Inställning

Bygga en hylla till städskrubben. (Finns inte att köpa i rätt mått.)
Bygga en klädupphängning till hallen. (Finns inte att köpa i rätt format och stil.)
Bygga en skohylla. (Finns inte att köpa i rätt format.)
Bygga en till bikupa.
Bygga en ny innerdörr till jordkällaren.
Bygga hyllor i jordkällaren.
Bygga köksö (Finns ej att köpa en sådan jag vill ha)

Varför måste du tvunget bygga ALLT "from scratch" :confused::crazy:??? Ibland får man ju faktiskt kolla vad IKEA har, och sedan välja det som passar bäst i utseende och pris... Helt klart blir det säkert BÄTTRE om du bygger själv, men är det värt stressen?? En sak om man tycker att det är kul och ser det som en avkoppling och hobby, men annars måste man nog kompromissa lite...
Jag har ju liksom redan kollat. Men det finns verkligen inget som passar och som är tillräckligt bra. Jag är faktiskt hellre utan möbler än lägger pengar på sådant jag inte vill ha.

Kan du inte dela upp projektet i delar.
1. Gör en ritning/räkna på virke och skruv/beslag
2. Köp virket
3. Såga virket
4. Bygg hyllorna
Jag tror du har för stora grejer på din att göra lista och att du gör den för lång. Den där listan som sträcker sig över år kommer, om den inte redan gjort det, att göra dig deprimerad. Bryt ner den i hanterbara bitar och släpp resten.
Jag har massor av grejer jag behöver göra här hemma
1. Dränera om huset
2. Tilläggsisolera
3. Byta kök
4. Göra nytt grönsaksland
5. Färdigställa det senast renoverade rummet
6. Rensa ogräs i rabatten (göra om rabatten från början)
7. Plantera ett äppelträd (inbegriper att ta ner en björk, fixa iordning jorden osv)
8. Städa stallet
9. Städa hönshuset
Jag kommer bara att fixa åt djuren och äppelträdet i år resten får vänta och det är okej att det väntar (för mig vad grannen tycker jag jag fullständig :devil: i)
Jag är redan på punkt 3 av de 4 punkter du listade för hyllan. Eller ja, tvåan hoppade jag över. Jag tog det jag hade hemma. Men punkt 3 är inte klar.

Jag tror faktiskt att du står och klappar fortfarande på väggen, att du redan är där och att det är därför du får så lite gjort och orkar så lite. Alla goda råd här i tråden är egentligen inte till så stor nytta när du inte orkar göra något åt saken, det är som din förra tråd när du hade grälet med din familj i vintras, du är för trött och sliten för att orka ta tag i saker och ting metodiskt. Det blir mer lite hattande här och lite där, dåligt samvete och dålig ork, du mår dåligt av att det är stökigt men orkar inte göra så mycket åt det heller.

Jag har inte så mycket råd att komma med som inte redan är sagt. Kan du försöka se om du har någonting hemma som du kan ordna inredningen i städskåpet med i morgon? Försök att bara lösa en sak och lägga det andra åt sidan istället tills det är gjort? Lättare sagt än gjort, jag tenderar själv att påbörja flera saker samtidigt när jag går förbi det som behöver göras just nu och då ser det ännu värre ut innan jag är klar.
Jag orkar ju göra saker men visst kan det bli ostrukturerat. Men idag fick jag i alla fall in veden. Det är bara de stora klabbarna som ligger kvar ute. Så jag måste som nästa steg låna en vedklyv för att få det helt klart.

Idag har jag också burit upp en aptung resårmadrass upp till andra våningen helt själv. På så sätt fick jag bort en stor grej från verandan.

Ja, jag är misstänksam och jag har kontrollbehov. Helt rätt gissat. Och mina tankar är ett problem. Tyvärr tror jag mig inte ha råd att anlita hjälp med det. Jag vet inte ens om jag kan ta emot hjälp eftersom jag tänker för ofokuserat.

Så om jag förstår dig rätt så har du byggt upp en osynlig mur omkring dig? Är du överkänslig också, sk. HSP-personlighet?

Jag är i min fulla tro att du visst KAN ta emot hjälp i form av terapi, jag får mer känslan av att du helst inte vill. Och det är lätt att skylla på diverse krämpor o problem. Jag förstå det, om jag nu har rätt, det ingår i processen innan man når botten. :)

Jag tror @Squie menade att prata med en psykolog. Jag har hunnit träffa ett antal vårdpersonal inom psykvården och ingen har sagt något om blodprov.

O jag tror @Sleepy skrev en metafor som egentligen betyder något annat än vad orden i sig betyder. Men jag kan ha fel, låter @Sleepy själv utveckla det hela. :)

Rätt gissat...jag menar en psykolog eller psykoterapeut men jag tänker egentligen på KBT. O i terapin arbeta med tankebanor. O ofokuserad i tankarna...well...vad har man inte terapi till för? ;)

Jag orkar ju göra saker men visst kan det bli ostrukturerat. Men idag fick jag i alla fall in veden. Det är bara de stora klabbarna som ligger kvar ute. Så jag måste som nästa steg låna en vedklyv för att få det helt klart.

Idag har jag också burit upp en aptung resårmadrass upp till andra våningen helt själv. På så sätt fick jag bort en stor grej från verandan.

Är du nöjd över dig själv med det här? Eller gnager "jag borde ha gjort mer"? Kan du berömma dig själv o verkligen mena o känna det i dig själv?

TS, I all välmening, efter vad du skriver här tror jag att du behöver professionell hjälp för att ändra din inställning.

Min sambo fick KBT via vårdcentralen pga depression och efter det har han ändrat sitt negativa och destruktiva tankesätt till ett mer realistiskt och positivt sådant.

Du skriver att din hjärna inte fungerar och att du inte klarar att hitta till soptippen, ta inte illa upp nu men det låter som att du är på väg in i väggen.

Lycka till hur du än väljer att göra!
Jag hittar till soptippen om jag kan se platsen på en karta. Jag behöver inte ens gps för det. Men att hålla reda på många saker samtidigt är svårt. Det är inget nytt problem utan något jag haft i åratal. Jag var på väg mot väggen i vintras och hade då fruktansvärda problem med mitt humör. Det har jag inte idag. Jag sover hyfsat numera och har inte dåliga nätter jämt, så som förut. Så det är faktiskt bättre idag än vad det har varit. Det jag inte riktigt lärt mig är att hantera allt jag vill/måste/borde göra. Men jag lägger aktivt in saker i min vardag för att må bra.

Senast ändrad:
Så om jag förstår dig rätt så har du byggt upp en osynlig mur omkring dig? Är du överkänslig också, sk. HSP-personlighet?

Jag är i min fulla tro att du visst KAN ta emot hjälp i form av terapi, jag får mer känslan av att du helst inte vill. Och det är lätt att skylla på diverse krämpor o problem. Jag förstå det, om jag nu har rätt, det ingår i processen innan man når botten. :)

O jag tror @Sleepy skrev en metafor som egentligen betyder något annat än vad orden i sig betyder. Men jag kan ha fel, låter @Sleepy själv utveckla det hela. :)

Rätt gissat...jag menar en psykolog eller psykoterapeut men jag tänker egentligen på KBT. O i terapin arbeta med tankebanor. O ofokuserad i tankarna...well...vad har man inte terapi till för? ;)

Är du nöjd över dig själv med det här? Eller gnager "jag borde ha gjort mer"? Kan du berömma dig själv o verkligen mena o känna det i dig själv?
Osynlig mur? Ja.
HSP? Möjligt.

Jag har rantat runt så mycket i vården att jag inte tror på det längre. Dessutom känns det som att då hade jag "riktiga" problem (som jag i slutändan löste själv). Nu är det bara lyxproblem. Jag vet inte ens vad jag skulle säga är problemet? Att jag är störd över att jag har ogjorda saker hemma?

Jag vet inte riktigt om jag är nöjd. Det känns i alla fall skönt att jag fått undan veden. Annars är jag mest trött. Och så tänker jag att jag behöver ta disken som legat i 2 dagar.

O ofokuserad i tankarna...well...vad har man inte terapi till för? ;)
Eller också är det vägen framåt som leder till målen, jag kan ju vara ganska ostrukturerad enligt andra men det finns alltid en långsiktig planering i botten men vägen dit blir som den blir, detaljplanera har jag aldrig gjort för det funkar så dåligt, däremot är jag bra på snabba beslut och snabba puckar, i veckan som kommer tex. ska jag hämta en ganska ny keramisk vedpanna som ska komplettera avfallspannan, det enda jag betalar för är keramiken à 1500:-, resten är gratis. Ny kostar den runt 55,000:-

Det där är lite jag i ett nötskal, den ska inte installeras än egentligen men blir det skitväder så kan jag lika gärna göra det i vinter som nåt annat år. :up:

Mycket av mina projekt handlar om tillfälligheter, det är där bristen på detaljplanering kommer in för det är så lätt att planera ihjäl ett projekt. Jag brukar kalla det "gräv där du står", jag funderar alltid på vad jag har, vad som ev. kan duga istället och vad som är billigast men helt acceptabelt, inte många som har klickgolv "Kalkad ek" istället för kakel i köket men det blev skitbra och snyggt. :)

Har du lust att lägga upp den här? Jag blev också nyfiken :) Det låter som något som skulle kunna passa här också.
Okej. Nu provar vi med att lägga in från forumbilder....
20170722_1153242ead3.md.jpg

Jag ser den. Hoppas att ni andra gör det med??

Jag ger upp här och lägger ner diskussionen, du vill inte lösa problemen utan letar bara fel på alla lösningar som kommit upp i tråden. Hela livet består av utmaningar, jag håller själv på med utmaningar precis alla dar och är ensam och då får man skapa lösningar istället för problem annars stannar man i utvecklingen.
En annan sak i ekvationen är att jag faktiskt inte har en massa sopor som ska väck. Det finns lite nen inte så det stör. Så motivationen att lösa problemet med adresserna och öppettiderna finns inte.

Tyvärr ingen aning. Det var så när vi flyttade in. Jag misstänker att det ligger markduk under?
Markduken förhindrar att ogräs kan komma upp underifrån, men det hindrar inte fröogräs som kommer uppifrån. Så det är ju något mellan fogarna hos dig som hindrar ogräsfrön från att gro och växa.

Jag tror precis som @tanten att man måste släppa det! Ok om det är total misär så mår man ju säkert inte bra, men på lagom nivå tänker jag att det bidrar till en skön bohemisk känsla :D

Jag har en kompis som är extremt pedant. Hon verkar stressa över det mesta och bor i en fantastisk VITmålad östermalmsvåning. Hon har till och med en speciell hållare för tv-dosan :D och ilar runt och lägger små underlägg under folks vinglas, torkar smulor och klagar på sin snubbe som inte förstår att han ska hänga in sin kavaj färgkordinerat i garderoben direkt han kommer hem från jobbet.

Kaos!

:rofl:

Hos mig är det kläder överallt, skor i bokhyllorna, folk kommer och går, har inga problem om ngn tar en cigg i köksfönstret och smulorna käkar hunden upp ;)
Ärligt talat låter det lite mysigt och hemtrevligt när du beskriver hur du bor :o det säger kanske en del om hur jag bor.

Jag hittar till soptippen om jag kan se platsen på en karta. Jag behöver inte ens gps för det. Men att hålla reda på många saker samtidigt är svårt. Det är inget nytt problem utan något jag haft i åratal. Jag var på väg mot väggen i vintras och hade då fruktansvärda problem med mitt humör. Det har jag inte idag. Jag sover hyfsat numera och har inte dåliga nätter jämt, så som förut. Så det är faktiskt bättre idag än vad det har varit. Det jag inte riktigt lärt mig är att hantera allt jag vill/måste/borde göra. Men jag lägger aktivt in saker i min vardag för att må bra.
Nu känns det som att du gick i försvar (helt förståeligt). Negativa tankebanor är svåra att bryta men så värt!!!

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 086
Senast: Sassy
·
Relationer Jag måste få klappa mig själv på axeln nu. Ingen annan gör det ändå. Skulle ringa ett viktigt samtal i oktober och idag lyckades jag...
Svar
8
· Visningar
1 026
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 888
Senast: Rosett
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 128
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar