Inställning

Fast det är det ju egentligen ,annars kunde du ringa in en snickare och hänga över hans axel tills du fått som du vill utan att behöva göra det själv.
Det är ju samma tid som går åt, plus betydligt mer pengar än om jag skulle göra jobbet själv. Jag har ju pengar men inte obegränsat. Att leja en snickare för såna saker ser jag som slöseri med pengar. Och tid - om jag ska stå och titta på. Sen kan man ju fråga sig hur duktig snickaren är på att snida. Jag kan ju vilja ha lite krusiduller på möblerna.

Det är ju samma tid som går åt, plus betydligt mer pengar än om jag skulle göra jobbet själv. Jag har ju pengar men inte obegränsat. Att leja en snickare för såna saker ser jag som slöseri med pengar. Och tid - om jag ska stå och titta på. Sen kan man ju fråga sig hur duktig snickaren är på att snida. Jag kan ju vilja ha lite krusiduller på möblerna.
Hur duktig är du på att krusidulla?

Jag tror att du ska sätta dig ner och fundera varje kväll och sätta upp ett mål inför morgondagen och sedan hålla dig till det, inte en massa saker som måste göras utan en. Som excempel kan du bestämma dig för att i morgon ska du ställa in det som ska vara i städskåpet så du får bort det från golvet och du får inte göra någonting annat förrän det är gjort.

Har du väl slutfört den enda saken du satte som mål kvällen innan kan du få börja på ytterligare en sak, men fortfarande endast en. Allt annat låter du bli på din lista över saker som ska göras. Genom att endast arbeta med en sak i taget tills den är klar så blir det inte en massa hattanden med halvfärdiga saker och du kan istället slutföra och stryka en sak på din lista.

Idag har du som jag läste tidigare inte fått någonting gjort? Rent praktiskt så kan du fortfarande ställa in det som ska vara i städskåpet så slipper du reta dig på att det står framme på golvet. Visst, ditt städskåp är inte som du vill ha det, det saknas inredning för att det ska vara bra, men det har fungerande dörrar och du slipper se det som står där! Du har faktiskt en sak mindre som stjäl din energi och det är mindre stökigt genast.

Det enda du sedan ska göra idag är faktiskt att bestämma dig för att slutföra en sak i morgon, om det är att rensa grusgången eller plocka ogräs i landet spelar ingen roll. Välj en sak, släpp resten och försök i morgon bitti när du vaknar att följa din plan från idag. Först frukost/morgonkaffe och sedan börjar du med ditt enda uppdrag och gör ingenting annat förrän det är färdigt, förutom att äta och gå på toan. Inget buke, inget slösurfande, inget duttande eller hattande.

I morgon kväll får du avlägga rapport här istället. :D :up:
Hur gör jag med sånt som tar flera dagar att slutföra? Gruset utanför huset är en sådan så. Hade jag haft markduk och ett tjockare lager grus, hade det varit lättare.

Idag har jag i alla fall ägnat tid åt gruset, plockat undan strykjärnet och strykbrädan, samt hängt upp en nytvättat gardin. Två blommor har fått större kruka.

Du står väl ändå inte och tittar på HELA tiden? Något kan du väl göra under tiden som snickaren jobbar? Stackars snickare annars, tänker jag....:D

Du har gjort ritning på hyllan. Fint! Lämna den till en snickare, peka på virket och be snickaren fixa. Kan det ta mer än en timme för en van snickare att sätta upp det? Jag är tveksam. Väl spenderade pengar däremot. Det bidrar till välmåendet medan du lönearbetar.
Tyvärr blir det för dyrt att anlita en snickare. Någon ritning finns inte, bara måtten. Resten har jag i huvudet.
Mitt problem är inte pengar.
Okej,,,,,

Jag är en typisk list-person. Gör jag inte listor så surrar jag som en humla från blomma till blomma och gör inte klart det jag börjat med, gäller både hemma och på jobbet. Ett list-tips jag fick en gång var ett istället för att stryka över det jag gjort med svart penna, välj en vanlig överstrykningspenna så man kan läsa det som är avklarat. Det kändes MYCKET bättre, då kunde jag gå tillbaka och se vad jag faktiskt har gjort, och jag blev mycket mer nöjd med mig själv.

På jobbet har jag en anteckningsbok där en sida är en vecka, och där jag skriver in de aktiviteter jag planerar att göra. En rad för varje sak. Jag vill inte planera in saker för längre tid än två veckor fram i tiden, om det inte är så att det är någon resa eller deadline av något slag.
Prioriteringsordningen skriver jag sedan efter varje punkt med blyerts 1,2,3,4 osv (så man kan ändra) och sedan kan jag även lägga till vilken dag det ska ske genom att skriva må, ti, on osv efter. om det är något som ska ske en speciell dag den veckan. När aktiviteten är gjord stryker jag över med blå överstrykningspenna, och på fredagen ser jag vad jag inte hunnit med, funderar om det är något som verkligen MÅSTE göras eller om det kanske inte var så viktigt. Var det inte så viktigt så flyttas det inte över till kommande vecka.

Den strategin har funkat för mig nu under ett antal år och även hjälpt mig att inse vad som är realistiskt att hinna med under en vecka eller en viss tidsperiod.
Mina listor är mer som kom-ihåg-listor. Det är sällan det finns en tidsangivelse för när något ska vara klart. Ibland har jag en lista för saker som måste ske "snarast". Jag använder en app för mina listor och färdiga saker stryks över och blir grå, så man ser att de är klara ända tills man bestämmer sig för att radera dem.

Hur gör jag med sånt som tar flera dagar att slutföra? Gruset utanför huset är en sådan så. Hade jag haft markduk och ett tjockare lager grus, hade det varit lättare.

I
Tar en bit varje dag tills det blir färdigt. När jag fyllde ut slänten där såghuset nu står så körde jag 10 skottkärror på förmiddan och 10 på kvällen dom dagar det var lämpligt väder. Här snackar vi inte en grusgång utan en gigantisk fyllningshög och ett stort över 2 meter djupt hål dit fyllningen skulle flyttas. Hela slänten schaktades med skyffel, korp och spade och när vintern kom så var slänten utfylld och stenblocken som såghuset vilar på där dom skulle vara och nu snackar vi 5,5 x 18 meters byggnad. Allting går, det finns inget som heter omöjligt.

Varför jag inte lejde bort det var bara för att det saknades pengar.

Jag upplever att du har extremt höga krav på allt. Det ska vara den perfekta lampan, den perfekta färgen, den perfekta möbeln osv. Det vill man ju såklart ha om man får välja. Träna på att välja något som inte är perfekt. Jag har inte många perfekta grejer i mitt hem. Men jag tänker att jag ska bo här i 40-50 år, om jag hittar en perfekt grej varje år så borde det ju bli bra! Sen ändrar man sig, så det som är perfekt idag är kanske inte det om två år.

Träna. Köp en lampa för funktionen. Den lyser upp och det blir trevligare att vara där. Om två-tre år kanske du helt plötsligt hittar den perfekta lampan. Och njut av den stunden då!

Tänk inte bara på det som inte är klart/ inte är som du vill ha det. Fokusera på det som är bra! Titta på blommorna, inte på ogräset. Tänk på ditt förhållande, goda vänner. Att du ändå har ett hus och inte bor i en trång längenhet.

Träna på att ändra fokus :D
Risken med att köpa saker jag inte gillar är att jag då kommer att gå omkring och vara missnöjd, dels över själva grejen men också över vad den kostat.

Visst finns det saker jag uppskattar och visst tänker jag på det ibland, men kanske inte så ofta som behövs. En sak som jag blir glad av ofta, det är mitt hus. Faktiskt. Jag gillar att se det och känna att det är mitt.

Men det händer att jag inte lyckas alls med det positiva tänket, för att jag sörjer det jag inte har, en familj t.ex.

Idag har jag i alla fall ägnat tid åt gruset, plockat undan strykjärnet och strykbrädan, samt hängt upp en nytvättat gardin. Två blommor har fått större kruka.
Då börjar du med steg ett, exempelvis grusgångarna så bestämmer du dig för att först och främst införskaffa en markduk. Då åker du och köper en markduk innan du fortsätter med steg två, att skotta undan gruset, sedan som steg tre lägger du ut duken osv. Du får helt enkelt bena ner problemen till mindre bitar och inte stirra dig blind på hur mycket jobb det är innan det är klart.

Tar du en sak i taget så blir det inte så stora steg och sen gör du som du gjorde nu, skriver vad du har gjort och inte vad du inte har hunnit göra. :up:

Jag vet inte precis om jag tycker att allt är "blankt och vitt"? Men köp det i så fall ändå och måla sedan om ytan, tapetsera någon detalj, eller gör något annat roligt med möbeln. Det lär ju ta mindre tid och ork att göra om något som redan är färdigt, men som bara inte tilltalar dig estetiskt, än något som ska byggas från grunden?

Det där med att du tvunget måste hänga jackorna med ryggen mot väggen förstår jag inte riktigt. Varför då.... :confused:?
Jackorna måste hängas med ryggen mot väggen p.g.a. platsbrist. Just nu hänger de över trappen och det är inte alls lyckat då man måste gå på den smala delen av trappen. Därför vill jag hänga jackorna mot en annan vägg men då skymmer de ytterdörren om de inte hängs platt mot väggen. Min hall är verkligen svår.

Jackorna måste hängas med ryggen mot väggen p.g.a. platsbrist. Just nu hänger de över trappen och det är inte alls lyckat då man måste gå på den smala delen av trappen. Därför vill jag hänga jackorna mot en annan vägg men då skymmer de ytterdörren om de inte hängs platt mot väggen. Min hall är verkligen svår.
Jösses! Har du en bräda? en stump rundstav och en skruvdragare? Och en färg du gillar,eller kan köpe en pytte burk?
Problem löst!

Allt som säljs är ju bara blankt och vitt. Visa mig en enda möbel med levande yta och som fungerar som jag behöver. Klädhängaren måste vara vänd åt "fel håll", d.v.s. ryggen på jackan ska hänga mot väggen. Skohyllan måste ha plats för skor och stövlar under det nedersta hyllplanet. Köksön måste ha plats för mina påsar för returavfall (som nu står på golvet för att jag inte har plats för dem någonstans). De ska gå att fälla ut eller dra ut.

Tips angående returavfallet - skaffa en dynbox och ställ på verandan och ha kassar i; en för varje sorts avfall (jag har såna fyrkantiga i plast med stora handtag). På så vis så slipper du har avfallet inomhus och det blir kanske lite flexiblare med köksöns utformning

Jag kan lätt köpa en färdig grej om den finns. Jag kan också lätt köpa material till något jag själv vill bygga. Snickarens lön vill jag däremot inte betala.

En grej kan ju inte kosta hur mycket som helst. Problemet är inte pengar utan hur mycket jag är villig att betala.

Det borde väl inte vara jättesvårt att fixa en pinne som är tilräckligt kort och skruva fast i väggen och sen hänga jackan på en galge på den pinnen/kroken. Behövs flera så sätt några bredvid varandra - med lagom mellanrum för att få jackorna att hänga vettigt

Jag vet. Jag kan inte köra non stop. Men jag tycker inte jag hinner ens en tiondel av det jag vill göra. Idag fick jag in resten av veden, cirka 1-2 kubik och så bar jag upp en resårmadrass till övervåningen. Det är allt jag gjort på hela dagen och då vaknade jag vid 5.

Där kom det igen.... Jag borde ha hunnit mer :cautious:
Du har fått många bra tips i tråden.
Jag får ofta samma känsla....jag borde ha gjort mer men har ändrat upplägg genom att använda timern på telefonen . Tex har jag ett omöjligt projekt att rensa en stor hage, det kommer ta många veckor innan det är klart. Det har gått många veckor att bara orka ta tag i skiten, så jag sätter ett alarm på en timme, ibland två och så kör jag på. Det som är bra är att ibland får jag sluta mitt i vilket gör att jag är taggad att göra klart nästa dag. Jag har också lättare att hantera känslan av att jag borde ha gjort mer. Jag arbetade tiden ut, precis som på jobbet och i morgon är en ny dag ....

Kan det vara något?

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 086
Senast: Sassy
·
Relationer Jag måste få klappa mig själv på axeln nu. Ingen annan gör det ändå. Skulle ringa ett viktigt samtal i oktober och idag lyckades jag...
Svar
8
· Visningar
1 026
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 888
Senast: Rosett
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 128
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar