Inställning

Lite drygt hälften av alla 20 punkter är imponerande. Jag har inte lyckats med något alls.

Men JO det har du ju visst det! Notera att en av mina punkter var Värmland/Dalarna inkl Svärdsjöträff. Åtminstone den senare har du också lyckats med. Du har vad jag förstår varit iväg på mer semester, och det är en investering i dig själv, tid med @Tranan och ett socialt kapital som ÄR långt viktigare än både trädgårdsplanteringar och ett perfekt städat hus.

Du kan inte sätta sådana saker på någon slags icke-tid som bara får nyttjas när du har bockat av den tekniska "att-göra-listan", och det har du ju nu heller inte gjort. Det tycker jag att du ska vara supernöjd och glad och stolt över!

Jag ordnade en fest igår med en hel del förberedelser, när jag tekniskt sett kunde ha lagt både tid och pengar på att måla om fönster eller något sådant "nyttigt". Idag är jag trött men supernöjd med den prioriteringen trots en del flagnande och dåligt kittade fönster och dörrar. För att jag har haft roligt med goda vänner som trivs här fastän det inte är perfekt.

Hjälp behövs men inte stor plånbok :) Det går att få tag på bra begagnade plus att IKEA har många fina billiga lamphållare
Jag har letat efter armaturer/lamphållare på loppisar men inte hittat något jag gillar. Det är främst en läslampa till sovrummet jag letat efter. Jag har nämligen ingen belysning alls i sovrummet, främst för att jag inte begriper hur man kopplar in en taklampa i grejen som sitter i taket där. Det är någon gammaldags grej. Elen ska dras om på övervåningen men jag har inte råd nu och dessutom måste det ske i samband med att allt tapetseras och görs om där.

Om inte huset värms inne så finns det ingen värme att hålla. Det händer, framförallt under vår och höst, att det är kallare inomhus än utomhus. Under sommaren är det mer naturligt att jag har öppna fönster och dörrar så att värmen kommer in.
.
Hrm... inte min erfarenhet av ett helt liv i timmerhus.

Min tanke är att det just är de där söderfönstren som suger in värmen. Där solen lyser in blir det varmt. På golvet, möblerna och väggarna. Solen agerar värmekälla bara den har chans att komma in. Jag upplever timmerhus som varma. Just för det. Solen transporterar in värmen, och de tjocka väggarna magasinerar värmen inomhus. Du behöver verkligen inte öppna dörrarna för att få in värmen! snarare öppna på norrsidan för att få in svalka :)

Om man så tanklöst byggt bort värmeinsläpp genom bygga för söderfönstren så är det ju ett grundfel i hela nuvarande konstruktionen?

:o usch nu skapade jag göralista igen sorry.

Jag har letat efter armaturer/lamphållare på loppisar men inte hittat något jag gillar. Det är främst en läslampa till sovrummet jag letat efter. Jag har nämligen ingen belysning alls i sovrummet, främst för att jag inte begriper hur man kopplar in en taklampa i grejen som sitter i taket där. Det är någon gammaldags grej. Elen ska dras om på övervåningen men jag har inte råd nu och dessutom måste det ske i samband med att allt tapetseras och görs om där.

Jag gissar på att du har någon i din närhet som bör vara kapabel att koppla in en takarmatur ;)

Ljus är jätteviktigt så jag skulle rekommendera att gå på "good enough" där. Dvs köpa något enkelt och stilrent på IKEA tills du får tag på det du verkligen vill ha.

Från IKEA (och verkligen inte dyra):
0442393_PE593790_S3.JPG

En sådan har jag på kontoret vid mitt skrivbord, suverän.

0085594_PE213371_S3.JPG

0390606_PE566330_S3.JPG

Den har jag på andra skrivbordet i kontoret.

0371679_PE551465_S3.JPG

Edit: Och precis som @tanten kom jag med "att göra" :banghead:

Ja, jag uppfattade din trådstart som att det var det sista ledet där som du ville ha hjälp med - alltså att inte må dåligt för det du inte gör. Och själv har jag inga bra råd. Men jag undrar lite om det handlar om din erfarenhet av hela husköpet.

Innan du köpte huset hade du som mål att köpa och betala av huset innan du blev pensionär. Du läste på, valde och vrakade, jobbade dig fram mot målet.

Nu har du huset och målet verkar lite dunkelt. Det kanske är det du mår dåligt av. Eller så är målet ett perfekt hus, perfekt i betydelsen att det är som du vill ha det. Och ett sådant mål tror jag är svåruppnåeligt för de flesta, åtminstone för alla som inte lägger typ en heltid på att renovera och förbättra. Och det varken kan eller vill du väl göra? För de flesta med äldre hus tror jag att förbättrandet är ett evighetsprojekt, och då måste man nog lära sig leva med allt som inte är gjort ännu.

Du skriver att du vill göra roliga saker, och det tycker jag är en bra förändring hos dig. Så lät det inte för typ ett halvår sedan. Du var t ex asstressad för resan till Spanien och sedan blev den jättebra. Fortsätt göra roliga saker!
Att köpa ett hus var mitt stora livsmål. Nu när jag har det så har jag inget livsmål längre. Jag vill en massa men det är inte livsmål det handlar om utan mer om hur jag vill att tillvaron ska vara. Och jag upplever det lite frustrerande att jag hela tiden lever i något slags kaos. Men eftersom jag inte hinner och orkar göra mer så måste jag stå ut med kaoset.

Jag kom hem i torsdags och har nu bara 1 vecka kvar av semestern.
"Juli Augusti och September ljuvliga framgå, men Oktober och November och December äro grå" lyder den gamla fina ramsan om årstiderna. Du har alltså minst, MINST 9 veckor på dig innan utomhussäsongen är slut men med klimatförskjutningen blir det i praktiken ännu längre.

Jag ska resa takstolar, lägga 3 meter kompletterande tak på logen, bila upp 120 kvadrat kass betong, fylla, padda, armera och gjuta golv där (logen) och sen räknar jag med att börja renovera väggarna på logen så jag kan flytta maskinverkstan i vinter. Det mesta jobbet gör jag själv med hjälp av minilastaren och en hel del knep.

Men JO det har du ju visst det! Notera att en av mina punkter var Värmland/Dalarna inkl Svärdsjöträff. Åtminstone den senare har du också lyckats med. Du har vad jag förstår varit iväg på mer semester, och det är en investering i dig själv, tid med @Tranan och ett socialt kapital som ÄR långt viktigare än både trädgårdsplanteringar och ett perfekt städat hus.

Du kan inte sätta sådana saker på någon slags icke-tid som bara får nyttjas när du har bockat av den tekniska "att-göra-listan", och det har du ju nu heller inte gjort. Det tycker jag att du ska vara supernöjd och glad och stolt över!

Jag ordnade en fest igår med en hel del förberedelser, när jag tekniskt sett kunde ha lagt både tid och pengar på att måla om fönster eller något sådant "nyttigt". Idag är jag trött men supernöjd med den prioriteringen trots en del flagnande och dåligt kittade fönster och dörrar. För att jag har haft roligt med goda vänner som trivs här fastän det inte är perfekt.

Så känner jag det också, Buke-träffen är en av årets höjdpunkter :love: Skit samma att det inte blev målat, staplat ved, städat och fixat fönster de dagarna. Det hinns med.

Hrm... inte min erfarenhet av ett helt liv i timmerhus.

Min tanke är att det just är de där söderfönstren som suger in värmen. Där solen lyser in blir det varmt. På golvet, möblerna och väggarna. Solen agerar värmekälla bara den har chans att komma in. Jag upplever timmerhus som varma. Just för det. Solen transporterar in värmen, och de tjocka väggarna magasinerar värmen inomhus. Du behöver verkligen inte öppna dörrarna för att få in värmen! snarare öppna på norrsidan för att få in svalka :)

Om man så tanklöst byggt bort värmeinsläpp genom bygga för söderfönstren så är det ju ett grundfel i hela nuvarande konstruktionen?

:o usch nu skapade jag göralista igen sorry.
Du har så rätt. Föregående ägare var ett arsel. Hon har gjort fler fel med huset.

Hur då skära skarvarna? Ska jag snitta tapeterna mitt över väggarna, på både längden och tvären där skarvarna finns?
Ja, är friggeboden taskigt hopsatt eller står på bara block så rör den sig, annars får du klä den med ett lager spånskiva till som täcker skarvarna så det blir dubbla lager, likadant som man gör med gipsväggar.

Jag gissar på att du har någon i din närhet som bör vara kapabel att koppla in en takarmatur ;)

Ljus är jätteviktigt så jag skulle rekommendera att gå på "good enough" där. Dvs köpa något enkelt och stilrent på IKEA tills du får tag på det du verkligen vill ha.

Från IKEA (och verkligen inte dyra):
0442393_PE593790_S3.JPG

En sådan har jag på kontoret vid mitt skrivbord, suverän.

0085594_PE213371_S3.JPG

0390606_PE566330_S3.JPG

Den har jag på andra skrivbordet i kontoret.

0371679_PE551465_S3.JPG

Edit: Och precis som @tanten kom jag med "att göra" :banghead:
Tyvärr är jag verkligen jätteovillig att lägga pengar på något jag egentligen inte vill ha. Jag får bara en massa jobb sedan med att sälja det och får då inte heller tillbaka vad jag lagt ut, utan går med förlust.

Tyvärr är jag verkligen jätteovillig att lägga pengar på något jag egentligen inte vill ha. Jag får bara en massa jobb sedan med att sälja det och får då inte heller tillbaka vad jag lagt ut, utan går med förlust.

Det förstår jag :)

Jag har lyckats impulsköpa två! rullar Platonmatta på Blocket :rofl: som jag inte behöver (visade det sig). Nu måste jag bli av med dem... :cautious:

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 087
Senast: Sassy
·
Relationer Jag måste få klappa mig själv på axeln nu. Ingen annan gör det ändå. Skulle ringa ett viktigt samtal i oktober och idag lyckades jag...
Svar
8
· Visningar
1 026
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 888
Senast: Rosett
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 128
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höjda elpriser
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA