Inställning

Det var inte min mening att klistra på en personlighetsstörning, det är därför jag talade om att känna igen tendenser och drag. Men visst, jag tänkte en extra gång innan jag postade (och gjorde kanske en felaktig bedömning i att skicka), och därför skrev jag även om att jag själv har liknande problem. Intentionen var helt enkelt att infoga information som eventuellt kan vara till hjälp. Ordet "störning" ryggar man kanske till för på ett annat vis än utbrändhet, men i det här fallet så finns det mig veterligen inget annat samlingsbegrepp som återger många av de olika dragen. Sedan upplever jag inte den här typen av personlighetsstörning inte lika stigmatiserad som många andra, och därför inte lika känslig att tala om. Framförallt så tror jag inte att kunskapen är så utbredd, de jag har talat med om problematiken har inte känt till den.

Men @Magiana, jag ber om ursäkt om det uppfattades som att jag försökte sätta en diagnos på dig. Jag kände bara igen många drag i min egen problematik, och tänkte att det kunde vara intressant för dig att läsa.
Jag tror att du ska se det som just drag. Med en personlighetsstörning behöver man sannolikt hjälp av psykiatrin.

Jag ska inte tjata men krokarna kan sättas så jackorna hänger omlott på galgarna. Ärmarna kan dessutom hänga ut på kortsidorna. Det ska ju bara vara en tillfällig lösning.
Hur menar du med "hänga ut från kortsidorna"? Jag har 30 cm från väggen där jackorna ska hänga, till min ytterdörr. Så jag behöver få plats med jackorna inom dessa centimeter.

Edit:
Kollade hyllan en gång till. Den är visst 37 cm djup och får därmed inte plats alls.

Jag tror att du ska se det som just drag. Med en personlighetsstörning behöver man sannolikt hjälp av psykiatrin.

Återigen så talade jag om drag och tendenser, men för att få vidare information om anankastiska drag så behöver man läsa om störningen. Jag har åtminstone inte hittat information på annat sätt.

Hur menar du med "hänga ut från kortsidorna"? Jag har 30 cm från väggen där jackorna ska hänga, till min ytterdörr. Så jag behöver få plats med jackorna inom dessa centimeter.

Edit:
Kollade hyllan en gång till. Den är visst 37 cm djup och får därmed inte plats alls.
ÖBs är 28 cm. http://www.xn--ob-eka.se/bygg/forvaring/hyllor-konsoler/lagerhylla-3800684
Här är en fantastisk oproportionerlig ritning. Den lilla bilden är hur krokarna sätts på brädans undersida.
https://www.facebook.com/photo.php?...768292.-2207520000.1500840097.&type=3&theater

Det hade jag faktiskt inte heller innan en läkare tog upp det för två-tre år sedan. Som jag sa så stämmer inte alla kriterier överens med hur jag är, och jag har andra problem utöver det. Kopierar in lite information från den här sidan: https://www.mielenterveystalo.fi/sv...iagnoosi-tietohaku/F60-69/F60/Pages/F605.aspx

En person som lider av den här personlighetsstörningen har ett ökat behov av ordning, perfektion och kontroll på bekostnad av flexibilitet, öppenhet och effektivitet. Personen är överambitiös och oflexibel i moraliska frågor och frågor som rör värderingar, fokuserar starkt på detaljer, regler och tidtabeller och ägnar sig åt arbetet på bekostnad av fritidsintressen och vänskapsrelationer. Anankastiska personer är också ofta mycket hängivna sitt arbete.

Anankastiska egenskaper leder ofta till utmattning, i synnerhet i samband med förändringar i livet och stressiga situationer. Förändringar på arbetsplatsen eller snävare tidtabeller än normalt gör lätt att en person som lider av anankastisk personlighetsstörning blir utmattad. Detta kan leda till depression eller ångest. Då personen åldras kan det hända att resurserna inte längre räcker till för att uppfylla de högt ställda kraven på samma sätt som i yngre år. Detta kan ge upphov till symptom som är svåra att kontrollera.

För en anankastisk personlighet är det ofta lättare att vistas i miljöer som tillåter eller till och med stödjer fokus på regler och strävan efter perfektion.
Det där var riktigt intressant läsning, det är ju precis samma som den gamla termen "arbetsnarkoman" så det är ju ingen ny diagnos utan urgammal.

Apropå drag av det ena och det andra, ja vi har nog det lite till mans, kanske inte klockrena men i gränslandet.

ÖBs är 28 cm. http://www.xn--ob-eka.se/bygg/forvaring/hyllor-konsoler/lagerhylla-3800684
Här är en fantastisk oproportionerlig ritning. Den lilla bilden är hur krokarna sätts på brädans undersida.
https://www.facebook.com/photo.php?...768292.-2207520000.1500840097.&type=3&theater

En annan lösning kan vara en snygg list (typ profillist allmoge) och sedan väggkrokar i vettig dimension att hänga galgar på. Det går kanske att få in flera.

De här är ju inte så snygga, vi har handsmidda av hästskor där det får plats 4-5 jackor på galge.
47131.jpeg

Edit: vår ser ut ungefär så här, fast lite längre

A%2Bstallfix%2B001.jpg

Edit:
Det finns en modell av förvaring som är 32 cm djup. Vi har en sådan i vår pyttelilla hall som är ca 1x1 meter. Den är - hemska tanke - vit och blank.... ;) Men ack så praktisk!
IKEA mackapär, heter den. Man får plats med skor, kläder, och saker ovanpå (utifall man har lite högre takhöjd än vad vi har...)!

Återigen så talade jag om drag och tendenser, men för att få vidare information om anankastiska drag så behöver man läsa om störningen. Jag har åtminstone inte hittat information på annat sätt.
Man kan ju ha drag och tendenser av lite av varje. En dårdoktor jag hade, påstod att jag hade borderline. Vi träffades aldrig personligen och diagnosen baserades endast på ett rorschach-test. Diagnosen fick jag veta via Försäkringskassan då min sjukersättning skulle förlängas och jag fick papper därifrån. Jag frågade läkaren vad diagnosen innebar men fick inget vettigt svar. Han slog ändå fast att jag hade en personlighetsstörning och att jag skulle vara glad som inte fått en tyngre diagnos.

Tur för mig så var Google uppfunnet och jag hittade diagnoskriterierna. Man skulle uppfylla minst 5 av de 9 diagnoskriterierna för att ha diagnosen. Jag kände bara igen mig på 2-3 punkter.

Det finns en modell av förvaring som är 32 cm djup. Vi har en sådan i vår pyttelilla hall som är ca 1x1 meter. Den är - hemska tanke - vit och blank.... ;) Men ack så praktisk!
IKEA mackapär, heter den. Man får plats med skor, kläder, och saker ovanpå (utifall man har lite högre takhöjd än vad vi har...)!
Tyvärr går det inte att hänga jackor i den, två på bredden som hänger på galgar.

Och ursäkta, men jag kräks verkligen på vitt och blankt.

Tyvärr går det inte att hänga jackor i den, två på bredden som hänger på galgar.

Och ursäkta, men jag kräks verkligen på vitt och blankt.
Vitt och blankt är kanske inte mitt första val heller. Men om man har NOLL förvaringsutrymmen, och ska möblera en minihall, så får man inte vara kräsen... :p Den här varianten "sväljer" ett stort antal jackor och skor plus att det finns krokar till sådant som hundens koppel och sele :up:.

Vitt och blankt är kanske inte mitt första val heller. Men om man har NOLL förvaringsutrymmen, och ska möblera en minihall, så får man inte vara kräsen... :p Den här varianten "sväljer" ett stort antal jackor och skor plus att det finns krokar till sådant som hundens koppel och sele :up:.
Själv har jag inte noll förvaringsutrymme. Bara ett korkat möblemang i dagsläget.

Ungefär hur vill du att det ska ser ut? Du har ju mest skrivit vad du inte vill ha.

...ifall nån av oss har sett något som skulle kunna funka?
Ursäkta, men jag orkar inte bry mig om det där just nu. Det är lågprioriterat. Även om någon serverar den perfekta klädhängaren, så måste befintligt möblemang skruvas ner av någon. Den andra klädhängare på andra väggen ska monteras ner och det måste ordnas ny plats för mössor, vantar och andra småsaker. Den som gör detta är i dagsläget inte jag i alla fall.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 080
Senast: Sassy
·
Relationer Jag måste få klappa mig själv på axeln nu. Ingen annan gör det ändå. Skulle ringa ett viktigt samtal i oktober och idag lyckades jag...
Svar
8
· Visningar
1 026
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 888
Senast: Rosett
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 120
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar