Inställning

Faktiska omständigheter, jovisst men vem som gjort mest är irrelevant för då blir det genast en tävling, om inte annat så i ens eget huvud. Det är den delen av osunda tävlingar som startar en kedjereaktion av stress, tro mig, jag vet vad jag talar om efter ett halvt liv av att sträva efter att vara bäst oavsett vad det än gäller. :banghead:

Jag har kommit till en punkt nu där jag är jättenöjd med att saker blir gjorda och färdiga, inte att JAG gjort nästan allting utan att dom helt enkelt kan läggas på att-gjort-listan även om jag personligen inte ens tagit i det hela utan lämnat över ansvaret helt åt andra. Hoppas du kommer dit också för det är så förlösande åt själen när prestationen inget betyder utan det enda som betyder nåt är att det blev gjort. :)
Det är väl ingen tävling för att @Magiana nämner att hon slängt in det mesta själv även om @Tranan hjälpt till? Jag tycker det är imponerande och bra gjort av @Magiana oavsett om hon fick hjälp eller inte, jag vet ju själv hur mycket jobb det är med ved och hur mycket tid det tar.

Bra jobbat! Var nöjd med dig M! :bow:

Individuellt för var och en tror jag?
Du får fundera vad du kan stå ut med?
Svårt att veta. Jag kan köra på tills jag gått över gränsen för vad jag borde göra. Det finns alltid mer att göra. Men helst skulle jag nog bara vilja glida omkring och inte göra något alls. Någon lust att göra saker finns inte riktigt, om det inte är något jag tycker är kul förstås.

Svårt att veta. Jag kan köra på tills jag gått över gränsen för vad jag borde göra. Det finns alltid mer att göra. Men helst skulle jag nog bara vilja glida omkring och inte göra något alls. Någon lust att göra saker finns inte riktigt, om det inte är något jag tycker är kul förstås.
Alltså - jag jublar inte över vedhögen. Men den måste in. Så jag betar av den lite i taget. Några kärror varje dag. Samma med gräsklippningen - det bara måste göras. Städning ska vi inte tala om. Det bara avskyr jag. Men - även det måste göras.

Så jag vilar i det jobbet. Använder tiden med kroppsarbete till att göra annat roligare med hjärnan. Lösa problem eller komma på finurligheter t.ex.

Kanske är skillnaden mellan oss att jag inte kör på så hårt? Jag gör sakerna. Men jag gör lite i taget. Så jag stupar aldrig.

Kul saker gör jag när det finns tillfälle. Då kan jag prioritera att gå på den där konserten i byn istället för att köra den där veden. Eller skita i allt och knata ut i skogen med en tygkasse i fickan för att plocka svamp.

Alltså - jag jublar inte över vedhögen. Men den måste in. Så jag betar av den lite i taget. Några kärror varje dag. Samma med gräsklippningen - det bara måste göras. Städning ska vi inte tala om. Det bara avskyr jag. Men - även det måste göras.

Så jag vilar i det jobbet. Använder tiden med kroppsarbete till att göra annat roligare med hjärnan. Lösa problem eller komma på finurligheter t.ex.

Kanske är skillnaden mellan oss att jag inte kör på så hårt? Jag gör sakerna. Men jag gör lite i taget. Så jag stupar aldrig.

Kul saker gör jag när det finns tillfälle. Då kan jag prioritera att gå på den där konserten i byn istället för att köra den där veden. Eller skita i allt och knata ut i skogen med en tygkasse i fickan för att plocka svamp.
Lite i taget låter ju bra. Det är bara att jag har så sinnessjukt mycket att göra hela tiden. Det är först idag som jag fick undan väskan med kläder och lite annat från semesterresan. Ibland bryter ju även jag av och gör något annat. Igår gick jag i skogen t.ex.

Jag ligger just nu i hängmattan och undrar vad som är "Good enough". Hur vet man?

För mig är det att något fungerar. Fråga @tanten hur lätt det var att tapetsera med mig :D "Men kommer det inte att synas nu?" "Det där blev väl inget bra?" osv :p Hon lugnade ner mig och vet du vad? Jag njuter av att gå in i köket med min nya tapet och jag njuter även av känslan av att ha gjort det själv, med superb hjälp av tanten givetvis. Nej, det är inte perfekt till minsta millimeter men det duger, mönstret stämmer ihop bra nog och det är helt ok renskuret vid fönster och dörrar.

För mig är det att något fungerar. Fråga @tanten hur lätt det var att tapetsera med mig :D "Men kommer det inte att synas nu?" "Det där blev väl inget bra?" osv :p Hon lugnade ner mig och vet du vad? Jag njuter av att gå in i köket med min nya tapet och jag njuter även av känslan av att ha gjort det själv, med superb hjälp av tanten givetvis. Nej, det är inte perfekt till minsta millimeter men det duger, mönstret stämmer ihop bra nog och det är helt ok renskuret vid fönster och dörrar.
Jag tror inte jag ska bjuda hem nån när det är ljust och tapeterna syns:angel:. Skämt åsido, jag vet inte vilka tapeter jag har i köket kommer jag på nu vid datorn :o

Åh gode gud jag borde inte ha kollat O_o:arghh:

Men att lara sig acceptera att det inte ar 100% perfect kan vara nagot av det svaraste som finns. Da jag hade smabarn och var larare var jag tvungen att lara mig att det ANDRA gor inte masta vara 100% perfect och att jag kan leva med resultatet ... men det JAG gor ar nagot helt annat :cautious:

En av mina basta kompisar's dotter behovde desperat tjana pengar som tonaring for manga ar sedan. Hon fick komma hem till mig och hjalpa mig stryka och stada, en mycket nyttig erfarenhet for oss bada. Hon brukar skoja och saga att hon hatar mig for att jag larde henne stryka och stada.:angel: Det var sa oerhort mycket mer noga an hennes mamma ... och anda var det supersvart for mig att acceptera att det var sa langt fran min niva av hur det skulle goras.

Jag tycker att jag har blivit SA mycket mer flexibel och inte alls ar lika mycket perfectionist ... Manga anser mig fortfarande aldeles for noggrann ... och jag jobbar fortfarande pa att sanka kraven.

Men "Good enough" för dagen då? Jag är ju fortfarande inte klar med gruset vid entrén och södersidan är ännu större och kommer ta ännu längre tid. Där är det också annat som behöver fixas. Sen har jag inte mätt upp hur mycket virke jag ska köpa i morgon.

Men jag har kört en omgång tvätt, vikt lakan och lagt in i garderoben, sorterat kläder och lagt dem där de ska ligga, vattnat, beskurit mitt nyplanterade prydnadskörsbär, beskurit mitt havtorn till hälften innan det tog stopp för att jag inte hittade min grensåg. Lite av varje alltså.

Men "Good enough" för dagen då? Jag är ju fortfarande inte klar med gruset vid entrén och södersidan är ännu större och kommer ta ännu längre tid. Där är det också annat som behöver fixas. Sen har jag inte mätt upp hur mycket virke jag ska köpa i morgon.

Men jag har kört en omgång tvätt, vikt lakan och lagt in i garderoben, sorterat kläder och lagt dem där de ska ligga, vattnat, beskurit mitt nyplanterade prydnadskörsbär, beskurit mitt havtorn till hälften innan det tog stopp för att jag inte hittade min grensåg. Lite av varje alltså.
Låter som ett präktigt dagsverke!

Det låter ju perfekt! Åstadkomma lite här och lite där, allt eftersom man är sugen. Det viktiga är att vara nöjd över sina val. Ibland väljer jag en dag i soffan för att kroppen behöver det. Och bestämmer att jag ska vara nöjd över det! Dagen efter kanske jag kör på non-stop och får hundra saker gjorda och är nöjd över det. Balans!

Men att lara sig acceptera att det inte ar 100% perfect kan vara nagot av det svaraste som finns. Da jag hade smabarn och var larare var jag tvungen att lara mig att det ANDRA gor inte masta vara 100% perfect och att jag kan leva med resultatet ... men det JAG gor ar nagot helt annat :cautious:

En av mina basta kompisar's dotter behovde desperat tjana pengar som tonaring for manga ar sedan. Hon fick komma hem till mig och hjalpa mig stryka och stada, en mycket nyttig erfarenhet for oss bada. Hon brukar skoja och saga att hon hatar mig for att jag larde henne stryka och stada.:angel: Det var sa oerhort mycket mer noga an hennes mamma ... och anda var det supersvart for mig att acceptera att det var sa langt fran min niva av hur det skulle goras.

Jag tycker att jag har blivit SA mycket mer flexibel och inte alls ar lika mycket perfectionist ... Manga anser mig fortfarande aldeles for noggrann ... och jag jobbar fortfarande pa att sanka kraven.

Jag känner igen mig... ruggigt mycket :angel:

Kul att du nämner tapeter.... Jag tapetserade igår, och jag formligen ÄLSKAR min tapet :love: !! Jag gjorde en liten "fondhörna" i mitt vardagsrum med en mörk, vacker tapet. På håll är det helt perfekt, men börjar man granska närmare så ser man att det glipar någon millimeter i skarven på något ställe, osv. Men vet ni vad? Mina föräldrar hade en firma som tapetserade om deras vardagsrum. Snyggt och proffsigt. MEN om man går nära, nära och börjar granska så hittar man småmisstag även här... Varför i hela friden är vi så bra på att klanka ner på oss själva??? Andra gör misstag OCKSÅ, och det är faktiskt helt okej.... :) Det behöver inte vara perfekt för att vara superbra!

Good enough för dagen kanske ska vara just att sluta innan du gått över gränsen. Om du gör saker men stoppar i tid, innan gränsen är nådd, beröm dig själv och inse att du var duktig som inte körde på för länge.

Kul att du nämner tapeter.... Jag tapetserade igår, och jag formligen ÄLSKAR min tapet :love: !! Jag gjorde en liten "fondhörna" i mitt vardagsrum med en mörk, vacker tapet. På håll är det helt perfekt, men börjar man granska närmare så ser man att det glipar någon millimeter i skarven på något ställe, osv. Men vet ni vad? Mina föräldrar hade en firma som tapetserade om deras vardagsrum. Snyggt och proffsigt. MEN om man går nära, nära och börjar granska så hittar man småmisstag även här... Varför i hela friden är vi så bra på att klanka ner på oss själva??? Andra gör misstag OCKSÅ, och det är faktiskt helt okej.... :) Det behöver inte vara perfekt för att vara superbra!

Visst är det en underbar känsla? :love:

Du har gjort JÄTTEmycket :) !!
Men du borde nog försöka komma på en annan lösning på grusgången, för du kommer aldrig att bli "klar" med den... Jag pratar av irriterande erfarenhet här :mad:. Hur många timmar man än spenderar på att rensa, rensa och åter rensa så blir man aldrig färdig. Och du kommer alltid att ha det hängande över dig som något som aldrig känns riktigt tillfredsställande. Att inte ha en grusgång känns faktiskt som en tyngd som har lyfts från mina axlar, hur tramsigt det än må låta...

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 080
Senast: Sassy
·
Relationer Jag måste få klappa mig själv på axeln nu. Ingen annan gör det ändå. Skulle ringa ett viktigt samtal i oktober och idag lyckades jag...
Svar
8
· Visningar
1 026
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 888
Senast: Rosett
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 120
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar