Inställning

Fast fult behöver det väl inte vara, även om det inte är 100 procent perfekt? Du verkar inte jätteflexibel i dina val...
Allt som säljs är ju bara blankt och vitt. Visa mig en enda möbel med levande yta och som fungerar som jag behöver. Klädhängaren måste vara vänd åt "fel håll", d.v.s. ryggen på jackan ska hänga mot väggen. Skohyllan måste ha plats för skor och stövlar under det nedersta hyllplanet. Köksön måste ha plats för mina påsar för returavfall (som nu står på golvet för att jag inte har plats för dem någonstans). De ska gå att fälla ut eller dra ut.

Allt som säljs är ju bara blankt och vitt. Visa mig en enda möbel med levande yta och som fungerar som jag behöver. Klädhängaren måste vara vänd åt "fel håll", d.v.s. ryggen på jackan ska hänga mot väggen. Skohyllan måste ha plats för skor och stövlar under det nedersta hyllplanet. Köksön måste ha plats för mina påsar för returavfall (som nu står på golvet för att jag inte har plats för dem någonstans). De ska gå att fälla ut eller dra ut.
Köp några billiga stommar och sätt sågen i, det är mycket jag köpt asbilligt eller fått gratis som var osäljbart men jag betecknar det som grundstommar eller material och så har man halva jobbet färdigt. Mycket finns på Blocket, lager och transportskadat finns i handeln och man kan göra mycket med kasserade varumontrar, det ska jag inreda mina blivande garderober med för ibland slängs det sjuka mängder och är hyllplanen fula så är dom fina på undersidan, bara att vända på. Är kassan skral får man vara kreativ.

Man kompromissa med sig själv,istället för att köpa den dyra märkestapeten kanske det finns en liknande billigare man kan leva med ett tag,eller så köper man en hink vit färg och målar över det man hatar för att senare sätta upp den dyra tapeten .
Jag hatar inte mina väggar. Det är röran i mitt hem jag inte gillar. Och röran i min trädgård. Och att min jordkällare inte är i bruksskick.

Och fel färgsort kommer inte in i mitt hem heller. Det går ju inte att få bort.

Köp några billiga stommar och sätt sågen i, det är mycket jag köpt asbilligt eller fått gratis som var osäljbart men jag betecknar det som grundstommar eller material och så har man halva jobbet färdigt. Mycket finns på Blocket, lager och transportskadat finns i handeln och man kan göra mycket med kasserade varumontrar, det ska jag inreda mina blivande garderober med för ibland slängs det sjuka mängder och är hyllplanen fula så är dom fina på undersidan, bara att vända på. Är kassan skral får man vara kreativ.
Mitt problem är inte pengar. Mitt problem är bristen på tid och ork. Om jag hade tid och ork hade jag byggt mina möbler för länge sen.

Jag tror att du ska sätta dig ner och fundera varje kväll och sätta upp ett mål inför morgondagen och sedan hålla dig till det, inte en massa saker som måste göras utan en. Som excempel kan du bestämma dig för att i morgon ska du ställa in det som ska vara i städskåpet så du får bort det från golvet och du får inte göra någonting annat förrän det är gjort.

Har du väl slutfört den enda saken du satte som mål kvällen innan kan du få börja på ytterligare en sak, men fortfarande endast en. Allt annat låter du bli på din lista över saker som ska göras. Genom att endast arbeta med en sak i taget tills den är klar så blir det inte en massa hattanden med halvfärdiga saker och du kan istället slutföra och stryka en sak på din lista.

Idag har du som jag läste tidigare inte fått någonting gjort? Rent praktiskt så kan du fortfarande ställa in det som ska vara i städskåpet så slipper du reta dig på att det står framme på golvet. Visst, ditt städskåp är inte som du vill ha det, det saknas inredning för att det ska vara bra, men det har fungerande dörrar och du slipper se det som står där! Du har faktiskt en sak mindre som stjäl din energi och det är mindre stökigt genast.

Det enda du sedan ska göra idag är faktiskt att bestämma dig för att slutföra en sak i morgon, om det är att rensa grusgången eller plocka ogräs i landet spelar ingen roll. Välj en sak, släpp resten och försök i morgon bitti när du vaknar att följa din plan från idag. Först frukost/morgonkaffe och sedan börjar du med ditt enda uppdrag och gör ingenting annat förrän det är färdigt, förutom att äta och gå på toan. Inget buke, inget slösurfande, inget duttande eller hattande.

I morgon kväll får du avlägga rapport här istället. :D :up:

Jag är en typisk list-person. Gör jag inte listor så surrar jag som en humla från blomma till blomma och gör inte klart det jag börjat med, gäller både hemma och på jobbet. Ett list-tips jag fick en gång var ett istället för att stryka över det jag gjort med svart penna, välj en vanlig överstrykningspenna så man kan läsa det som är avklarat. Det kändes MYCKET bättre, då kunde jag gå tillbaka och se vad jag faktiskt har gjort, och jag blev mycket mer nöjd med mig själv.

På jobbet har jag en anteckningsbok där en sida är en vecka, och där jag skriver in de aktiviteter jag planerar att göra. En rad för varje sak. Jag vill inte planera in saker för längre tid än två veckor fram i tiden, om det inte är så att det är någon resa eller deadline av något slag.
Prioriteringsordningen skriver jag sedan efter varje punkt med blyerts 1,2,3,4 osv (så man kan ändra) och sedan kan jag även lägga till vilken dag det ska ske genom att skriva må, ti, on osv efter. om det är något som ska ske en speciell dag den veckan. När aktiviteten är gjord stryker jag över med blå överstrykningspenna, och på fredagen ser jag vad jag inte hunnit med, funderar om det är något som verkligen MÅSTE göras eller om det kanske inte var så viktigt. Var det inte så viktigt så flyttas det inte över till kommande vecka.

Den strategin har funkat för mig nu under ett antal år och även hjälpt mig att inse vad som är realistiskt att hinna med under en vecka eller en viss tidsperiod.

Jag upplever att du har extremt höga krav på allt. Det ska vara den perfekta lampan, den perfekta färgen, den perfekta möbeln osv. Det vill man ju såklart ha om man får välja. Träna på att välja något som inte är perfekt. Jag har inte många perfekta grejer i mitt hem. Men jag tänker att jag ska bo här i 40-50 år, om jag hittar en perfekt grej varje år så borde det ju bli bra! Sen ändrar man sig, så det som är perfekt idag är kanske inte det om två år.

Träna. Köp en lampa för funktionen. Den lyser upp och det blir trevligare att vara där. Om två-tre år kanske du helt plötsligt hittar den perfekta lampan. Och njut av den stunden då!

Tänk inte bara på det som inte är klart/ inte är som du vill ha det. Fokusera på det som är bra! Titta på blommorna, inte på ogräset. Tänk på ditt förhållande, goda vänner. Att du ändå har ett hus och inte bor i en trång längenhet.

Träna på att ändra fokus :D

Ja alltså lever man efter devisen att inget duger, allt annat än "visionen" är fult, så får man nog helt enkelt acceptera att bo i ett energislukande hus och att man inte någonsin kommer uppnå "visionen".

Eller så får man tänka att just nu har jag inte tid/ork/råd med monsterprojekt, men om jag gör såhär just nu så blir det bättre och stjäl mindre energi under tiden tills jag får tid/ork/råd att göra som jag vill ha det i slutänden.

Väldigt få, om ens någon kan göra allt superduperperfekt på egen hand när inget öht vill lejas bort, inget som går att köpa duger, ingen annan färg/tapet/lampor/what ever än det som finns i "visionen" duger.

Det är ju lite som att börja hoppa tresteg innan man lärt sig gå.

Jag förstår att du vill hitta det perfekta. Det kan ju tom vara kul att ha det som mål och besöka loppisar eller butiker för att hitta det perfekta. Men som du beskriver det så känns det som om du skulle försöka klara dig med "good enough" i vissa fall. Och naturligtvis inte sluta söka det perfekta.

Jag vet inte precis om jag tycker att allt är "blankt och vitt"? Men köp det i så fall ändå och måla sedan om ytan, tapetsera någon detalj, eller gör något annat roligt med möbeln. Det lär ju ta mindre tid och ork att göra om något som redan är färdigt, men som bara inte tilltalar dig estetiskt, än något som ska byggas från grunden?

Det där med att du tvunget måste hänga jackorna med ryggen mot väggen förstår jag inte riktigt. Varför då.... :confused:?

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 086
Senast: Sassy
·
Relationer Jag måste få klappa mig själv på axeln nu. Ingen annan gör det ändå. Skulle ringa ett viktigt samtal i oktober och idag lyckades jag...
Svar
8
· Visningar
1 026
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 888
Senast: Rosett
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 128
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar