jag inte hittade min grensåg. Lite av varje alltså.
Och vad säger vi då ;)

Du har gjort JÄTTEmycket :) !!
Men du borde nog försöka komma på en annan lösning på grusgången, för du kommer aldrig att bli "klar" med den... Jag pratar av irriterande erfarenhet här :mad:. Hur många timmar man än spenderar på att rensa, rensa och åter rensa så blir man aldrig färdig. Och du kommer alltid att ha det hängande över dig som något som aldrig känns riktigt tillfredsställande. Att inte ha en grusgång känns faktiskt som en tyngd som har lyfts från mina axlar, hur tramsigt det än må låta...
visslar.... ogräsättika ogräsättika. :D

Löste bekymret för mig som alltså inte KAN rensa eftersom jag då river upp krossgruset som fastnar överallt.

Faktiskt så är många amatörer väldigt mycket noggrannare än proffsen. För proffs vet hur mycket man kan "fuska" utan att det märks.

Plus att många tapeter faktiskt inte stämmer i mönsterpassningen helt och hållet. De kan töja sig eller helt enkelt vara dåligt gjorda. :meh:

Det jag försöker säga är att man inte ska vara supernoga när man tapetserar. Bara göra ett gott jobb. Good Enough
Fakta är snarare att om proffsen skulle göra ett perfekt jobb skulle ingen ha råd att anlita dem. ;) När du gör ett jobb själv kan du peta med detaljerna in absurdum eftersom du inte betalar dig själv timlön. Det jag lärde mig med att hyra in hjälp och göra jobbet själv är att jag är mer nöjd med mitt eget jobb när det gäller att måla och tapetsera. :up:

Good enough för dagen kanske ska vara just att sluta innan du gått över gränsen. Om du gör saker men stoppar i tid, innan gränsen är nådd, beröm dig själv och inse att du var duktig som inte körde på för länge.
Jag vet tyvärr inte var den gränsen är. Jag märker inte att jag blir trött förrän efteråt.

Du har gjort JÄTTEmycket :) !!
Men du borde nog försöka komma på en annan lösning på grusgången, för du kommer aldrig att bli "klar" med den... Jag pratar av irriterande erfarenhet här :mad:. Hur många timmar man än spenderar på att rensa, rensa och åter rensa så blir man aldrig färdig. Och du kommer alltid att ha det hängande över dig som något som aldrig känns riktigt tillfredsställande. Att inte ha en grusgång känns faktiskt som en tyngd som har lyfts från mina axlar, hur tramsigt det än må låta...

Jo. Något måste göras. Jag vet bara inte vad. Det kan ju vara så att makadamlagret behöver vara tjockare. Eller så är det en annan lösning som behövs. Jag googlade på markbeläggningar idag och blev inte ett dugg klokare. Eller ja, jag lärde mig att ogräs inte växer i fogsand.

Säger som @tanten, ogräsättika. Verkar himla smidigt. Jag såg min fasters man spruta på det i helgen på deras infart, han är en sån där som klipper gräset varannan dag (alltså irriterande noga med trädgården, helst ska man inte ens gå på gräsmattan O_o) och allmänt har superduperordning i trädgården, så det lär ju vara bra eftersom han använder det tänker jag :rofl:

Jag vet tyvärr inte var den gränsen är. Jag märker inte att jag blir trött förrän efteråt.

Jo. Något måste göras. Jag vet bara inte vad. Det kan ju vara så att makadamlagret behöver vara tjockare. Eller så är det en annan lösning som behövs. Jag googlade på markbeläggningar idag och blev inte ett dugg klokare. Eller ja, jag lärde mig att ogräs inte växer i fogsand.
ähum.....
snälla, testa ättika innan du ger dig på dyrare - mer arbetskrävande!! - lösningar.

/mvh papegojan

Hur effektivt är ättika? Jag har grusad parkering full med ogräs som håller på ta över, men jag har även ett par äppelträd och rosor som har rötter som med största sannolikhet finns under gruset. Törs jag testa ättika?

Tipset du fick tidigare i tråden (kommer inte ihåg vem som skrev det tyvärr och ids inte leta...) om att bestämma en tid du ska hålla på och sedan vara glad över det du gjort tycker jag verkar värt att testa.
Hur mycket tid du tycker det är värt att lägga på arbete på din semester får du fundera på! Själv skulle jag vara nöjd med en timme per dag :D Max! Semestern är till för återhämtning och roliga saker. Särskilt när man som du varit nära väggen.

En annan sak jag funderat på under dagen, är något av det du har på listan avkopplande för dig? T ex kan jag tycka att ogräsrensning är avkoppling. Men jag gör det bara när jag själv vill och så länge jag vill, och låter det bli lite meditativt. Sen är jag glad för det ogräs som är borta och blundar kraftigt för det som är kvar :angel: Testa att öva på det i några dagar, det var svårt i början men nu är det lätt :D

Upprepa för dig själv -Jag är glad för det jag gjort idag. Det är bra att jag gjort det jag gjort och det räcker bra så.

I början kan det kännas som du ljuger för dig själv. Men det gör du inte, du tillåter dig att bekräfta dig själv. Du vet säkert genom yogan hur mycket en tanke kan påverka, både positivt och negativt. Bestäm dig för att bara lyssna på dina snälla tankar. Ge dig själv positiva upplevelser, stanna upp och njuta av dem. Titta oftare på ditt hus och verkligen känn ingen att det ditt. Låt hjärtat svämma över att stolthet. Åk till hästen och pussa mule, njut av den sammetslena beröringspunkter. Gå ett varv i din trädgård och uppfyll dig med dofterna av blommor, gräs, jord. Gå sen och lägg dig i hängmattan igen och upprepa - Jag är glad för det jag gjort idag.

Hur effektivt är ättika? Jag har grusad parkering full med ogräs som håller på ta över, men jag har även ett par äppelträd och rosor som har rötter som med största sannolikhet finns under gruset. Törs jag testa ättika?
Ättikan ska inte dränkas på växterna. Bara sprejas.
Och det som eventuellt komemr ner i marken är så väldigt utspätt att det varken gör till eller från - speciellt i jämförelse med allt det som regnar bort från bilen eller läcker från motorrummet.

Min erfarenhet hittills är att ättikan är väldigt effektiv. Men inte jättegiftig. En del ogräs tar sig efter ett tag. T.ex. maskrosor. Men ett par sprejningar på en sommar gör nästa sommar betydligt enklare.
Och ja, dör gör de. De förbenade ogräsen.

Det borde inte vara ett problem,jag har gått ett steg längre o kör round up,än så länge har bara det som ska dö dött.

Det borde inte vara ett problem,jag har gått ett steg längre o kör round up,än så länge har bara det som ska dö dött.
Fast round up i grus är ett problem. Där bryts det inte ner som det ska och sprider sig vidare genom jorden/sanden. Inge bra.

Men oavsett det så kommer det medlet inte innanför min tomtgräns.

Min erfarenhet hittills är att ättikan är väldigt effektiv. Men inte jättegiftig. En del ogräs tar sig efter ett tag. T.ex. maskrosor. Men ett par sprejningar på en sommar gör nästa sommar betydligt enklare.
Och ja, dör gör de. De förbenade ogräsen.

Med risk för att kapa tråden till en trädgårdstråd, så vill jag också påminna om det synnerligen miljövänliga medlet kokhett vatten om det är ytor där det verkligen inte ska växa något alls. Typ grusläggningar. Det varar inte för evigt, men det släcker de synliga ogräsen i ett nafs. Dagen efter är det bara något förkrympt krafs kvar där det tidigare stod en frodig maskros t ex. Och några veckor, kanske någon månad håller det sig i alla fall.

Svårt på alltför stora ytor grus, men är det någorlunda begränsat så är det ju kvickt ordnat att ta med sig en fylld vattenkokare ut åtminstone någon gång om dagen, så har man lätt, enkelt, billigt och miljövänligt fixat till någon kvadratmeter eller två. Och många bäckar små....?

Fast round up i grus är ett problem. Där bryts det inte ner som det ska och sprider sig vidare genom jorden/sanden. Inge bra.

Men oavsett det så kommer det medlet inte innanför min tomtgräns.
Ska jag vara helt ärlig så skiter jag i vad den gör så länge ogräset dör och inte återkommer mer den säsongen.
För mig är det den enklaste vägen att bli av med ett hatjobb.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 080
Senast: Sassy
·
Relationer Jag måste få klappa mig själv på axeln nu. Ingen annan gör det ändå. Skulle ringa ett viktigt samtal i oktober och idag lyckades jag...
Svar
8
· Visningar
1 026
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 888
Senast: Rosett
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 120
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar