Inställning

Dela upp listan.
Vi gör en lista i början av året vad vi vill göra under det året. Annars blir det för övermäktigt. Allt är kanske inte möjligt att genomföra under 2017, men då kan det hamna på 2018 eller ännu senare. I vårt fall ha vi ingen lista över 2018, utan det som inte blev gjort 2017 kommer helt enkelt att hamna på 2018. Det är så det funkar med hus - man blir aldrig klar.
Jag har inte allt på en lista. I år tänkte jag bara få fint runt entrén. Men jag kommer nog inte att få det klart.

Mitt heta stalltips är skit i trädgården och satsa helhjärtat på byggnaderna tills dom är klara. Trädgården kostar bara möda att återskapa, byggnader däremot kostar möda och käkar pengar i massor att återskapa och rusta om dom börjar gå ner sig.
Jag har nytt tak på huset i alla fall.

Utan trädgård kan jag lika gärna sitta i en lägenhet, klättra på väggarna och bli galen på grannarna. Och jag skiter redan nu i hur stora delar av trädgården ser ut. Men gräset ska klippas i alla fall. Och grönsaksland och nyanlagda planteringar ska skötas.

Det kan ju vara på en helg.
Och om det bara blir över dagen behöver du faktiskt inte planera särskilt mycket. Bjud in folk och peka var det ska rensas. Sen köpa nåt ätbart. Gör det inte värre än det behöver vara ;)
Jag måste fundera på saken. Det kräver trots allt en del att orka prata med många människor och att fundera ut vad som ska göras (ffa. vad jag kan låta andra göra.)

Den synvinkeln har jag missat. Min egen syn är att jag lever med naturen, odlar så mycket jag kan själv av det jag äter, lever miljövänligt, klarar mig själv.

Men det där med att jag presterar och klarar mig själv, är en jävligt öm tå. Det är min överlevnadstaktik. Jag har ingen som helst tillit till att det finns en backup eller hjälp när jag behöver det. Jag fick redan som barn klara mig själv. Och tyvärr har det fortsatt. Jag räknar aldrig med att folk ställer upp för mig eller ens finns kvar i mitt liv.

I vintras, när jag faktiskt inte orkade prestera, så miste jag hela min familj :cry:.
Jag har inte heller nån hjälp att få. Avskyr att be om hjälp och klarar mig själv. Så på det viset är vi nog i liknande situationer.

Men det får inte innebära att jag har ihjäl mig själv med krav. Jag måste akta mig noga för att ställa krav på att jag ska prestera lika mycket som jag skulle gjort om jag haft hjälp!!
Fnissar fortfarande lite åt avkommans kommentar fär nån höst sedan när jag häpet tittade på veden och konstaterade att jösses så mycket ved vi burit in. Och svaret kom rappt - ja två personer gör exakt dubbelt så mycket som en!!

Detta att du lever i samklang med naturen och klara dig själv - det är ju SANT! redan idag. Det vore precis lika sant även om du skull skala av majoriteten av det som du har på dina listor.
De två sakerna hör liksom inte ihop.

(Och din familj - kraschade det för att du inte presterade eller för att ni kom i luven på varann? Var det så? Det jag minns från din tråd var ganska mycket sorg och en hel massa irritation.)

Fast eftersom du faktiskt inte gör det du tänker dig ska göra, så blir det ju bara en vision, en idé i ditt huvud, så undrar jag; är det då bättre att det förblir ogjort än att det inte blir exakt som du tänker dig det i ditt huvud?

Jag bor ju själv i ett renoveringsprojekt, det finns miljarder saker att göra, men man får ju dela upp det i:
Vad som absolut måste göras asap (som skorstensrenovering här)
Vad man vill göra nu, men som inte är ett strukturellt problem (fräscha upp badrum, dotterns klädutrymme här)
Vad man realistiskt sett kan göra (rensa ur växthus, bygga ankhägn, fixa jordgubbsland och en tills vidare uteplats och innan senhösten ankhus här)
Vad som ska göras på sikt, dvs allt görs inte i år, nästa eller ens året efter det (tapetsera alla rum, lägga fräscha golv, måla lister/tak, byggas en ny träbro, byggas en altan, byta knutbrädor, fönsterfoder och kitta om fönstren här)

Och ja, utöver den normala vardagen så kanske det verkar som om jag konstant jobbar och sliter med både små och stora projekt, men det gör jag inte enbart även om min tråd kanske ger sken av att det är så ibland.
Jag pysslar om mina odlingar, planterar lite i krukor, korgar, blomlådor runt den gräsligt fula bron i bebisblå sträckmetall av den enkla anledningen att jag tycker det är avkopplande även om bron i sig är ful som stryk så är den ingen prio att slita bort just nu, stört på en gång.

Och ja, jag lejer bort en del och nej allt blir då inte exakt som jag hade tänkt mig det, men det blir ju bra ändå och för mig så är det viktigare än att allt på sekunden ska bli som i min vision.
:up::bow:

Jag har inte heller nån hjälp att få. Avskyr att be om hjälp och klarar mig själv. Så på det viset är vi nog i liknande situationer.

Men det får inte innebära att jag har ihjäl mig själv med krav. Jag måste akta mig noga för att ställa krav på att jag ska prestera lika mycket som jag skulle gjort om jag haft hjälp!!
Fnissar fortfarande lite åt avkommans kommentar fär nån höst sedan när jag häpet tittade på veden och konstaterade att jösses så mycket ved vi burit in. Och svaret kom rappt - ja två personer gör exakt dubbelt så mycket som en!!

Detta att du lever i samklang med naturen och klara dig själv - det är ju SANT! redan idag. Det vore precis lika sant även om du skull skala av majoriteten av det som du har på dina listor.
De två sakerna hör liksom inte ihop.

(Och din familj - kraschade det för att du inte presterade eller för att ni kom i luven på varann? Var det så? Det jag minns från din tråd var ganska mycket sorg och en hel massa irritation.)
Jag försöker verkligen att inte pressa mig att prestera, för jag vet ju hur det gick i vintras. Jag vill inte hamna där igen. Så jag gör så mycket trevliga saker jag kan och försöker ha överseende med stöket och allt som inte blir gjort. Men min inställning till att stå ut med lite skit i hörnen och att inte komma någon vart i mitt liv, suger en del. Så det stora problemet är inte att jag inte får saker gjorda, utan min inställning till det. Det blir lite svårt att hantera vissa saker också om jag råkar ta på mig för mycket och måste ägna timmar åt att fullfölja om det inte ska haverera totalt. Två exempel är att jag köpte för mycket sättpotatis som jag inte hade yta att sätta allt på och att jag sådde ärten Saxbo som behövde stöd. Jag slet som fan med det där stödet och för att få ner sättpotatisen (som jag satte direkt på gräsmattan och täckte med hö).

Att jag odlar så mycket av min mat jag kan, är en del av mig. För mig är det en förlust att handla mat i affären om jag inte måste.

Min familj lämnade mig för att jag mådde dåligt p.g.a. överansträngning och inte kunde uppföra mig exemplariskt. Det där citatet "älska mig som mest då jag förtjänar det som minst" känns mest hånfullt när jag blev dumpad.

Du har ju en kombi bil och hittar nog till tippen,bara att börja köra, det är så skönt när man äntligen är av med skiten.
Tyvärr är det inte sopor.

Och våra återvinninganläggningar här är ett skämt. Det finns flera stycken utspridda över kommunen och varje anläggning har bara öppet någon timme per vecka. Det krävs en sjujäkla planering för att kasta sopor, som jag för all del också måste göra men bara att kolla upp adressen för en anläggning, planera en tripp dit på utsatt tid och samla ihop det som ska kastas, känns övermäktigt.

Tyvärr är det inte sopor.

Och våra återvinninganläggningar här är ett skämt. Det finns flera stycken utspridda över kommunen och varje anläggning har bara öppet någon timme per vecka. Det krävs en sjujäkla planering för att kasta sopor, som jag för all del också måste göra men bara att kolla upp adressen för en anläggning, planera en tripp dit på utsatt tid och samla ihop det som ska kastas, känns övermäktigt.
Där har du problemet,du behöver inte göra klart den dagen,man kan dela upp arbetet i mindre bitar.
Jag har nu i flera veckor målat mitt magasin som är typ 25-30m långt och 3m högt med en jävla massa dubbeldörrar o fönster,man målar tills man ledsnar,får ont i axeln eller det börjar regna, sen fortsätter man en annan dag.
Förr eller senare blir det klart,om inte detta året så nästa.

Du hade väl också något magasinliknande,bär ut skiten där då,så kan du använda verandorna.

Fast eftersom du faktiskt inte gör det du tänker dig ska göra, så blir det ju bara en vision, en idé i ditt huvud, så undrar jag; är det då bättre att det förblir ogjort än att det inte blir exakt som du tänker dig det i ditt huvud?

Jag bor ju själv i ett renoveringsprojekt, det finns miljarder saker att göra, men man får ju dela upp det i:
Vad som absolut måste göras asap (som skorstensrenovering här)
Vad man vill göra nu, men som inte är ett strukturellt problem (fräscha upp badrum, dotterns klädutrymme här)
Vad man realistiskt sett kan göra (rensa ur växthus, bygga ankhägn, fixa jordgubbsland och en tills vidare uteplats och innan senhösten ankhus här)
Vad som ska göras på sikt, dvs allt görs inte i år, nästa eller ens året efter det (tapetsera alla rum, lägga fräscha golv, måla lister/tak, byggas en ny träbro, byggas en altan, byta knutbrädor, fönsterfoder och kitta om fönstren här)

Och ja, utöver den normala vardagen så kanske det verkar som om jag konstant jobbar och sliter med både små och stora projekt, men det gör jag inte enbart även om min tråd kanske ger sken av att det är så ibland.
Jag pysslar om mina odlingar, planterar lite i krukor, korgar, blomlådor runt den gräsligt fula bron i bebisblå sträckmetall av den enkla anledningen att jag tycker det är avkopplande även om bron i sig är ful som stryk så är den ingen prio att slita bort just nu, stört på en gång.

Och ja, jag lejer bort en del och nej allt blir då inte exakt som jag hade tänkt mig det, men det blir ju bra ändå och för mig så är det viktigare än att allt på sekunden ska bli som i min vision.
För mig är det bättre att ha saker ogjorda än att någon gör fel. Jag kan ta tapetseringen av min friggebod som exempel. Helt underkänt. @dobbis har sett bilder och kan säkert intyga. Ett annat exempel är en ogräsrensning där 95% av ogräset lämnades, så jag fick göra det själv i alla fall. Ett tredje exempel är gjort av samma person som "rensade ogräs". Hon la grästorvor i min kompost i stället för högen med grästorvor. Jag har fortfarande kaos i min kompost efter henne för att jag inte orkat/hunnit rätta det. Jag har alltså kvickrot i min kompost nu p.g.a. henne.

Du har ju en kombi bil och hittar nog till tippen,bara att börja köra, det är så skönt när man äntligen är av med skiten.
Exakt så gör jag, när jag har ett lagom lass säckar så blir det vägen förbi tippen när jag ändå ska in och handla och sorterar gör jag hemma, inte på rampen för såna blir jag galen på som aldrig kommer därifrån. :rage:

Där har du problemet,du behöver inte göra klart den dagen,man kan dela upp arbetet i mindre bitar.
Jag har nu i flera veckor målat mitt magasin som är typ 25-30m långt och 3m högt med en jävla massa dubbeldörrar o fönster,man målar tills man ledsnar,får ont i axeln eller det börjar regna, sen fortsätter man en annan dag.
Förr eller senare blir det klart,om inte detta året så nästa.

Du hade väl också något magasinliknande,bär ut skiten där då,så kan du använda verandorna.
Jag har tänkt så hela sommaren, men inte orkat/hunnit. Det har hela tiden funnits annat som varit viktigare, exempelvis sätta potatisen, plantera tomaterna, stötta tomaterna, installera vattenpumpen, installera bevattningssystemet, klippa gräset, tvätta växthuset, fixa ventilationen i växthuset, plantera om rosorna vid södra gaveln, rensa ogräs, kasta in ved o.s.v. i all oändlighet.

Våningssängen jag haft på ena verandan har jag dock lyckats få bort. Den står numera i friggeboden där den ska vara men är då till viss del i vägen när jag ska tapetsera där. Jag tänker dock inte plocka ner den igen.

Exakt så gör jag, när jag har ett lagom lass säckar så blir det vägen förbi tippen när jag ändå ska in och handla och sorterar gör jag hemma, inte på rampen för såna blir jag galen på som aldrig kommer därifrån. :rage:
Jag lastar allt i hästtrailern när den är full så åker jag iväg.

Vore fint om den jävla tippen kunde vara öppen då också. Som det är nu måste man pricka in rätt dag och tid och plats för att kunna dumpa skräp. Vi har 4 stationer och jag vet inte var alla ligger och jag klarar inte av att hålla reda på öppettiderna. Att lämna skräp måste detaljplaneras här.

Vore fint om den jävla tippen kunde vara öppen då också. Som det är nu måste man pricka in rätt dag och tid och plats för att kunna dumpa skräp. Vi har 4 stationer och jag vet inte var alla ligger och jag klarar inte av att hålla reda på öppettiderna. Att lämna skräp måste detaljplaneras här.
Sammanställ tiderna på respektive ställe, med tillhörande adress. Skriv ut. Sätt upp på kylskåpet.

Ärligt talat så verkar det som att även de minsta projekten känns övermäktiga för dig. Håller du med? Är du deprimerad?

Öppettiderna står på nätet och detaljplanera måste vi här också så därför tar man fram mobilkameran första gången man besöker tippen, fotar rampen och vips kan man lasta så man slipper springa fram och tillbaka på tippen.

Öppettiderna står på nätet och detaljplanera måste vi här också så därför tar man fram mobilkameran första gången man besöker tippen, fotar rampen och vips kan man lasta så man slipper springa fram och tillbaka på tippen.
Jag har varit så mycket på tippen här att jag vet i vilken ordning "lådorna" står :o

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 086
Senast: Sassy
·
Relationer Jag måste få klappa mig själv på axeln nu. Ingen annan gör det ändå. Skulle ringa ett viktigt samtal i oktober och idag lyckades jag...
Svar
8
· Visningar
1 026
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 888
Senast: Rosett
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 127
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!