Inställning

Dom där hyllorna (hall o skåp) verkar inte vara så viktiga,dom har legat på listan nu i ett år utan att bli gjorda,så stryk dom.Eller låt någon annan göra dom.:idea:
Dålig idé. Jag trivs verkligen inte med min hall och städskåpet ser ut som hej-kom-å-hjälp mig. Det finns ingen i min närhet som kan bygga dem heller och jag har inte haft tid och ork. Jag har inte heller haft tid och ork att tapetsera om alla rum i huset eller måla klart taket i köket. Det är liksom betydligt mer än de där möblerna som ligger långt ner på prioriteringslistan men som ska göras.

Det beror på vem som rensar ogräs i rabatten :o:nailbiting::D Hon skulle aldrig sätta mig på det arbetet av förklarlig anledning.....
Haha nej jag kanske skulle hålla mig till grusgången också. Men det är ju ändå "neutrala" arbetsuppgifter och ganska självklara. Få in ved i vedboden är ju också en sån grej, bara hon visar var de ska vara, och hur hon vill att de staplas kanske.

Jag förstår nog inte vad du menar. En identitet har jag redan. Jag behöver inte stärka den.
.
Kanske förstår jag vad hon menar...?

Såhär utifrån verkar det som om det som är du är en som får saker gjorda - hela tiden. Som presterar och presterar. Gör färdigt och förbättrar hela tiden. Utan uppehåll.
Alltså - den bild jag fått av dig som person särskilt här på buke. Dina trådar verkar handla väldigt mycket om vad du ska göra vad du planerar, vad som ska hända.
Inte så mycket om vad du redan åstadkommit, vad som är klart, vad du gjort.

Jag kan också tänka att det som är du, magiana, är en som gör. Oupphörligt. Kanske kan man kalla det identitet?

Vi har något som väl bäst kan beskrivas som en stengång. Passar väldigt bra till vårt gamla (mitten av 1800-talet förmodligen) torp. Jag kan skicka bild via messenger till dig, om du vill se vad jag menar? Stenarna är mörkgrå - förmodligen svart granit - och ojämna i storlek och form. Passar alldeles ypperligt här, tycker jag :) . Det ser väldigt naturligt ut. Och HELT underhållsfritt, så jag förmodar att det nog ligger en markduk under också.
Ser nog ut som det min pappa byggde, granitplattor där man gick. Inget grus på vår gård. Bilen stod på "naturgräsmatta".

Få in veden i boden
Låna en vedklyv och klyva kubbarna som är för stora.
Rensa ogräs i grönsakslandet.
Få bort ogräs från gruset.
Bygga en hylla till städskrubben. (Finns inte att köpa i rätt mått.)
Bygga en klädupphängning till hallen. (Finns inte att köpa i rätt format och stil.)
Bygga en skohylla. (Finns inte att köpa i rätt format.)
Beställa tid på bilbesiktningen.
Skaffa bin.
Bygga en till bikupa.
Göra bättre kanter och gångar i grönsakslandet för att få det mer underhållsfritt.
Tapetsera friggeboden.
Byta lite murket trä på huset.
Bygga en ny innerdörr till jordkällaren.
Justera gångjärnen på mellandörren i jordkällaren.
Bygga hyllor i jordkällaren.
Köpa garderober.
Städa undan sakerna efter campingen.
Gräva upp växter från övervuxna rabatter så dessa kan restaureras.
Bygga köksö (Finns ej att köpa en sådan jag vill ha).
.
Hjälp :eek: :eek: :eek:

Det där är ju inte en lista. Det är ett arbetsläger?

För min egen del - hade jag ställt upp en lista med lika mycket saker hade jag drunknat, omkommit, av allt som är ogjort.

Jag försöker lista upp saker jag gjort - om än inte på papper. Det är mitt sätt. Kanske kanske skulle du behöva lite grann av det? Att faktiskt se hur OTROLIGT DUKTIG du faktiskt är?

Jag tror att alla vi som har hus skulle kunna få ihop meterlånga listor på saker som borde göras. Men få av oss gör det. vi tar en sak i taget. För att inte drunkna.
Och vi är INTE nonchalanta. Vi är nog alla rätt duktiga.

Har du några goda vänner (eller arbetsvilliga ytligare bekanta) så skulle mycket av det där vara fixat på en fixardag. Bjud in ett glatt gäng som fixar trädgården. Tror allt på din lista som gäller rensa, röja, plantera osv skulle bli klart på en dag. Sen har ni en trevlig grillkväll när det är klart.

Har du inte såna vänner som gärna skitar ner sig kanske några trädgårdsintresserade bukefalister vill ställa upp (och få gratis mat ;) ) Det är inte fel att be om hjälp.
Jag har i ärlighetens namn inga vänner alls. Inga som jag umgås med i alla fall eller har regelbunden kontakt med. Det är Buke som är mitt dagliga kontaktnät.

Problemet med att be andra om hjälp är att det inte finns några garantier för att det blir som jag vill ha det. Hiva ved, klyva ved, rensa ogräs eller måla ett tak borde väl de flesta klara. Men det går att misslyckas även med sånt.

Fast mycket av det i trädgårdslistan är ju sånt som bara kan göras på ett sätt. Rensa ogräs från en grusgång är ganska solklart. Rensa ogräs i rabatter likaså.
Det går att misslyckas med ogräsrensning :meh:. Jag upplevde det förra året då jag skulle få hjälp med det. Nu har jag tyvärr ingen tillgänglig bild på hur det såg ut när den som hjälpte mig tyckte det var klart och hur det sedan såg ut när jag gjort klart jobbet. Skillnaden var markant, kan jag lova.

Det går att misslyckas med ogräsrensning :meh:. Jag upplevde det förra året då jag skulle få hjälp med det. Nu har jag tyvärr ingen tillgänglig bild på hur det såg ut när den som hjälpte mig tyckte det var klart och hur det sedan såg ut när jag gjort klart jobbet. Skillnaden var markant, kan jag lova.
Jag skulle bli helt slut av den listan och förlora lusten att göra något. Jag gillar att göra listor utifrån prioritering dvs det som måste göras nu tex ett tak som håller på att gå sönder och sen listor som är mer för trivsel. Då blir det inte så övermäktigt.

Kolla av läget på buke? En miniträff med ogräsrensning och vedstaplande med trevlig middag som avslutning kanske? Många har ju semester nu och jag tror ju att om ett litet gäng jobbar på bra så blir allt det klart på en dag. Be om hjälp där du kan! Och kanske få en ny IRL-vän att fika med på köpet :heart

Kanske förstår jag vad hon menar...?

Såhär utifrån verkar det som om det som är du är en som får saker gjorda - hela tiden. Som presterar och presterar. Gör färdigt och förbättrar hela tiden. Utan uppehåll.
Alltså - den bild jag fått av dig som person särskilt här på buke. Dina trådar verkar handla väldigt mycket om vad du ska göra vad du planerar, vad som ska hända.
Inte så mycket om vad du redan åstadkommit, vad som är klart, vad du gjort.

Jag kan också tänka att det som är du, magiana, är en som gör. Oupphörligt. Kanske kan man kalla det identitet?
Den synvinkeln har jag missat. Min egen syn är att jag lever med naturen, odlar så mycket jag kan själv av det jag äter, lever miljövänligt, klarar mig själv.

Men det där med att jag presterar och klarar mig själv, är en jävligt öm tå. Det är min överlevnadstaktik. Jag har ingen som helst tillit till att det finns en backup eller hjälp när jag behöver det. Jag fick redan som barn klara mig själv. Och tyvärr har det fortsatt. Jag räknar aldrig med att folk ställer upp för mig eller ens finns kvar i mitt liv.

I vintras, när jag faktiskt inte orkade prestera, så miste jag hela min familj :cry:.

då gör man det hellre själv eller inte alls.
Och retar ihjäl sig på att det aldrig blir gjort och har ångest för det sen. :up: Been there, done that, men man når gränsen på vad som är rimligt när man umgås med RÄTT SORTS folk. Jag har ju vänner som både kan benämnas white trash och Hillbillys med div. diagnoser och gammal missbrukarproblematik som nu styrts upp (ja dom har fixat det helt på egen hand så heder åt dom) och som bor på landet, det är så befriande att se att man inte är ensam om knäppa idéer om "sörgårdsidyller" som i praktiken blev nåt helt annat. :)

Hjälp :eek: :eek: :eek:

Det där är ju inte en lista. Det är ett arbetsläger?

För min egen del - hade jag ställt upp en lista med lika mycket saker hade jag drunknat, omkommit, av allt som är ogjort.

Jag försöker lista upp saker jag gjort - om än inte på papper. Det är mitt sätt. Kanske kanske skulle du behöva lite grann av det? Att faktiskt se hur OTROLIGT DUKTIG du faktiskt är?

Jag tror att alla vi som har hus skulle kunna få ihop meterlånga listor på saker som borde göras. Men få av oss gör det. vi tar en sak i taget. För att inte drunkna.
Och vi är INTE nonchalanta. Vi är nog alla rätt duktiga.
Den där listan innehåller nog projekt för flera år framåt.

det inte finns några garantier för att det blir som jag vill ha det. Hiva ved, klyva ved, rensa ogräs eller måla ett tak borde väl de flesta klara. Men det går att misslyckas även med sånt.

Fast eftersom du faktiskt inte gör det du tänker dig ska göra, så blir det ju bara en vision, en idé i ditt huvud, så undrar jag; är det då bättre att det förblir ogjort än att det inte blir exakt som du tänker dig det i ditt huvud?

Jag bor ju själv i ett renoveringsprojekt, det finns miljarder saker att göra, men man får ju dela upp det i:
Vad som absolut måste göras asap (som skorstensrenovering här)
Vad man vill göra nu, men som inte är ett strukturellt problem (fräscha upp badrum, dotterns klädutrymme här)
Vad man realistiskt sett kan göra (rensa ur växthus, bygga ankhägn, fixa jordgubbsland och en tills vidare uteplats och innan senhösten ankhus här)
Vad som ska göras på sikt, dvs allt görs inte i år, nästa eller ens året efter det (tapetsera alla rum, lägga fräscha golv, måla lister/tak, byggas en ny träbro, byggas en altan, byta knutbrädor, fönsterfoder och kitta om fönstren här)

Och ja, utöver den normala vardagen så kanske det verkar som om jag konstant jobbar och sliter med både små och stora projekt, men det gör jag inte enbart även om min tråd kanske ger sken av att det är så ibland.
Jag pysslar om mina odlingar, planterar lite i krukor, korgar, blomlådor runt den gräsligt fula bron i bebisblå sträckmetall av den enkla anledningen att jag tycker det är avkopplande även om bron i sig är ful som stryk så är den ingen prio att slita bort just nu, stört på en gång.

Och ja, jag lejer bort en del och nej allt blir då inte exakt som jag hade tänkt mig det, men det blir ju bra ändå och för mig så är det viktigare än att allt på sekunden ska bli som i min vision.

Kolla av läget på buke? En miniträff med ogräsrensning och vedstaplande med trevlig middag som avslutning kanske? Många har ju semester nu och jag tror ju att om ett litet gäng jobbar på bra så blir allt det klart på en dag. Be om hjälp där du kan! Och kanske få en ny IRL-vän att fika med på köpet :heart
Oj, jag vet inte riktigt hur jag ska hinna planera allt med så kort varsel. Själv börjar jag jobba om en vecka.

Den där listan innehåller nog projekt för flera år framåt.
Dela upp listan.
Vi gör en lista i början av året vad vi vill göra under det året. Annars blir det för övermäktigt. Allt är kanske inte möjligt att genomföra under 2017, men då kan det hamna på 2018 eller ännu senare. I vårt fall ha vi ingen lista över 2018, utan det som inte blev gjort 2017 kommer helt enkelt att hamna på 2018. Det är så det funkar med hus - man blir aldrig klar.

Jag tycker att jag verkligen dragit ner på måsten och borden, men det är tyvärr inte alls tillfredställande att inte kunna använda jordkällaren eller mina verandor, eller att inte ha det något så när fint omkring mig.
Mitt heta stalltips är skit i trädgården och satsa helhjärtat på byggnaderna tills dom är klara. Trädgården kostar bara möda att återskapa, byggnader däremot kostar möda och käkar pengar i massor att återskapa och rusta om dom börjar gå ner sig.

Jag skulle bli helt slut av den listan och förlora lusten att göra något. Jag gillar att göra listor utifrån prioritering dvs det som måste göras nu tex ett tak som håller på att gå sönder och sen listor som är mer för trivsel. Då blir det inte så övermäktigt.
Jag tittar inte ens på listan där möblerna finns, men behovet av möblerna försvinner inte för det.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 086
Senast: Sassy
·
Relationer Jag måste få klappa mig själv på axeln nu. Ingen annan gör det ändå. Skulle ringa ett viktigt samtal i oktober och idag lyckades jag...
Svar
8
· Visningar
1 026
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 888
Senast: Rosett
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 127
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter