Inställning

Det som slår mig när jag läser dina inlägg är en tanke om vad du egentligen tycker om att odla och utföra trädgårdsarbete? Du vill odla för att vara självförsörjande till viss del. En beundransvärd tanke. En självförsörjande trädgård kräver massor med arbete. Njuter du av det arbetet eller är det bara ett måste? Som tanten skriver, för henne är ogräsrensningen själavård, är det detsamma för dig? Njuter du när du rensar, eller är det bara ytterligare ett stressmoment?

Du skriver att du behöver göra roliga saker också. Och ja! Det behöver alla. Finns det delar i ditt fixande som du tycker är roliga? Kan du, så att säga, förena nytta med nöje? Lägga in punkter på din lista som är roliga att utföra men som också för arbetet framåt? Eftersom du hela tiden strävar efter mer prestation, kan du njuta av det under tiden? Eller har allt bara blivit ett stort måste och saker som du normalt skulle njuta av har bara blivit en klump i magen av måsten?

Jag vet inte vart jag vill komma med det här egentligen, men du behöver verkligen försöka hitta njutningen i det du utför tycker jag. Och tillfredsställelse i det du har gjort.

Haken är att jag har visioner och idéer, inte ett jäkla dugg för andras skull utan för min egen skull. Jag vill ha höns. Jag vill ha bin. Jag vill ha solceller på taket. Jag vill odla mina egna grönsaker och bär. Jag vill ha fantastiska rosor i min trädgård. O.s.v. Om jag bara jobbar, äter, sover och liknande skulle jag nog bara känna mig grå och trist. Vad är det för liv?
Då måste du kanske gå ned i arbetstid? Om jag jobbar heltid kontorstider så skulle jag aldrig hinna ha det livet. Min kompis jobbar skift 80% för att hinna ha det där magiska livet. Andra jag känner jobbade som brevbärare den tiden de kunde gå hem väldigt väldigt tidigt på förmiddagen.

Haken är att jag har visioner och idéer, inte ett jäkla dugg för andras skull utan för min egen skull. Jag vill ha höns. Jag vill ha bin. Jag vill ha solceller på taket. Jag vill odla mina egna grönsaker och bär. Jag vill ha fantastiska rosor i min trädgård. O.s.v. Om jag bara jobbar, äter, sover och liknande skulle jag nog bara känna mig grå och trist. Vad är det för liv?
Jag tycker att dina visioner är jätteintressanta :) ! "Problemet" är att om du ska genomföra dessa så får du nog släppa på en del av dina andra måsten. Om man tänker lite så är det väl rätt sällan man ser ett pedantskött hem - som alltid är tip-top städat och fejat - samtidigt som personerna som bor där också har en massa andra spännande projekt (typ sådana som du vill genomföra) på gång? Jag vet INGEN som fixar att ha allt på en och samma gång...

En kompis till mig har en man som är ute och jagar klockan fem på morgonen. Sen fortsätter dagen helt oavbrutet med saker som han gör. Han är helt galen känns det som.

När han lägger sig på kvällen känner han sig misslyckad. För att han inte hann mer.

Hur kan det komma sig? Hade jag gjort hälften av vad han gjort så hade jag varit nöjd...
Men ska man bara sitta och göra ingenting kan man väl åtminstone göra det ute i trädgården eller skogen eller ett fik? Inte inne i mitt mörka hus som faktiskt inte är särskilt mysig.

Det som slår mig när jag läser dina inlägg är en tanke om vad du egentligen tycker om att odla och utföra trädgårdsarbete? Du vill odla för att vara självförsörjande till viss del. En beundransvärd tanke. En självförsörjande trädgård kräver massor med arbete. Njuter du av det arbetet eller är det bara ett måste? Som tanten skriver, för henne är ogräsrensningen själavård, är det detsamma för dig? Njuter du när du rensar, eller är det bara ytterligare ett stressmoment?

Du skriver att du behöver göra roliga saker också. Och ja! Det behöver alla. Finns det delar i ditt fixande som du tycker är roliga? Kan du, så att säga, förena nytta med nöje? Lägga in punkter på din lista som är roliga att utföra men som också för arbetet framåt? Eftersom du hela tiden strävar efter mer prestation, kan du njuta av det under tiden? Eller har allt bara blivit ett stort måste och saker som du normalt skulle njuta av har bara blivit en klump i magen av måsten?

Jag vet inte vart jag vill komma med det här egentligen, men du behöver verkligen försöka hitta njutningen i det du utför tycker jag. Och tillfredsställelse i det du har gjort.
Ja, det är närmast en religiös upplevelse att skörda eget. Helt fantastiskt faktiskt. Jag skulle hellre rensa ogräs och fixa i trädgården än att lönearbete. Det är lönearbetet jag vill skala bort men som jag måste göra i all fall. Det jag vill göra måste då pressas in under fritiden. Där brister det. Jag hinner och orkar inte allt på kvällar och helger.

Jag är, liksom de allra flesta, slav under penningen. Men i hjärta och själ är jag bonde.

Då måste du kanske gå ned i arbetstid? Om jag jobbar heltid kontorstider så skulle jag aldrig hinna ha det livet. Min kompis jobbar skift 80% för att hinna ha det där magiska livet. Andra jag känner jobbade som brevbärare den tiden de kunde gå hem väldigt väldigt tidigt på förmiddagen.
Jag har tänkt tanken. Det är på tok för mycket att sitta framför en dator 8 timmar om dagen.

Ja, det är närmast en religiös upplevelse att skörda eget. Helt fantastiskt faktiskt. Jag skulle hellre rensa ogräs och fixa i trädgården än att lönearbete. Det är lönearbetet jag vill skala bort men som jag måste göra i all fall. Det jag vill göra måste då pressas in under fritiden. Där brister det. Jag hinner och orkar inte allt på kvällar och helger.

Jag är, liksom de allra flesta, slav under penningen. Men i hjärta och själ är jag bonde.
Jobbet tar för stor del av min fritid brukar jag säga. Men så är det ju tyvärr för oss alla.

Jobbet tar för stor del av min fritid brukar jag säga. Men så är det ju tyvärr för oss alla.
Så är det ju. Den tid man har kvar av dygnet får man försöka göra det bästa av. Och det är den tiden jag använde så jag nästan körde mig i väggen förra året. Jag måste alltså hantera min lediga tid på ett bättre sätt så jag inte kör slut på mig.

Jag har inte läst allt, men jag lyckades bli 100% slut, utmattning. Det är ett år sen och jag har fått välja. Jag orkar inte allt längre. Bor på gård. Det jag har lärt mig är att försöka göra det jag vill och tycker är roligt.

Trädgården, är inte manisk med ogräset, försöker njuta av att det också är grönt. Jag har asfalt och kantsten och kan lova att skulle man kräva att det var snyggt skulle man bli knäpp, gräset växer över fortare än jag hinner rensa. Hästarna är högt i prio, fast det är på gränsen att jag orkar.

Vad blir då eftersatt? Städning inomhus. Ser ut som fan här inne. Vilket jag absolut inte vill. Men ska jag hålla städat på en vettig nivå, då måste jag välja bort något roligt istället.

Så jag har valt att göra det jag tycker är roligt och när bra av och försöker blunda för att det inte är städat och undanplockat.

Skulle jag fortsätta som förr skulle vägen mot en ny utmattning vara utstakad och klar!

Jag tycker tiden varit bortkastad då jag inte ens gjort något trevligt den tiden.
Det känns som om du har stora krav på att varje stund måste vara meningsfull och motiverad?
att alla dygnets timmar måste ha något ändamål? Om en timme inte fyllts med något som kan kategoriseras som "vettigt och nyttigt" så är den förspilld?

Det är fullständigt övermänskliga krav. Så kan väldigt få människor leva.

Tycker det mer och mer träder fram att dina krav på dig själv är höga som berg. Du bygger berg att ta dig över, och slår dig när du inte kan klättra över. Det är du som bygger bergen och det är du som piskar dig själv när du - helt förväntat - misslyckas att göra dig själv belåten.

Inte inne i mitt mörka hus som faktiskt inte är särskilt mysig.
Du trivs inte i ditt hus?
DET tar energi. att inte trivas hemma kan gröpa ur själen rejält.

Vad går det att göra åt det? Alltså radikalt göra åt. Hjälper målning och tapetsering eller är det helt enkelt så att huset inte går att göra bra?

Är det faktiskt så att huset stjäl ork?

Jag bodde i ett antal år i ett hus jag verkligen hatade. När jag till slut flyttade blev allt så oerhört mycket bättre.

Andra ställen kan fixas till så de är fina. Mitt nuvarande hus är ett paradis. Här kan jag "må bra bara av att bo" som en vän uttryckte det. Det var precis lika härligt vid inflytt som det är nu när jag sakta jobbat upp det.

Så - vad krävs för att du ska tycka att huset du bor i är mysigt? går det att fixa i nuvarande hus?
Vill du det? Eller kan du leva med att det är illa och tanka energi av det andra, som trädgården.

Vad går det att göra åt det? Alltså radikalt göra åt. Hjälper målning och tapetsering eller är det helt enkelt så att huset inte går att göra bra?

Jag bodde i ett antal år i ett hus jag verkligen hatade. När jag till slut flyttade blev allt så oerhört mycket bättre.

Andra ställen kan fixas till så de är fina. Mitt nuvarande hus är ett paradis. Här kan jag "må bra bara av att bo" som en vän uttryckte det. Det var precis lika härligt vid inflytt som det är nu när jag sakta jobbat upp det.

Så - vad krävs för att du ska tycka att huset du bor i är mysigt? går det att fixa i nuvarande hus?
Vill du det? Eller kan du leva med att det är illa och tanka energi av det andra, som trädgården.
Det måste ju vara förfärligt om man inte trivs i sitt hus.... :( Jag älskar mitt nuvarande hus. Vi har verkligen hittat RÄTT, trots att många skulle rata det pga bland annat väldigt liten boyta (bra för oss ;) ). Det är så KUL att tänka ut nya små piffiga saker att göra, t.ex. att få upp någon ny fin gardin eller att måla om en vägg någonstans. I det förra trivdes vi inte, mestadels pga förfärliga grannar, och då kändes det alltid tungt och tråkigt att göra små och stora förändringar...

Det är främst två problem. Dels är det ganska kallt och rått inomhus när jag inte har värme påslaget i huset p.g.a. de tunga timmerväggarna och sen är det mörkt i huset. Det finns bara två fönster åt söder, ett i badrummet och ett i hallen på övervåningen. Egentligen finns det två till fönster åt söder men ljuset kommer inte in där p.g.a. att det är inglasade verandor utanför. Åt öster och väster finns fönster, på båda våningarna. I köket, som är jättestort, finns bara ett pyttelitet fönster åt norr precis ovanför diskbänken. Bristen på fönster är nog det största problemet och också det som är svårast att åtgärda. Jag längtar verkligen efter ljus. De flesta månaderna på året är ändå så mörka.

Sen är hallen trång och överbelastad. Jag skulle behöva ha hästkläderna någon annanstans och jag skulle behöva de där hallmöblerna som inte finns att köpa.

Och i köket har jag ett stort och tomt golv. Jag skulle behöva ställa dit en köksö, men det finns ingen som jag tycker om och har den funktionalitet jag vill ha. Alltså måste även den byggas själv.

Det är främst två problem. Dels är det ganska kallt och rått inomhus när jag inte har värme påslaget i huset p.g.a. de tunga timmerväggarna och sen är det mörkt i huset. Det finns bara två fönster åt söder, ett i badrummet och ett i hallen på övervåningen. Egentligen finns det två till fönster åt söder men ljuset kommer inte in där p.g.a. att det är inglasade verandor utanför. Åt öster och väster finns fönster, på båda våningarna. I köket, som är jättestort, finns bara ett pyttelitet fönster åt norr precis ovanför diskbänken. Bristen på fönster är nog det största problemet och också det som är svårast att åtgärda. Jag längtar verkligen efter ljus. De flesta månaderna på året är ändå så mörka.
Tror inte de "tunga timmerväggarna" gör det kallt eller rått. Timmer brukar tvärtom vara bra på att hålla värme?

Om föregående ägare byggt in fönstren - kanske du ska helt riva bort veranda/verandor? Behöver du verandorna? Söderfönster är ju viktiga! Kanske viktigast? Det är därifrån huset får in värme och ljus.

Jag var nyligen iväg på en semesterresa i cirka 10 dagar och hade det jättetrevligt. Men jag kände ingen direkt lust över att åka hem.

Jag har funderat på att ha mitt kontor i friggeboden.
Det tycker jag låter som en riktigt bra idé, att ha kontoret i friggeboden. Vet inte hur friggeboden ser ut, men om jag inte minns helt fel är det behov av att tapetsera om? Passa på att inreda ett kontor där ute så som du vill ha det, ha skrivbordet nära fönstret för att få ljus osv.
Tills det blir möjlighet att inreda där ute, åk iväg till ett café, bibliotek eller liknande och jobba ett par timmar någon dag i veckan.
Jag tror att det är bra att få brytning i vardagen mellan hemma och jobb. Nu gissar jag att du måste gå ut utomhus för att ta dig till friggeboden, då blir det en ganska bra kontrast från själva huvudbyggnaden som (om jag tolkar dina inlägg rätt) tar ganska mycket energi just nu.

Tror inte de "tunga timmerväggarna" gör det kallt eller rått. Timmer brukar tvärtom vara bra på att hålla värme?

Om föregående ägare byggt in fönstren - kanske du ska helt riva bort veranda/verandor? Behöver du verandorna? Söderfönster är ju viktiga! Kanske viktigast? Det är därifrån huset får in värme och ljus.
Om inte huset värms inne så finns det ingen värme att hålla. Det händer, framförallt under vår och höst, att det är kallare inomhus än utomhus. Under sommaren är det mer naturligt att jag har öppna fönster och dörrar så att värmen kommer in.

Att riva verandorna är ingen enkel sak. Entréverandan går att riva, men jag har också haft funderingar på att isolera den och använda som hall. Min befintliga hall är nämligen ytterst minimal och jag får inte riktigt plats där med mina saker. Den stora verandan är inbyggd i husets nya del med matsal/vardagsrum och badrum. Där blir det komplicerat att riva.

Mellan kök och badrum finns det ett fönster inbyggt i väggen. Det jävla badrummet är alltså åt söder. Jag skulle vilja riva badrummet och öppna väggen så att det fönstret kommer fram igen.

Sen är hallen trång och överbelastad. Jag skulle behöva ha hästkläderna någon annanstans och jag skulle behöva de där hallmöblerna som inte finns att köpa.

Och i köket har jag ett stort och tomt golv. Jag skulle behöva ställa dit en köksö, men det finns ingen som jag tycker om och har den funktionalitet jag vill ha. Alltså måste även den byggas själv.
Vissa av sakerna är svårare att lösa snabbt, andra tar längre tid. Men om det verkligen känns som om det saknas ljus, och om du lider mycket av det, så får du kanske överväga att låta någon sätta in lite fler/större fönster? Visst, det är säkerligen inte en jättebillig lösning. Men jag har svårt för att tänka mig att det skulle gå att lösa på så många andra vis?

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 087
Senast: Sassy
·
Relationer Jag måste få klappa mig själv på axeln nu. Ingen annan gör det ändå. Skulle ringa ett viktigt samtal i oktober och idag lyckades jag...
Svar
8
· Visningar
1 026
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 888
Senast: Rosett
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 128
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar