Det hade jag faktiskt inte heller innan en läkare tog upp det för två-tre år sedan. Som jag sa så stämmer inte alla kriterier överens med hur jag är, och jag har andra problem utöver det. Kopierar in lite information från den här sidan:
https://www.mielenterveystalo.fi/sv...iagnoosi-tietohaku/F60-69/F60/Pages/F605.aspx
En person som lider av den här personlighetsstörningen har ett ökat behov av ordning, perfektion och kontroll på bekostnad av flexibilitet, öppenhet och effektivitet. Personen är överambitiös och oflexibel i moraliska frågor och frågor som rör värderingar, fokuserar starkt på detaljer, regler och tidtabeller och ägnar sig åt arbetet på bekostnad av fritidsintressen och vänskapsrelationer. Anankastiska personer är också ofta mycket hängivna sitt arbete.
Anankastiska egenskaper leder ofta till utmattning, i synnerhet i samband med förändringar i livet och stressiga situationer. Förändringar på arbetsplatsen eller snävare tidtabeller än normalt gör lätt att en person som lider av anankastisk personlighetsstörning blir utmattad. Detta kan leda till depression eller ångest. Då personen åldras kan det hända att resurserna inte längre räcker till för att uppfylla de högt ställda kraven på samma sätt som i yngre år. Detta kan ge upphov till symptom som är svåra att kontrollera.
För en anankastisk personlighet är det ofta lättare att vistas i miljöer som tillåter eller till och med stödjer fokus på regler och strävan efter perfektion.