Inställning

Jag med, jag älskar mitt ställe. När jag har varit härifrån och kommer tillbaka så går jag omkring med ett stort leende på läpparna, bara av känslan att den här underbara oasen är min. :love:

Hade jag inte älskat mitt ställe djupt från hjärtat och från början, så hade det nog känts oerhört trist och jobbigt att lägga så mycket tid och energi (och pengar) som jag ändå gör på att förbättra det.

Nu är det som att jag och gården gläds tillsammans över saker som är gjorda, och saker som vi ser fram emot att fixa. Och det kan ge en djävla energi. Men eftersom jag har älskat gården även i ett sämre skick, så vet vi var vi har varandra och då kan jag låta mig vila med gott samvete när jag känner att jag måste det. (med risk för att låta lite störd, men... så är det i alla fall :D )

Jamen då så. Då vet du att det är en jäkla skillnad på limmet i spånskivorna jämfört med tapetklister.
Javisst, men dagens spånskivor är rätt "tama", annat var det på "den gamla goda tiden" då formalinångorna låg som ett tjockt täcke över nyproduktionen. Apropå formalin så används det ju till balsamering av lik, kanske därför jag fortfarande inte åldras nämvärt? :D

@Magiana
Varför har du sådant behov av att slå på dig själv? Du behöver inte svara i tråden men fundera på det själv.
Jag tror inte det spelar någon roll vad vi skriver så länge du har den inställningen mot dig själv. Ska du bli mer nöjd etc tror jag du måste sluta ha behov av att trycka ner dig själv.

Senast ändrad:
Hade jag inte älskat mitt ställe djupt från hjärtat och från början, så hade det nog känts oerhört trist och jobbigt att lägga så mycket tid och energi (och pengar) som jag ändå gör på att förbättra det.

Nu är det som att jag och gården gläds tillsammans över saker som är gjorda, och saker som vi ser fram emot att fixa. Och det kan ge en djävla energi. Men eftersom jag har älskat gården även i ett sämre skick, så vet vi var vi har varandra och då kan jag låta mig vila med gott samvete när jag känner att jag måste det. (med risk för att låta lite störd, men... så är det i alla fall :D )
Inte stört, jag förstår precis. :love:

Ska du bo i hus på landet med renoveringsbehov och liten budget, så underlättar det ju förstås om det som behöver göras ingår i det du gillar att göra.

Att tvinga sig själv att prestera en massa måsten som man inte tycker om att göra, för att ingen annan gör det perfekt och gratis åt en, känns smått problematiskt. Då är målet med det perfekta färdigrenoverade välstädade huset och de stora välrensade odlingarna långt borta. Typ ouppnåeligt.
Så är det men alternativen är så mycket värre.

Som jag ser det är det lönearbetet som är problemet. Den tar orken ifrån mig. Om jag hade mer ork, skulle ju lusten att göra saker också öka.

Likadant är det här, stället har potential att bli fint, jag trivs här, har underbara grannar, ingen tänker ens "avundsjuka" eller "anmäla", vi lever i harmoni med varandra, hjälps åt, lånar grejer av varann när det behövs och ser inte våra ställen som nån sörgårdsidyll från en sagobok. Verkligheten ser helt annorlunda ut än drömmarna, bara att inse fakta! :up:

Ett exempel på att lyssna på huset är när jag inredde kontoret. Jag letade som en galning efter ett gigantiskt skrivbord för det har jag alltid velat ha. När jag väl hittade ett (och det tog tid!) som var någorlunda stort grinade jag när jag ställt in det, det var så vansinnigt fel. Det åkte ut och jag fortsatte ha det gamla matbordet från finrummet som skrivbord och pappas gamla skrivbord som komplement. Det var rätt helt enkelt.

Så är det men alternativen är så mycket värre.

Som jag ser det är det lönearbetet som är problemet. Den tar orken ifrån mig. Om jag hade mer ork, skulle ju lusten att göra saker också öka.
Finns det möjlighet att gå ner i tid eller faktiskt byta jobb? Jag jobbar i ett yrke som jag älskar. Vissa dagar är ju tyngre än andra, men på det stora hela får jag energi och lust eftersom jag jobbar med något jag gillar. Jag kan inte jobba med något jag tycker är trist eller tar för mycket på krafterna, man spenderar för mycket tid där och jag jobbar inte ens heltid...

Jag önskar att jag kunde känna så men det gör jag inte.

Jag var ganska desperat över att komma bort från Stockholm och det här stället uppfyllde nästan alla önskemål jag hade på min önskelista; stor tomt, jordkällare, byggt före 1950, rätt hustyp, tak mot söder utan skugga, lada, nära till buss vid behov, inglasade verandor, verkstad o.s.v. Och det uppfyllde också kravet på att ha ett bra internet. Just det sistnämnda kravet begränsade mitt urval enormt.

Det perfekta stället finns ju inte så jag köpte det här.

Finns det möjlighet att gå ner i tid eller faktiskt byta jobb? Jag jobbar i ett yrke som jag älskar. Vissa dagar är ju tyngre än andra, men på det stora hela får jag energi och lust eftersom jag jobbar med något jag gillar. Jag kan inte jobba med något jag tycker är trist eller tar för mycket på krafterna, man spenderar för mycket tid där och jag jobbar inte ens heltid...
Jag vet inte om jag kan gå ner i tid men det borde gå. Haken är då det ekonomiska.

Att byta jobb blir svårt. Det finns inga jobb här om man inte är lärare eller jobbar inom vården. Sådana jobb är inga alternativ och jag vägrar åka längre än 30 minuter enkel väg till ett jobb. Jag bor mitt emellan 2 små orter. Närmaste storstad ligger en timme bort.

Jag vet inte om jag kan gå ner i tid men det borde gå. Haken är då det ekonomiska.

Att byta jobb blir svårt. Det finns inga jobb här om man inte är lärare eller jobbar inom vården. Sådana jobb är inga alternativ och jag vägrar åka längre än 30 minuter enkel väg till ett jobb. Jag bor mitt emellan 2 små orter. Närmaste storstad ligger en timme bort.
Men om du går ned i tid kanske du kommer ha möjlighet att bli mer självförsörjande = "win win"? :)

Det perfekta stället finns ju inte så jag köpte det här.

Men att det inte är perfekt betyder ju inte att det är ett själlöst och vanligt, generiskt och tråkigt hus - min mardröm - tvärtom tycker jag att det låter som att det har god potential med en härlig tomt och en del egenheter, sådant som ger huset i sig en egen karaktär och personlighet. Den borde gå att utveckla och liksom växa ihop med med tiden tänker jag. Men det får nog också ta lite tid, jag har ju bott på gården i princip hela mitt liv så det är inte helt jämförbart.

Men om du går ned i tid kanske du kommer ha möjlighet att bli mer självförsörjande = "win win"? :)
Jag har tänkt tanken. Samtidigt är jag i stort behov av pengarna. Exempelvis så måste jag spara till ett nytt avlopp och sen behöver jag pengar till solcellerna. Den invändiga renoveringen kommer också kosta. Golven i kök och hall måste också rivas upp och göras om så småningom. Dessa är felaktigt gjorda.

Till viss del kan jag kanske ersätta inkomstbortfallet på annat sätt, men inte fullt ut.

Jag vill egentligen bara ha saker klara så jag kan vila sen. Eller göra något jag gillar att göra.
Nähä - det vill du inte alls. :D

jag kan slå vad dom ganska stora summor att i samma ögonblick som något är klart så hittar du något annat som inte är klart. Och som du kan piska dig själv med.

sorry om jag låter elak - men jag tror att det är så du funkar. Du är ständigt på väg.
Jag är likadan. Men jag försöker låta bli att piska mig för det som inte är gjort.

Det där färdig-livet - försök föreställa dig en Magiana som vilar och inte gör något. Jag tror att du skulle bli galen på en vecka.

Och det du gillar att göra - vad är det? Vad hindrar dig från at gröa det redan idag?

Men att det inte är perfekt betyder ju inte att det är ett själlöst och vanligt, generiskt och tråkigt hus - min mardröm - tvärtom tycker jag att det låter som att det har god potential med en härlig tomt och en del egenheter, sådant som ger huset i sig en egen karaktär och personlighet. Den borde gå att utveckla och liksom växa ihop med med tiden tänker jag. Men det får nog också ta lite tid, jag har ju bott på gården i princip hela mitt liv så det är inte helt jämförbart.
Så är det ju.

Men jag saknar lövskog. Det här stället ligger lite för långt norrut. Jag får nöja mig med att det finns lövträd i alla fall.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 087
Senast: Sassy
·
Relationer Jag måste få klappa mig själv på axeln nu. Ingen annan gör det ändå. Skulle ringa ett viktigt samtal i oktober och idag lyckades jag...
Svar
8
· Visningar
1 026
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 888
Senast: Rosett
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 128
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar