Inställning

Ja, du tog in 18 kubik. Varför i herrans namn kan du inte vara nöjd med det? Respektera dig själv!
Nej, jag kan inte bedöma ditt hälsotillstånd via internet och jag ska inte göra det heller. Men det du beskriver stämmer synnerligen bra in på symptomen på utmattningsdepression. Det är dumt att blunda för sånt eftersom det kan stå en väldigt dyrt i förlängningen.
Jo, jag är nöjd över att veden är inne.

Som jag sa tidigare var jag på väg mot väggen i vintras. Jag är inte på väg dit längre eftersom jag ändrat mitt liv och jag mår mycket bättre. Jag sover oftast bra, äter okej, har intresse för min omgivning, har åter börjat sjunga i bilen o.s.v. Jag har också pratat med kurator på VC men det blev tyvärr bara 3 träffar eftersom han skulle sluta. Men bedömningen är att jag är kompetent nog att se till att jag tar hand om mig själv. Dessutom anordnar mitt jobb kurser i ämnet stress & utbrändhet och det är jag som korrekturläser och sätter samman materialet. Så jag är inte helt ute och seglar.

Du tänker fel här, det är inte det jag menar, det är bra att du fokuserar på att inte prestera men vem har du presterat för tidigare? Handen på hjärtat vem har du presterat för? knappast dig själv för då hade du berömt dig och belönat dig själv.
Tanken var att du skulle börja med en sak. och belöna dig. när du känner att du är redo.
Ok. Du klämde på en öm punkt där.

Jag har velat duga för andra. Och jag känner fortfarande inte att jag gör det. Jag vet egentligen varför det är så, men jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt det. Så jag försöker ignorera det.

Jag har velat duga för andra. Och jag känner fortfarande inte att jag gör det. Jag vet egentligen varför det är så, men jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt det. Så jag försöker ignorera det.
Och där har vi det, det du ignorerar är det du behöver jobba med. så länge du ignorerar det så kommer problemet kommer det kvarstå. Jag förstår att det är av en anledning du ignorerar det men det är just det som gör att du måste ta tag i det.

Jo, jag är nöjd över att veden är inne.

Som jag sa tidigare var jag på väg mot väggen i vintras. Jag är inte på väg dit längre eftersom jag ändrat mitt liv och jag mår mycket bättre. Jag sover oftast bra, äter okej, har intresse för min omgivning, har åter börjat sjunga i bilen o.s.v. Jag har också pratat med kurator på VC men det blev tyvärr bara 3 träffar eftersom han skulle sluta. Men bedömningen är att jag är kompetent nog att se till att jag tar hand om mig själv. Dessutom anordnar mitt jobb kurser i ämnet stress & utbrändhet och det är jag som korrekturläser och sätter samman materialet. Så jag är inte helt ute och seglar.

Fast du skapade ju den här tråden av en anledning, där du ville ha hjälp med din inställning. Jag känner igen mig mycket i din problematik, jag är inte heller flexibel och förkastar också många råd jag får eftersom att det goda rådet i mina ögon är "fel" lösning på problemet. Sedan att du fått höra att du är kompetent nog att ta hand om dig själv, att du har kunskap om stresshantering och utbrändhet, ja att du till och med korrekturläser texter och sammansätter material det är en sak. Jag tror inte att någon här tvivlar på din kompetens, men det är en annan sak att omsätta den kunskapen i praktiken så långt att man själv känner sig harmonisk.

Jag vill absolut inte försöka leka hobbypsykolog, jag har ingen utbildning inom ämnet, men som jag sa så känner jag igen vissa tendenser. I mitt eget fall så har läkare talat om en anankastisk personlighetsstörning, och när jag läst mer om diagnosen så känner jag igen vissa drag hos mig själv (men andra inte alls). Den typen av personlighet leder ofta till utbrändhet, eftersom att det är utmattande att försöka leva efter de kraven man ställer på sig själv samtidigt som man ofta är väldigt oflexibel. Har någon tagit upp den tanken med dig förut? Är det något du känner igen dig i, eller är jag helt ute och cyklar?

Men det du beskriver stämmer synnerligen bra in på symptomen på utmattningsdepression. Det är dumt att blunda för sånt eftersom det kan stå en väldigt dyrt i förlängningen.

Bara ett litet pet. Jag har själv sagt utmattningsdepression i alla år men har fått lära om, det tycks ha ändrats o kallas nu utmattningssyndrom.

O för alla som eventuellt läser o tror att utmattningssyndrom o utbrändhet/gå-i-väggen är samma sak...så är det inte alls så.

Det är en ytterst fungerande strategi som vi alla använder oss av. Ignorering. Kruxet i kråksången är att det där som man försöker undvika biter en i arslet till slut...när man absolut inte har varken tid, lust eller ork för det. Men...man är så illa tvungen ändå att möta det när det händer.

Tidigare i tråden så vill jag minnas att det skrevs om att du hade ingen aning om vad du skulle bearbeta i terapin. Jag har pekat på en sak...o nu skriver du en till. "Att duga för andra". Är inte det något att ta upp i framtida eventuella samtalskontakt?

Och där har vi det, det du ignorerar är det du behöver jobba med. så länge du ignorerar det så kommer problemet kommer det kvarstå. Jag förstår att det är av en anledning du ignorerar det men det är just det som gör att du måste ta tag i det.
Eftersom jag inte vet vad jag ska göra så ignorerar jag. Läget är som det är. Bara att acceptera. Eller?

Fast du skapade ju den här tråden av en anledning, där du ville ha hjälp med din inställning. Jag känner igen mig mycket i din problematik, jag är inte heller flexibel och förkastar också många råd jag får eftersom att det goda rådet i mina ögon är "fel" lösning på problemet. Sedan att du fått höra att du är kompetent nog att ta hand om dig själv, att du har kunskap om stresshantering och utbrändhet, ja att du till och med korrekturläser texter och sammansätter material det är en sak. Jag tror inte att någon här tvivlar på din kompetens, men det är en annan sak att omsätta den kunskapen i praktiken så långt att man själv känner sig harmonisk.

Jag vill absolut inte försöka leka hobbypsykolog, jag har ingen utbildning inom ämnet, men som jag sa så känner jag igen vissa tendenser. I mitt eget fall så har läkare talat om en anankastisk personlighetsstörning, och när jag läst mer om diagnosen så känner jag igen vissa drag hos mig själv (men andra inte alls). Den typen av personlighet leder ofta till utbrändhet, eftersom att det är utmattande att försöka leva efter de kraven man ställer på sig själv samtidigt som man ofta är väldigt oflexibel. Har någon tagit upp den tanken med dig förut? Är det något du känner igen dig i, eller är jag helt ute och cyklar?

Jag har aldrig hört talas om det.

Bara ett litet pet. Jag har själv sagt utmattningsdepression i alla år men har fått lära om, det tycks ha ändrats o kallas nu utmattningssyndrom.

O för alla som eventuellt läser o tror att utmattningssyndrom o utbrändhet/gå-i-väggen är samma sak...så är det inte alls så.

Det är en ytterst fungerande strategi som vi alla använder oss av. Ignorering. Kruxet i kråksången är att det där som man försöker undvika biter en i arslet till slut...när man absolut inte har varken tid, lust eller ork för det. Men...man är så illa tvungen ändå att möta det när det händer.

Tidigare i tråden så vill jag minnas att det skrevs om att du hade ingen aning om vad du skulle bearbeta i terapin. Jag har pekat på en sak...o nu skriver du en till. "Att duga för andra". Är inte det något att ta upp i framtida eventuella samtalskontakt?
Tyvärr är det saker som biter mig i arslet. Just nu t.o.m. Skitjobbigt.

Men jag betraktar det. Vänder på det. Försöker byta perspektiv.

Eftersom jag inte vet vad jag ska göra så ignorerar jag. Läget är som det är. Bara att acceptera. Eller?

Du skiver att du vet vad det är men att du inte vet hur du ska hantera det. Då är det dax att lista ut det och göra något åt det så du kan komma vidare. Som det är just nu sitter du fast.

Jag har aldrig hört talas om det.

Det hade jag faktiskt inte heller innan en läkare tog upp det för två-tre år sedan. Som jag sa så stämmer inte alla kriterier överens med hur jag är, och jag har andra problem utöver det. Kopierar in lite information från den här sidan: https://www.mielenterveystalo.fi/sv...iagnoosi-tietohaku/F60-69/F60/Pages/F605.aspx

En person som lider av den här personlighetsstörningen har ett ökat behov av ordning, perfektion och kontroll på bekostnad av flexibilitet, öppenhet och effektivitet. Personen är överambitiös och oflexibel i moraliska frågor och frågor som rör värderingar, fokuserar starkt på detaljer, regler och tidtabeller och ägnar sig åt arbetet på bekostnad av fritidsintressen och vänskapsrelationer. Anankastiska personer är också ofta mycket hängivna sitt arbete.

Anankastiska egenskaper leder ofta till utmattning, i synnerhet i samband med förändringar i livet och stressiga situationer. Förändringar på arbetsplatsen eller snävare tidtabeller än normalt gör lätt att en person som lider av anankastisk personlighetsstörning blir utmattad. Detta kan leda till depression eller ångest. Då personen åldras kan det hända att resurserna inte längre räcker till för att uppfylla de högt ställda kraven på samma sätt som i yngre år. Detta kan ge upphov till symptom som är svåra att kontrollera.

För en anankastisk personlighet är det ofta lättare att vistas i miljöer som tillåter eller till och med stödjer fokus på regler och strävan efter perfektion.

Jag behöver nog en annan app om jag ska kunna få med tidsaspekten. Det finns förvisso en kalender men jag är inte säker på hur den fungerar eftersom jag inte använder den delen av appen. Jag tror inte jag kan koppla saker på listorna med olika datum. Det går inte heller att flytta saker mellan listor. Det som går att göra är att flytta saker på listan så de kommer i en annan ordning. Olika listor kan också ha olika färger.

Du kan ju börja med att skriva när du har tänkt dig att göra det efter varje post i listan i den nuvarande appen. Under tiden kan du ju se vad det finns för liknande andra appar.
Och kom ihåg, det handlar inte om att göra så mycket som möjligt under kortast möjliga tid utan det är en hjälp för att kunna lära sig vad som är en rimlig prestation i förhållande till dagsformen.
En dag där du känner dig på topp kommer du antagligen hinna med hur mycket som helst utan att du känner dig slutkörd, och en dag när knopp och kropp inte är på topp så blir det inte lika mycket gjort - eller man kan uppfatta att det inte blir så mycket gjort - men det är okej!

Senast ändrad:
Att sätta tid på saker och ting kommer bara piska dig hårdare och du kommer slå ner mer på dig själv ännu mera , vilket ger dig ännu mindre ork, vilket kommer sluta med ett besök i den berömda väggen som du vill hålla dig ifrån.

Fast enligt mitt sätt att se det handlar det inte om att göra så mycket som möjligt under så kort tid som det går, vilket du verkar tro, snarare tvärt om. Det är först när man vet hur lång tid en aktivitet tar som man kan göra en vettig planering där man INTE "piskar sig hårdare", utan man lär sig att under en dag hinner jag med si och så här mycket utan att ta kål på mig själv. Det är ett steg i att lära känna sig själv och sina begränsningar och att inte hamna i utmattningsfällan och hamna i "fultankar" där man rackar ner på sig själv. Been there, got the T-shirt.

Allt som säljs är ju bara blankt och vitt. Visa mig en enda möbel med levande yta och som fungerar som jag behöver. Klädhängaren måste vara vänd åt "fel håll", d.v.s. ryggen på jackan ska hänga mot väggen. Skohyllan måste ha plats för skor och stövlar under det nedersta hyllplanet.
Jag köpte sådana här och satte hyllplanen så det blev låg skohylla längst ner, stövlar på hylla två; http://www.jula.se/catalog/bygg-och...ador/forvaringshyllor/forvaringshylla-355505/
Sen skippade jag ett hyllplan, och har ett mellanrum som räcker till jackor. Satte ankarkrokar som jag provade ut avstånden.
http://www.jula.se/catalog/bygg-och...ag/kladkrokar-och-kroklister/kladkrok-313404/
Så två hyllor uppe och två nere.
På ena kortsidan har jag dessa krokar för långa plagg.
http://www.jula.se/catalog/bygg-och.../kladkrokar-och-kroklister/smideskrok-313354/
Jag vill helst ha skjutgarderober med elfasystem. Kostar skjortan.
Min lösning kostade ca 400:-
Går att betsa i vilken färg man vill.

Det hade jag faktiskt inte heller innan en läkare tog upp det för två-tre år sedan. Som jag sa så stämmer inte alla kriterier överens med hur jag är, och jag har andra problem utöver det. Kopierar in lite information från den här sidan: https://www.mielenterveystalo.fi/sv...iagnoosi-tietohaku/F60-69/F60/Pages/F605.aspx

En person som lider av den här personlighetsstörningen har ett ökat behov av ordning, perfektion och kontroll på bekostnad av flexibilitet, öppenhet och effektivitet. Personen är överambitiös och oflexibel i moraliska frågor och frågor som rör värderingar, fokuserar starkt på detaljer, regler och tidtabeller och ägnar sig åt arbetet på bekostnad av fritidsintressen och vänskapsrelationer. Anankastiska personer är också ofta mycket hängivna sitt arbete.

Anankastiska egenskaper leder ofta till utmattning, i synnerhet i samband med förändringar i livet och stressiga situationer. Förändringar på arbetsplatsen eller snävare tidtabeller än normalt gör lätt att en person som lider av anankastisk personlighetsstörning blir utmattad. Detta kan leda till depression eller ångest. Då personen åldras kan det hända att resurserna inte längre räcker till för att uppfylla de högt ställda kraven på samma sätt som i yngre år. Detta kan ge upphov till symptom som är svåra att kontrollera.

För en anankastisk personlighet är det ofta lättare att vistas i miljöer som tillåter eller till och med stödjer fokus på regler och strävan efter perfektion.
Jag tycker inte att det är schyst att klistra på folk personlighetsstörningar. Sådana är allvarliga grejer. Sedan kan olika personer ha drag som stämmer in på en ytligare tolkning av kriterierna - som när man gör ett kvällstidningstest. Fast inte ens det är ju säkert att det är rätt, alltså att i det här fallet @Magiana skulle ha drag av det du beskriver.

Men oavsett, personlighetsstörningar är alldeles för allvarliga för att någon ska behöva få dem "diagnosticerade" på ett forum.

Fast enligt mitt sätt att se det handlar det inte om att göra så mycket som möjligt under så kort tid som det går, vilket du verkar tro, snarare tvärt om. Det är först när man vet hur lång tid en aktivitet tar som man kan göra en vettig planering där man INTE "piskar sig hårdare", utan man lär sig att under en dag hinner jag med si och så här mycket utan att ta kål på mig själv. Det är ett steg i att lära känna sig själv och sina begränsningar och att inte hamna i utmattningsfällan och hamna i "fultankar" där man rackar ner på sig själv. Been there, got the T-shirt.
Det fungerar ju jättebra när det är samma eller liknande aktiviteter. Här är det ju inte det som är problemet till att inget blir gjort.
Problemet är att orken inte finns även om tiden finns. Orken finns inte för att målen är för höga, dom blir övermäktiga. Det finns dessutom inga delmål och handlar om prestation, att duga precis som man är och att man presterar för sig själv och ingen annan.

18 Kubik!
Det är ju grymt, det har tagit oss några veckor att få in lika mycket. Någon kubik då och då under suckar.
Vi är urkassa på att ta tag i saker och får liksom lura oss själva.
Att gå ut och tänka, jag tar ett fönster.
I år har jag tre fönster att göra. Efter två veckor semester kom jag mig för att skrapa och tvätta dom. Tog en timme.

Jag tycker inte att det är schyst att klistra på folk personlighetsstörningar. Sådana är allvarliga grejer. Sedan kan olika personer ha drag som stämmer in på en ytligare tolkning av kriterierna - som när man gör ett kvällstidningstest. Fast inte ens det är ju säkert att det är rätt, alltså att i det här fallet @Magiana skulle ha drag av det du beskriver.

Men oavsett, personlighetsstörningar är alldeles för allvarliga för att någon ska behöva få dem "diagnosticerade" på ett forum.

Det var inte min mening att klistra på en personlighetsstörning, det är därför jag talade om att känna igen tendenser och drag. Men visst, jag tänkte en extra gång innan jag postade (och gjorde kanske en felaktig bedömning i att skicka), och därför skrev jag även om att jag själv har liknande problem. Intentionen var helt enkelt att infoga information som eventuellt kan vara till hjälp. Ordet "störning" ryggar man kanske till för på ett annat vis än utbrändhet, men i det här fallet så finns det mig veterligen inget annat samlingsbegrepp som återger många av de olika dragen. Sedan upplever jag inte den här typen av personlighetsstörning inte lika stigmatiserad som många andra, och därför inte lika känslig att tala om. Framförallt så tror jag inte att kunskapen är så utbredd, de jag har talat med om problematiken har inte känt till den.

Men @Magiana, jag ber om ursäkt om det uppfattades som att jag försökte sätta en diagnos på dig. Jag kände bara igen många drag i min egen problematik, och tänkte att det kunde vara intressant för dig att läsa.

Det fungerar ju jättebra när det är samma eller liknande aktiviteter. Här är det ju inte det som är problemet till att inget blir gjort.
Problemet är att orken inte finns även om tiden finns. Orken finns inte för att målen är för höga, dom blir övermäktiga. Det finns dessutom inga delmål och handlar om prestation, att duga precis som man är och att man presterar för sig själv och ingen annan.

Visst är det så. Men rimliga mål som man själv känner sig nöjd med, hänger enligt mitt sätt att se det ihop med att man själv vet vad som är en rimlig prestation, under en dag, en vecka, ett år eller hur lång tid det nu kan vara. Om man känner att det man presterar under en dag är rimligt, då kommer orken också. Om man hela tiden försöker prestera det orimliga, det är klart som sjutton att orken försvinner och man bara ser det stora berget av ogjorda saker.

Om man som TS har presterat övervägande för andra och inte är van vid att klappa sig själv på axeln när man faktiskt gjort en bra prestation, så tror jag att man behöver lära sig vad som är en rimlig prestation för sin egen skull, för att kunna sätta rimliga mål.
Skitsvårt, men någonstans måste man ju börja bena som så många andra också säger. Var TS börjar kan bara hon bestämma, men här får hon ju en massa ingångar att välja bland. Sedan får vi se vad som funkar. Alla är ju olika :) .

Jag köpte sådana här och satte hyllplanen så det blev låg skohylla längst ner, stövlar på hylla två; http://www.jula.se/catalog/bygg-och...ador/forvaringshyllor/forvaringshylla-355505/
Sen skippade jag ett hyllplan, och har ett mellanrum som räcker till jackor. Satte ankarkrokar som jag provade ut avstånden.
http://www.jula.se/catalog/bygg-och...ag/kladkrokar-och-kroklister/kladkrok-313404/
Så två hyllor uppe och två nere.
På ena kortsidan har jag dessa krokar för långa plagg.
http://www.jula.se/catalog/bygg-och.../kladkrokar-och-kroklister/smideskrok-313354/
Jag vill helst ha skjutgarderober med elfasystem. Kostar skjortan.
Min lösning kostade ca 400:-
Går att betsa i vilken färg man vill.
Den är tyvärr bara 77 cm bred och räcker inte för 2 jackor i bredd då jag använder galgar. Jag vill helst ha plats för 4-6 jackor, d.v.s. två upphängningar för 2-3 jackor vardera.

18 Kubik!
Det är ju grymt, det har tagit oss några veckor att få in lika mycket. Någon kubik då och då under suckar.
Vi är urkassa på att ta tag i saker och får liksom lura oss själva.
Att gå ut och tänka, jag tar ett fönster.
I år har jag tre fönster att göra. Efter två veckor semester kom jag mig för att skrapa och tvätta dom. Tog en timme.
Det har tagit tid för mig också. Första lasset kom 9 maj. Andra lasset några dagar senare. @Tranan har hjälpt till med en del även om jag tog lejonparten av det.

Den är tyvärr bara 77 cm bred och räcker inte för 2 jackor i bredd då jag använder galgar. Jag vill helst ha plats för 4-6 jackor, d.v.s. två upphängningar för 2-3 jackor vardera.
Jag ska inte tjata men krokarna kan sättas så jackorna hänger omlott på galgarna. Ärmarna kan dessutom hänga ut på kortsidorna. Det ska ju bara vara en tillfällig lösning.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 086
Senast: Sassy
·
Relationer Jag måste få klappa mig själv på axeln nu. Ingen annan gör det ändå. Skulle ringa ett viktigt samtal i oktober och idag lyckades jag...
Svar
8
· Visningar
1 026
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 888
Senast: Rosett
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 127
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!