Inställning

Men att det inte är perfekt betyder ju inte att det är ett själlöst och vanligt, tråkigt hus - min mardröm - tvärtom tycker jag att det låter som att det har god potential med en härlig tomt och en del egenheter, sådant som ger huset i sig en egen karaktär och personlighet. Den borde gå att utveckla och liksom växa ihop med med tiden tänker jag. Men det får nog också ta lite tid, jag har ju bott på gården i princip hela mitt liv så det är inte helt jämförbart.

Jo, du och jag har ju lite försprång där. Visserligen bodde jag till en början hos mormor och morfar eftersom renoveringen inte var klar men efter det har det bara varit avbrott för studier :D

Det går icke med mitt hus ;) men vi är överens för det mesta :D
Mitt var så misskött så det blir tacksamt för vad man än gör.

Edit: Nu har jag snart bott i huset i 2 år och det är skitsnyggt och snart klart,så jag kan börja om med det som kanske inte blev som jag tänkt mig eller där jag tänkt fel,just nu bygger jag om köket,det 1 1/2 år gamla köket............:o

Nähä - det vill du inte alls. :D

jag kan slå vad dom ganska stora summor att i samma ögonblick som något är klart så hittar du något annat som inte är klart. Och som du kan piska dig själv med.

sorry om jag låter elak - men jag tror att det är så du funkar. Du är ständigt på väg.
Jag är likadan. Men jag försöker låta bli att piska mig för det som inte är gjort.

Det där färdig-livet - försök föreställa dig en Magiana som vilar och inte gör något. Jag tror att du skulle bli galen på en vecka.

Och det du gillar att göra - vad är det? Vad hindrar dig från at gröa det redan idag?
Du har nog rätt. Jag kommer inte att kunna sitta still. Men då kanske jag kan göra roligare saker?

Jag gillar att skapa och vara kreativ. Jag gillar att göra olika typer av hantverk. Sticka, virka, brodera, silversmide, keramik, lädersömnad, lapptäcken, sömnad, metalltrådslöjd o.s.v. Det finns fortfarande hantverkstekniker jag inte provat men vill prova. Jag skulle exempelvis vilja lära mig att svetsa. Då skulle jag kunna göra spaljeer.

Det som hindrar mig är brist på tid och att kreativitet inte går att pressa fram. När det finns utrymme (och ork/energi), då kommer också kreativiteten. Nu ägnar jag ju all tid och energi till annat.

Mitt var så misskött så det blir tacksamt för vad man än gör.

Edit: Nu har jag snart bott i huset i 2 år och det är skitsnyggt och snart klart,så jag kan börja om med det som kanske inte blev som jag tänkt mig eller där jag tänkt fel,just nu bygger jag om köket,det 1 1/2 år gamla köket............:o
Jag bara undrar, hur orkar du hålla på?

Jag bara undrar, hur orkar du hålla på?

Jag kan ju inte svara för @dobbis men i mitt fall orkar jag för att jag gör saker som jag vet att jag kommer göra om i framtiden när det finns pengar/tid/ork.

Som exvis badrummet, sunkigt, fult och läskigt när jag flyttade in och eftersom jag just nu inte har vare sig råd eller tid att riva ut allt så fräschade jag upp det = en nöjd jag som lätt kan ha det så tills rätta renoveringen sker, istället för att låta det vara sådär eländigt som det var bara för att jag inte nu, stört på en gång kan gör det efter konstens alla regler.
rjmyjgguiunuub.jpg

Ja, man kan välja att se det som bortslösade pengar om man nu vill det, eftersom badrummet nån gång ska helrenoveras från grunden, men för mig var det väl investerade pengar eftersom det gör att jag trivs bättre i väntan på den dagen.

Du verkar göra ingenting, ingen förbättring på något av det som är fel med huset om du inte kan göra det perfekt på en gång, för det verkar som att även om det tillfälliga skulle göra huset mindre deprimerande och att du skulle trivas bättre så ser du det som slöseri?

Senast ändrad:
Jag kan ju inte svara för @dobbis men i mitt fall orkar jag för att jag gör saker som jag vet att jag kommer göra om i framtiden när det finns pengar/tid/ork.

Som exvis badrummet, sunkigt, fult och läskigt när jag flyttade in och eftersom jag just nu inte har vare sig råd eller tid att riva ut allt så fräschade jag upp det = en nöjd jag som lätt kan ha det så tills rätta renoveringen sker, istället för att låta det vara sådär eländigt som det var bara för att jag inte nu, stört på en gång kan gör det efter konstens alla regler.
rjmyjgguiunuub.jpg

Ja, man kan välja att se det som bortslösade pengar om man nu vill det, eftersom badrummet nån gång ska helrenoveras från grunden, men för mig var det väl investerade pengar eftersom det gör att jag trivs bättre i väntan på den dagen.

Du verkar göra ingenting, ingen förbättring på något av det som är fel med huset om du inte kan göra det perfekt på en gång, för det verkar som att även om det tillfälliga skulle göra huset mindre deprimerande och att du skulle trivas bättre så ser du det som slöseri?
Ja, det är slöseri att köpa fula saker. Dessa bidrar inte heller till trivseln.

@Magiana Du behöver komma till acceptans med läget. Om saker behöver göras och du inte gör dem, inte vill ha hjälp för att det inte blir perfekt, inte vill bekosta proffs - då blir det inte gjort. Så är det.

Så antingen kan du fortsätta gå omkring missnöjd - eller så kan du acceptera att det här är så bra som det blev. End of story.

När du tar bort det ouppnåeliga målet och gillar läget, så kan du också börja se det som faktiskt är bra, som du är nöjd med, som du är tacksam för. Jämföra med det som skulle vara värre.

Acceptans och mindfulness.

Ja, det är slöseri att köpa fula saker. Dessa bidrar inte heller till trivseln.

Men jag tycker ju inte att badrummet blev fulare och det gör ingen annan heller. Tvärtom.

Att ha det som det var bara för att jag inte kan riva ut rubbet nu och kakla osv hade gjort varje besök där inne till misär och sånt tar för mycket energi för min del. Då gör jag hellre fräscht och mer trivsamt i väntan på totalrenoveringen.

Visst kan man gå omkring och tycka allt är misär och inte göra ett skit för att förbättra sin tillvaro, i väntan på åtgärd från grunden, men att välja att göra så, välja att låta det bli en energitjuv, när man lätt kan göra det mer drägligt och fräscht i väntan på totalrenoveringen, är imo bara korkat och speciellt korkad är jag inte.

Är man lite mer nöjd med vad man har, även om det inte är superduper perfekt på sekunden, så får man faktiskt mer energi till att fixa annat också. Simple as that.

,just nu bygger jag om köket,det 1 1/2 år gamla köket............:o
Jamen då är det ju dags att slänga ut, du ser väl till att nya köket inte kostar under 150,000:- för det gäller ju att vara hipp,,,,och inne! :p

Men jag tycker ju inte att badrummet blev fulare och det gör ingen annan heller. Tvärtom.

Att ha det som det var bara för att jag inte kan riva ut rubbet nu och kakla osv hade gjort varje besök där inne till misär och sånt tar för mycket energi för min del. Då gör jag hellre fräscht och mer trivsamt i väntan på totalrenoveringen.

Visst kan man gå omkring och tycka allt är misär och inte göra ett skit för att förbättra sin tillvaro, i väntan på åtgärd från grunden, men att välja att göra så, välja att låta det bli en energitjuv, när man lätt kan göra det mer drägligt och fräscht i väntan på totalrenoveringen, är imo bara korkat och speciellt korkad är jag inte.

Är man lite mer nöjd med vad man har, även om det inte är superduper perfekt på sekunden, så får man faktiskt mer energi till att fixa annat också. Simple as that.
Jag håller med dig. Jag tänker likadant.

Vore fint om man kunde känna så, men jag är ofta bara trött när jag är klar. Visst känns det bra att vara klar med något, men någon överväldigande känsla är det inte. Den är i alla fall inte så stark att jag längtar efter att uppleva den igen.
Samma här. Till jag insåg att det knappast blev bättre av den inställningen. Så jag funderade över om jag kunde och ville rationalisera bort momentet, och kom fram till att det var en inställningsfråga. Jag fick träna. Det har blivit bättre men kom inte av sig själv.

@Magiana Du behöver komma till acceptans med läget. Om saker behöver göras och du inte gör dem, inte vill ha hjälp för att det inte blir perfekt, inte vill bekosta proffs - då blir det inte gjort. Så är det.

Så antingen kan du fortsätta gå omkring missnöjd - eller så kan du acceptera att det här är så bra som det blev. End of story.

När du tar bort det ouppnåeliga målet och gillar läget, så kan du också börja se det som faktiskt är bra, som du är nöjd med, som du är tacksam för. Jämföra med det som skulle vara värre.

Acceptans och mindfulness.
Ja. Det är ju det hela tråden handlar om.

I mitt fall finns bara fula alternativ. För mig blir de svåra att stå ut med och jag har ändå redan en del fula möbler.

rjmyjgguiunuub.jpg

Precis så! Det är därför jag gör om mitt kök.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 086
Senast: Sassy
·
Relationer Jag måste få klappa mig själv på axeln nu. Ingen annan gör det ändå. Skulle ringa ett viktigt samtal i oktober och idag lyckades jag...
Svar
8
· Visningar
1 026
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 888
Senast: Rosett
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 128
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar