Inställning

Vi har något som väl bäst kan beskrivas som en stengång. Passar väldigt bra till vårt gamla (mitten av 1800-talet förmodligen) torp. Jag kan skicka bild via messenger till dig, om du vill se vad jag menar? Stenarna är mörkgrå - förmodligen svart granit - och ojämna i storlek och form. Passar alldeles ypperligt här, tycker jag :) . Det ser väldigt naturligt ut. Och HELT underhållsfritt, så jag förmodar att det nog ligger en markduk under också.

Har du lust att lägga upp den här? Jag blev också nyfiken :) Det låter som något som skulle kunna passa här också.

Frasen "det går inte" finns inte i mitt vokabulär.
Den finns inte i min heller, allt tar bara olika lång tid men lösningar hittar man under vägen mot målet och så måste man fråga sig "är det där viktigt för mig eller gör jag det för andras ögon", det tänket tog MÅNGA år att komma fram till eftersom jag matats med "vad ska grannarna tycka" av min "kära" far. :wtf:

Apropå "världsfrånvänt" så skrev jag det bara på skoj. :D

Det där med grus gav jag upp redan första året jag hade mitt hus. Precis som hos dig så var gruset tunt och utan duk under. Skulle jag rensat det hade jag inte ägnat mig åt annat. Jag lät helt krasst gräsmattan ta över i sin egen takt. Numera kör jag över det med gräsklipparen och det fungerar bra.
Om du inte vill ha gräs ända fram till dörren kan du inte ha en plätt grus utanför dörren och låta resten växa igen? Det är snyggt med grusgångar men jag kan inte se att de snygga skulle uppväga det oerhörda arbete det kräver.
Du skriver att plattor inte passar. Kan natursten passa? Det går ibland att få tag på sådana stenar billigt på blocket. Ett annat alternativ är att lägga plattor lite kreativt så de inte blir den där döda sterila ytan. Jag har en vän som satt plattorna så de ser ut som romber när man går på gången och så är det 5-10 cm gräs emellan dem. Det är en tydlig gång när man går där men ingen stenöken. Den typen av plattläggning skulle jag nog kunna få ihop med ditt hus.
Jag tror det skulle bli lättare med gruset om jag hade en gasolbrännare för ogräsrensning. Tyvärr äger jag ingen.

Natursten kanske passar men då är problemet att få hem det och att lägga dit det. Jag börjar jobba om en vecka och då hinner jag inget alls. Men jag har funderat på att sluta rida för att få mer tid hemma. (Jag brukar rida 3 gånger i veckan.)

Som sagt så räcker inte tid och ork för förbättrande åtgärder. Jag hinner nätt och jämnt underhålla.

Den finns inte i min heller, allt tar bara olika lång tid men lösningar hittar man under vägen mot målet och så måste man fråga sig "är det där viktigt för mig eller gör jag det för andras ögon", det tänket tog MÅNGA år att komma fram till eftersom jag matats med "vad ska grannarna tycka" av min "kära" far. :wtf:

Apropå "världsfrånvänt" så skrev jag det bara på skoj. :D

Jag har aldrig brytt mig så mycket om vad andra tycker. Jag vill ha fint för min egen skull. Exempelvis så bäddar jag gärna sängen med fint överkast även om det bara är jag som ser det.

Några exempel på saker:
Få in veden i boden- Viktigt
Låna en vedklyv och klyva kubbarna som är för stora.- Har du kollat vad du får betala för färdigkluven ved?
Rensa ogräs i grönsakslandet.- Viktigt till en viss gräns.
Få bort ogräs från gruset.- Enligt mig låg prio
Bygga en hylla till städskrubben. (Finns inte att köpa i rätt mått.)- Kan göras i vinter
Bygga en klädupphängning till hallen. (Finns inte att köpa i rätt format och stil.)- Kan göras i vinter
Bygga en skohylla. (Finns inte att köpa i rätt format.) -Kan göras i vinter
Beställa tid på bilbesiktningen.- Gör det direkt så är det gjort. Tar max 5 min.
Skaffa bin.- Kan vänta till nästa år
Bygga en till bikupa.- Köp begagnad
Göra bättre kanter och gångar i grönsakslandet för att få det mer underhållsfritt. -Jag funderar på att plattsätta runt grönsakslandet.
Tapetsera friggeboden -måste kunna vänta
Byta lite murket trä på huset.- Viktigt
Bygga en ny innerdörr till jordkällaren.-Viktigt
Justera gångjärnen på mellandörren i jordkällaren.-Viktigt
Bygga hyllor i jordkällaren. -Viktigt men måste de byggas kan du inte köpa billiga lagerhyllor?
Köpa garderober.-Kan göras i vinter annars går det rätt fort att göra.
Städa undan sakerna efter campingen.- Borde gå rätt fort, gör så försvinner det från listan
Gräva upp växter från övervuxna rabatter så dessa kan restaureras.-Ja där får du sätta prion. Är det ovanliga växter eller sånt alla har? I det senare fallet kanske du ska släppa det projektet för ögonblicket
Bygga köksö (Finns ej att köpa en sådan jag vill ha).- Borde kunna vänta lite
Det känns som om du blandat högt och lågt så din lista blir så lång så du inte orkar börja (det skulle inte jag orka göra). Jag gjorde en grovprioritering för att visa hur jag skulle tänka.

Jag tror det skulle bli lättare med gruset om jag hade en gasolbrännare för ogräsrensning. Tyvärr äger jag ingen.

Natursten kanske passar men då är problemet att få hem det och att lägga dit det. Jag börjar jobba om en vecka och då hinner jag inget alls. Men jag har funderat på att sluta rida för att få mer tid hemma. (Jag brukar rida 3 gånger i veckan.)

Som sagt så räcker inte tid och ork för förbättrande åtgärder. Jag hinner nätt och jämnt underhålla.
Jag tror inte du tjänar något på att sluta rida. Risken är att du blir ännu tröttare och ännu mindre motiverad. Man behöver luckor i vardagen som ger en kraft även om de 'stjäl tid'. Jag tror du måste dra ner på förväntningarna på vad du verklgien måste göra. Mycket av det du vill göra är egentligen inte så betungande men det är så mycket så du kväver dig själv.

Jag har aldrig brytt mig så mycket om vad andra tycker. Jag vill ha fint för min egen skull. Exempelvis så bäddar jag gärna sängen med fint överkast även om det bara är jag som ser det.
Det där är jätteviktigt, man ska göra saker för sin egen skull och inte för att "smälta in", vilket man ändå aldrig gör för det finns alltid någon som kan reta sig på nånting man har eller inte har, gör eller inte gör. :)

Har du några goda vänner (eller arbetsvilliga ytligare bekanta) så skulle mycket av det där vara fixat på en fixardag. Bjud in ett glatt gäng som fixar trädgården. Tror allt på din lista som gäller rensa, röja, plantera osv skulle bli klart på en dag. Sen har ni en trevlig grillkväll när det är klart.

Har du inte såna vänner som gärna skitar ner sig kanske några trädgårdsintresserade bukefalister vill ställa upp (och få gratis mat ;) ) Det är inte fel att be om hjälp.

Det känns som om du blandat högt och lågt så din lista blir så lång så du inte orkar börja (det skulle inte jag orka göra). Jag gjorde en grovprioritering för att visa hur jag skulle tänka.
Det där är inte den riktiga listan. Jag plockade bara vad jag råkade ha i huvudet.

Jag skiter fullständigt i vad mina grannar tycker :D Har de problem med hur det ser ut är det helt och hållet deras problem :rofl:
Samma här. Den biten är jag helt ok med. När granne kommer och skäller på mig för olika saker och sen knallar iväg innan man hinner svara något blir jag vansinnig.

Hade jag vetat om den här tråden innan jag började röja här hade jag tagit bild och laddat upp här. Det var säkert en månad sedan jag klippte gräs sist. Rensa ogräs gjorde jag första gången i förrgår. Pga torka hade dock gräset som letat sig upp bränts sönder.

Har du några goda vänner (eller arbetsvilliga ytligare bekanta) så skulle mycket av det där vara fixat på en fixardag. Bjud in ett glatt gäng som fixar trädgården. Tror allt på din lista som gäller rensa, röja, plantera osv skulle bli klart på en dag. Sen har ni en trevlig grillkväll när det är klart.

Har du inte såna vänner som gärna skitar ner sig kanske några trädgårdsintresserade bukefalister vill ställa upp (och få gratis mat ;) ) Det är inte fel att be om hjälp.
Det finns en röd tråd genom @Magiana s inlägg som du missat och det är att det måste bli gjort på hennes sätt som hon vill ha det ,jag har samma syndrom och det är skitsvårt att släppa det,då gör man det hellre själv eller inte alls.

Det finns en röd tråd genom @Magiana s inlägg som du missat och det är att det måste bli gjort på hennes sätt som hon vill ha det ,jag har samma syndrom och det är skitsvårt att släppa det,då gör man det hellre själv eller inte alls.
Fast mycket av det i trädgårdslistan är ju sånt som bara kan göras på ett sätt. Rensa ogräs från en grusgång är ganska solklart. Rensa ogräs i rabatter likaså.

Jag tror inte du tjänar något på att sluta rida. Risken är att du blir ännu tröttare och ännu mindre motiverad. Man behöver luckor i vardagen som ger en kraft även om de 'stjäl tid'. Jag tror du måste dra ner på förväntningarna på vad du verklgien måste göra. Mycket av det du vill göra är egentligen inte så betungande men det är så mycket så du kväver dig själv.
I vintras gav ridningen energi. Nu tar den energi. Jag har en svacka och det är inte roligt att rida. Jag vet faktiskt inte vad som skulle kunna göra det roligt igen. Men slutar jag så kommer jag nog att sakna det. Här om dagen red jag min förra medryttarhäst (som bor 25 mil från mig nu) och det var riktigt roligt. Men jag kan ju inte rida den hästen längre när jag bor här.

Jag tycker att jag verkligen dragit ner på måsten och borden, men det är tyvärr inte alls tillfredställande att inte kunna använda jordkällaren eller mina verandor, eller att inte ha det något så när fint omkring mig.

I

Jag tycker att jag verkligen dragit ner på måsten och borden, men det är tyvärr inte alls tillfredställande att inte kunna använda jordkällaren eller mina verandor, eller att inte ha det något så när fint omkring mig.
Vad är det för fel på verandorna?

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 080
Senast: Sassy
·
Relationer Jag måste få klappa mig själv på axeln nu. Ingen annan gör det ändå. Skulle ringa ett viktigt samtal i oktober och idag lyckades jag...
Svar
8
· Visningar
1 026
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 888
Senast: Rosett
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 120
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar