A
avslutat medlemskap
Jag lider av samma "sjukdom", jag vet mer än sommarjobbarna på både tippen och Biltema.Jag har varit så mycket på tippen här att jag vet i vilken ordning "lådorna" står
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag lider av samma "sjukdom", jag vet mer än sommarjobbarna på både tippen och Biltema.Jag har varit så mycket på tippen här att jag vet i vilken ordning "lådorna" står
Det visste inte jag så vi (medhjälp) såg ut som myror som sprang kors och tvärs och blev tillsagda av vakterna då vi höll på att kasta fel.Jag har varit så mycket på tippen här att jag vet i vilken ordning "lådorna" står
Jag har svårt med tänket. Planering och prioritering är besvärligt. Det känns överbelastat i huvudet. Men deprimerad? Nej, det är jag inte.Sammanställ tiderna på respektive ställe, med tillhörande adress. Skriv ut. Sätt upp på kylskåpet.
Ärligt talat så verkar det som att även de minsta projekten känns övermäktiga för dig. Håller du med? Är du deprimerad?
Jag vet att öppettiderna står på nätet. Men jag lyckas inte få ihop adresserna med öppettiderna. Jag hittar nämligen inte till adresserna där anläggningarna ligger. Så jag måste ha en karta till varje uppgift om öppettid.Öppettiderna står på nätet och detaljplanera måste vi här också så därför tar man fram mobilkameran första gången man besöker tippen, fotar rampen och vips kan man lasta så man slipper springa fram och tillbaka på tippen.
Men min inställning till att stå ut med lite skit i hörnen och att inte komma någon vart i mitt liv, suger en del. Så det stora problemet är inte att jag inte får saker gjorda, utan min inställning till det.
Så är det ju. Det är därför tråden har rubriken "inställning". Jag vet ju att jag inte hinner och orkar allt. Frågan är hur man står ut med att inte hinna eller orka mer än att nätt och jämnt hålla hus och trädgård i ok skick, utan att komma någon vart med drömmarna. Jag vill ju inte hålla på och slita här för jämnan heller. Jag vill kunna ägna tid åt roliga, trivsamma och kravlösa aktiviteter, för att fylla må-bra-kontot. Det är liksom ett måste rent av.Många i tråden har kommit med goda råd kring prioriteringar, hur få saker gjorda mm. Men det var väl egentligen det här (citatet ovan) som var ditt problem redan i trådstarten? I trådstarten skrev du "Det känns ju som om min inställning till allt är det största problemet. Men hur ska jag lyckas ta allt jobb med en klackspark och vara så nonchalant att jag inte bryr mig om det som inte är klart?"
Jag har inget bra svar. Jag vill bara lyfta fram det mer i tråden, för att få mer fokus på det. Kanske det finns någon som sitter på ett bra svar? Jag kan tänka mig att det handlar om (mentalt) hårt jobb. Typ träna på att strunta i saker och leva i nuet "det kan jag ta sen, nu ska jag bara sitta här och njuta av stunden"...?
Hur då "släppa"?Jag tror precis som @tanten att man måste släppa det! Ok om det är total misär så mår man ju säkert inte bra, men på lagom nivå tänker jag att det bidrar till en skön bohemisk känsla
Jag har en kompis som är extremt pedant. Hon verkar stressa över det mesta och bor i en fantastisk VITmålad östermalmsvåning. Hon har till och med en speciell hållare för tv-dosan och ilar runt och lägger små underlägg under folks vinglas, torkar smulor och klagar på sin snubbe som inte förstår att han ska hänga in sin kavaj färgkordinerat i garderoben direkt han kommer hem från jobbet.
Kaos!
Hos mig är det kläder överallt, skor i bokhyllorna, folk kommer och går, har inga problem om ngn tar en cigg i köksfönstret och smulorna käkar hunden upp
Men när halva innehållet från städskrubben ligger på golvet för att jag behövde något längst in och inte orkade sätta tillbaka resten, är inte okej längre. Det är stökigt.
Nu är du bara negativ,det tar max 30 min att skruva upp 2 konsoller och lägga dit en skiva som man kan ställa grejerna på,det har alla tid till.Hur då "släppa"?
Sen finns det inget som heter "skön bohemisk känsla". Antingen är det rörigt eller så är det inte det. Tvätt som hänger på torkställningen i flera dagar, eller ett halvfärdigt broderi med tillhörande garner på ett bord är exempel på vad jag kan tycka är okej. Men när halva innehållet från städskrubben ligger på golvet för att jag behövde något längst in och inte orkade sätta tillbaka resten, är inte okej längre. Det är stökigt.
Har du provat att göra tvärt om? Alltså inte planera alls utan skriva upp på kvällen vad du gjort under dagen istället. Jag mådde skit och planerade och planerade till förbannelse och fick inget gjort alls av det jag skulle göra. Däremot gjorde jag en hel massa "ska bara först" saker istället. Alltså ungefär såhär: Jag måste måla den där ytterväggen. Jag ska bara plocka ur diskmaskinen först, oj en kopp som borde lagas, jag limmar den innan jag målar den där väggen... På väg till förrådet för att hämta en pensel ser jag att det var väldigt mycket ogräs i rabatten, jag rycker lite ogräs... Så börjar det regna och målningen blir inte av idag heller.Så är det ju. Det är därför tråden har rubriken "inställning". Jag vet ju att jag inte hinner och orkar allt. Frågan är hur man står ut med att inte hinna eller orka mer än att nätt och jämnt hålla hus och trädgård i ok skick, utan att komma någon vart med drömmarna. Jag vill ju inte hålla på och slita här för jämnan heller. Jag vill kunna ägna tid åt roliga, trivsamma och kravlösa aktiviteter, för att fylla må-bra-kontot. Det är liksom ett måste rent av.
Jag har tänkt så hela sommaren, men inte orkat/hunnit. Det har hela tiden funnits annat som varit viktigare, exempelvis sätta potatisen, plantera tomaterna, stötta tomaterna, installera vattenpumpen, installera bevattningssystemet, klippa gräset, tvätta växthuset, fixa ventilationen i växthuset, plantera om rosorna vid södra gaveln, rensa ogräs, kasta in ved o.s.v. i all oändlighet.
när halva innehållet från städskrubben ligger på golvet för att jag behövde något längst in och inte orkade sätta tillbaka resten
Hur då "släppa"?
Sen finns det inget som heter "skön bohemisk känsla". Antingen är det rörigt eller så är det inte det. Tvätt som hänger på torkställningen i flera dagar, eller ett halvfärdigt broderi med tillhörande garner på ett bord är exempel på vad jag kan tycka är okej. Men när halva innehållet från städskrubben ligger på golvet för att jag behövde något längst in och inte orkade sätta tillbaka resten, är inte okej längre. Det är stökigt.
Att du har svårt med planering vet vi ju.Jag har svårt med tänket. Planering och prioritering är besvärligt. Det känns överbelastat i huvudet. Men deprimerad? Nej, det är jag inte.
Jag ger upp här och lägger ner diskussionen, du vill inte lösa problemen utan letar bara fel på alla lösningar som kommit upp i tråden. Hela livet består av utmaningar, jag håller själv på med utmaningar precis alla dar och är ensam och då får man skapa lösningar istället för problem annars stannar man i utvecklingen.Jag vet att öppettiderna står på nätet. Men jag lyckas inte få ihop adresserna med öppettiderna. Jag hittar nämligen inte till adresserna där anläggningarna ligger. Så jag måste ha en karta till varje uppgift om öppettid.
Gud vad du har härlig inställning till livet, ska vi gifta oss??Hos mig är det kläder överallt, skor i bokhyllorna, folk kommer och går, har inga problem om ngn tar en cigg i köksfönstret och smulorna käkar hunden upp